Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 35d ulina kylmällä ilmalla noin 1000rpm kohdalla

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metallimake
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 8
    • Oulu

    X5 35d ulina kylmällä ilmalla noin 1000rpm kohdalla

    Tervehdys,

    Eli X5 35d E70 LCI USA mallin autossa on ollut ostohetkestä (noin 5v) lähtien kyseinen "ominaisuus". Heti kun ulkoilman lämpötila laskee noin +5 asteen alapuolelle, koneen ollessa kylmä, moottoritilasta kuskin puolelta alkaa kuulumaan noin 1000rpm:n kohdalla "uuuuuu-uuuu" tyyppinen valittava ääni joka on erottuu selkeiten kun kaasua löysätään. Kiihdyttäessä reilusti ääntä ei kuulu, mutta hitaasti kiihdyttäessä sekä tasaisella kaasulla ääni erottuu selkeästi. Kun moottori on kunnolla lämmennyt, ääni katoaa. Ääni on vaikuttaisi ilmavirran muodostomalta ääneltä ja äänen taajuus ei vaihdu kaasun mukana, mutta selkeästi jokin "läppä" siellä sulkeutuu kierrosten mennessä alle 1000rpm.

    Vikakoodeja ei tule ja lisävesipumppu on vaihdettu, mutta ääni ei muuttunut. Ääntä on vaikea paikallistaa kun konehuoneen puolelta ääntä ei erota, mutta hytän puolella ääni kuuluu selkeästi. Miettinyt voisiko EGR:n sisällä pakovirtaukset aiheuttaa tämän äänen, tai sitten imusarjan mahdollinen vuoto tai läppien toiminnassa jotain erikoista. Voisiko johtua EGR venttiilin alipainesäätimen vuodosta?

    Ongelma on sinänsä kosmeettinen mutta varsin ärsyttävä. Onko ideoita mistä ääntä kannattaisi lähteä paikallistamaan? Kiitos jo etukäteen!
    Last edited by metallimake; 01-11-2018, 15:52.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #2
    Originally posted by metallimake View Post
    Tervehdys,

    Eli X5 35d E70 LCI USA mallin autossa on ollut ostohetkestä (noin 5v) lähtien kyseinen "ominaisuus". Heti kun ulkoilman lämpötila laskee noin +5 asteen alapuolelle, koneen ollessa kylmä, moottoritilasta kuskin puolelta alkaa kuulumaan noin 1000rpm:n kohdalla "uuuuuu-uuuu" tyyppinen valittava ääni joka on erottuu selkeiten kun kaasua löysätään. Kiihdyttäessä reilusti ääntä ei kuulu, mutta hitaasti kiihdyttäessä sekä tasaisella kaasulla ääni erottuu selkeästi. Kun moottori on kunnolla lämmennyt, ääni katoaa. Ääni on vaikuttaisi ilmavirran muodostomalta ääneltä ja äänen taajuus ei vaihdu kaasun mukana, mutta selkeästi jokin "läppä" siellä sulkeutuu kierrosten mennessä alle 1000rpm.

    Vikakoodeja ei tule ja lisävesipumppu on vaihdettu, mutta ääni ei muuttunut. Ääntä on vaikea paikallistaa kun konehuoneen puolelta ääntä ei erota, mutta hytän puolella ääni kuuluu selkeästi. Miettinyt voisiko EGR:n sisällä pakovirtaukset aiheuttaa tämän äänen, tai sitten imusarjan mahdollinen vuoto tai läppien toiminnassa jotain erikoista. Voisiko johtua EGR venttiilin alipainesäätimen vuodosta?

    Ongelma on sinänsä kosmeettinen mutta varsin ärsyttävä. Onko ideoita mistä ääntä kannattaisi lähteä paikallistamaan? Kiitos jo etukäteen!
    Voiko pakosarja vuotaa ? Sitähän näissä on ollut varsin 1 sylinterin kohdalta.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • metallimake
      Newbiemmer
      • Jun 2017
      • 8
      • Oulu

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      Voiko pakosarja vuotaa ? Sitähän näissä on ollut varsin 1 sylinterin kohdalta.
      Kiitos vinkistä. Tämä voisi hyvinkin olla aiheuttaja, koska moottorin lämpenemisen jälkeen ääni katoaa. Toki tämä että ääni asettuu aina tuohon noin 1000-1500rpm:n kohdalle hieman ihmetyttää, mutta voihan se olla että isommilla paineilla pakosarja sopivasti "tiivistyy". Tätä pakosarjan vuototeoriaa myös tukee se, että hetkittäin kylmällä voi haistaa hivenen diesel pakokaasun tuoksua.

      Täytyy tutkailla asiaa. Mikäli vuoto on, niin vuotoalueelta varmaankin näkyy hyvinkin nokijäämiä.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #4
        Originally posted by metallimake View Post
        Kiitos vinkistä. Tämä voisi hyvinkin olla aiheuttaja, koska moottorin lämpenemisen jälkeen ääni katoaa. Toki tämä että ääni asettuu aina tuohon noin 1000-1500rpm:n kohdalle hieman ihmetyttää, mutta voihan se olla että isommilla paineilla pakosarja sopivasti "tiivistyy". Tätä pakosarjan vuototeoriaa myös tukee se, että hetkittäin kylmällä voi haistaa hivenen diesel pakokaasun tuoksua.

        Täytyy tutkailla asiaa. Mikäli vuoto on, niin vuotoalueelta varmaankin näkyy hyvinkin nokijäämiä.
        Samaa vikaa on myös muissa korimalleissa missä on sama moottori ja sieltä löytyy juttua asiasta enemmänkin. Tässä eräs ketju asiasta: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=314083
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • metallimake
          Newbiemmer
          • Jun 2017
          • 8
          • Oulu

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          Samaa vikaa on myös muissa korimalleissa missä on sama moottori ja sieltä löytyy juttua asiasta enemmänkin. Tässä eräs ketju asiasta: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=314083
          Kiitos. Videoilla vihellys on huomattavasti korkeampitaajuuksista, mutta toki vikakohtahan voi olla sama. Vien auton tutkittavaksi Äimäraution fixus centterille huomenna, toivottavasti pystyn raportoimaan mihin vika paikallistuu.

          Comment

          Working...
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎