Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 E83 automaatti, ZF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 57pannu
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 38
    • Kajaani

    X3 E83 automaatti, ZF

    Vielä kyselen. Näitä öljysäikeitä löytyy muutamia, täältäkin. Mutta osviitta tai jopa oikeaa vastausta ei oikein tunnu löytyvän. Itsellä on 2008 ja WJ48525, X3 , ZF:n laatikolla.

    Wetterillä sanoivat että öljyjä ei huolto-ohjelman mukaan vaihdeta, jos menee rikki, vaihdetaan koko aski. Onhan se tietysti noinkin. Mutta jos tässä malttaisi pitää autoa muutaman vuoden, niin mitenhän tuossa kävisi jos vaihdattaisi öljyt. Autolla on ajettu vajaa 180 000 km, eikä luultavasti ole vaihdettu öljyjä, kun aikaisempi omistaja on käynyt hakemassa leimat merkkihuollossa. "Meneekö turha työ hukkaan"
    Last edited by 57pannu; 05-09-2015, 17:29. Reason: Typoja
  • miika2001
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 154
    • Petäjävesi

    #2
    Kahdenlaisia kokemuksia zf laatikon öljynvaihdoista. Kaveri vaihdatti öljyt E61 535d -08 laatikkoon ja ei mitään ongelmaa. Autolla ajettu n.180tkm. Itse vaihdoin E61 530d -04 ja alkoi kakkosvaihde temppuilla. 1=>2 nykäisy ja 3=>2 töksähti. Myös liikennevaloihin tultaessa kevyesti jarruttaessa lähes pysähdyksiin töksäytti. Autolla toki ajettu 340tkm. Tulkinta tuohon on että kulunut laatikko aikojen saatossa, jolloin uudet öljyt toi sen esille ja moisen käytöksen. Ennen öljynvaihtoa toimi normaalisti ja öljynvaihdon jälkeen kylmänä paremmin kuin lämpöisenä. Joku jossain kirjoitellu, että jos ennen 200tkm vaihtaa niin ok ja jos ajettu enemmän niin sitten ajaa niin kauan kuin kestää. Ja kestäähän se normaalissa käytössä 400-500tkm.
    Käyttöauto 325i E93 -08 ja harrasteena ///M5 E60 -06
    EX:
    X3 F25 -11, 118i E87 -06, X5sd E70 -08, X5 E53 -04, 525d E61 -05, 528ia E39 -99, 530dAT E61 -04, ///M5 E34 -94, 330i E90 -05, 318ci E46 -02, 525tdsT E34 -94, 520iT E34 -95, 530dAT M-sport -01, 525tdsT E34 -95, 318iT E30 -90, ///M3 coupe E36 -93, 325ciA M-tech E36 -94, ///M5 E34 -91, 525iAT E34 -92, 316i compact -94, 318iT E36 -96, 325ci E36 -92, 325iX E30 -88, 325iXT E30 -90, 320/316iT E30 -89, 325i E36 -93, 316i E36 -91, +muut merkit

    Comment

    • Petsku333
      BTCF Member
      • Jun 2014
      • 349
      • Kerava

      #3
      Omaan 2006 525i ZF6HP19 lootaan vaihdon öljyt, pohjan ja läpivientitiivisteen eilen ja samalla huomasin, että aski oli vuotanut melkoisesti pohjamuovin päälle, eikä sitä huomaa maassa asti koska suihkuaa sen päältä sitten pisaroina pois. Omasta mielestä tärkeempi asia on tarkistaa, että se aski ei vuoda, jos vuotaa, liian vähän öljyä -> loota varmasti paskaksi. ZF on tehnyt huoltovideon jenkeissä missä suosittelee öljynvaihtoa 80tkm - 120tkm tai 8 vuoden välein. Pitkälti tämän videon ohjeiden mukaan öljyt vaihdoin, paitsi lämpötilan katsoin INPA:lla. Öljynä käytin Ravenol ATF 6HP.


      Omassa lootassa vaihteiden vaihto kylmänä parani huomattavasti ja satunnaiset tönksähtelyt loppuivat kokonaan. En pitänyt 5 tuntia auton alla pyörimisessä kyllä lopputuloksen kannalta turhana hommana
      Last edited by Petsku333; 11-09-2015, 09:33.
      Seat Cupra 290

      Ex. F20 118i MHD Stage 2
      E60 2006 525i

      Comment

      • 57pannu
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 38
        • Kajaani

        #4
        OK, kiitos vastauksista. Tuossahan videolla ei ilmeisesti vaihdu kaikki öljyt, mutta asia lienee kunnossa niiltä osin. Vaihtuu siinä ainakin suurin osa. Ilmeisesti liikkeet tekenät vaihdon samalla tavalla.

        Comment

        • 57pannu
          Bimmer Rookie
          • Jul 2008
          • 38
          • Kajaani

          #5
          Jep kävin vaihdattamassa öljyt sekä vaihdelaatikkoon ja jakolaatikkoon. Vaihto oli huuhtelemalla. Adaptiot nollattiin ja jakolaatikolle kerrottiin uudenta öjystä. Molemmat laatikot toimivat loistavasti ja pelittää oikein hyvin.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎