Auto vm.2001 e53. Moottorin takaa lähtevä vesiletku alkoi vuotaa ja kun vaihto-operaatioon joutui, ajatelin vaihtaa ne molemmat takaa lähtevät letkut. Selatessani ETK:ta huomasin, että sen kuvassa letkut ovat toisin päin kuin minun autossa oli. Liitteenä olevassa kuvasta poiketen letku nro.11 oli kiinni keskimmäisessä letkulähdössä ja letku nro.12 tuossa kuvassa olevassa vasemmassa lähdössä. Marmoritiskin kanssa käydyn puhelinkeskustelun tulos oli että ETK-kuvissa ei ole virheitä(yleensä). Saatuani letkut ja aloitettuani vaihdon kävi selväksi että letkujen mitat on kuvan mukaiset. Eli jos olisin asentanut ne niin päin kuin vanhat oli autossa, letkua nro.12 oli joutunut venyttämään saadakseni sen liitettyä hyvin siihen kuvan vasempaan lähtöön ja vastaavasti letkussa nro.11 oli pituutta liikaa. Laitoin ne siis niin kuin kuvaan on piirretty.
Tämän jälkeen huomasin, mittariston salavalikoista, seurattuani moottorin lämpöjä ajossa, ettei se noussut n.85°C ylemmäs. Kun ennen ei ole ollut mitään vaikeutta saada normaalia n.102-3°C:een lämpöä. Lisähuomiona semmoinen juttu, kun moottorin sammuttaa ja virrat jää päälle, eli mittariston salavalikko jää näkyville, moottorin lämpölukema pomppaa heti tuohon reiluun 100°C:een. Ja kun käynnistää moottorin niin lämpötilalukema putoaa tuohon reiluun 80°C:een.
Onko letkujen paikat nyt väärin, voiko se aiheuttaa tämän. Vai onko termostaatti hajonnut? Termostaatti on kyllä vaihdettu muutama vuosi sitten marmoritiskin osaan. Mutta termostaatit ilmeisesti on aika herkkiä vikaantumaan. Mitään vikakoodeja ei moottorista tule.
Tämän jälkeen huomasin, mittariston salavalikoista, seurattuani moottorin lämpöjä ajossa, ettei se noussut n.85°C ylemmäs. Kun ennen ei ole ollut mitään vaikeutta saada normaalia n.102-3°C:een lämpöä. Lisähuomiona semmoinen juttu, kun moottorin sammuttaa ja virrat jää päälle, eli mittariston salavalikko jää näkyville, moottorin lämpölukema pomppaa heti tuohon reiluun 100°C:een. Ja kun käynnistää moottorin niin lämpötilalukema putoaa tuohon reiluun 80°C:een.
Onko letkujen paikat nyt väärin, voiko se aiheuttaa tämän. Vai onko termostaatti hajonnut? Termostaatti on kyllä vaihdettu muutama vuosi sitten marmoritiskin osaan. Mutta termostaatit ilmeisesti on aika herkkiä vikaantumaan. Mitään vikakoodeja ei moottorista tule.
Comment