Announcement

Collapse
No announcement yet.

e53 -06 facelift etupään kolinat ja pohjapanssari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peinu
    Newbiemmer
    • Nov 2015
    • 6
    • Jyväskylä

    e53 -06 facelift etupään kolinat ja pohjapanssari

    Moro,

    Autossa on ollut etupäässä napsetta ja kolinaa melkein missä vaan tilanteessa kun vähän jarruttaa, kiihdyttää, osuu kuoppaan ja kääntää. Kuuluu ja ei kuulu. Ei mitään jatkuvaa logiikkaa.

    Nostin eilen etupään ylös ja kipusin auton alle. Vääntelin kaikki tukivarret yms.. Vetareista sai vääntelemällä just ja just pientä klappia aikaan ja kumit näytti ehjiltä, kai niissä pientä klappia saa olla? Tuolta ei mitään sen kummempaa löytynyt.

    Sitten ajattelin, että oisko joku apurunko löysällä, mikä liikkahtelisi. Eihän sieltä näillä silmillä mitään apurunkoa löytynyt, mutta kattelin, että pohjapanssari on kuudella 17mm pultilla kiinni. Pulttien koko antaisi ymmärtää, että pohjapanssari toimisi apurunkona tai olis joku tukirakenne. Joku varmaan osaa siitä kertoa? Tuleeko jotain syliin jos tuosta vaan irrottelee?

    Kokeilin räikällä nuo 17mm pultit, niin kuskinpuoleisia pari sai helposti kirittyä napakkaan kyynärkireyteen. Apukuskin puoleiset oli kaikki löysällä ja pyörivät kirittäessä läpi. Mikä funktio noilla on?

    Löytyiskö lääkettä kolinoihin?
    vm 06, 1/07, e53 3.0d,
    Saab: ng 9-5 -11, 9-3 cab -05
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    #2
    Ei sieltä mitään niskaan tule vaikka ottaa irti, paitsi settä levy tietenkin. Kallistuksenvakaajan puslien kiinnitys on niissä samoissa pulteissa. Oisko siinä syypää kolinoihin?
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93

    Comment

    • jpp67
      Newbiemmer
      • May 2008
      • 19
      • Suomi, Espoo

      #3
      E53 2005, kevyttä kolahtelua, Koiranluunivelet ?

      Samankaltaista kolinaa kuulluu meilläkin.
      E39:ssä tuli aikanaan tutuksi koiranluut (kallistuksenvakaajat), joiden puslia uusittiin muutamaan kertaan.
      Eikös E53 ole jotain sukua E39:lle, olisiko vastaavia ratkaisuja.
      E39:ssä ne ole harmittomia, ainoastaan kultakorvaisen kuskin mielenrauhaa häiritseviä...

      Jos noista kyse, olisiko tumpelon vaihdettavissa ?

      -tumpelo-
      ****
      edit: Vaihdatin koiranluut (HD-laatua schmiedmanilta), kolke lakkasi ja on muutenkin taas freude am fahren...
      Last edited by jpp67; 11-05-2016, 08:35.

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #4
        Ei välttämättä sama ongelma, mutta itsellä kuului äksästä kanssa edestä etäistä kolahtelua/napsahtelua, ja tuntui, että suuntavakaus olisi heikentynyt. Molemmat alatukivarret ja vasen pallonivel meni vaihtoon edestä. Sen lisäksi, että kolina hävisi, ajettavuus muuttui todella paljon napakammaksi, ja ohjaustuntuma on aivan eri luokkaa (ei se SUVksi huono ollut ennenkään). Samalla huomasin, että rattiin tulee nyt pieni vapina 90-100 km/h välillä, jota ei ollut ennen. Mikähän näiden yhteys mahtaa olla? Vapina ei voimistu kun jarrua painaa kevyesti, kuten muistelen, että ainakin E39 teki. Mutta joo, alkuperäiseen kysymykseen liittyen, tämä ääni voisi hyvin liittyä koiranluihinkin. Se taitaa olla se halvin ja helpoin vika korjata.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • peinu
          Newbiemmer
          • Nov 2015
          • 6
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by GuGi_ View Post
          Ei sieltä mitään niskaan tule vaikka ottaa irti, paitsi settä levy tietenkin. Kallistuksenvakaajan puslien kiinnitys on niissä samoissa pulteissa. Oisko siinä syypää kolinoihin?

          Tuohan vaikuttaa erinomaiselta ehdokkaalta kolinan metsästykseen. Varsinkin kun tallissa odottaa tuoreet pänikät vaihdelaatikkoon sekä etu- ja takaperään.
          vm 06, 1/07, e53 3.0d,
          Saab: ng 9-5 -11, 9-3 cab -05

          Comment

          • pasianssi71
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2014
            • 219
            • Uusikaupunki

            #6
            Itse vaihdoin reaktiotankojen kumipuslat kun olivat jo aika veltot. tätä ennen ei mitään ääntä kuulunut, mutta vaihdon jälkeen alkoi naputtamaan jostain ja syyksi selvisi koiranluut, olivat käsin tunnusteltaessa ihan hyvänoloiset eikä tuntunut klappia missään mutta vaihdon jälkeen kolinat hävisi.
            Puslat ja koiranluut vaihdoin meylen hd laatuisiin ja ajettavuus muuttui täysin, nyt vastaa ohjaukseen tosi napakasti

            Comment

            • peinu
              Newbiemmer
              • Nov 2015
              • 6
              • Jyväskylä

              #7
              GuGi_:lle suurkiitokset!
              Pulttien kirimisellä homma selvisi ja kolinat saatiin lannistettua. Kyllä kelpaa taas ajella. Uutena bemuttelijana 16mm lenkkiavain puuttui tietenkin seinältä. Eihän sellaista tarvitse koskaan missään? Onneksi kaverilta löytyi lainaksi. Sen verran meni säätäessä aikaa ja kun kesämangelsitkin piti samalla vaihtaa alle, niin liemien vaihtelu jäi tuonnemmaksi. Eihän vaihtamisella kiire voi olla, kun kerran ovat ikuisia....
              vm 06, 1/07, e53 3.0d,
              Saab: ng 9-5 -11, 9-3 cab -05

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎