Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 ( E83) klonksahtaa hitaassa vauhdissa kääntäessä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 926
    • Sotkamo--Oulu

    X3 ( E83) klonksahtaa hitaassa vauhdissa kääntäessä.

    Ajellut tässä hetken taas bemarilla. Alla 2005 mallinen 2.0d X3 ja ihmetellyt tässä hieman tuollaista omituista klonksahdusta hitaassa vauhdissa ( alle 20km/h) kääntäessä. Jo oston aikaan luulin, että ääni kuuluu kaksoismassavauhtipyörästä( koska se kuuluu monesti liikkeelle lähtiessä, kun auto lähtee hieman kaartamaan), mutta ehkä ei kuulukaan. Jos ajaa ihan suoraan niin ei kuulu mitään ääniä, mutta kun lähtee kääntämään oikealla tai vasemmalle niin kuuluu auton keskivaiheilta ( tai ehkä jopa takaa) klonksahdus.

    Itsellä tuli mieleen, että oliko näissä jakolaatikossa jotain vetoon liittyviä ongelmia, mikäli öljyjä ei ole vaihdettu. Tähän tuskin on koskaan ( 227tkm), mikäli se ei kuulu huolto-ohjelmaan.
    Mikäli ääni kuuluu takaa niin sitten se varmaan on jokin apurungon helan välys tms., mutta auto on kyllä on hyvä ajaa, joten en oikein tuohonkaan usko.
    Isommissa nopeuksissa toimii hiljaisesti ja täysin normaalisti.

    Onko muita ideoita ?
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    #2
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Ajellut tässä hetken taas bemarilla. Alla 2005 mallinen 2.0d X3 ja ihmetellyt tässä hieman tuollaista omituista klonksahdusta hitaassa vauhdissa ( alle 20km/h) kääntäessä. Jo oston aikaan luulin, että ääni kuuluu kaksoismassavauhtipyörästä( koska se kuuluu monesti liikkeelle lähtiessä, kun auto lähtee hieman kaartamaan), mutta ehkä ei kuulukaan. Jos ajaa ihan suoraan niin ei kuulu mitään ääniä, mutta kun lähtee kääntämään oikealla tai vasemmalle niin kuuluu auton keskivaiheilta ( tai ehkä jopa takaa) klonksahdus.

    Itsellä tuli mieleen, että oliko näissä jakolaatikossa jotain vetoon liittyviä ongelmia, mikäli öljyjä ei ole vaihdettu. Tähän tuskin on koskaan ( 227tkm), mikäli se ei kuulu huolto-ohjelmaan.
    Mikäli ääni kuuluu takaa niin sitten se varmaan on jokin apurungon helan välys tms., mutta auto on kyllä on hyvä ajaa, joten en oikein tuohonkaan usko.
    Isommissa nopeuksissa toimii hiljaisesti ja täysin normaalisti.

    Onko muita ideoita ?
    Entisessä 530 XD:essä alkoi juuri tuollaisena klonksumisena hitaassa vauhdissa, kun jakolaatikko alkoi hajoamaan. Kuuluuko mitään ulinoita jakolaatikon suunnalta 40-80 km/h vauhdissa?
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 926
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Ei kuulu mitään ulinoita.

      Arvelin nyt ensi alkuun kuitenkin teetättää öljynvaihdon tuohon jakoaskiin. Itse hankala tehdä tuo ohjelmointi niin sama käyttää liikkeessä kun hintakin öljynvaihdolle oli aika kohtuullinen.

      Mikäs sieltä 530xd:n laatikosta hajosi ? Niissähän taitaa kyllä muutenkin olla erilainen se jakoaski.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #4
        Originally posted by ockelbo4500 View Post
        Ei kuulu mitään ulinoita.

        Arvelin nyt ensi alkuun kuitenkin teetättää öljynvaihdon tuohon jakoaskiin. Itse hankala tehdä tuo ohjelmointi niin sama käyttää liikkeessä kun hintakin öljynvaihdolle oli aika kohtuullinen.

        Mikäs sieltä 530xd:n laatikosta hajosi ? Niissähän taitaa kyllä muutenkin olla erilainen se jakoaski.
        Entiiä ihan tarkkaa. Korjaus ois maksanu pari tonni ja uus laatikko vaihettuna 3000 tonnia, nii otin tuon uuden laatikon.
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • Majakovski
          Newbiemmer
          • Feb 2016
          • 23
          • Tampere

          #5
          Pitääpä alkaa tarkkailemaan, kyllä minullakin klonksuu (189000/2007), mutta olen luullut, että tavarat kontissa vain vaihtaa paikkaa; tai vararengas, en itse sitä sitonut koteloon, renkaanvaihtajan jäljiltä. En nyt ihan tarkkaan muista, miten se sinne koteloon puristuu. Nyt on kontti tyhjä, pitää vähän mutkailla.
          320i xDrive A Business, 2018
          320i xDrive A Edition, 2016
          320i xDrive A Business, 2013
          X3 2,0d, 2007

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 926
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Tuossa ajelin autolla taas ja tunnustelin tilannetta. Merkkiliikkeestä tiedustelin asiaa ja huoltoneuvoja sanoi, että jos alkaa nykimään esim. tiukoissa käännöksissä niin jakolaatikon öljyt pitää vaihtaa. No toki jos tarkasti asiaa tässä omassakin miettii niin pienen äänen kanssa tuntuu pieni nykäyskin. Saattaa nykiä joskus myös jos kiihdyttää kovemmin. Foorumia nyt lukeneena ja merkkiliikkeen edustajaa kuulleena olen sillä kannalla, että ongelma johtuu jakolaatikon huonoista öljyistä. Tilasinkin jo perjantaille vaihtoajan merkkihuoltoon niin katsotaan sitten josko ääntely poistuisi.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • X07
              Bimmer Rookie
              • Apr 2012
              • 107
              • Finland

              #7
              Originally posted by ockelbo4500 View Post
              Tuossa ajelin autolla taas ja tunnustelin tilannetta. Merkkiliikkeestä tiedustelin asiaa ja huoltoneuvoja sanoi, että jos alkaa nykimään esim. tiukoissa käännöksissä niin jakolaatikon öljyt pitää vaihtaa.
              Oli hyvä tieto, oma Bimmeri "nypyttää" juurikin tiukoissa käännöksissä, ei tosin aina, jakolaatikon öljyt ei mitä ilmeisemmin kuulu huolto-ohjelmaan?! Autolla ajettu n.135tkm.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 926
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Vaihdatin nuo jakolaatikon öljyt viime perjantaina ja jakolaatikon toiminta parani huomattavasti. Kovissa kiihdytyksissä ei nyi enää ja tuo kävelyvauhdissa kääntäessä kuulunut klonsahduskin hävisi jo lähes olemattomaksi.
                Keskustelin noista jakolaatikon oireista huoltoneuvojan kanssa naamatusten ja yleensä kuulemma ensimmäinen oire on nykiminen kovissa kiihdytyksissä. Tämä johtuu siitä, että jakolaatikossa oleva öljykylpyinen monilevykytkin ei enää pidä vaan alkaa luistella välillä, josta nykiminen johtuu. Jos tuota oiretta niin kannattaa heti laittaa öljyn vaihtoon, jotta ei ne kitkalevyt kulu piloille liian luiston takia, näinkin on kuulemma käynyt. Nuo nykimisoireet yleensä kuulemma rauhoittuvat öljynvaihdon ja adaptionollauksen myötä.
                Huonolla öljyllä se monilevykytkin voi huoltoneuvojan mukaan alkaa myös tahmaamaan ja luulen, että tästä oli lähinnä omassa tapauksessa kyse. Joskus on kuulemma jouduttu vaihtamaan öljyt vielä toiseenkin kertaan jonkin ajan päästä, jotta tahmausoireista on päästy kunnolla eroon.

                Se vanha öljy omassa autossa oli ainakin sen näköistä kuraa, että suosittelen sen vaihtoa mieluummin aikanaan kuin liian myöhään. Vaihdoin itse muut voimansiirron öljyt ja vetopyörästö-öljyt ei näyttäneet pahoilta, mutta vaihdelaatikon öljy oli jo mennyt ihan kuraksi. Eli kannattaa manuaaliaskeihinkin öljyt vaihtaa.

                Öljyt olivat seuraavia: Jakolaatikkoon alkuperäinen BMW , vaihdelaatikkoon alkuperäinen BMW, MTF-LT2 ja vetopyörästöihin Castrol Syntrax Longlife ( pitäisi olla sama kuin alkuperäinen SAF-XO)
                Last edited by ockelbo4500; 15-08-2016, 22:16.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • chevy55
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2013
                  • 275
                  • Vesilahti

                  #9
                  Tästä on varmaan ollut muuallakin puhetta, mutta ymmärtääkseni jakolaatikon adaptaatioarvojen nollaus onnistuisi itsekin jos käytössä on DIS / NCS Expert?

                  Onko jollakin omakohtaista kokemusta nollauksesta itse?

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Sen huoltoneuvojan tarinan mukaan siis X3 sutii aina kiihdyttäessä jolloin sen monilevypakan luistaminen tapahtuu.

                    Suoraan kiihdyttäessä pitävällä alustalla oikeankokoisilla renkailla kun pitäisi olla ihan sama onko pakka auki vai kiinni kun siellä ei pyörimisnopeuseroa tule.

                    Mutta jokin siinä paketissa mättää, myönnän. Olen itsekin saanut nypytyksen joksikin aikaa pois öljynvaihdolla. En vaan usko huoltoneuvojan tarinaa. Nyt minulla on jarrutuksessa tapahtuvaa erittäin rajua rytmikästä nykimistä jonka luulin ensin tulevan jarrulevyistä mutta kun jarrutin vaihde N-asennossa, hävisi nykäisyt.
                    ---

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 926
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Sen huoltoneuvojan tarinan mukaan siis X3 sutii aina kiihdyttäessä jolloin sen monilevypakan luistaminen tapahtuu.

                      Suoraan kiihdyttäessä pitävällä alustalla oikeankokoisilla renkailla kun pitäisi olla ihan sama onko pakka auki vai kiinni kun siellä ei pyörimisnopeuseroa tule.

                      Mutta jokin siinä paketissa mättää, myönnän. Olen itsekin saanut nypytyksen joksikin aikaa pois öljynvaihdolla. En vaan usko huoltoneuvojan tarinaa. Nyt minulla on jarrutuksessa tapahtuvaa erittäin rajua rytmikästä nykimistä jonka luulin ensin tulevan jarrulevyistä mutta kun jarrutin vaihde N-asennossa, hävisi nykäisyt.
                      Niin siis eihän auto pyörien tarvitse luistaa tiehen nähden. Käsitykseni mukaan tuo Xdrive ei ole ihan sellainen, että se ajaisi pelkällä takavedolla niin pitkään, että takapyörien ja etupyörien välille tulee pyörimisnopeuseroa. Mielestäni se juurikin esim. kiihdytyksissä on aina nelivetoinen eli jokin osa momentista välitetään etuakselilla ja huonolla öljyllä kitkalevyjen pito ei enää riitä kovin suuren momentin välittämiseen. Nykiminen johtuu käsitykseni mukaan siitä, että välillä monilevykytkin pitää ja välillä ei.
                      Last edited by ockelbo4500; 16-08-2016, 11:26.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Tämä teksti oli awdwiki.com sivuilta, eli ei "virallista" tietoa mutta pääsääntöisesti kai oikein?

                        [Proactive] [automatic all wheel drive|auto] system. The rear wheels are powered at all times. Torqu


                        Google kääntäjällä:

                        "BMW: n XDRIVE kaikki nelivetojärjestelmä

                        Ennakoiva automaattinen neliveto järjestelmä. Takapyörät saavat virtansa aina. Vääntömomentti voidaan siirtää etupyöriin kautta elektronisesti ohjattu multi levy kytkin, joka sijaitsee siirron tapauksessa. XDrive ei ole keskustassa ero. Suurimman osan ajasta, kytkin on osittain lukittu ja valta siirtyy molemmille akseleille suhteessa 40/60 edestä taakse. Virran jakelu voidaan muuttaa portaaton tasoilla (50/50 0/100). Esimerkiksi ajettaessa suurella nopeudella tai kun pysäköinti, kytkin irti ja kaikki valta menee takapyörien.

                        XDrive liittyy DSC (Dynamic Stability Control) - kun auton understeers {f}, kytkin irrotetaan siten siirtämään enemmän vääntöä takapyörille (10/90 muokkaa vääntöä split). Kun oversteering havaitaan, kytkin lukittuu täysin siirtämään enemmän valtaa etupyörät (50/50 vääntömomentti split).

                        DSC (Dynamic Stability Control) myös jarrut pyörää erikseen sivuttain ja auttaa kaarteissa.

                        XDrive puuttuu ennen kuin auto muuttuu epävakaaksi ja on huomaamaton, että kuljettaja."
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Momenttia siirrettäessä mikäli pyörimisnopeuseroa ei ole, on aivan sama luistaako kytkinpakka vai eikö luista koska sillä ei ole vaikutusta. Ainoa mihin pakka voi vaikuttaa, on pyörimisnopeuseron vähentäminen.

                          Jos ei pyörimisnopeuksissa ole eroa, ei pakka voi luistaa.

                          Pyörimisnopeuksissa ei ole eroa jos auto on suorassa, renkaat samankokoiset ja renkaat pitävät tiehen nähden.

                          Ihan sama mitä BMW:n markkinointitradenomit kirjoittavat mainoslehtisiin ja mitä wikipediassa googlekääntäjillä sitten totuuksina lauotaan. Momentti siirretään tuon paketin läpi 60/40 suhteella siten että se sattuu olemaan sen planeettapyörästön välityssuhde silloin kun kehä ja keskiö eivät luista. Momentinjako ei tunnu persvärkissä mikäli pyörimisnopeuseroa ei ole.

                          EDIT: Tämä on ikäänkuin sama tilanne että jos auto nypyttää suoraan ajettaessa tasaisella tiellä ja syyksi kerrotaan luistava tasauspyörästön lukko.
                          Last edited by -Tapi; 16-08-2016, 13:58.
                          ---

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 926
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            Niin tuossa Xdrivessa ei mielestäni ole mitään planeettapyörästöä.
                            Tässä video aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=AzhznwiSLBA

                            Idea on siis vain se, että taakse on veto ns. normaalisti ja siitä ketjulla otetaan etukardaanille veto. Välissä sitten tuo levykytkin, jonka luistolla säädetään käytännössä tuota eteen menevän momentin määrää. Jos tuosta videosta laskee niin ketjun molempien päiden ketjupyörissä on videolla 33 hammasta eli tuolla saadaan se aikaiseksi että ääritilanteessa voima jakaantuu akselien kesken tasan levykytkimen ollessa täysin kiinni. Räjäytyskuvien mukaan myös vetopyörästöjen välityssuhteet on samat. Käsitykseni mukaan sitä levykytkintä ei pidetä normaalisti ns. täysin kiinni asennossa, jolla saadaan tuota momenttieroa aikaiseksi ( jos pyörät luistaa). Silloin kun pyörät ei luista niin kytkimen puoliskot pyörii toki samalla nopeudella, mutta jos miettii että esim. 100km/ h vauhdissa olisi ensin tuo levykytkin auki ja jos se yhtäkkiä pistetään kiinni niin todennäköisesti se silti tuntuu pienenä nykäyksenä, koska voimansiirron häviön määrä kasvaa kun momenttia aletaan välittää useamman osan läpi.
                            Last edited by ockelbo4500; 16-08-2016, 19:39.
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Kyllä siellä se 60/40 väännön jaon tuottava planeetta on niinkuin on ollut Bemarin nelikoissa jo 80-luvulta asti:



                              Tuossa videossa 40 sekunnin kohdalla näet ko. osan. Se akseli ei pyöritä etukardaanin ketjun vetoratasta eikä takakardaanin akselia vaan tuon planeetan runkoa eli se rungon pyöriminen välittyy joko ulkokehään tai sisäkehään riippuen kummassa on vähemmän vastusta. Mikäli tuo planeetta jarrutetaan, siirtyy voimaa noiden välitysten suhteessa johtuen planeetan rakenteesta. Pyörimisnopeuseroa ei tietenkään synny, vain vääntömomenttiero. Anyway se tekniikka jolla XDrive toimii ei ole nyt se keskeisin juttu vaan kiinnostaa kovasti miten tuo öljy saa aikaan nykimistä kuten olen itsekin huomannut.

                              Kaikki mikä on pyöriäkseen, pyörii mukana samaa vauhtia kun pyörät ovat suorassa. Lukitseminen ei tuota sen enempää voimahäviöitä kuin aukipitäminenkään mutta jos pyörissä on pienikin kehäero tai luisto, tilanne on toinen.
                              Last edited by -Tapi; 16-08-2016, 20:34.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎