E53 akkulämmitin DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kemppainen8
    replied
    Originally posted by JJtalo View Post
    Ookko mitannu akun lämpötilaa missään tilanteissa ? Ite miettiny että jo pelkällä armaflexillä eristämisellä vois olla vaikutusta, kait se akku ladattaessakin lämpenee jos laittais eristettä vaan ympärille ( saahan akun keittään pelkällä muuntajalaturillaki, joten kyllä siinä latauksessa varmasti jotain hukkaenergiaa syntyy). Sulla kun on eristetty niin olis nätti mitata tökkäämällä halvan lämpömittarin ulkolämpöanturi eristeen ja akun väliin, ja ilman lämmitystä lähtee ajaan ja seurata mitä akun lämmölle tapahtuu. Samoin lämmityksen jälkeen näkis mikä akun lämpötila on likkeellelähdössä ja x tunnin ajon jälkeen. Ja esim paljonko akku lämpenee pelkällä ylläpitolaturilla.

    Hyvä idea, kunhan edellisestä akkujumpasta selkä on toipunut niin tätä voisi harkita!

    Aiemmin sivuttukin tätä eristys-asiaa. Pienen selvittelyn jälkeen voidaan todeta että pienestä akkujen sisäisestä resistanssista johtuen purkautumisen aiheuttama lämmitysteho on aika mitätön. Jos oletetaan normaaliajossa akun kulutuksen olevan n.200W eli n. 14A niin tällöin akun sisäisen resistanssin aiheuttama lämmitysteho on n. 3,1W. Tämäkin liioiteltu. ks akkutesti linkki .

    Mutta paljonko akku lämpeää ladattaessa, ei voi tietää.

    40W akkulämmittimellä akku lämpeää n. 8C/h, näin karkeana arviona jos oletetaan että akku painaa sen 15kg.

    Mutta mitäpä näitä miettimään, lämpömittari kiinni vain!

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Ookko mitannu akun lämpötilaa missään tilanteissa ? Ite miettiny että jo pelkällä armaflexillä eristämisellä vois olla vaikutusta, kait se akku ladattaessakin lämpenee jos laittais eristettä vaan ympärille ( saahan akun keittään pelkällä muuntajalaturillaki, joten kyllä siinä latauksessa varmasti jotain hukkaenergiaa syntyy). Sulla kun on eristetty niin olis nätti mitata tökkäämällä halvan lämpömittarin ulkolämpöanturi eristeen ja akun väliin, ja ilman lämmitystä lähtee ajaan ja seurata mitä akun lämmölle tapahtuu. Samoin lämmityksen jälkeen näkis mikä akun lämpötila on likkeellelähdössä ja x tunnin ajon jälkeen. Ja esim paljonko akku lämpenee pelkällä ylläpitolaturilla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

    Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.
    Mulla tuo vaha Sznajderin akku ollut lämpimässä latauksessa ja se pitää lepojännitteen vuorokauden jälkeen 12,60 V. (Täysin kunnossaoleva akku noin. 12,72V) Eli, akku on noin. ~90% kunnossa +20C lämpötilassa, mutta ei ota kylmänä oikein hyvin virtaa vastaan, joten uusi oli ostettava. Pitkät ajotkaan ei ladannu tuota vanhaa. Nyt olen kovalla pakkasella kaatanut takapenkin auki, kun sisätilalämmitin ollut päällä, että akullekkin menisi hieman lämpöä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Terou View Post
    Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

    Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.
    Kyllä alkaisin autosta etsimään vikaa. Eli mittaamaan lepotilan virrankulutukset ja laturin jännitteet. Ei se nyt ihan parissa päivässä pitäisi 100Ah akkua tyhjentää, ellet sitten aja paljon todella lyhyttä ajoa, käytä paljon webastoa tms.

    Leave a comment:


  • Terou
    replied
    Tuommoinen akkulämmitin varmaan hankkii hintansa takaisin ja kaupan päälle varmemmat startit. Itsellänikin E39:ssä puolitoista vuotta vanha Bosch 100A akku ja johan se muutamassa päivässä hyytyi kun tuli nuo -25 pakkaset. Otin akun sisälle yöksi lataukseen ja taas muutaman päivän päivän päästä startti juttelee että naksnaks. Eli uuden akun osto taas edessä jos tulee uudet pakkaset, ei tuon kanssa uskalla lähteä mihinkään.

    Pelkkä akun eristäminenhän ei auta kyllä yhtään mitään kun ei se akku itsessään tuota mitään lämpöä. Eri asia jos auto on esim. yön lämpimässä, niin eristys vähän hidastaa akun kylmenemistä ulkoilmassa. Mutta toisaalta myös hidastaa sen lämpenemistä taas talliin ajaessa. Akkulämmitin + eristys on sitten eri asia, kun saa vielä sen lämmittimen kokonaan sinne eristeen sisään. Täytyy harkita josko rakentaisi samanlaisen patenttivirityksen.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Itsellä on tuossa e39:ssä Calixin lämmitys järjestelmä ja siihen sai Calixin oman "älylaturin" helposti kytkettyä haaroittimella. Pitäisi antaa 6-volttia ja kun akku on täynnä, niin siirtyy ylläpitoon niin kun kaikki älylaturit. Suosittelen noita Defan/Calixin latureita asennuksen helppouden vuoksi, mutta hinta taitaa olla paljon kalliinpi, kun perus Cteceissä? Lämmitintä olen myös miettinyt akulle, mutta voi olla, että en tälle talvelle vielä sitä hanki. Auttaisko pelkkä akun eristäminen mitenkään?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Esim. CTEK MXS 7 on speksattu 7 A jännitelähteenä, mutta lataustilassa max. 5 A. Tässä rajoittava tekijä Webaston käytön suhteen, kun sisäpuhaltimen käynnistyessä saattaa haukata 10 A.
    Niin, mutta ei se lataustilassa sitä maksimi virtaa kokoajan tarjoa. Ainakaan oman laturin (XS7000) ohjekirjassa ei kovin seikkaperäisesti selvitetty tuota latausprosessia, ympäripyöreästi puhuttiin vaan jänniterajoista ja virrasta, mutta ei sanottu mitä ne on. Älylaturilla tälläinen voi vaan aiheuttaa ongelmia, jos sitä ei ole otettu huomioon suunnittelussa. En ole kokeillut, mutta kannattanee testata ettei tule hankinnan jälkeen havaittua, että eipä se toimikkaan kuten pitäisi.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    No itsellä ei ole tuosta niin kokemusta, mutta foorumilla vaan välillä moinen huomattiin kun porukka yritti saada webaston käyntiin kovalla pakkasella.
    Esim. CTEK MXS 7 on speksattu 7 A jännitelähteenä, mutta lataustilassa max. 5 A. Tässä rajoittava tekijä Webaston käytön suhteen, kun sisäpuhaltimen käynnistyessä saattaa haukata 10 A.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Toki rinnalle ylläpitolaturi joka tapauksessa. Tuota jänniteasiaa itsekin miettinyt. Meinaatko, että esim. CTEK MXS 10 ei antaisi riittävästi virtaa lataustilassa, kun näkee kuitenkin akkulämmittimen kuorman?
    No itsellä ei ole tuosta niin kokemusta, mutta foorumilla vaan välillä moinen huomattiin kun porukka yritti saada webaston käyntiin kovalla pakkasella. Tuon voit tosin helposti testa vaikka kytkemällä laturin autoon ja laittamalla sopivan kuorman. Tuo ABH lämmitin taisi ottaa ~50w. Eli otat vaikka yhden halogeeni polttimon, pari pätkää piuhaa ja yleismittarin. Tuo ABH sammui muistaakseni jännitteen laskiessa alle 12.9V.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ellei ABH:n lisäksi kytke riittäävän tehokasta laturia, ei siitä ole juuri hyötyä paitsi, jos ajaa pääsääntöisesti pitkää matkaa. Alle tunnin ajolla ei mahda paljon vielä tuollainen 100Ah akku lämmetä. Ilman laturia ei myöskään auta kylmäkäynnistykseen. Vastaavasti verkkovirralla toimiva lämmitin on lämmittänyt akun ennen starttia ja akku latautuu takaisin jo reilun 5min ajolla (Näin sanoi TM-testi).

    Monet älylaturit ei tuohon oikein sovellu. Esim. C-tek ei anna lataustilassa riittävästi virtaa, mikäli kytkee jatkuvan virran antamisen, ei akku lataudu.
    Toki rinnalle ylläpitolaturi joka tapauksessa. Tuota jänniteasiaa itsekin miettinyt. Meinaatko, että esim. CTEK MXS 10 ei antaisi riittävästi virtaa lataustilassa, kun näkee kuitenkin akkulämmittimen kuorman? Ja tokihan se akku latautuu 13,6 V jännitelähdetilassakin, mutta ei niin fiksusti, kuin varsinaisessa lataustilassa. Akun kiehutuksen riski lienee talviolosuhteissa olematon, ellei laturia pidä aktivoituna 24/7.
    Last edited by Clavurion; 25-01-2016, 14:24.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    ABH:n akkujännitteellä toimivassa on kuitenkin se hyvä puoli, että toimii myös autolla ajettaessa. Todennäköisesti akun kestoikä kasvaa niin merkittävästi, että ajansaatossa hankkii hintansa, puhumattakaan lisääntyneestä toimintavarmuudesta. Itsekin tässä aktiivisesti miettinyt kyseisen lämmittimen asennusta E53:een.
    Ellei ABH:n lisäksi kytke riittäävän tehokasta laturia, ei siitä ole juuri hyötyä paitsi, jos ajaa pääsääntöisesti pitkää matkaa. Alle tunnin ajolla ei mahda paljon vielä tuollainen 100Ah akku lämmetä. Ilman laturia ei myöskään auta kylmäkäynnistykseen. Vastaavasti verkkovirralla toimiva lämmitin on lämmittänyt akun ennen starttia ja akku latautuu takaisin jo reilun 5min ajolla (Näin sanoi TM-testi).

    Monet älylaturit ei tuohon oikein sovellu. Esim. C-tek ei anna lataustilassa riittävästi virtaa, mikäli kytkee jatkuvan virran antamisen, ei akku lataudu.
    Last edited by HTK12; 25-01-2016, 14:15.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    ABH:n akkujännitteellä toimivassa on kuitenkin se hyvä puoli, että toimii myös autolla ajettaessa. Todennäköisesti akun kestoikä kasvaa niin merkittävästi, että ajansaatossa hankkii hintansa, puhumattakaan lisääntyneestä toimintavarmuudesta. Itsekin tässä aktiivisesti miettinyt kyseisen lämmittimen asennusta E53:een.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Itsellä on E39:ssä Wolverinen tekemä 60w akunlämmitin ja lisäksi 7A c-tek laturi. Käytössä nyt kolmatta talvea. Hintaa tuolla lämmittimellä oli ~50€. Akulla on jo yli 5v ikää, mutta silti lähti hyvin vaikka muutomana aamuna oli yli -30C pakkasta. Akun lämmittimestä on paljon hyötyä kovalla pakkasella, koska -30C akun kapasiteetista on käytössä ~30% ja -18C ~50%, lisäksi kylmä akku latautuu todella hitaasti. Eli suosittelen kyllä joko ostamaan tai sitten rakentamaan niihin autoihin, missä akku on takakontissa tms. kylmässä paikassa.

    Leave a comment:


  • kemppainen8
    replied
    Originally posted by pasianssi71 View Post
    Ei yhtään huono ratkaisu.
    Eristitkö myös akun pohjan? Itse olen miettinyt että jos alkuun eristäis kunnolla tuon akun niin sekin olis jo parempi kuin tuo pakastearkku mikä tuolla nyt on, just hain uuden akun omaani kun edellinen Bosch 100Ah kesti sen 2 vuotta, tosin webastokäyttöä tulee aikalailla, eikä ole muita lämmittimiä asennettuna.
    Akun pohjaa ei tosiaan saanut eristettyä, mutta akun pohja oli profiloitu siten että sinne jäi ilmarako. Peräkontin luukuissa ja varapyörätilassa on ihan hyvin tilaa, joten sen laturin saa kyllä sinne jonnekkin piilotettua.

    En osaa sanoa mitä pelkkä eristäminen auttaa, kuinka paljon akku tuottaa lämpöä normaalikäytössä?

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Originally posted by Esal View Post
    Tuo akun sijainti on kanssa olennainen syy akun nuukahtamiseen talvella. Molemmissa autoissani e46 330xd touring ja e53 x5 3.0d,akku on takana ulkolämpötilassa olevassa kolossa johon ei sisätilan lämpö ikinä yletä. e46 tein itse akunlämmittimen 50w itsesäätyvästä lämpökaapelista akun pohjaan. Se nostaa lämpöä 15-20 astetta ulkolämpötilasta, eli -30 asteessa akku n. -10 asteinen, jolloin akku toimii huomattavasti paremmin. Tämä vaan hankala käyttää kun saa olla aina roikassa auto.
    Tuo akun ympärillä oleva kaapeli toimii varmasti paremmin kun tuo e46 laittamani joka pohjassa. Se lämpökaapeli ei suostunut taipumaan akun ympäri ja pohjassakin se on tavallaan väärässä kulmassa kun on litteää eikä taivu kuin pystyasennossa. Se on ollut siellä jo 5-6 vuotta ja on kuumaliimalla pohjassa. E53 akun pohjaan ei voi laittaa oikeastaan mitään kun kiinnitys on siitä alaosan lipasta, e46 taas puristetaan kannesta ylhäältäpäin.

    Originally posted by pasianssi71 View Post
    Sitten vielä tuo akun sijainti? Laturin haluaisin pistää suoraan akulle niin ei tulis jännitehäviöitä noista pitkistä kaapeleista, ilmeisesti vuoden -03 e53:ssa ei ole latauksen valvontaa, eli laturin vois tuonne peräpäähän sijoittaa ja samalla tuon lämmityksenkin vois tehdä 230v eikä tarvis vetää johtoja etupäähän asti.
    Pistokkeen tietysti joutuu pistämään taakse ja siinä on aina olemassa unohtumisvaara liikkeellelädettäessä, toki unohtuu ne edessäkin
    En usko että noissa paksuissa kaapeleissa mitään kummosia häviötä tulee, jos niiden kautta koko auton sähkötkin pelaa.
    Tuo e46 lämmittimen sähkö tuli vaan takaluukun välistä, mutta kun näiden ovet ja luukut on niin tiivitä siinä kumikaapeli on kovilla.
    Last edited by Esal; 25-01-2016, 09:16.

    Leave a comment:

Working...
X