Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaasuläppäkotelon (throttle body, drossenklappensteller) korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    Kaasuläppäkotelon (throttle body, drossenklappensteller) korjaus

    E83 3.0D heittää aika ajoin herjaa TDS varoitusvalon muodossa kojelautaa. Inpa kertoo yhdeksi syyksi löytyvän vikakoodin P2620: Throttle position output circuit/open. (Drossenklappensteller, ansteuerung)

    Eli tuo kaasuläppäkotelo, jonka tarkoituksena on ilmeisesti koneen sammuessa laittaa läppä kiinni, jotta se vähentää ravistamista ja toisaalta DPF polton yhteydessä vissiin säädellä sisäänmenevän ilman seosta? Koska samalla Inpa heittää toisen vikakoodin 481A Partikelfiltersystem, joka ilmeisesti kertoo hiukkassuodattimen olevan jo aika tukossa, kun pakokaasupaine menee hieman yli raja-arvojen.

    Kuinkas tuon Drossenklappenstellerin voisi testata, että toimiiko se? Vaihdoin juuri toissa viikolla kaverin TDI octaviaan tuollaisen uuden kaasuläppäkotelon, vanhan elektroniikkakotelo oli täyttynyt öljystä ilmeisesti kuluneen läppäakselin kautta. Ei lähtenyt puhdistamalla toimimaan enää.
    Last edited by chevy55; 26-09-2016, 23:44. Reason: Täsmennys otsikkoon
  • chevy55
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2013
    • 275
    • Vesilahti

    #2
    Tuo kaasuläppäkotelo taitaa tosiaan olla ihan pimeänä. Se ei reagoi mitenkään, vaikka kone käynnissä läppää kääntelee käsin. Luulisi askelmoottorin pistävän hanttiin, kun läpän asema muuttuu. Onko kukaan onnistunut korjaamaan tällaista? Nyt on niin persauknen tilanne, että ei huvittaisi lähteä uuden osan ostoon ennen kuin rikkinäinen on todettu korjauskelvottomaksi

    Comment

    • chevy55
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2013
      • 275
      • Vesilahti

      #3
      Eipä tuossa varmaan auta kuin koettaa avata tuo kaasuläppäkotelo. En tiedä, onko ongelma pelkästään näissä Pierburgin tuotteissa vai ihan yleinen murheenaihe turbollisen vehkeen painepuolen läppäkoteloissa kun läpän akselitiiviste pettää. Silloin se voi päästää öljyä elektroniikan puolelle ja saattaa pimentää koko laitteen.

      Kokeilemallahan tuo selviää. Ja jos ei ala toimimaan on uuden tilaaminen edessä.

      Comment

      • chevy55
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2013
        • 275
        • Vesilahti

        #4
        No niin, purin kaasuläppäkotelon. Puhdistin sisuksista elektroniikkaspraylla öljypaskat pois ja aloin selvittämään ongelmaa. Öljyä ei ollut läheskään niin paljon kuin kaverini Octavian Pierburgilaisen sisällä.

        Kokeilin seuraavaksi syöttää virtaa moottorille, toimii. Rattaat ehjät. Sitten piirilevyn ja johtimien kimppuun. Kaikki näytti ulkoisesti ihan ok, kunnes katseeni osui hiuksenhienoon johtimeen, jota tuskin erotin paljain silmin. Siinä näkyi jotain skrubua pinnassa.

        Otin luupin käteen ja tarkastelin apuvalon kanssa. Jotain siinä näytti olevan, liekö hapettumaa. Stereomikroskooppi töihin ja sen avulla näkyi, että piirilevyllä oleva hento johdinliuska oli joko hapettunut tai kärähtänyt poikki. Kumpaa lie.

        Puhdistin varovasti vika-alueen ja laitoin lähimpiin tinakontakteihin kolvilla pienet pisarat tinaa. Sitten tekaisin ohuesta kuparilangasta muutaman millin pituisen pätkän ja juotin sen hyppylangaksi katkenneen kohdan yli.

        Seuraavaksi painuin suoraan autolle ja läppä kiinni johtoon kokeilemaan. Sehän toimii!

        Vikakoodit pois läppärillä ja DDS valokin katosi kojelaudasta.

        Tämän päälle voi ottaa parit perjantaihuurteiset ja onnitella itseään hyvin menneestä remontista :-)

        Voin laittaa kuvan korjauksen kohteesta kunhan saan ladattua kuvan puhelimesta Onedriveen.

        Comment

        • chevy55
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 275
          • Vesilahti

          #5
          Ohessa vielä pari kuvaa korjauksen kohteesta. Ensimmäisessä näkyy mikroskoopin alla kärähtänyt folio piirilevyllä ja toisessa siihen on juotettu hyppylanka

          [IMG][/IMG]

          [IMG][/IMG]

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1367
            • Lempäälä

            #6
            näyttäs sulakkeelta/haja-induktanssilta omaan silmään tuommoinen.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • chevy55
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 275
              • Vesilahti

              #7
              Sitähän se varmaan onkin, sulake. Liekö kotelon sisäinen öljykylpy ollut osasyynä kärähtämiseen.

              No, nyt toimii joka tapauksessa. Jos hajoaa niin vaihdetaan sitten uusi

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎