Announcement

Collapse
No announcement yet.

x5 e53 -06 puhallin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ARITAPANI
    Newbiemmer
    • Dec 2016
    • 12
    • Iisalmi

    x5 e53 -06 puhallin

    Muistelen lukeneeni että joku oli saanut voideltua lämppärin moottorin .Mitä kautta ja onko kuin hankala.:ajatella
  • Tepez
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 3
    • Lumijoki

    #2
    Samaa kuutioidaan täälläkin. Olen pannut merkille, ettei puhallin pidä vinkunaa niinkään kun lähtee ajelemaan, mutta sitten kun on jonkin matkaa ajellut, alkaa äänikin.
    E53 X5 3.0dA '06

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9078
      • Oulu

      #3
      Rupeatte vaan henkisesti valmistautumaan kojelaudan irrotukseen.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • BMWE39
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 134

        #4
        Originally posted by ARITAPANI View Post
        Muistelen lukeneeni että joku oli saanut voideltua lämppärin moottorin .Mitä kautta ja onko kuin hankala.:ajatella
        Konehuoneen puolelta, purkamalla raikkarikotelon, pääsee käsiksi aukkoihin, joiden välissä puhaltimen moottori majailee ja tunnustelemalla löytyvät vieläpä siipien aukot, joista pitää edetä.
        Rakentelemalla vaikkapa rullaluistinten laakeriöljypulloon sopivan pitkän pillin, saa sitä kautta tarvittavan tipan laakereille laitettua ja taas pääsee hetken pätkää eteenpäin.
        Itsellä lykkäsi puhallinremppaa pari vuotta, kunnes moottori pysähtyi lopullisesti. Hiilistä ei ollut oikeasti enää mitään jäljellä, eli mitkään öljyämiset eivät olisi enää auttaneet.

        Lopulta tuli tehtyä ko remppa oikein ja vaihdettua uusi puhaltimen moottori. Tällä foorumilla X-alueella oleva vinkkivideo ei sitten ole sinne päinkään, kun ei ole edes X:sta, saati E53:sta, eikä proseduuri näin ollen pitänyt paikkaansa.

        Kojelaudan irroittamisessa on oma hommansa, muttei siinä mitään ihmeellistä ole; yhdessä illassa olisin tehnyt muuten, mutta KL toimitti ensin väärän mallisen puhaltimen, onneksi oikeanlaista oli hyllyssä ja seuraavana iltana tapahtui kasaus. Kuten 99%:ssa hommista seuraava menisikin jo helpommin, kun pähkimiset on jo pähkitty. Tarvittavia työkalujakaan ei ollut montaa.

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1189
          • Muhos

          #5
          Originally posted by BMWE39 View Post
          ...
          Lopulta tuli tehtyä ko remppa oikein ja vaihdettua uusi puhaltimen moottori. Tällä foorumilla X-alueella oleva vinkkivideo ei sitten ole sinne päinkään, kun ei ole edes X:sta, saati E53:sta, eikä proseduuri näin ollen pitänyt paikkaansa.
          ...
          Niinpä se lopetti meidän E53 puhaltelun. Sulakkeet ehjät, eikä uusi "siilikään" vaikuttanut asiaan. Uskottava kai se on, että puhaltimen moottori on loppu, vaikka kilometrejä takana vasta vähän yli 300tkm. Mistäs ne parhaat ohjeet kojelaudan irrottamiseen löytyy?

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9078
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MPV View Post
            Niinpä se lopetti meidän E53 puhaltelun. Sulakkeet ehjät, eikä uusi "siilikään" vaikuttanut asiaan. Uskottava kai se on, että puhaltimen moottori on loppu, vaikka kilometrejä takana vasta vähän yli 300tkm. Mistäs ne parhaat ohjeet kojelaudan irrottamiseen löytyy?
            Kannattaa vielä varoiksi testata jännite siilin liittimellä ja sitten kahdella johdonpätkällä yhdistää liittimellä maadoituksen ja jännitteen suoraan siilin ohi. On tullut vastaan tapauksia, joissa siilin liittimellä huono kontakti on aiheuttanut sen, että IHKA:n PWM-ohjaus ei päädy siilille. Toki muutoinkin ne siilin liittimen pinnit kannattaa putsata ja laittaa kontaktipastaa, kun syöttöpuolen huono kontakti voi ylimenovastuksen seurauksena sulattaa liittimen ja jopa sytyttää kojelaudan tuleen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1189
              • Muhos

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kannattaa vielä varoiksi testata jännite siilin liittimellä ja sitten kahdella johdonpätkällä yhdistää liittimellä maadoituksen ja jännitteen suoraan siilin ohi. On tullut vastaan tapauksia, joissa siilin liittimellä huono kontakti on aiheuttanut sen, että IHKA:n PWM-ohjaus ei päädy siilille. Toki muutoinkin ne siilin liittimen pinnit kannattaa putsata ja laittaa kontaktipastaa, kun syöttöpuolen huono kontakti voi ylimenovastuksen seurauksena sulattaa liittimen ja jopa sytyttää kojelaudan tuleen.
              Täytyypä vielä testata noin. On kuitenkin vain noin viiden minuutin homma... Onkos eroa, kun tämä mun auto on manuaali-ilmastoinnilla? IHKA-liittynee automaatti-ilmastointiin, jolloin ohjaustakaan ei liene...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9078
                • Oulu

                #8
                Originally posted by MPV View Post
                Täytyypä vielä testata noin. On kuitenkin vain noin viiden minuutin homma... Onkos eroa, kun tämä mun auto on manuaali-ilmastoinnilla? IHKA-liittynee automaatti-ilmastointiin, jolloin ohjaustakaan ei liene...
                Sama PWM sinne siilille tulee manuaaliselta IHKR:ltäkin.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1189
                  • Muhos

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Sama PWM sinne siilille tulee manuaaliselta IHKR:ltäkin.
                  Nyt se on mitattu. Siilille tulevaan liittimeen tuli 12V jännite pinnille 2. Ohjaus pinnissä 3 vaihteli loogisesti 0-8V sen mukaan, mitä puhaltimen noupeuden säätimestä väänteli. Vaikka kaikki vaikutti mittaamalla olevan ok, niin kokeilin vielä lopuksi maadoittaa moottorille menevän "-" pinnin ja syöttää tuon 12V jännitteen suoraan moottorin "+" pinniin. Moottori pysyi mykkänä. Nyt on Nissensin moottori tilattu Aerolta. Ruhtinaalliset 70 euroa oli hintaa. Nyt olisi sille kojelaudan purkuohjeelle tarvetta.

                  Comment

                  • MPV
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 1189
                    • Muhos

                    #10
                    Vihdoinkin ehdin tätä jatkamaan, vaan eipä mennyt tämäkään homma putkeen. Kojelauta on nyt purettu ja lämppärin moottori irti. Testailin suoralla sähköllä ja vauhtia antamalla lähtee pyörimään, mutta sopivaan kohtaan kun pysähtyy, niin eipä itsestään enää lähdekään pyörimään. Kovin kulunut näytti kontaktori olevan...

                    Vaan kun tilattu moottori ei olekaan sopiva... Auto on siis -04 vuodelta, ja manuaalisella ilmastoinnilla. BMWfansin mukaan puhaltimen moottorin varaosanumero on käsittääkseni 64 11 8 382 305, kun automaatti-ilmastoinnilliseen se olisi 64 11 8 385 558.
                    Aerolta tuolla ensin mainitulla numerolla hain, ja se antoi tasan kaksi vaihtoehtoa:
                    Febi Bilsteinin https://aeromotors.fi/kataloog/artic...-febi-bilstein
                    Nissens: https://aeromotors.fi/kataloog/artic.../87114-nissens
                    Jälkimmäinen oli laatuluokiteltu "valioksi", joten tilasin sen. Nyt kun laitoin vanhan ja uuden vierekkäin, niin eipä hyvältä näytä.


                    Kiinnitys ja sähköliitos on erilaiset, ja siivetkin eri kokoa...

                    Onko tuo Nissensin moottori sittenkin automaatti-ilmastoinnilliseen? Vai oliko mulla väärä varaosamero?

                    EDIT: joo, Nissensin kataloogi (https://catalogue.nissens.com/Product) sanoo tuolle Nissens 87114:lle, että on autoihin, joissa automaattinen ilmastointi, ja OE numeroissa ei tuota ...305:sta ole.
                    Last edited by MPV; 29-10-2021, 19:00. Reason: lisätietoa

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3284
                      • Finnland

                      #11
                      Mulla on ainakin tuollainen oikeanpuoleinen E39:ssä automaatti-ilmastoinnilla. Hups vaan Aeromotorsin kuvastolle..
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                      Comment

                      • MPV
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1189
                        • Muhos

                        #12
                        Originally posted by Jarger View Post
                        Mulla on ainakin tuollainen oikeanpuoleinen E39:ssä automaatti-ilmastoinnilla. Hups vaan Aeromotorsin kuvastolle..
                        Tämä episodi päättyi onnellisesti. Aeromotors hoiti reklamaation eleettomän ruutiininomaisesti. Kuriiri kävi noutamassa väärän puhaltimen rahat palautui muutamassa päivässä. Tilasin toki Aerolta sen toisen sopivaksi mainostutetun puhaltimen, ja se on ollut jo hetken paikoillaan, ja hyvin puhaltaa. Samalla asensin entisestä X5:sta jääneen Android soittimenkin paikoilleen.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎