Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 3.0sd vaihdelaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpk00
    Newbiemmer
    • Oct 2016
    • 22
    • Helsinki

    E70 3.0sd vaihdelaatikon öljynvaihto

    Osaatteko suositellla missä laatikon öljyt kannattaa vaihtaa?

    Olen kysynyt tarjouksia Tammerdieselistä ja Powermaticilta.

    Hinnoissa oli eroa ja myös vaihtotavassa.

    Tammermaticin BG vaihteistoöljyhuollossa huoltolaite pesee vaihteiston sisäisesti erityisellä pesuaineella ja he laittavat uuden öljyn sekaan BG hoitoaineen.

    Powermaticista sanottiin että tuonne ei kuulu laittaa mitään lisäaineita ja he suosittelevat huuhtelua omalla öljyllä: 12-13 litraa läpi.

    Onko kokemuksia/tietoa kumpi tapa on parempi?


    Jakoaskin öljyt kannattanee vaihtaa samalla?
  • uusauto
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2016
    • 224
    • Espoo

    #2
    Originally posted by jpk00 View Post
    Osaatteko suositellla missä laatikon öljyt kannattaa vaihtaa?

    Olen kysynyt tarjouksia Tammerdieselistä ja Powermaticilta.

    Hinnoissa oli eroa ja myös vaihtotavassa.

    Tammermaticin BG vaihteistoöljyhuollossa huoltolaite pesee vaihteiston sisäisesti erityisellä pesuaineella ja he laittavat uuden öljyn sekaan BG hoitoaineen.

    Powermaticista sanottiin että tuonne ei kuulu laittaa mitään lisäaineita ja he suosittelevat huuhtelua omalla öljyllä: 12-13 litraa läpi.

    Onko kokemuksia/tietoa kumpi tapa on paremp


    Jakoaskin öljyt kannattanee vaihtaa samalla?
    Tämä kysymys kiinnostaisi minuakin ?

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Orkkis öljyillä huuhtelu ja uusi öljypohja!
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        #4
        Virallinen öljynvaihto lienee ihan sama kuin muissakin 6HP askeissa -> öljypohja ja sen mukana tulevat öljyt veks, uusi pohja (ja varmaankin piuhojen läpivientiholkki) + öljyn täyttö. Tämä operaatio löytyy ihan juutuupista ZF:n esittämänä. Ei ne sitä millään tapaa huuhtele. Jos öljytyyppi vaihtuu niin sitten on varmaan paree huuhdella ihan huolella...

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Originally posted by Macke View Post
          Virallinen öljynvaihto lienee ihan sama kuin muissakin 6HP askeissa -> öljypohja ja sen mukana tulevat öljyt veks, uusi pohja (ja varmaankin piuhojen läpivientiholkki) + öljyn täyttö. Tämä operaatio löytyy ihan juutuupista ZF:n esittämänä. Ei ne sitä millään tapaa huuhtele. Jos öljytyyppi vaihtuu niin sitten on varmaan paree huuhdella ihan huolella...
          Ei tarvitse huuhdella jos ZFn alkuperäistä vaihtoväliä on noudatettu, mutta 200tkm ajettu on siinä kunnossa öljyt että jos ne meinaa vaihtaa niin ainoastaan huuhtelemalla, sinne jää 50% määrästä sitä mustaa moskaa.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • uusauto
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2016
            • 224
            • Espoo

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Ei tarvitse huuhdella jos ZFn alkuperäistä vaihtoväliä on noudatettu, mutta 200tkm ajettu on siinä kunnossa öljyt että jos ne meinaa vaihtaa niin ainoastaan huuhtelemalla, sinne jää 50% määrästä sitä mustaa moskaa.

            Mikä on alkuperäinen vaihtoväli ?

            Comment

            • jiivee530d
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2013
              • 402
              • pohjois-savo

              #7
              Mistä näen mikä laatikkomalli on autossani? Lukeeko vaihteiston kyljessä jossain vai?


              Vai osaako joku suoraan sanoa? Kyseessä siis X5 e70 3.0sd 2008
              Last edited by jiivee530d; 13-03-2021, 07:34.

              Comment

              • RRR77
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2016
                • 232
                • Tuusula

                #8
                6hp28 siellä on. Sama proseduuri kaikissa 6hp-laatikoissa.

                Samalla suosittelisin vaihtamaan mekatroniikan ja laatikon väliset tiivisteet 5kpl. Ei maksa paljon mitään ja on usein painuneet kasaan ajan ja lämmön vaikutuksesta -> alkaa vuotaa öljynpaineet pois.

                Edit: realoem näyttänee sulle 6hp26-laatikkoa, luultavimmin sulla on siellä kuitenkin se 28. Laatikon vasemmassa kyljessä lukee tyyppi.
                535d F07
                120d M-Sport F20

                Comment

                • jiivee530d
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2013
                  • 402
                  • pohjois-savo

                  #9
                  [QUOTE=RRR77;4268181]6hp28 siellä on. Sama proseduuri kaikissa 6hp-laatikoissa.

                  Samalla suosittelisin vaihtamaan mekatroniikan ja laatikon väliset tiivisteet 5kpl. Ei maksa paljon mitään ja on usein painuneet kasaan ajan ja lämmön vaikutuksesta -> alkaa vuotaa öljynpaineet pois.

                  Edit: realoem näyttänee sulle 6hp26-laatikkoa, luultavimmin sulla on siellä kuitenkin se 28. Laatikon vasemmassa kyljessä lukee tyyppi.[/QUOTcolo

                  Tarkoitatko näitä tiivisteitä mitä kuvassa näkyy 6kpl?
                  Noissa putki tiivisteissä on eri värit. Mistä tietää oikeen järjestyksen?



                  Osaatko sanoa missä kohti sijaitsee lauhduttimen paluuputki? Ilmeisesti siellä on 2putkea päällekkäin?

                  Mitäs öljyä tossa laatikossa pitäs käyttää? Käykö ravenol 6hp fluid?


                  Kiitoksia näistä jo etukäteen. Hommaan pitäs rueta tässä jossain vaiheessa kun saa tarpeeksi tietoa.
                  Last edited by jiivee530d; 13-03-2021, 08:58.

                  Comment

                  • Munanjatke
                    BTCF Member
                    • May 2014
                    • 170
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by Macke View Post
                    Virallinen öljynvaihto lienee ihan sama kuin muissakin 6HP askeissa -> öljypohja ja sen mukana tulevat öljyt veks, uusi pohja (ja varmaankin piuhojen läpivientiholkki) + öljyn täyttö. Tämä operaatio löytyy ihan juutuupista ZF:n esittämänä. Ei ne sitä millään tapaa huuhtele. Jos öljytyyppi vaihtuu niin sitten on varmaan paree huuhdella ihan huolella...

                    Miettiny monet kerrat tuota huuhtelua, että onko siinä mitään järkeä, jos ei vaiheta suodatinta. Että eikö samalla vaivalla laske öljyt pihalle, vaihtaa suodattimen, ja uutta öljyä laatikko täyteen.



                    Vai mikä tästä huuhtelusta tekee niin hyvän, jos jätetään vanha suodatin, joka usein, 10 vuotta vanha sekä ajettu jo 200 tkm.
                    BMW X3 3.0SD 2007

                    Comment

                    • RRR77
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2016
                      • 232
                      • Tuusula

                      #11
                      [QUOTE=jiivee530d;4268183]
                      Originally posted by RRR77 View Post
                      6hp28 siellä on. Sama proseduuri kaikissa 6hp-laatikoissa.

                      Samalla suosittelisin vaihtamaan mekatroniikan ja laatikon väliset tiivisteet 5kpl. Ei maksa paljon mitään ja on usein painuneet kasaan ajan ja lämmön vaikutuksesta -> alkaa vuotaa öljynpaineet pois.

                      Edit: realoem näyttänee sulle 6hp26-laatikkoa, luultavimmin sulla on siellä kuitenkin se 28. Laatikon vasemmassa kyljessä lukee tyyppi.[/QUOTcolo

                      Tarkoitatko näitä tiivisteitä mitä kuvassa näkyy 6kpl?
                      Noissa putki tiivisteissä on eri värit. Mistä tietää oikeen järjestyksen?



                      Osaatko sanoa missä kohti sijaitsee lauhduttimen paluuputki? Ilmeisesti siellä on 2putkea päällekkäin?

                      Mitäs öljyä tossa laatikossa pitäs käyttää? Käykö ravenol 6hp fluid?


                      Kiitoksia näistä jo etukäteen. Hommaan pitäs rueta tässä jossain vaiheessa kun saa tarpeeksi tietoa.
                      Tässä kuvassa 5&6&7 ja niissä on pituusero joten et saa laitettua väärin.





                      Ja tässä kuvassa #2




                      Ravenolin öljyjä käytetään töissä, ei mitään ongelmaa. 6hp on juuriki oikea öljy tuohon laatikkoon. Omiin laitteisiin oon sattuneesta syystä laittanut kans aina ravenolit.

                      Oman auton laatikkoon tein pesun, uusin öljypohjan ja ne em. tiivisteet, ja tein huuhteluvaihdon. Sen jälkeen nollasin adaptaatiot, mutta en ajanu adaptaatioajoa erikseen, vaan ajelin normi/kevyttä ajoa. Sen jälkeen laatikko toimi täysin virheettömästi, mittarissa 235tkm ja koppana e71. Toi adaptaatioiden nollaus herättää mielipiteitä, mutta nollasin koska noi tiibisteet oli painunu kasaan eli vapaassa mitassa noi putkimalliset oli jo lähes tasopinnassa kun uutena ne tulee n.3mm yli. Noihan on kytkimille meneviä painelinjoja, joten olin jokseenkin 100 varma että sieltä on vuotanut jo paineita + laatikkoöljyjä ei ollut vaihdettu koskaan joten kokonaisuudessaan kontrasti vanhaan oli aika iso.
                      535d F07
                      120d M-Sport F20

                      Comment

                      • jiivee530d
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2013
                        • 402
                        • pohjois-savo

                        #12
                        [QUOTE=RRR77;4268357]
                        Originally posted by jiivee530d View Post

                        Tässä kuvassa 5&6&7 ja niissä on pituusero joten et saa laitettua väärin.





                        Ja tässä kuvassa #2




                        Ravenolin öljyjä käytetään töissä, ei mitään ongelmaa. 6hp on juuriki oikea öljy tuohon laatikkoon. Omiin laitteisiin oon sattuneesta syystä laittanut kans aina ravenolit.

                        Oman auton laatikkoon tein pesun, uusin öljypohjan ja ne em. tiivisteet, ja tein huuhteluvaihdon. Sen jälkeen nollasin adaptaatiot, mutta en ajanu adaptaatioajoa erikseen, vaan ajelin normi/kevyttä ajoa. Sen jälkeen laatikko toimi täysin virheettömästi, mittarissa 235tkm ja koppana e71. Toi adaptaatioiden nollaus herättää mielipiteitä, mutta nollasin koska noi tiibisteet oli painunu kasaan eli vapaassa mitassa noi putkimalliset oli jo lähes tasopinnassa kun uutena ne tulee n.3mm yli. Noihan on kytkimille meneviä painelinjoja, joten olin jokseenkin 100 varma että sieltä on vuotanut jo paineita + laatikkoöljyjä ei ollut vaihdettu koskaan joten kokonaisuudessaan kontrasti vanhaan oli aika iso.

                        Ok.kiitti tiedoista. Täytyy vielä punnita uskaltaako ite vaihtaa vai käytänkö jossain pajalla.

                        Comment

                        • RRR77
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2016
                          • 232
                          • Tuusula

                          #13
                          Juu kyllähän se vähän mietityttää alkuun. Se vaihteenvalitsinhässäkkä on syytä osua kohdalleen, ota vaikka kuva siitä ensin että voit verrata.

                          Mekatroniikka painaa enemmän ku voisi olettaa joten älä tiputa sitä. Ja siellä on lukitus läpivientiholkille, holkki pitää ottaa pois ennen kuin irrottaa mekatroniikan.

                          Ja ne mekan kiinnityspultit on ne tx40. Tx27 on ne jotka pitää sen ite mekan kasassa, näitä ei siis ole syytä avata. Eli irrotat vaan tx40, ja pidä tukevasti kiinni ennen ku otat viimesen pultin pois. Jätä viimenen pultti mahd keskelle, löysää ne kaikki tx40 toki ensin.
                          Last edited by RRR77; 15-03-2021, 20:33.
                          535d F07
                          120d M-Sport F20

                          Comment

                          • jiivee530d
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2013
                            • 402
                            • pohjois-savo

                            #14
                            Originally posted by RRR77 View Post
                            Juu kyllähän se vähän mietityttää alkuun. Se vaihteenvalitsinhässäkkä on syytä osua kohdalleen, ota vaikka kuva siitä ensin että voit verrata.

                            Mekatroniikka painaa enemmän ku voisi olettaa joten älä tiputa sitä. Ja siellä on lukitus läpivientiholkille, holkki pitää ottaa pois ennen kuin irrottaa mekatroniikan.

                            Ja ne mekan kiinnityspultit on ne tx40. Tx27 on ne jotka pitää sen ite mekan kasassa, näitä ei siis ole syytä avata. Eli irrotat vaan tx40, ja pidä tukevasti kiinni ennen ku otat viimesen pultin pois. Jätä viimenen pultti mahd , löysää ne kaikki tx40 toki ensin.

                            6hp28x luki mun laatikon kyljessä. Mitä toi x meinaa perässä?onko samalaatikko kun 6hp28


                            Ei oikeen löydy suodatin/tiivisteitä erikseen tohon x malliin.



                            Sit toinen kysymys kuuluu kiristysmomenteista. Öljypohjalla ilmeisesti 10nm mut paljonko tolle mekatroniikalle?
                            Last edited by jiivee530d; 21-03-2021, 19:06.

                            Comment

                            • RRR77
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2016
                              • 232
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by jiivee530d View Post
                              6hp28x luki mun laatikon kyljessä. Mitä toi x meinaa perässä?onko samalaatikko kun 6hp28


                              Ei oikeen löydy suodatin/tiivisteitä erikseen tohon x malliin.



                              Sit toinen kysymys kuuluu kiristysmomenteista. Öljypohjalla ilmeisesti 10nm mut paljonko tolle mekatroniikalle?
                              X tarkottaa nelivedon laatikkoa. Sama muutoin paitsi että on jakolaatikolle soveltuva. Eli samat huolto-osat käy.

                              En muista ulkoa mekan kiinnitysmomenttia, mut saan kyllä kaivettua sen jos päätät alkaa ite tekee. Nyt just en ehi, mutta ei sen takia tarvi jättää tekemättä kuitenkaan.
                              535d F07
                              120d M-Sport F20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎