E53 akkulämmitin DIY

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pasianssi71
    replied
    Ei yhtään huono ratkaisu.
    Eristitkö myös akun pohjan? Itse olen miettinyt että jos alkuun eristäis kunnolla tuon akun niin sekin olis jo parempi kuin tuo pakastearkku mikä tuolla nyt on, just hain uuden akun omaani kun edellinen Bosch 100Ah kesti sen 2 vuotta, tosin webastokäyttöä tulee aikalailla, eikä ole muita lämmittimiä asennettuna.

    Totuushan on että kyllä tämä peli tarvitsee ulkoista virtaa varsinkin pakkaskausina, ja olen miettinyt eri vaihtoehtoja.

    Ylläpitolaturi nyt on varmasti ainakin listalla, mutta sitten tuo lämmitys? esim.Abh: omaa akkua käyttävä (ei haittaa jos ylläpitolaturi) tai sitten verkkovirtapeli, myös tuo tee se itse malli on käynyt mielessä.

    Sitten vielä tuo akun sijainti? Laturin haluaisin pistää suoraan akulle niin ei tulis jännitehäviöitä noista pitkistä kaapeleista, ilmeisesti vuoden -03 e53:ssa ei ole latauksen valvontaa, eli laturin vois tuonne peräpäähän sijoittaa ja samalla tuon lämmityksenkin vois tehdä 230v eikä tarvis vetää johtoja etupäähän asti.
    Pistokkeen tietysti joutuu pistämään taakse ja siinä on aina olemassa unohtumisvaara liikkeellelädettäessä, toki unohtuu ne edessäkin

    Leave a comment:


  • kemppainen8
    started a topic E53 akkulämmitin DIY

    E53 akkulämmitin DIY

    Hoi,

    Kuten joku saattanut huomata, E53:n akku on yllättävän vammasessa paikassa. Eli ihan varmasti kylmimmässä paikassa mitä koko autosta löytyy.

    Itselläni akku on hyvä, mutta pidemmän pakkasjakson aikana huomasin aamukäynnistysten starttausnopeuden pienenemisen. Eli pakkasta oli n. -25C yli viikon ajan. Joka aamu startti siis tuntui pikkuhiljaa hiipuvan, vaikka ajoa kertyikin päivittäin reilusti.

    Päättelin että kyseessä mahtaa olla pikkuhiljaa jäätyvä, hyytyvä tms. akku. Tästä syystä aloin selailemaan akkulämmittimiä. 100-200€ kuitenkin tuntui liian suurelta summalta mokomista ruikuloista --> voihan sellaisen tehdä itsekin.

    Näin tein:
    1. Ostin motonetistä 4m sulanapitokaapelia
    2. Akku irti autosta ja teipata ostettu kaapeli akkuun kiinni
    3. Akku paikoilleen ja survoa hieman eristettä akkukotelon ja akun väliin
    4. Sisusta nippuun ja vetää johto sisätilalämmittimeltä sulanapitokaapelille

    Eli nyt kun auto on lämmityksessä, myös akku lämpenee samalla. Lämpimämpi akku luovuttaa enemmän starttivirtaa ja myös ottaa paremmin latausta vastaan ajon aikana. Pienemmillä pakkasilla kyseinen viritys luultavasti tarpeeton, tällöin systeemin voi kytkeä pois.

    Kyseinen sulanapitokaapeli oli teholtaan 10W/m, joten lämmitysteho on sen 40W. "Kilpailevilla" tuotteilla lämmitystehoksi mainittiin n. 50-60W, joten myös 6m kaapelin asentaminen olisi ollut mahdollisuus.

    Tähän jos joku pelimies yhdistää vielä akkulaturin niin uskoisin, että akkuostoksien tarve vähenee.
    Last edited by kemppainen8; 22-04-2021, 21:05.
Working...
X