ohjeen muodossa, jos tätä hommaa joku itse miettii tekevänsä / teettävänsä..
vaatimukset alla, ainakin nämä tarttee :
käsityökaluja tietysti, kiintoavaimia jne
nosturi (ei ehkä pakollinen, mutta tuskasta kuraa ois ilman)
moottorituki kannakointiin
prosessi alkaa - ja kyllä, koitin ekana että tulisko ihan ilman apurungon irroitusta -- ei tule, ei mahdu välistä, eikä huohotusputkea saa irti - seuraavalla tavalla :
akun napa irti, ettei onnistu vahingossa sorvaamaan laturin päästä kovaa plussaa koneenkorvakkoon avaimella
rattiakselin liitos irti hammastangosta ja korista
moottorikorvakon mutterit irti
moottori kannatukseen
laske öljyt pois vanhasta perästä, ettei tule ihan hemmetisti sotkua kun sitä nyppii sieltä pois
auton alta pohjamuovit (edestä iso, sekä vaihdelaatikon vierestä, pyöränholvista ne pienet mitkä on vetareiden molemmilla puolilla) sekä se alumiiniosa mäkeen.
etutolpista vakaaja, hammastanko, pitkittäis sekä poikittaistukivarret irti jommasta kummasta päästä, sitten tolpan tuenta "ulospäin" siten että se pysyy siellä - tässä samassa pitää nypätä vetari irti etuperästä
Sitten kun sinne saa poikittaisen tukivarren ja korin pisteen välille n 10cm ilmaa se riittää.
sitten apurunko kannakointiin
näytti painopiste olevan jossain n 15-20cm (kuvassa n 17) välillä apurungossa :
irroita apurungon pultit edestä, keskeltä kokonaan, jätä taakse parille kierteelle
laske apurunkoa, kun sitä on jonkin verran laskenut, niin irroita ohjaustehostimen putket sekä jäähdytin siitä,
matkustajan puolella on 1 m6 ja keskellä palkkia 1 m6 pultti millä ohjaustehostimen putki on kiinni, jäähykenno taas kahdella m6
siitä sit vähän vielä pultteja irti etuperästä + se huohotin, ja kohta onkin sitten kynsillä hetki kun on kaveri pöydällä
kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
enpä keksinyt miksei kuvat näy suoraan, vaikka vähän kokeilinkin eri variaatioita linkeistä.
isot kuvat täältä : https://repsa.kuvat.fi/kuvat/E70-X5/...C3%A4n+vaihto/
ainiin, aikaa meni ensikertalaisella n. 8h, osa ajasta meni kyllä ihan hohhaillessa kun piti kokeilla että irtoisko mahdollisimman pienellä osien irroituksella. Turha toivo. Mutta jos korjaamolla teettää, niin päivän veloitus on varmaan ihan tontilla.
vaatimukset alla, ainakin nämä tarttee :
käsityökaluja tietysti, kiintoavaimia jne
nosturi (ei ehkä pakollinen, mutta tuskasta kuraa ois ilman)
moottorituki kannakointiin
prosessi alkaa - ja kyllä, koitin ekana että tulisko ihan ilman apurungon irroitusta -- ei tule, ei mahdu välistä, eikä huohotusputkea saa irti - seuraavalla tavalla :
akun napa irti, ettei onnistu vahingossa sorvaamaan laturin päästä kovaa plussaa koneenkorvakkoon avaimella
rattiakselin liitos irti hammastangosta ja korista
moottorikorvakon mutterit irti
moottori kannatukseen
laske öljyt pois vanhasta perästä, ettei tule ihan hemmetisti sotkua kun sitä nyppii sieltä pois
auton alta pohjamuovit (edestä iso, sekä vaihdelaatikon vierestä, pyöränholvista ne pienet mitkä on vetareiden molemmilla puolilla) sekä se alumiiniosa mäkeen.
etutolpista vakaaja, hammastanko, pitkittäis sekä poikittaistukivarret irti jommasta kummasta päästä, sitten tolpan tuenta "ulospäin" siten että se pysyy siellä - tässä samassa pitää nypätä vetari irti etuperästä
Sitten kun sinne saa poikittaisen tukivarren ja korin pisteen välille n 10cm ilmaa se riittää.
sitten apurunko kannakointiin
näytti painopiste olevan jossain n 15-20cm (kuvassa n 17) välillä apurungossa :
irroita apurungon pultit edestä, keskeltä kokonaan, jätä taakse parille kierteelle
laske apurunkoa, kun sitä on jonkin verran laskenut, niin irroita ohjaustehostimen putket sekä jäähdytin siitä,
matkustajan puolella on 1 m6 ja keskellä palkkia 1 m6 pultti millä ohjaustehostimen putki on kiinni, jäähykenno taas kahdella m6
siitä sit vähän vielä pultteja irti etuperästä + se huohotin, ja kohta onkin sitten kynsillä hetki kun on kaveri pöydällä
kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
enpä keksinyt miksei kuvat näy suoraan, vaikka vähän kokeilinkin eri variaatioita linkeistä.
isot kuvat täältä : https://repsa.kuvat.fi/kuvat/E70-X5/...C3%A4n+vaihto/
ainiin, aikaa meni ensikertalaisella n. 8h, osa ajasta meni kyllä ihan hohhaillessa kun piti kokeilla että irtoisko mahdollisimman pienellä osien irroituksella. Turha toivo. Mutta jos korjaamolla teettää, niin päivän veloitus on varmaan ihan tontilla.