Muistelen lukeneeni että joku oli saanut voideltua lämppärin moottorin .Mitä kautta ja onko kuin hankala.:ajatella
Announcement
Collapse
No announcement yet.
x5 e53 -06 puhallin
Collapse
X
-
Originally posted by ARITAPANI View PostMuistelen lukeneeni että joku oli saanut voideltua lämppärin moottorin .Mitä kautta ja onko kuin hankala.:ajatella
Rakentelemalla vaikkapa rullaluistinten laakeriöljypulloon sopivan pitkän pillin, saa sitä kautta tarvittavan tipan laakereille laitettua ja taas pääsee hetken pätkää eteenpäin.
Itsellä lykkäsi puhallinremppaa pari vuotta, kunnes moottori pysähtyi lopullisesti. Hiilistä ei ollut oikeasti enää mitään jäljellä, eli mitkään öljyämiset eivät olisi enää auttaneet.
Lopulta tuli tehtyä ko remppa oikein ja vaihdettua uusi puhaltimen moottori. Tällä foorumilla X-alueella oleva vinkkivideo ei sitten ole sinne päinkään, kun ei ole edes X:sta, saati E53:sta, eikä proseduuri näin ollen pitänyt paikkaansa.
Kojelaudan irroittamisessa on oma hommansa, muttei siinä mitään ihmeellistä ole; yhdessä illassa olisin tehnyt muuten, mutta KL toimitti ensin väärän mallisen puhaltimen, onneksi oikeanlaista oli hyllyssä ja seuraavana iltana tapahtui kasaus. Kuten 99%:ssa hommista seuraava menisikin jo helpommin, kun pähkimiset on jo pähkitty. Tarvittavia työkalujakaan ei ollut montaa.
Comment
-
-
Originally posted by BMWE39 View Post...
Lopulta tuli tehtyä ko remppa oikein ja vaihdettua uusi puhaltimen moottori. Tällä foorumilla X-alueella oleva vinkkivideo ei sitten ole sinne päinkään, kun ei ole edes X:sta, saati E53:sta, eikä proseduuri näin ollen pitänyt paikkaansa.
...
Comment
-
-
Originally posted by MPV View PostNiinpä se lopetti meidän E53 puhaltelun. Sulakkeet ehjät, eikä uusi "siilikään" vaikuttanut asiaan. Uskottava kai se on, että puhaltimen moottori on loppu, vaikka kilometrejä takana vasta vähän yli 300tkm. Mistäs ne parhaat ohjeet kojelaudan irrottamiseen löytyy?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostKannattaa vielä varoiksi testata jännite siilin liittimellä ja sitten kahdella johdonpätkällä yhdistää liittimellä maadoituksen ja jännitteen suoraan siilin ohi. On tullut vastaan tapauksia, joissa siilin liittimellä huono kontakti on aiheuttanut sen, että IHKA:n PWM-ohjaus ei päädy siilille. Toki muutoinkin ne siilin liittimen pinnit kannattaa putsata ja laittaa kontaktipastaa, kun syöttöpuolen huono kontakti voi ylimenovastuksen seurauksena sulattaa liittimen ja jopa sytyttää kojelaudan tuleen.
Comment
-
-
Originally posted by MPV View PostTäytyypä vielä testata noin. On kuitenkin vain noin viiden minuutin homma... Onkos eroa, kun tämä mun auto on manuaali-ilmastoinnilla? IHKA-liittynee automaatti-ilmastointiin, jolloin ohjaustakaan ei liene...E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostSama PWM sinne siilille tulee manuaaliselta IHKR:ltäkin.
Comment
-
-
Vihdoinkin ehdin tätä jatkamaan, vaan eipä mennyt tämäkään homma putkeen. Kojelauta on nyt purettu ja lämppärin moottori irti. Testailin suoralla sähköllä ja vauhtia antamalla lähtee pyörimään, mutta sopivaan kohtaan kun pysähtyy, niin eipä itsestään enää lähdekään pyörimään. Kovin kulunut näytti kontaktori olevan...
Vaan kun tilattu moottori ei olekaan sopiva... Auto on siis -04 vuodelta, ja manuaalisella ilmastoinnilla. BMWfansin mukaan puhaltimen moottorin varaosanumero on käsittääkseni 64 11 8 382 305, kun automaatti-ilmastoinnilliseen se olisi 64 11 8 385 558.
Aerolta tuolla ensin mainitulla numerolla hain, ja se antoi tasan kaksi vaihtoehtoa:
Febi Bilsteinin https://aeromotors.fi/kataloog/artic...-febi-bilstein
Nissens: https://aeromotors.fi/kataloog/artic.../87114-nissens
Jälkimmäinen oli laatuluokiteltu "valioksi", joten tilasin sen. Nyt kun laitoin vanhan ja uuden vierekkäin, niin eipä hyvältä näytä.
Kiinnitys ja sähköliitos on erilaiset, ja siivetkin eri kokoa...
Onko tuo Nissensin moottori sittenkin automaatti-ilmastoinnilliseen? Vai oliko mulla väärä varaosamero?
EDIT: joo, Nissensin kataloogi (https://catalogue.nissens.com/Product) sanoo tuolle Nissens 87114:lle, että on autoihin, joissa automaattinen ilmastointi, ja OE numeroissa ei tuota ...305:sta ole.
Comment
-
-
Originally posted by Jarger View PostMulla on ainakin tuollainen oikeanpuoleinen E39:ssä automaatti-ilmastoinnilla. Hups vaan Aeromotorsin kuvastolle..
Comment
-
Comment