Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 3.0SD Turbo paskana

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Munanjatke
    BTCF Member
    • May 2014
    • 170
    • Keski-Suomi

    E83 3.0SD Turbo paskana

    Elikkäs, eilen lähdin liikenteeseen kylmällä koneella, pakkasta -24, ja kilometrin ajettua, rupes auton sisään kuulumaan vihellys, ei kova mutta semmonen että sen kuulee. Vihellys rupeaa kuulumaan reilun tonni kierroksilla, elikkä kun ahdot nousee, vihellys loppuu kun kierrokset laskee, tai vauhti on tasaantunut jolloin ei ahda. Ja taas viheltää kun ahtaa jne jne. Tämä siis normaalissa ajossa, ei uskaltanut hirveästi kiihytellä.

    Mitään vikavaloja ei syttynyt, auto toimii normaalisti, tyhjäkäynnillä kuuluu normaalista poikkeava ouhdohko ääni, joka kaikuu ilmanputsarin kotelon kautta, vaikea selittää . Voin jossakin vaiheessa koittaa ottaa videota....

    Viime yön unet jäi melko vähiin kun mietti tulevaa vähintään reilua tonnin remonttia, pahin skenaario että molemmat turbot paskana.

    Mistähän tätä lähtis purkamaan ja tutkimaan, kun lähin merkkikorjaamo on 50 kilsan päässä, nii ei viittis sinnekkään ajaa, ettei hajoaisi kone lopullisesti. Ja tämän tutkimisen joutuu ilmeisesti tekemään pihalla pakkasessa

    Ennen kuin joku kysyy, nii autolla ajettu 262 tkm, ja kaikki toiminut tähän asti normaalisti, ja 5000 kilsaa sitten vaihdettu öljyt.

    Ruppee tipaton tammikuu olemaan katkolla suhteellisen kovan vitutuksen takia. Oisko sittenkin pitäny jättää akka tyhjän akun kanssa pakkaseen :think ...


    EDIT:

    Parit videot ujelluksesta



    Last edited by Munanjatke; 23-01-2016, 20:07.
    BMW X3 3.0SD 2007
  • Lopaka
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 407

    #2
    Älä vedä ranteita vielä auki, jos vaikka lähtisi ihan ahtovuotoa etsimään?

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Kannattaisi varmaan vaihtaa polkupyörään tai bussiin, jos dieselmoottorille ihan normaalin kulutusosan mahdollinen uusiminen aiheuttaa unettomuutta ja alkoholismia.

      Ahtovuodoltahan tuo kuulostaa, toki jos ahdin on vielä alkuperäinen niin voi olla että sekin alkaa tiensä päässä olemaan noilla kilsoilla.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • humala
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 739
        • Kemi

        #4
        Yli 20 asteen pakkasessa voi vaikka mikä paikka viheltää, ja vaikka merkkikorjaamo olisi takapihalla niin kiertäisin sen siltikin kaukaa.

        Auto lämpimäksi ja jos vielä viheltää niin vikakoodit ja livedatan tsekkausta.
        E70 X5 3.0d -07
        E39 530da touring -99
        ex: E36 325i sedan -93

        Comment

        • Lopaka
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 407

          #5
          Originally posted by humala View Post
          Yli 20 asteen pakkasessa voi vaikka mikä paikka viheltää, ja vaikka merkkikorjaamo olisi takapihalla niin kiertäisin sen siltikin kaukaa.

          Auto lämpimäksi ja jos vielä viheltää niin vikakoodit ja livedatan tsekkausta.
          Eipä ole yksikään diesel-BMW kunnossa ollessaan tässä taloudessa vielä häiritsevästi viheltänyt, vaikka pakkasta on ollut yli 30 astetta. Tuskin häviää vihellys, vaikka kuinka sulattelisi. Aloittelisin sillä ahtovuodon etsimisellä...

          Comment

          • Munanjatke
            BTCF Member
            • May 2014
            • 170
            • Keski-Suomi

            #6
            Tässäpä ääninäyte : https://www.youtube.com/watch?v=4kuH9ur5o1I

            Kierrokset nostettiin noin 1200, ja ujeltava ääni on aika voimakas, varsinkin kun raotti ilmanputsarin koteloa.

            Täytyy huomenna koittaa purkaa noita imupuolen putkia pois ja päästä käsiks turbon siivekkeisiin, mikäli ei olisi hirveästi pakkasta...
            BMW X3 3.0SD 2007

            Comment

            • chevy55
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 275
              • Vesilahti

              #7
              Ettei siellä olisi imupuolen putki jommallekummalle turbolle irti? Aikamoista jollotustahan tuo pitää.

              Comment

              • humala
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 739
                • Kemi

                #8
                Originally posted by Lopaka View Post
                Eipä ole yksikään diesel-BMW kunnossa ollessaan tässä taloudessa vielä häiritsevästi viheltänyt, vaikka pakkasta on ollut yli 30 astetta. Tuskin häviää vihellys, vaikka kuinka sulattelisi. Aloittelisin sillä ahtovuodon etsimisellä...
                No harvemmin kunnossa oleva auto viheltääkään.. Silti pakkanen voi aiheuttaa erinäisiä hihnapyörien laakerin jollotuksia yms kun voitelu ei ole optimaalista pakkasilla.. Vai väitätkö muuta?

                Tuo video antaakin enemmän infoa kuin tuo aloitus postaus.. Turboilta putkia nylkemään ekana irti, sieltä vika selviää ja näkeepä siinä samalla siipien kunnon..
                E70 X5 3.0d -07
                E39 530da touring -99
                ex: E36 325i sedan -93

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9995
                  • KVLA

                  #9
                  Onhan noita ahtoputken kumiletkuja halennutkin.Joten ei se mahdotonta ole.Kaikki ahtoputket ja letkut syyniin.

                  Comment

                  • Munanjatke
                    BTCF Member
                    • May 2014
                    • 170
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Irroitin ilmanputsarinkotelon, ja lampulla katottaessa imuilman putkessa näyttäis olevan jäätä... Ettei vaan ois jään palanen rikkonut siivet...Huomenna jatketaan loppujen putkien irroittamisella, siitä sitten lisä infoa ellen pallellu tuonne pakkaseen

                    EDIT:

                    Jäätä löyty yllättävän paljon, huohotinputkesta, sekä sulanapitovastuksen kohdalla. Isomman turbon imupuolen siivet näytti ehjältä, kun otti valokuvia ja kahteli niistä. Turbo pyörii herkästi, ei kuulu mitään kahinoita kun sormella pyöritti, ehkäpä pienen pieni väljys tuntui sormiin, ylös alas heiluttaessa, akselin suuntaista ei näppi voimilla tuntunut. Kohta käytävä laittamassa auto käyntiin, jotta kuulee paremmin mistä ujellus kuuluu.

                    Imupuolen putki lähti kyllä vähän liian helposti irti turbosta, muuta kuin veti irti

                    Nyt onkin pakko kysyä neuvoa että miten nuo turbojen väliset rautaputket saa irti hajottamatta mitään, onko pakko irroittaa koko ylempi, eli pienempi turbo että tämä olisi mahdollista ??


                    Löytyykö foorumilta, porukkaa, ketkä ois irroitellu näitä bi-turboja ?

                    Kaikki vinkit on tervetulleita

                    Tuntuis pyörivän ilmeisesti niin kuin pitää https://www.youtube.com/watch?v=6UnCz48KW_w
                    Last edited by Munanjatke; 23-01-2016, 20:08.
                    BMW X3 3.0SD 2007

                    Comment

                    • asvirkku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 514
                      • Bern

                      #11
                      Moi,
                      Mulla vihelsi tolla tavalla 2.0d koneessa antautunut pakosarjan tiiviste. Kauan ne sitä syytä kuuntelemalla paikansi marmorilla.
                      T av
                      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                      Comment

                      • Munanjatke
                        BTCF Member
                        • May 2014
                        • 170
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        No niin, selvishän se vika.

                        Kuvia ei näköjään voikaan suoraan foorumilla upata..

                        Ylemmän turbon imupuolen yksi siipi vääntynyt. Huohottimen lämmistysvastuksen kohalla oli hyvänkokoiset jääpalat, josta irronnut ilmeisesti palanen, joka ajautunut isomman turbon siivekkeitten välistä tuurillaan pienemmälle turbolle....

                        Ilmeisestikkin se on vaan uutta ruvettava tilailemaan, kunnostettujen kanssa ei vissiin kannata ruveta leikkimään kun kunnostettu maksaa suomessa 800€ ja saksassa noin 1000€.

                        Ja porukalla ilmeisesti hyviä kokemuksia tuosta turbolader.net paikasta ?

                        Vai vääntää siipi suoraan tongeilla ja auto myyntiin :think
                        BMW X3 3.0SD 2007

                        Comment

                        • marko84
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2008
                          • 1489
                          • Pori

                          #13
                          Ite lähtisin kyselemään mitä sen nykyisen turbon korjauttaminen maksaa jossain paikallisessa turboihin perehtyneessä firmassa.
                          E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                          Comment

                          • Munanjatke
                            BTCF Member
                            • May 2014
                            • 170
                            • Keski-Suomi

                            #14
                            Muutaman kyselyn tehtyäni, tulin siihen tulokseen että parempi ku tilaa uuden, korjauskustannukset vanhalle noin 500€

                            Uusi turbo laitettu pari päivää sitten paikoilleen, ja kaikki toimii niinkuin pitää, ei ujella taikka vihellä.

                            Kiitoksia kuitenkin kaikille avusta
                            BMW X3 3.0SD 2007

                            Comment

                            • RistiKolmonen
                              Newbiemmer
                              • Mar 2014
                              • 29
                              • Oulu

                              #15
                              OffTheRec
                              Ihan mielenkiinnosta: Mistä hommasit uuden ahtimen ja Vad kostar det?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎