Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 2.0d ja väännön/tehojen ajoittainen väheneminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • humppajamppa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2015
    • 41
    • hki

    #16
    Originally posted by teko View Post
    Sain viikonloppuna päätermarin vaihdettua ja nyt lämmöt nousevat normaalisti. Olin myös valmiiksi ostanut Carly for BMW (Bmwhat) -appin kännykkään ja OBD2 bluetooth-mokkulan, että saisin sillä hiukkassuodattimen pakkopolton päälle, mutta paskat se appi tietenkään mitään toiminut tuon bluetooth-mokkulan kanssa, vaan Saksasta pitäisi vielä tilata Carlyn OBD-USB-kaapeli, millä pitäisi toimia. Ei kellään sattuis tuollaista kaapelia olevan kaupan, niin ei tarttis viikkoa taas odotella? Pyörin Helsinki-Lohja akselilla.

    Tarkistin myös viikonloppuna turbon imupuolen turbiinin: siivet olivat ehjät, sivuttaisväljyyttä ei ollut, mutta aivan aavistuksen tuntui olevan väljyyttä akselin suuntaisesti. Turboon tulevan ilmanottoputken (turbon puoleisen pään)tiivisteestä puuttui puolet. Huomenna Laakkoselta hakemaan uusi tiiviste. Toivottavasti vihellys johtuisi tuosta tiivisteestä.

    Kaasuläppä ja EGR-venttiili tulivat myös samalla puhdistettua. Varsinkin EGR-oli aivan täysin karstassa. Valvolinen EGR+turbo cleanerilla lähti hyvin puhtaaksi.

    Toho löytyy, niin pitääkin sitten sillä yrittää sillä putsata, jos ei pakkopoltolla lähde putsaantumaan.
    Mulla on motonetin OBD BT ja ainakin osa 'perus' obd ohjelmista näyttäisi toimivan, mutta carlyn ilmaisversiota kun kokeilin niin sen ohjelman kanssa ei yhteensopivuus ole aivan saumatonta. Edellä mainitusta syystä jätin sen täysversion ostamatta. Liekö sitten kyseisestä lukijasta riippuvaa vai mistä.

    EGR vikaa mullakin polttelee ahkerasti (P401) ja kun imuputken irrotin niin paskaseltahan se venttiili näytti. Yritin sinne ruiskia puhdistusainetta ja hieman jollain rätissä ja hammasharjalla hinkkailla, mutta eihän se noilla konsteilla puhtaaksi tule. Into ei sillä kertaa riittänyt sen suurempaan purkamiseen kun en äkkiseltään löytänyt ruuveja millä sen olisi saanut irti.

    Comment

    • teko
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 45
      • Helsinki

      #17
      Ongelma on ratkennut ja tässä homma kiteytettynä:


      Ongelma, josta kaikki johtui:

      Tukossa oleva hiukkassuodatin, eli DPF.

      Ongelman aiheuttaja:
      Aikansa eläneet termostaatit. Lämpötila ei nouse tarpeeksi korkealle-> auto ei käynnistä hiukkassuodattimen regenerointia -> hiukkassuodatin menee tukkoon. Termostaattien lisäksi pakokaasujen vastapaineanturi oli myös viallinen.


      Ongelman ratkaisu:

      Huollossa katsoivat vikakoodit. Termostaattien & vastapaineanturin vaihto sekä hiukkassuodattimen pesu & regenerointi olisivat maksaneet yht. 700€.

      00480A DDE: Particulate-filter system
      00481A DDE: Particulate-filter system
      004011 DDE: Exhaust backpressure sensor before particulate filter, signal
      0041BB DDE: Particulate-filter system, exhaust backpressure sensor

      Tilasin itse Saksasta termostaatit ja anturin hintaan yht. 80€. Vaihdoin osat paikoilleen, iskin Motonetin 40 euron halpis-vikakoodinlukijan (Quicklynks T40) kiinni ja lähdin motarille ajamaan. Tunnin ajan ajoin painoin vikakoodia pois. Auton salavalikon kautta huomasin, että poltto lähti muutaman kerran päälle, kun jäähdytysnesteen lämpötila nousi hetkellisesti 2 astetta. Lopulta laite ilmoitti "ei vikakoodeja". Polttoaineen kulutus matka-ajossa on nyt 6l/100km, kun ennen se oli 8l/100km.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎