Announcement

Collapse
No announcement yet.

X1 loputtomat sähköongelmat, syy löytyi. X1 OMISTAJAT HUOM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 338LM
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 191

    X1 loputtomat sähköongelmat, syy löytyi. X1 OMISTAJAT HUOM

    Ainakin neljästi korjaamolla viimeisen 6kk aikana. Jättänyt pihalle kymmeniä kertoja. Vaihdettu mm startti ja akku. Uusi akku myös koekuormitettu.
    Viimeisin arvio oli että "ECU varmaan rikki". Mitta tuli täyteen, aloin tutkimaan asiaa itse.

    Oireet niin että auto ei lähde käyntiin. Startti pyörähtää pari kertaa ja ECU keskeyttää käynnistyksen.
    Samalla satunnaisia hälyjä vakka mistä. Matalasta jännitteestä, huonosta akusta, ylimääräisestä sähkönkulutuksesta jne.

    Kuvat peräkontista akkukotelosta. Lähtevät päävirtapiuhat muovipohjan pulttiläpiviennin kautta, paksumpi startille.

    Ihmettelen että
    A) kuka saatanan idiotti on suunnitellut auton pohjaan tuollaisen suojaamattoman kaapelikengän. Pienemmän kaapelikengän materiaali vielä rautaa että ruostuisi mahdollisimman hyvin. Pultti katkesi jo kevyellä väännöllä, aivan läpimätä liitos.

    B) Miksi BMW:llä ei ole tästä TSB:tä ja/tai takaisinkutsukampanjaa. Aivan 100% varma että ihan kaikissa sama edessä, ennemmin tai myöhemmin. Tämä auto 2012, kevyestä käytöstä ja 140000km nyt takana.

    C) Miksi autokorjaajat eivät (näemmä) saa perus sähkötekniikan koulutusta. Ylimenojännitteitä katsomalla vika haarukoitui äkkiä. Itse asiassa ekalla yrityksellä, paikka
    oli niin epäilyttävä jo muutenkin.

    täkyjä hakuihin:
    "BMW E84 X1 sähköongelma" "BMW E84 X1 käynnistysongelma" "BMW E84 X1 sähkövika"


    Peräkontin puolelta




    Pohjamuovi irroitettuna vastakkainen puoli - siis auton peräkontin pohja. Vänkärinpuolen takarenkaan vieressä.





    Kevyt vääntö pienemmän kaapelikengän mutteriin ja poikki.
    Kellertävä visva-rinkula katkenneen pultin ympärillä on kaapelikengän jäänne.

    Last edited by 338LM; 11-02-2018, 23:53.
    2007 E61 LCI 530xd M-sport
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Auton alle oleva liiton löytyy mm. E6x, joita on tämän takia palanutkin aika paljon ja tulee palamaan. AVK:lla noita näkyy olevan aika usein. On kyllä korjaamollakin kädetöntä porukkaa, jos eivät osaa mitata jännitehäviötä. Olisi muutomassa minuutissa selvinnyt, että konehuoneessa on jännite matalampi kuin akulla -> matkalla huono liitos.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1365
      • Lempäälä

      #3
      Samanlainen pulttiliitos on myös E70-korimallisissa, siinä se läpivientikohta on kylläkin auton keskilinjan lähellä ja kontin puolelta näyttää kyllä hyvältä, mutta en olekaan auton alla käydessäni tuohon kiinnittänyt huomiota. Pieni vainoharhainen minä taidan käydä tämän tarkistamassa


      Mutta yleisemmällä tasolla, harvalla on oikeaa näkemystä ja tietotaitoa epäillä testerin antamia vikadiagnoosin tuloksia, puhumattakaan jos maahantuojaa/tehdasta on konsultoitu aiheesta. Tämä siis viittauksena virallisiin maahantuojan valtuuttamiin korjaamoihin. Huonoa businesta merkkareille yleensäkin pitkäkestoiset kovapalkkaisen äijän tekemät työt, ei välttämättä riitä se 100€/h laskutus, ja tässä taas taustalla on se taustaorganisaatio ja sen jäsenistössä olevat jotkut kovapalkkaiset alisuoriutujat.

      ns yleisissä korjaamoissa taas tietotaito voi olla rajoittunut johonkin muuhun malliin jolloin juuri nämä vähän harvinaisemmat X1:t jäävät sivuhuomatuksiksi.

      Menipäs hivenen ohi, mutta tunnen myös pientä sympatiaa korjaamoja kohtaan, vaikka hyvin harvoin niiden palveluita käytän.
      Last edited by repsa; 11-02-2018, 06:32.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by repsa View Post
        Samanlainen pulttiliitos on myös E70-korimallisissa, siinä se läpivientikohta on kylläkin auton keskilinjan lähellä ja kontin puolelta näyttää kyllä hyvältä, mutta en olekaan auton alla käydessäni tuohon kiinnittänyt huomiota. Pieni vainoharhainen minä taidan käydä tämän tarkistamassa


        Mutta yleisemmällä tasolla, harvalla on oikeaa näkemystä ja tietotaitoa epäillä testerin antamia vikadiagnoosin tuloksia, puhumattakaan jos maahantuojaa/tehdasta on konsultoitu aiheesta. Tämä siis viittauksena virallisiin maahantuojan valtuuttamiin korjaamoihin. Huonoa businesta merkkareille yleensäkin pitkäkestoiset kovapalkkaisen äijän tekemät työt, ei välttämättä riitä se 100€/h laskutus, ja tässä taas taustalla on se taustaorganisaatio ja sen jäsenistössä olevat jotkut kovapalkkaiset alisuoriutujat.

        ns yleisissä korjaamoissa taas tietotaito voi olla rajoittunut johonkin muuhun malliin jolloin juuri nämä vähän harvinaisemmat X1:t jäävät sivuhuomatuksiksi.

        Menipäs hivenen ohi, mutta tunnen myös pientä sympatiaa korjaamoja kohtaan, vaikka hyvin harvoin niiden palveluita käytän.
        Kun autossa on ollut sähköjen kanssa enemmänkin ongelmaa niin kyllähän se virransaanti pitää varmistaa. Ennen startin ja akun vaihtoa pitäisi kyllä jo älytä mitata jännitehäviö. Ei ilmeisesti onnistu kaikilta korjaamoilta, mutta silloin olisi kohteliasta sanoa asiakkaalle, että sähköongelmissa kannattaa mennä sellaiselle korjaamolle, jossa ymmärtään auton sähköistä. Uusia osia arpomalla autoon ei saa kun vihaisen asiakkaan.. Tähän johtotulokseen ei tarvitse merkki tai mallikohtaista tietoa, ihan yleinen ymmärrys auton sähköistä riittää. Tämä on toki vain minun mielipide. Täälläkin löytyy useampia korjaamota, joissa ei ymmärretä _mitään_ auton sähköistä. Esimerkiksi voisi tähän sanoa kaverin auton, jossa ei äänimerkki toimi. Korjaamo _väitti_ (ja laskutti) sähkövian selvityksen, vika oli heidän mukaansa katkaisijassa. Ei tullut katkaisijan vaihdolla kuntoon. Lupasin vilkaista autoa, vaikka en mikään autosähkömies ole, vika selvisi hyvin pian kun otti yleismittarin esille, ei tule virtaa katkaisijalle. Kurkistus sulakerasiaan, uusi sulake ja toimii. Ellei tuota nyt osaa selvittää, niin ehkä parempi jättää ne sähkö hommat muille.. Kyseessä ei ollut mikään yhden miehen nyrkkipaja.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Ellei tuota nyt osaa selvittää, niin ehkä parempi jättää ne sähkö hommat muille.. Kyseessä ei ollut mikään yhden miehen nyrkkipaja.
          Ikävä kyllä tässäkin ammattiryhmässä/yrityksissä on tahoja joille kaikki raha kelpaa. Tulee se sitten tietotaidon tai arvausmetodien kautta.

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            vika selvisi hyvin pian kun otti yleismittarin esille, ei tule virtaa katkaisijalle. Kurkistus sulakerasiaan, uusi sulake ja toimii. Ellei tuota nyt osaa selvittää, niin ehkä parempi jättää ne sähkö hommat muille.. Kyseessä ei ollut mikään yhden miehen nyrkkipaja.
            Tässä esimerkissä ei tietysti ollut tarkoitus äänitorven vikaa ruotia, eikä sen tarkemmin selvittää, mutta ensimmäisenä tulee itselle sulakkeen palaessa mieleen miksi se varolaite on lauennut?
            Ilman syytähän sulake ei pala eli joku suunnittelematon virrankulutuksen ylitys aina täytyy tapahtua ja silloin pelkkä sulakkeen uusiminen tutkimatta syytä voi aiheuttaa vaikka auton palamisen tai kalliin vian. Onhan toki suunnittelun kukkasia jolloin sulakkeen palaminen ei ole vika vaan itse suunnittelu.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1365
              • Lempäälä

              #7
              joo, moninaisia ovat sähköongelmien juurisyyt ja joskus sitä korjataan vain oire, eli esimerkin mukaisesti vain sulake vaihdetaan. Onhan noita erilaisia juttuja vianetsinnässä mukana niin kauan kun ihminen niitä tekee.
              Korjaamoille vaan helpolla muodostuu se oma kuva vioista merkin + mallin mukaan + vika-esiintymisten suhteen, ts. jos vastaan tulee vuodesta toiseen startti / akku-viallisia autoja, ja semmoisia ne on 98%, niin harvassa paikassa on ne äijät jotka heti osaa sanoa että "tässä voi olla jotain muuta taustalla". Eritoten kun perushuoltamoilla tosissaan koitetaan keskittyä hyvään rahantuloon, eli perus-ö-vaihtoa ja muuta valohoitoa. Siinä työnvastaanotto ja taustaselvittely nousee korkealle arvonluontiketjussa, ja joskus lisäarvoa ei tuoteta..


              Mutta aiheeseen, X5 E70 tuo kyseinen läpivienti on joo kontin "keskellä", ja vieläpä niin mukavasti että on suojattu takaäänenvaimentimen ja sen lämpökilven alle. Hankala kuvitella että sinne pashekylpyä saisi.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4627
                • Tampere

                #8
                Täällä omat kokemukset e91stä. Taitaa joka kopassa olla nuo läpiviennit herkkiä hapettumaan.

                Viesti 28 eteenpäin.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  Tässä esimerkissä ei tietysti ollut tarkoitus äänitorven vikaa ruotia, eikä sen tarkemmin selvittää, mutta ensimmäisenä tulee itselle sulakkeen palaessa mieleen miksi se varolaite on lauennut?
                  Ilman syytähän sulake ei pala eli joku suunnittelematon virrankulutuksen ylitys aina täytyy tapahtua ja silloin pelkkä sulakkeen uusiminen tutkimatta syytä voi aiheuttaa vaikka auton palamisen tai kalliin vian. Onhan toki suunnittelun kukkasia jolloin sulakkeen palaminen ei ole vika vaan itse suunnittelu.
                  Menee aikalailla offtopic, mutta menköön: siellä ei edes ollut sulaketta paikallaan. Sama vika oli ennen korjaamolle menoa ja sen jälkeen, joten eivät ole voineet mitenkään mitata, että katkaisijalla tulee virta, väittivät mitanneensa. Sitä en tiedä miksi sulake oli joskus otettu pois, sulake ei palanut sen jälkeen, vaan kaikki toimi normaalisti.

                  Originally posted by repsa View Post
                  joo, moninaisia ovat sähköongelmien juurisyyt ja joskus sitä korjataan vain oire, eli esimerkin mukaisesti vain sulake vaihdetaan. Onhan noita erilaisia juttuja vianetsinnässä mukana niin kauan kun ihminen niitä tekee.
                  Korjaamoille vaan helpolla muodostuu se oma kuva vioista merkin + mallin mukaan + vika-esiintymisten suhteen, ts. jos vastaan tulee vuodesta toiseen startti / akku-viallisia autoja, ja semmoisia ne on 98%, niin harvassa paikassa on ne äijät jotka heti osaa sanoa että "tässä voi olla jotain muuta taustalla". Eritoten kun perushuoltamoilla tosissaan koitetaan keskittyä hyvään rahantuloon, eli perus-ö-vaihtoa ja muuta valohoitoa. Siinä työnvastaanotto ja taustaselvittely nousee korkealle arvonluontiketjussa, ja joskus lisäarvoa ei tuoteta..


                  Mutta aiheeseen, X5 E70 tuo kyseinen läpivienti on joo kontin "keskellä", ja vieläpä niin mukavasti että on suojattu takaäänenvaimentimen ja sen lämpökilven alle. Hankala kuvitella että sinne pashekylpyä saisi.
                  Esimerkissa ei vaihdettu sulaketta, vaan laitettiin puuttuvan sulakkeen paikalle sulake. En tiedä miksi sen joku oli ottanut pois, mutta ei sitä siellä ollut. Pointti esimerkissä oli, että korjaamo väitti diagnosoineensa vian katkaisijaan. En tiedä miten tuossa voi onnistua jos edes sulakkeita/virran tuloa katkaisijalle ei oltu tarkistettu?

                  Aivan sama onko autossa ko. tyyppivikaa vai ei, pitää se silti diagnosoida. Aloittajan autoki oli käynyt neljä kertaa korjaamolla. Ei kai nyt missään starttia vaihdeta ihan vaan, koska se pyörii laiskasta/ei ollenkaan? Tai no varmaan vaihdetaan. Tuohon mittaamiseen ei nyt montaa minuuttia mene. Toki nykyisin näitä osien vaihtelijoita alkaa olla kaikkialla, kun ei osata/viitsitä/ehditä edes selvittää vikaa vaan arvotaan sinne uusia osia. Itse ainakin menisin tuollaisen jälkeen korjaamolle hieman kyselemään..
                  Last edited by HTK12; 12-02-2018, 23:53.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2035
                    • Riihimäki

                    #10
                    Jos vielä vähän aiheesta niin pystyykö aloittaja listaamaan mitä osia vaihdettiin (osanumerot) ja mitä maksoi että ongelma tuli korjattua?

                    En kyllä voi ymmärtää miksi tuollainen liitos pitää olla tehty. Tähän asti luulin että ongelmia olisi vain niissä palavissa e60:ssä mutta näemmä se koskee liki kaikkia koreja.

                    Comment

                    • racing02
                      BTCF Member
                      • Nov 2004
                      • 2035
                      • Riihimäki

                      #11
                      Tuli tsekattua omasta nuo läpiviennit ja eihän se pienempi ihan hyvältä näytä. Rakenne on erilainen kuin esim. e60, ei välttämättä parempi.

                      Tässä itse läpivienti on vain kaksipäinen pultti mikä on valettu lattiamuoviin. Mutteri on jämähtänyt ja ihan raivolla ei uskalla vääntää koska jos pultti katkeaa olisi vaihdettava koko akkukotelo mikä käsittää puolet kontin pohjasta. Johdoissa on vain simppeli suojaamaton kaapelikenkä. Tietenkään alapuolen piuhoissa ei ole yhtään löysää että johdon voisi katkaista ja puristaa vaan uuden kengän, jos siis ensin saisi mutterin auki.

                      Mikähän olisi fiksu tapa korjata ennen ongelmien ilmaantumista? Harkinnassa reiän poraaminen alkuperäisen läpiviennin viereen. Siihen perinteinen läpivientikumi ja jatkos puristusholkilla ja liimasukalla. Sisäpuolen johdossa on sen verran löysää että ehkä selviäisi yhdellä liitoksella.
                      Last edited by racing02; 15-11-2019, 11:47.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Osuin silmiin vahingossa tälläinen itänaapureiden korjaustapa tähän lapselliseen liitokseen. Ei välttämättä hyvä tämäkään mutta kuitenkin... Piuhat/liitokset varmaan tarvisi saada pysyvästi suojattua jollain töhnällä niin ehkä tuo sitten menettelisi. Uskomatonta kyllä kuinka onnettomia liitoksia tuonne jätetään säiden armoille.

















                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Oma toteutustapani vastaavasta. Jospa tuo vähän pidemmälle veisi.
                          Last edited by zakspeed; 03-03-2020, 21:49.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • suppari
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4049
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Oma toteutustapani vastaavasta. Jospa tuo vähän pidemmälle veisi.
                            Onko miten GW:t mennyt näistä läpi? Korjaustyylistä haarukoiden, kaikki omistajan lompsasta? F1X näyttää olevan vielä paskempi tuo kontilta keulalle lähtevä kaapeliliitos, kun niitä ei paljoa takaisinkutsuna rasvailla sisäpuolelta ja ulkopuolelta vielä hirveämpiä kuin puolta vanhemmat e6x koriset.
                            sigpic
                            P:0409699000

                            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                            huollot/korjaukset!

                            BMW E&F sarjaan.
                            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Originally posted by suppari View Post
                              Onko miten GW:t mennyt näistä läpi? Korjaustyylistä haarukoiden, kaikki omistajan lompsasta? F1X näyttää olevan vielä paskempi tuo kontilta keulalle lähtevä kaapeliliitos, kun niitä ei paljoa takaisinkutsuna rasvailla sisäpuolelta ja ulkopuolelta vielä hirveämpiä kuin puolta vanhemmat e6x koriset.
                              Tuosta X:stä en muista kuinka kävi. Toissaviikolla tein 300tkm 2003 E60 vastaavan ja 100 pinnaa bmw:lle.

                              Kuten viimeisin F10/11
                              Last edited by zakspeed; 14-02-2019, 22:04. Reason: Lisäys
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎