Announcement

Collapse
No announcement yet.

X1 E84 2010 - Sähköongelmia FRM/sulake/johdot ongelmaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumeski
    Newbiemmer
    • Aug 2018
    • 5
    • Nykälä

    X1 E84 2010 - Sähköongelmia FRM/sulake/johdot ongelmaa.

    Terve,

    Aikani tapeltua ongelman parissa alkaa tiedon saaminen olla vaikeassa. BMW laukesi aikaisemmin FRM, se koodattiin ja purkki tuntuu toimivan oikein hyvin, koska aiemmin ei palanut yksikään valo ja purkin kiinnitettyä suurin osa asioista toimii ihan oikein. Nyt kuitenkin huomasin, että on mennyt jotenkin "tyhmäksi" koko valojärjestelmä. Käytännössä joka toinen valo toimii ja tuntuu kuin jonkin iso vaihde olisi pois pelistä kokonaan. Auto käynnistyy ja muut järjestelmät tuntuu toimivan täysin hyvin, radiot pelaa jne. Kuitenkin vain toisen puolen xenoni palaa, kun toisen puolen angel eye pelkästään palaa jne jne. Jarruvalotkin palavat jatkuvasti. Samoin sumuvaloista vain toinen palaa, varmistin ettei ole lampusta kiinni, joten kannalle ei vain tule virtaa.

    Lisäksi etuikkunat lakkasivat toimimasta FRM moduulin korjauksessa käynnin jälkeen. Takaikkunat toimivat oikein. INPA ei pysty käynnistämään "initialize" etuikkunoille, rele tuntuu naksahtavan kuskin ikkunassa kyllä kun painiketta painaa, samoin INPA näyttää arvon että kytkin on painettuna. Koskee siis molempia etuikkunoita.

    Vikakoodit kun luin INPA ohjelmalla niin vastaavaa tuli:

    E R R O R M E M O R Y
    -----------------------
    Date: 11.11.2018 14:01:25
    Model: E89X
    Scope: all control module
    JobStatus: OKAY
    Quantity: 13
    -----------------------------------------------------------------
    ADR Gen. name JobStatus
    92 VIRTSG92 ERROR_ECU_SERVICE_NOT_SUPPORTED
    -----------------------------------------------------------------
    ADR Gen. name JobStatus Number of errors
    Error code Kind of error
    00 JBBF OKAY No Error stored
    01 MRS OKAY No Error stored
    12 DME/DDE OKAY No Error stored
    17 EKP OKAY No Error stored
    29 DSC OKAY No Error stored
    40 CAS OKAY No Error stored
    56 FZD OKAY No Error stored
    60 KOMBI OKAY No Error stored
    63 MASK/CCC OKAY No Error stored
    71 AHM OKAY 1 Error stored
    9DFC 68
    72 FRM OKAY 5 Error stored
    9CDB 62
    9CDA 62
    9CAA 62
    9CAB 62
    9CC7 64

    78 KLIMA OKAY No Error stored
    ================================================== ===============
    Eli tuosta kun Google vain kaverina olen koittanut koodeja vähän avata, näyttäisi sille että "Terminal 30b" puuttuu pelistä ainakin. Nyt ei vain ole itsellä mitään käsitystä mistä tarkalleen ottaen tutkisin vikaa? Sulakeboksia olen käynyt lävitse, mutta en ole löytänyt kokeilemalla melkein jokaista sulaketta yhtäkään palanutta. Onko akun lähettyvillä jotain sulakkeita/johtoja mitä pitäisi fyysisesti käydä lävitse vai onko vika jossain ihan muualla?

    Tässä vielä kuvat mitenkä valot palaa auton ollessa käynnissä.





    Pitkä postaus, mutta yritin pohjustaa kokonaisuuden kun on vähän monipuolisen kinkkinen ongelma, mutta varmaankin lähde jokin yhteinen tekijä. Suuret kiitokset kaikille jotka voivat vinkata mitä vaan kehittävää vaikka sitä kuuluisaa "mututuntumaa" koska omat ideat alkaa loppua.

    ----------------------

    !!!Finaali päivitystä kun virheet ovat kunnossa!!!

    1. FRM Moduuli oli fyysisesti vieläkin virheellinen... Purkin korjaaja oli kyllä saanut flashattyä uudet tavarat sisään ja ne täsmäsi ihan oikein. ZUSB arvot jne kaikki ihan oikein siihen FRM rautaan mitä oli ja softa oli siis täysin oikein joten eipä muutoksetkaan silloin auta
    2. Identtinen, mutta tietysti eri FRM moduuli saapui ja purkin kun löi kiinni hävisi kaikki nämä koodit ja FRM nollaantuu 0 virheelle.

    Yhteenvetona: "Vitun vehkeet, mitä vittua :O" Ei ole antaa mitään virallista raporttia mitä purkista levisi, eipä tuolta kuulunut koskaan mitään selvitystä keksikö laittajakaa mikä siinä oli, mutta jos ihan heitän mun omat 2 senttiä mä veikkaan että laatikosta oli hapettunut jotain hajalle tai jokin virtalähtö oli pois pelistä. Eli vaikka softa valuu sisään ja kaikki pitäs wörkkiä niin on jännite ei lähde ulos FRM moduulilta niin se ei lähde. Nyt auto pelittää ja leimat on alla jo ajat sitten. Eikun tsemppiä
    Last edited by Tumeski; 26-04-2019, 07:27.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10944
    • Joensuu

    #2
    Kun kävi korjauksessa, niin onko siellä FRM nyt oikea softa sisällä? Ei olisi ensimmäinen kerta, kun korjauksessa sinne on työnnetty väärä softa, joten koodauksella ei ala toimimaan oikein.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2001
      • Tampere

      #3
      Jos nyt ei tuota valovikaa ensin ajattele vaan miettii virtapiirin 30b ongelmia niin kurkkaas heti alkuun akkukotelon pohjalle auton sisä ja ulkopuolelta. Kahden päävirtakaapelin läpiviennit. Varsinkin se pienempi.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1022
        • Pikis

        #4
        Tässä ketjussa tuosta kuvia:

        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=372577
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2001
          • Tampere

          #5
          Originally posted by kooma View Post
          Kappas, siitähän löytyi ihan hyvät kuvatkin. Jos ongelmia pelkästään tuossa ohuemmassa liitoksessa niin siihen saa korjaussarjan tuon kaapelin korjaukseen plus toki uusi akkukotelo. Jos paksummassakin patinaa niin kaapelipari vaihtoon keulaan saakka.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Tumeski
            Newbiemmer
            • Aug 2018
            • 5
            • Nykälä

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Kappas, siitähän löytyi ihan hyvät kuvatkin. Jos ongelmia pelkästään tuossa ohuemmassa liitoksessa niin siihen saa korjaussarjan tuon kaapelin korjaukseen plus toki uusi akkukotelo. Jos paksummassakin patinaa niin kaapelipari vaihtoon keulaan saakka.
            Katsoinkin tätä lankaa ja katsoin akkukoteloani, selvästi on ruostunut sisäpuolelta juuri tämä "pienempi" terminaali, mutta isompi joka on vähän korkeamalla ei niin pahasti ruostunut. Tuo on varmasti aivan laho alapuolelta, kuten tuon langan kuvissa...

            Onko tämä nyt siis "fyysisesti" Terminal 30b?

            Comment

            • Tumeski
              Newbiemmer
              • Aug 2018
              • 5
              • Nykälä

              #7
              Kävin purkamassa kontista noi läpivienti terminaalit. Ei ne hyvälle näyttäneet, mutta ei läpi lahotkaan. Otin kaiken irti, puhdistin, hioin pinnat ja uusin kaapelinpään alapuolelle koska epäilin hapettumista myös liittimen päästä. Ei auttanut mitään, samat vikakoodit tulee tyhjennyksen jälkeen.

              Kävin myös vielä sulaketaulusta läpite kaikki sulakkeet mitä tässä kuvassa näkyy https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...d-sav/Bt6E7FxZ eli 41,81,84 ja 86. Sulakkeet ovat kunnossa ja yleismittarilla tarkastin sulakeiden kannasta että 12,2 jännite tulee, täysin sama lukema kuin akun päässä. Auto oli siis sammutettuna tässä mittauksessa.

              Nyt alkaa olemaan ideat vähissä mitä tutkia seuraavaksi?
              Olisiko nyt mahdollista, että FRM on väärää koodia sisällä?
              FRM vastaa E_70.prg tiedoston asioihin kun Tool32 avulla kävin tarkistamassa ettei lampuilla ole kertynyt "short circuit" arvoja.

              Jotain pitäisi keksiä mitä tarkistaa seuraavaksi :think
              Last edited by Tumeski; 19-11-2018, 13:32.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎