Announcement

Collapse
No announcement yet.

E53 akkulämmitin DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJtalo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 350
    • Kokkola

    #16
    Ookko mitannu akun lämpötilaa missään tilanteissa ? Ite miettiny että jo pelkällä armaflexillä eristämisellä vois olla vaikutusta, kait se akku ladattaessakin lämpenee jos laittais eristettä vaan ympärille ( saahan akun keittään pelkällä muuntajalaturillaki, joten kyllä siinä latauksessa varmasti jotain hukkaenergiaa syntyy). Sulla kun on eristetty niin olis nätti mitata tökkäämällä halvan lämpömittarin ulkolämpöanturi eristeen ja akun väliin, ja ilman lämmitystä lähtee ajaan ja seurata mitä akun lämmölle tapahtuu. Samoin lämmityksen jälkeen näkis mikä akun lämpötila on likkeellelähdössä ja x tunnin ajon jälkeen. Ja esim paljonko akku lämpenee pelkällä ylläpitolaturilla.

    Comment

    • kemppainen8
      Bimmer Rookie
      • Mar 2008
      • 88
      • Oulu

      #17
      Originally posted by JJtalo View Post
      Ookko mitannu akun lämpötilaa missään tilanteissa ? Ite miettiny että jo pelkällä armaflexillä eristämisellä vois olla vaikutusta, kait se akku ladattaessakin lämpenee jos laittais eristettä vaan ympärille ( saahan akun keittään pelkällä muuntajalaturillaki, joten kyllä siinä latauksessa varmasti jotain hukkaenergiaa syntyy). Sulla kun on eristetty niin olis nätti mitata tökkäämällä halvan lämpömittarin ulkolämpöanturi eristeen ja akun väliin, ja ilman lämmitystä lähtee ajaan ja seurata mitä akun lämmölle tapahtuu. Samoin lämmityksen jälkeen näkis mikä akun lämpötila on likkeellelähdössä ja x tunnin ajon jälkeen. Ja esim paljonko akku lämpenee pelkällä ylläpitolaturilla.

      Hyvä idea, kunhan edellisestä akkujumpasta selkä on toipunut niin tätä voisi harkita!

      Aiemmin sivuttukin tätä eristys-asiaa. Pienen selvittelyn jälkeen voidaan todeta että pienestä akkujen sisäisestä resistanssista johtuen purkautumisen aiheuttama lämmitysteho on aika mitätön. Jos oletetaan normaaliajossa akun kulutuksen olevan n.200W eli n. 14A niin tällöin akun sisäisen resistanssin aiheuttama lämmitysteho on n. 3,1W. Tämäkin liioiteltu. ks akkutesti linkki .

      Mutta paljonko akku lämpeää ladattaessa, ei voi tietää.

      40W akkulämmittimellä akku lämpeää n. 8C/h, näin karkeana arviona jos oletetaan että akku painaa sen 15kg.

      Mutta mitäpä näitä miettimään, lämpömittari kiinni vain!

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎