Kyseessä siis E53 X5 3.0d 2006 ja Webaston kanssa on ollut ongelmia. Akku on pari viikkoa vanha eikä lisävirta vaikuta toimintaan. Keskustelupalstoja luettu useampi päivä.
Ensimmäinen oire kesällä oli että Webasto lähti pöhisemään aina kun auton oven avasi, se kävi vähän aikaa (ei pakokaasuja) ja sammui sitten. Webastoa ei myöskään saanut päälle (auton näytön valikosta direct heater, lisälämmittemen kaukosäädin tai Webaston 1-nastaan 12V antamalla) siten että se olisi mitään lämmittänyt. Vain pakokaasupuhallin käynnistyi ja kävi aikansa, mutta mitään ei poltettu. Tähän auttoi ohjainkortin lähettäminen korjattavaksi Rovaniemelle.
Uusi ongelma ilmeni kun laitoin korjatun kortin paikoilleen ja kytkin Webaston päälle. Nyt puhallin käynnistyi vähäksi aikaa ja hiljeni, kuului polttoainepumpun naksutusta pidemmän aikaa (reilu minuutti) ja sitten puhallin alkoi asteittain nostamaan kierrosnopeutta sekä polttoainepumppu kiihdytti naksutusta. Sytytys tapahtui näillä hetkillä. Parin asteen pakkasella ilmoille tuli paljon savua noin puoli minuuttia - minuutin jonka jälkeen puhallin sammui. Tätä toistettu muutaman kerran ja nollattu Webasto välillä (moottorin käydessä Webaston virtaliitin irti 10 sek).
Ajattelin että kenties lämmitin on nokeutunut kun se ei ole toiminut kunnolla loppua kohden. Irrotin lämmittimen, irrotin palopuhaltimen (testasin erillään ja toimii 12V:lla ok) sekä irrotin poltiosan. Noin 5 mm kokoisia hiilenpaloja lähti kopistamalla ja varovasti rapsuttamalla. Laitoin poltinosan likoamaan liotinpesuaineeseen vuorokaudeksi. Webaston runko-osan/palopesän (sisältä rivoitettu osa joka siirtää lämmön jäähdytysnesteeseen) käsittelin messinkiharjalla. Hehku on pääosin musta ja siinä näkyy parilla sivulla kuin metallinväristä (kirkasta), onko sitten kulumaa vai vain kuumimpana käyvä kohta. Varovasti mattopuukon terällä pyyhkimällä lähti helposti pienet kartat pois. Osat vielä brake kleanerilla puhtaaksi ja Webasto kokoon. Koska poltinosan ja runko-osan välisessä hauraassa (keraaminen?) tiivisteessä oli hiushalkeama laitoin myös Würthin kuumankestävää tiivisteliimaa ettei asia jää tuosta kiinni.
Nyt Webasto lähtee toimimaan kuten aiemmin, savutus on runsasta ja toiminta-aika piteni noin kahteen-kolmeen minuuttiin. Webasto lopettaa puhalluksen nopeasti ja koittaa parin minuutin päästä taas uudestaan. Kiertovesipumppu lurisee kun järjestelmässä on ilmaa. Jäähdytysnestettä poistui noin puoli litraa kun Webaston irrotin. Takaisinasennuksen ja käytön jälkeen avasin ylempää letkukiinnikettä uudestaan ja tarkistin että sieltä kuitenkin jäähdytysnestettä tulee pois. Eli kiertopumppu on ainakin nestettä pumpannut Webastoon.
Olisiko ehdotuksia seuraavista toimenpiteistä? Miten Webaston saa ilmattua parhaiten? Räjäytyskuvia joista voisin varmistaa että letkut ovat oikein? Onko Jyväskylän seudulla forumilaisia jotka pystyvät esim. INPA:lla lukemaan mistä toimimattomuus johtuu.
Ensimmäinen oire kesällä oli että Webasto lähti pöhisemään aina kun auton oven avasi, se kävi vähän aikaa (ei pakokaasuja) ja sammui sitten. Webastoa ei myöskään saanut päälle (auton näytön valikosta direct heater, lisälämmittemen kaukosäädin tai Webaston 1-nastaan 12V antamalla) siten että se olisi mitään lämmittänyt. Vain pakokaasupuhallin käynnistyi ja kävi aikansa, mutta mitään ei poltettu. Tähän auttoi ohjainkortin lähettäminen korjattavaksi Rovaniemelle.
Uusi ongelma ilmeni kun laitoin korjatun kortin paikoilleen ja kytkin Webaston päälle. Nyt puhallin käynnistyi vähäksi aikaa ja hiljeni, kuului polttoainepumpun naksutusta pidemmän aikaa (reilu minuutti) ja sitten puhallin alkoi asteittain nostamaan kierrosnopeutta sekä polttoainepumppu kiihdytti naksutusta. Sytytys tapahtui näillä hetkillä. Parin asteen pakkasella ilmoille tuli paljon savua noin puoli minuuttia - minuutin jonka jälkeen puhallin sammui. Tätä toistettu muutaman kerran ja nollattu Webasto välillä (moottorin käydessä Webaston virtaliitin irti 10 sek).
Ajattelin että kenties lämmitin on nokeutunut kun se ei ole toiminut kunnolla loppua kohden. Irrotin lämmittimen, irrotin palopuhaltimen (testasin erillään ja toimii 12V:lla ok) sekä irrotin poltiosan. Noin 5 mm kokoisia hiilenpaloja lähti kopistamalla ja varovasti rapsuttamalla. Laitoin poltinosan likoamaan liotinpesuaineeseen vuorokaudeksi. Webaston runko-osan/palopesän (sisältä rivoitettu osa joka siirtää lämmön jäähdytysnesteeseen) käsittelin messinkiharjalla. Hehku on pääosin musta ja siinä näkyy parilla sivulla kuin metallinväristä (kirkasta), onko sitten kulumaa vai vain kuumimpana käyvä kohta. Varovasti mattopuukon terällä pyyhkimällä lähti helposti pienet kartat pois. Osat vielä brake kleanerilla puhtaaksi ja Webasto kokoon. Koska poltinosan ja runko-osan välisessä hauraassa (keraaminen?) tiivisteessä oli hiushalkeama laitoin myös Würthin kuumankestävää tiivisteliimaa ettei asia jää tuosta kiinni.
Nyt Webasto lähtee toimimaan kuten aiemmin, savutus on runsasta ja toiminta-aika piteni noin kahteen-kolmeen minuuttiin. Webasto lopettaa puhalluksen nopeasti ja koittaa parin minuutin päästä taas uudestaan. Kiertovesipumppu lurisee kun järjestelmässä on ilmaa. Jäähdytysnestettä poistui noin puoli litraa kun Webaston irrotin. Takaisinasennuksen ja käytön jälkeen avasin ylempää letkukiinnikettä uudestaan ja tarkistin että sieltä kuitenkin jäähdytysnestettä tulee pois. Eli kiertopumppu on ainakin nestettä pumpannut Webastoon.
Olisiko ehdotuksia seuraavista toimenpiteistä? Miten Webaston saa ilmattua parhaiten? Räjäytyskuvia joista voisin varmistaa että letkut ovat oikein? Onko Jyväskylän seudulla forumilaisia jotka pystyvät esim. INPA:lla lukemaan mistä toimimattomuus johtuu.
Comment