Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 E83-07 luistonesto, toimiiko oikein

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • X07
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 107
    • Finland

    X3 E83-07 luistonesto, toimiiko oikein

    Luistonesto sallii melkoisen luiston, muutama tapaus tältä talvelta:

    - Kaarre oikealle, jolloin auto lähti nelipyöräluisuun (n.70km/h), luisti vasemmalle kaistalle saakka. Ei edes luiston valo syttynyt (en ainakaan huomannut).

    - Tiukka oikea, vauhtia n.35km/h, luistoa sivusuunnassa pitkän matkaa, ennen kuin alkoi pyörissä raksutus. Sitten luisto pysähtyikin kuin seinään.

    - Kiertoliittymä, sama kuin edellä, todella pitkä luisto, ennenkuin järjestelmä puuttui peliin.

    - Loiva liukas vasen, puski pyörät linkussa penkkaan, penkan kautta takaisin tielle (n.50km/h). Tasakaasu päällä koko ajan, meni nääs niin äkkiä.


    Jotkut merkit korjaa luiston, ennenkuin kuski huomaa luiston edes alkaneen (oma kokemus VAG, MB, BMW, japseja..). Auto ollut itsellä jo muutaman vuoden, eikä aiemmin ole vastaavaa eteen tullut, vika vai ominaisuus (kuskin/auton)?

    Salliiko muillakin luistoa edellä kuvatulla tavalla?
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Sallii tuollaiset luistot jos alla on tasaisesti liukasta ja pidät ratin koko ajan samaan suuntaan. Tällöin mikään itse auton dtc:ssa ei tajua että ollaan luistossa (kaikki renkaat pyörivät loogista nopeutta suhteessa ratin kääntökulmaan ja g-voima-anturin signaaliin). Periaatteessa ratin pienikin lisäkääntö tai oikaisu pitäisi herättää dtc huomaamaan että luistaa. Mielestäni nelivetoisilla tuo kuvailemasi tilanne esiintyy useammin kuin kaksivetoisilla johtuen kaikkien pyörien vetämisestä vs vetämättömien hidastumisesta kun on liukas alusta.

    E83:ssa näyttää olevan vielä yksi vammainen lisä luistonestossa, joka hellittää kaasua mutkassa vaikka pyörä ei luistaisikaan. Tämän huomaa kesälläkin esim jyrkässä motarin rampissa kun lisäät tasaisesti kaasua ja g-voimien lisääntyessä moottori 'kuolee' vaivihkaa kunnes mutka loppuu. Todella ärsyttävä piirre. Työmatkallani on vielä yksi mutka jossa tuo toistuu joka päivä. Pari kertaa tuo on käynyt aika yllättäen ja aiheuttanut kiusallisen tilanteen perässätulijalle.
    ---

    Comment

    • X07
      Bimmer Rookie
      • Apr 2012
      • 107
      • Finland

      #3
      Saattaakin olla, etten ole tehnyt korjausliikettä tarpeeksi voimakkaasti, joten järjestelmä ei havainnut luistoa, tosin viimeisessä kohdassa puski pyörät linkussa suoraan penkkaan. Siinä ehkä kaasun ja ohjausliikkeen voimakkaampi käyttö olisi herättänyt luistoneston.

      Korjaako X-drive ensin luistoa, jos ali-/yliohjaa, sitten muu järjestelmä?

      Neljäs talvi menossa X3:lla, eikä aiemmin ole tullut näin eteen. Jotenkin takaraivossa on muistikuva, että ennen olisi toiminut nopeammin, pitänee vielä testailla liukkaalla.

      Comment

      • Visto
        Newbiemmer
        • May 2013
        • 24
        • Tampere

        #4
        Originally posted by X07 View Post
        Saattaakin olla, etten ole tehnyt korjausliikettä tarpeeksi voimakkaasti, joten järjestelmä ei havainnut luistoa, tosin viimeisessä kohdassa puski pyörät linkussa suoraan penkkaan. Siinä ehkä kaasun ja ohjausliikkeen voimakkaampi käyttö olisi herättänyt luistoneston.

        Korjaako X-drive ensin luistoa, jos ali-/yliohjaa, sitten muu järjestelmä?

        Neljäs talvi menossa X3:lla, eikä aiemmin ole tullut näin eteen. Jotenkin takaraivossa on muistikuva, että ennen olisi toiminut nopeammin, pitänee vielä testailla liukkaalla.
        Niinhän sen pitäisi bemarin mainosvideoiden mukaan toimia, että X-drive korjaa luistoa tai mahdollista puskemista ja sen jälkeen vasta DTC tai DSC puuttuu peliin. X-driven järjestelmän pitäisi lisätä ja vähentää yksittäisten pyörien luistamista ja sitä kautta jakaa vetoa oikein. Ideana on ilmeisesti, että luistonesto puuttuu peliin ns. toissijaisena järjestelmänä ja korjaa tilanteen kun ollaan "tosi tilanteessa". Olen kyllä itsekkin huomannut että e83:sen X-drive ei toimi yhtä hienosti tai ainakaan huomaamattomasti, kun kolmos- tai viitossarjalaisissa saman vuosimallin autoissa.
        "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Originally posted by Visto View Post
          X-driven järjestelmän pitäisi lisätä ja vähentää yksittäisten pyörien luistamista ja sitä kautta jakaa vetoa oikein.
          XDrive pystyy jakamaan vain eteen/taakse mutta ei yksittäisten pyörien välillä. Aktiivinen tasauspyörästö sen sijaan voi ohjata voimaa myös pyörien välillä. Tuota varustetta ei tainnut koskaan olla X3:siin tarjolla.
          ---

          Comment

          • Visto
            Newbiemmer
            • May 2013
            • 24
            • Tampere

            #6
            Originally posted by -Tapi View Post
            XDrive pystyy jakamaan vain eteen/taakse mutta ei yksittäisten pyörien välillä. Aktiivinen tasauspyörästö sen sijaan voi ohjata voimaa myös pyörien välillä. Tuota varustetta ei tainnut koskaan olla X3:siin tarjolla.
            Aivan, tuota en tiennytkään. Eli siitä syystä todennäköisesti ajokokemus ja X-driven mukavuus äksäläisessä on jäänyt vaille "iin pistettä". Osaatko sanoa mitä sukupolvea (generation) e83:sen X-drive edustaa?
            "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              En tiedä generaatioista.. Rautahan näissä on ollut aikalailla samaa läpi koko Xdriven ajan mutta ohjelmat poikkeavat malleittain ja jopa valmistusajankohdittain.

              Se aktiivinen tasauspyörästö oli raflaavasti nimetty 'Dynamic Performance Control - DPC'. Oli ainakin X6:ssa alusta lähtien, liekö ollut X5:ssakin jossain vaiheessa.
              ---

              Comment

              • Munanjatke
                BTCF Member
                • May 2014
                • 170
                • Keski-Suomi

                #8
                Omassani toimii kyllä vähän liiankin hyvin, jomman kumman puolen eturengas jarruttaa absit rutisten vähän liiankin paljon. Just ku lähtee luistamaa ja rupet korjaamaan, niin pudottaa kaasun pois ja absit rutisee ja vauhti tippuu nii reippaasti että meinaa olla nenä kiinni ratissa . Mut ilmeisesti näin sen täytyykin toimia, edellisessä nelikossa ainut luiston rajoitin oli kuski , sen takia sd:ssä varmaan tuntuukin niin voimakkaalta tuo luitonesto

                Tässä kuukaus sitten kävi silleen että ajoin reilua satasta loivaan kaarteeseen nelostiellä ja tunsin että perä lähtee sivulle, jalka kaasulta ja rupesin luonnollisesti rattia kääntämään, ja samalla sytty nelikko valo mittariin ja absit rutis hetken ja auto oli taas mun hallinnassa , täytyy sanoa että kyl säikäytti ku ol eukko ja pennut kyydissä, loppu matkan ajoinkin kaheksaa kymppiä satasen alueella ja kukaan ei tullut ohite edes ohituskaistalla kun huomasivat että on todellakin liukasta.
                BMW X3 3.0SD 2007

                Comment

                • Canonman
                  Newbiemmer
                  • Sep 2014
                  • 4
                  • Kärkölä

                  #9
                  Itsellä X3 11/2006 2,0 dieselillä.
                  Auto tuppaa myös puskemaan herkästi esim. kiertoliittymässä etenkin hitaalla nopeudella. Suurempi nopeus ja dsc ottaa kiinni aika paljon nopeammin.

                  Autossa oleva ohjelmaversio voi vaikuttaa auton toimintaan. Huoltokaverini lupasi tarkistaa autoni ohjelmapäivitykset. Etenkin, mikäli auto on huollatettu (päivitetty) muulla kuin BMW:n tietokoneella, esim. Bosch, ei auton ohjelmat ole vältämättä kohillaan. Tämä voi vaikuttaa eri automallien erilaisiin käyttäytymisiin luistotilanteessa, huolimatta samasta "raudasta" eli xDrivestä.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Ohjelmaversiot eivät ainakaan valmistajan viimeisimpien osalta tee autuaaksi. Päivitin uusimmat syksyllä toiveissa saada moottori-vaihteisto yhteispeli tolkulliseksi mutta se ei muuttanut mitään. Ei myöskään ajonvakautuspuolella.

                    Niin tai toisaalta muutti se sen että VCS:aa ei pääse 'nollaamaan' enää viime vuonna päivitetyllä ISTA:lla eli ilmeisesti ISTA ei enää juttele kun boksisssa ohjelma on uudempi kuin ISTA:ssa.
                    ---

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎