Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 F25 parkkitutka pimeni yhtäkkiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    X3 F25 parkkitutka pimeni yhtäkkiä

    Parkkitutka otti ja lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Autossa PDC molemmissa päissä, ja yksi aamu oli rouvalle näyttänyt iDrivessä näin:
    "No Warnings from Park Distance Control. Have the problem checked by Service."

    Käväisin tänään itse ajamassa, niin parkkitutka tuli ensin ruudulle normaalisti, sitten alkoi vasemmalla edessä näyttämään että olisi esteessä kiinni vaikka ei ollut mitään esteitä lähimaillakaan. Näytti tuota kunnes nopeutta tuli sen verran että PDC kytkeytyy pois. Seuraavassa pysäköinnissä sitten taas tuota yllämainittua herjaa iDrivessä.

    Tänään katselin vikakoodit, ja näyttää vikakoodia tasan joka ikiselle sensorille ISTA+:lla. Vähän vaikea tuolla perusteella lähteä vikaa metsästämään. Olisiko kellään vinkkiä?
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
  • MRH
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 64
    • Mäntsälä

    #2
    Itse ole metsästänyt parkkitutkan viat vanhemmista autoista niin, että tutkat päälle ja kuuntelemaan! Ehjästä anturista kuuluu ja tuntuu naputus.

    Comment

    • salmol
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2013
      • 244
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by j-a View Post
      Parkkitutka otti ja lakkasi toimimasta yhtäkkiä. Autossa PDC molemmissa päissä, ja yksi aamu oli rouvalle näyttänyt iDrivessä näin:
      "No Warnings from Park Distance Control. Have the problem checked by Service."

      Käväisin tänään itse ajamassa, niin parkkitutka tuli ensin ruudulle normaalisti, sitten alkoi vasemmalla edessä näyttämään että olisi esteessä kiinni vaikka ei ollut mitään esteitä lähimaillakaan. Näytti tuota kunnes nopeutta tuli sen verran että PDC kytkeytyy pois. Seuraavassa pysäköinnissä sitten taas tuota yllämainittua herjaa iDrivessä.

      Tänään katselin vikakoodit, ja näyttää vikakoodia tasan joka ikiselle sensorille ISTA+:lla. Vähän vaikea tuolla perusteella lähteä vikaa metsästämään. Olisiko kellään vinkkiä?
      Onko auto ollut kylmässä vai lämpöisessä? Jos siellä "pohjoispohjammoolla" on vielä yöpakkasia ja kosteutta, niin voisin tekarini lyödä vetoa että anturi on jäässä ja huutaa siksi. Vielä päiväksi kuivaan ja lämpöiseen, niin voi ongelma olla takana päin. Näissä F-sarjan vehkeissä ainakin jotkut tutkat päästää kosteutta sisään ja sitten kun pakastaa, niin menevät jäähän ja tutka huutaa.
      Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

      Comment

      • j-a
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 1522
        • PohojosPohojammaa

        #4
        Kiitokset molemmille vastauksista. Täytynee kokeilla jos sitä pitäisi yön yli tallissa, josko siinä on vaikutusta. En usko että noista antureista mitään naputusta kuuluu kun se antaa vikailmoitukseksi että koko paska on pimeänä, ja vikakooditkin näyttää että ei mitään yhteyttä mihinkään anturiin. Mutta voisihan tuonkim tsekata toki.

        Päällimmäisenä epäilynä itsellä on että kun auto on ollut Wetterin käsittelyssä, niin yksi kaikista päin vittua tehdyistä hommista on jättää pdc:n piuha jonnekin väliin mihin se ei kuulu, ja että siellä on piuhassa ihan mekaaninen vika. Kun kerran yhtäkkiä vialla on ISTAn mukaan kaikki sensorit... Tietäisi vain mitä reittiä piuhat kulkee niin voisi katsoa mitä saa tsekattua ilman puskureiden purkua.
        Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

        Ylimääräisenä tarjolla:

        E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

        F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

        Comment

        • jannes
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 124
          • Koria

          #5
          Omien kokemusten mukaan jos on yksikin anturin piuha jommasta kummasta päästä poikki tms. käy juuri noin, ettei koko järjestelmä enää toimi.

          Takana piuhat menevät ainakin F3x-sarjan autoissa oikealle puolelle REM:iin (oikealla puolella verhoilumuovin alla), edessä kulkevat oikealla puolella kanssa, umpion alta löytyy liitin.

          Irrotettiinko huollossa puskureita tai vastaavaa? Voisi päätellä jotain...

          Comment

          • j-a
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 1522
            • PohojosPohojammaa

            #6
            Ei ole päässyt tämä homma prioriteettilistalla vielä niin ylös että olisin ehtinyt puskureita irrotella. Osin siitäkin syystä, että äksässä on vittumaiset kertakäyttöklipsit noissa lokasuojan kaarissa, niin pitäis ehtiä käydä motonetissä hakemaan klipsit tilalle ennenkuin nyppää puskurin kainaloon.

            Sen verran kuitenkin päivitystä, että eilen kun pesin auton, niin alkoi hetkeksi PDC tekemään jotain kuitenkin. Eli taakse tutka näytti oikein, edessä huusi että vasemmanpuolimmaisessa sensorissa on este kiinni, vaikka siinä oli kymmenen metriä tyhjää. Näin ollen epäilen että vasemmanpuolimmainen sensori on ottanut itseensä, tai sitten vikaa on piuhoissa. Tilasin muutaman Valeon sensorin alkuperäisellä osanumerolla, ja nappaan puskurin irti kunhan saapuvat. Niin juu ja kun saan käytyä motonetissä...
            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

            Ylimääräisenä tarjolla:

            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

            Comment

            • j-a
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1522
              • PohojosPohojammaa

              #7
              Hokasinpa katella TISsejä ennen kuin ryhdyin puuhailemaan, niin sieltähän löytyikin tieto ettei tarvitse koko puskuria irrottaa noiden laitimmaisten sensorien vaihtoon ainakaan:


              Otinpa siis perstaina keulan ylös ja kaivauduin alakautta vasemman sensorin paneeliin ja napsuttelin sen irti. Tuo vasen kulma kun alkoi ensimmäisenä kummituspiippailua tekemään ennenkuin pimeni kokonaan. Vaihdoin sensorin niin alkoi pelaamaan. Toisessa laidassa olin havaitsevinani pientä "kummittelua" eli piippaili esteitä joita ei ole, joten vaihdoi varulta senkin, kun tuli ostettua 4kpl noita sensoreita. 2kpl jäi siis yli, jos joku tarttee niin kohtuuhinnalla alkuperäistä Valeota tarjolla, käy ilmeisesti kaikkiin äffäläisiin.

              Muuta vian aiheuttajaa ei päällepäin näkynyt kuin näissä laitimmaisissa sensoreissa molemmissa pinta oli saanut kiveniskemää, ja niistä oli paikoitellen noussut hieman kuprulle. Voisi kuvitella että tuo voisi toimintaa hieman häiritä. Keskimmäisissä sensoreissa ei vastaavaa ilmiötä näkynyt, ja ne siis on toimineet moitteetta.
              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

              Ylimääräisenä tarjolla:

              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎