Announcement

Collapse
No announcement yet.

E70 Webaston letkutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carman
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 676
    • Vilppula

    E70 Webaston letkutus

    Moi,

    Kymmenen vuoden mersuilun jälkeen paluu BMW-leiriin tapahtui 2010 X5 30d LCI merkeissä.

    Ollut alunperin ilman webastoa ja perus karvalakkimallin ilmastoinnilla.
    Siihen on asennettu viime syksynä ihan uusi 5kW thermotop Evo.
    Lämmitin syttyy ja palaa ihan hienosti ja sisätila lämpenee ihan kmukavasti, mutta moottori pysyy kylmänä ainakin puolen tunnin lämmityksellä.
    Huomasin myös sellaisen asian että jos sammuttaessa jätti lämpötilapyynnin ihan minimiin, niin webasto kiehuu ihan välittömästi sytytyksen jälkeen. Eli vesi ei siis kierrä ollenkaan tuossa tilanteessa.

    Eli lämmitin on siis asennettu jossain määrin päin persettä letkutuksen osalta.

    Minkä letkun väliin lämmitin pitäisi asentaa että homma toimisi?
    Yritin kaivella jotain ohjetta netin syövereistä mutta aika huonosti löytyy mitään.
    Tärkeintä olisi että motti lämpenee ja jos sisätilakin siinä sivussa vähän niin ihan plussaa sekin.

    Täytyy vielä perehtyä tuohon letkutukseen, näyttää vaan niin monimutkaiselta letkuhässäkältä että vaikea saada tolkkua miten vesi kiertää.
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Lämmittää vaan sisätiloja tehdasasennuksenakin.

    Kun moottori käy, vaihtoventtiilli avaa kierron moottori > webasto > lämmityslaite > moottori.

    Noita sitten modattu esilämmittämään myös moottoria.

    Eniten taitaa täältä löytyä e60/61 osastolta juttua, mutta sama toiminto löytyy muistakin mm. oma e53...tässä vielä sai koodaamalla muutettua.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • Carman
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 676
      • Vilppula

      #3
      Juu tiedossa oli tuo tehdaswebaston toiminta.
      Tämä on siis ihan yleismallin lämmitin, eli ns. jälkiasennus ja tässä ei näytä olevan mitään vaihtoventtiiliä asennettuna.

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1363
        • Lempäälä

        #4
        No, jos sisätilat lämpenee niin tekis mieli väittää että myös moottori lämpenee.
        (oletus, 3-tieventtiiliä ei asennettu webaston asennuksen yhteydessä).

        Ainakin omassa kotterossa jälkiasenteinen weba lämmittää moottorin + sisätilat, laite on moottori-->vesiventtiili välissä.

        Äkillinen vedenlämmön nousu moottorin sammutuksen jälkeen johtuu siitä kun IHKA käskyttää vesiventtiilin kiinni, tällä estetään että ei jää sammutuksen jälkeen ilmakuplia kennoon. Lämmittimen oman säätöpiirin kyllä pitäs tuosta olla välittämättä ; se lämpenee nopeasti ylärajalle ja sammuttaa toiminnon.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Carman
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2002
          • 676
          • Vilppula

          #5
          No joo, tulipa tuossa tutkittua asiaa ja kyllähän se moottorikin lämpenee, tosin se on näillä -25 pakkasilla aika hidasta kun sisätilan lämmitys haukkaa ensin suuren osan tehosta.

          Tässä webasto on asennettu vesiventtiililtä kennolle menevään letkuun, taitaa olla lopputuloksen kannalta aika sama onko tuossa välissä vai ennen vesiventtiiliä.

          Jos haluaisi tehostaa moottorin lämpenemistä, lämmitin täytyisi vaihtaa kennolta moottorin kylkeen menevän paluuletkun väliin, voi vaan olla että sisätilojen lämpeneminen olisi aika vaatimatonta.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1363
            • Lempäälä

            #6
            No, lämpömittaria itse seuranneena :
            5kW thermotop C, käyttöaika 45min, pakkasta -15, sisällä lämmin ja moottorin lämpö 40-50c.

            Tosin senverta olen tehnyt modia tuohon lämmitysjärjestelmään, että laitoin lämppärin putken ympärille lämpökytkimen, mikä sallii sisätilapuhaltimen käyntiinlähdön vasta kun kiertävän veden lämpö on 15c vai 20c. Eli moottorilohko saadaan ensimmäisten käyntiminuuttien/kymmenminuuttien aikana hyvin plussan puolelle ja sitten sisätilaankin puhalletaan vasta lämmintä ilmaa.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎