Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 F25 pesunesteletkujen kanssa olevat sähköjohdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    X3 F25 pesunesteletkujen kanssa olevat sähköjohdot

    Sanotaanko näin että kupari ja vesi ei sovi oikeen yhteen. Kuparijohdosta tulee aika haurasta, ei sähkö kule.
    Niin (Munchenin pojat), en tiedä sitten kantsiiko teipata tuulilasinpesurin letkut johtojen kanssa samaan nippuun?

    Ongelmat alko kun tuulilasinpesuri ei oikein toiminut. Kun otin tuon auki, lakkasi vilkku toimimasta.

    Ikävän näköistä mössöä johdot ja kupari vasemman sisälokarin sisässä.


    8 johtoa n. 14kpl:sta turvonnut mössöksi.

    Jospa otan kolvin käteen, johtoa ja kutistesukkaa. Enkä jää odottelee uutta wiring loomia.
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    #2
    Ja nyt täytyy sanoo että johdot on niin heikossa hapessa, jopa sieltä ylempää, mistä vesiletkut tulee siihen nippuun. Ei tartu tina ees johtoihin.

    Uutta johtosarjaa kehiin. Ei tässä nyt auta mikään muu...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Toteutus ja lopputulos näköjään samanlainen kuin e70ssä
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #4
        Noniin, tässäpä tulee koko episodi.

        Jos joku pesurinmoottoreista alkaa hiipumaan/pätkimään... niin vika todennäköisesti on johtonipussa.
        Samassa oikenpuoleisessa pyöräkotelon johtonipun haarassa on:
        - renkaan pyörimisanturi
        - vilkku
        - 3 pesumoottoria
        - pesunestesäiliön pinta-anturi
        - ja! tietenkin jawohl, taka ja etulasin pesunesteen putket.

        Tämä johtonippu ja letkut on sitten teipattu nippuun, ettei kosteus pääse mihinkään.

        Todennäköisesti etutuulilasin L-kulma liitos konehuoneen yläosassa on päässyt vuotamaan/purskahdellut, ja siitä valunut vuosien saatossa (9 vuotta) alas tähän kyseisen johtonipun sisään.

        Ja tämä johtonipun osa on sitten kiinteää osaa koko hela fakin auton oikeanpuolista johtosarjaa. Uusi johtosarja on hulppean hintainen, puhumattakaan minkälainen työ on purkaa autoa sitten maan perusteellisti

        Tässä kuva turvonneesta johtonipusta, teipit poistettuna


        Pätkin testiksi yhtä johtoa, ja syöpynyttä kuparia ylsi läpiviennistä konehuoneen puolelle.
        Rälläköin pikkasen läpivientiä isommaksi, mutta se päänippu on niin lyhyt ja tiukka ettei tuosta tullut mitään pyöräkotelosta käsin.

        Koko nippu liittimineen konehuoneen puolelle läpi, yläkautta siitä sisäilmastoinnin kotelon kautta ei pysty tekee mitään. Liian ahdas paikka kolville.


        Seuraavaksi irrotin kaikki tuosta koneen keulalle menevästä haarasta kaikki liitimet että sen eteenpäin menenvän haaran saa käsille.
        Tässä hommassa täytyy löysätä ABS yksikköä, että saa sen ison liittimen mahtumaan jarruputkien välistä.

        Tässä vaiheessa johtosarjan kaikki johdot on irti konehuoneen puolella. Sitten on työnnettävä iso läpivienti rintapellistä hansikaslokeron puolelle.
        Vaatii hansikaslokeron poiston, sulakerasian irroituksen ja lattiamaton repimistä auki.

        Sitten isosta läpiviennistä koko nippu kabiinin puolelle. Teipit auki varovasti mattopuukolla.
        Nyt on hieman mukavampi heilua kolvin kanssa.

        Kuparin syöpyminen/korroosiota sitten johto kerrallaan napsimaan ja tutkailemaan liittimestä siihen isoon kumiläpivientiin.
        Ikävää että baijerin pojat on sulattaneet tuon läpivientikumin johtonipun ympärille, sitä ei saa auki.

        Tässä kuva yhdestä johdosta, hapettuminen loppuu ja kupari tulee esiin.


        Kupariin ei juotostina tartu jos siinä on hiukankin hapettumaa/vesivaurioita. Ehkä noin puoleen uusittavista johdoista, piti tehdä viinietikka+suola liuos jolla saadaan epäpuhtaudet pois.

        Toi muoviputkilo on haettu kukkakaupasta :-) Yksittäisen ruusun vesiputkilo.
        n.30 minuuttia riittää puhdistamaan kuparin. Putsaus vaikka elektroniikan puhdistusaineella, hapotuksen jälkeen. Juotospasta/soldering fluxi voi käyttää kanssa.

        Sitten vaan johto kerrallaan uudet tilalle.


        Johdot takaisin samaa reittiä konehuoneen puolelle.
        Ja tässä miten Baijerin pojat olisi pitäneet alunperin tehdä tuo nippu. Vesiletkut erilleen johtonipusta. Pieni kosteus ei haittaa, kun ei ole vaan umpiteipatussa tuubissa koko hässäkkä.


        Tässä meni aikaa ilta jos toinenkin, kaikki toimii taas!

        Takalasinpesuria ei käytetä. En tiedä minkälaiseen umpiteipatttun johtonippuun tuo vesiletku menee auton takaosassa. Lattiassa se menee vapaana sellasessa isossa koteloidussa kaukalossa auton taakse.

        Jos joku omistaa ensimmäisiä X3 F25 sarjalaisia, kehottaisin etukäteisvarotoimenpiteenä leikkaamaan pyöräkotelosta teippinipun auki. Teippais johdot ja letkut erilleen. Uudemmissa ongelma on korjattu jotenkin. Korjaussarjaa ja superseded osanumeroa näyttäis löytyvän.
        Last edited by jengstro; 05-10-2020, 20:56.

        Comment

        • *Kaide
          Moderator
          • Nov 2002
          • 3234
          • HELLsinki

          #5
          Oli arvausta missä vaiheessa muutos tapahtunut?


          Nim. F25 -15
          E9, E21, E46/5, G01

          Comment

          • jengstro
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 380
            • 02-alue

            #6
            Originally posted by *Kaide View Post
            Oli arvausta missä vaiheessa muutos tapahtunut?
            nim. F25 -15
            Jaa-a, täällä realoem kuva


            Repair kitteja -> 2014 ja sitte 2014 - 2016. Vaikee sanoo.

            Täällä saksalaista juttua, n. 2000€uron korjaus . BMW on maksanut suurimmassa osassa ton homman... epäilen miten Suomessa käy.
            Meine Wischerpumpe bei X3 F25 Baujahr 2011 funktioniert nicht mehr. Daraufhin zu BMW: der gesamte zentrale Kabelbaum sei aufgequollen und trotz Kulanz Reparatu…

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              Itsekin tuota kauhulla odottelen.
              Pitänee joku päivä aukaista tuo ja kurkistaa miltä näyttää.
              Pariin asiakkaan autoon olen noita korjannut, siis yksittäisiä johtoja, mutta olen sitä mieltä, että oikea tapa korjata tuo olisi uusia koko nippu. joko tuolla edellä kerrotullla tavalla tai sitten BMW:n omalla korjaussarjalla.
              Jos/kun nakki napsahtaa itselle, korjaan tuolla orggiksella. Samalla tulee se opeteltua ja pystyy tekemään arvion paljonko voi veloittaa asiakkailta.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • TJS
                Bimmer Rookie
                • Apr 2007
                • 35

                #8
                Tämä korjaus meni mulla goodwillinä tehtaan piikkiin, vaikka vanha auto onkin. Eli auto on vm. 2010 ja ajettu n. 165 000 km ja vikana toimimaton tuulilasinpesuri. Koko johtosarja vaihdettiin Laakkosella ja n. pari tonnia oli kustannusarvio, lopullista hintaa en saanut selville.

                Comment

                • tiko4tiko
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2020
                  • 812
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Hmmm:think Eikös ole niin että jos/kun tuolta pyörän nopeusanturilta tulee väärää viestiä ei toimi ABS eikä ajoavakavuudenhallinta systeemit. Molemmat taitaa olla pakollisia turvajärjestelmiä nykyään, ja jos/kun syynä on sunnitteluvirhe, niin eikös tuossa ala olla syytä 'valmistajan piikin' avaamisesta. Tuossahan voi mennä henki, kun systeemi sekoaa esim ohituksessa kaistanvaihdossa tai muussa vastavassa tilanteessa. Jos vaihtelevat airbägejä niin miksei sitten näitä
                  Mini, E24, E90, G70
                  exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Korinjohtosarjan mätänemistä vesivahingon takia takia on F25 malleissa asennettu kampanjana vedenohjainränniä. Tosin ei auta siinä vaiheessa enää jos vahinkoa on alkanut tapahtumaan.

                    Vaiva ei koske pelkästään F25 malleja.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • huffe
                      Newbiemmer
                      • Jan 2021
                      • 21
                      • Lahti

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Korinjohtosarjan mätänemistä vesivahingon takia takia on F25 malleissa asennettu kampanjana vedenohjainränniä. Tosin ei auta siinä vaiheessa enää jos vahinkoa on alkanut tapahtumaan.

                      Vaiva ei koske pelkästään F25 malleja.
                      Mun autoon tekivät tuon kampanjan, en tosin silloin tiennyt miksi, mutta annoin luvan tehdä kun ei maksanut itselle mitään.

                      Mutta ajovalojen letkujen liittimet vuotaa pesuvedet, onko tietoa saako nuo korjattua pelkästään uusimalla liittimistä o-renkaat tai onko edes mahdollista uusia pelkkiä o-renkaita. Vai saako pelkkiä liittimiä jo sen verran edullisesti että kannattavempi vaan hankkia uudet?

                      Comment

                      • XV70D
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 197
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by huffe View Post
                        Mun autoon tekivät tuon kampanjan, en tosin silloin tiennyt miksi, mutta annoin luvan tehdä kun ei maksanut itselle mitään.

                        Mutta ajovalojen letkujen liittimet vuotaa pesuvedet, onko tietoa saako nuo korjattua pelkästään uusimalla liittimistä o-renkaat tai onko edes mahdollista uusia pelkkiä o-renkaita. Vai saako pelkkiä liittimiä jo sen verran edullisesti että kannattavempi vaan hankkia uudet?

                        Mulla alkoi myös vuotamaan ajovalon takaa pesunestettä kun ei kestänyt -28c, vaan meni jäähän. Käyttäjävika.
                        EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by XV70D View Post
                          Mulla alkoi myös vuotamaan ajovalon takaa pesunestettä kun ei kestänyt -28c, vaan meni jäähän. Käyttäjävika.
                          Oliko aivan selkeästi liian laimeaa nestettä?

                          Olen kuvitellut että jos pesuneste ei ole miltei pelkkää vettä vaan esim lähelle -20 pakkasen kestoltaan niin tällöin jäätyminen ei kuitenkaan riko enää mitään? Tuo siis hyhmääntyy mutta ei mene sellaikseksi kivikovaksi kalikaksi joka turpoaa jotain 10% luokkaa tms..
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • huffe
                            Newbiemmer
                            • Jan 2021
                            • 21
                            • Lahti

                            #14
                            Originally posted by XV70D View Post
                            Mulla alkoi myös vuotamaan ajovalon takaa pesunestettä kun ei kestänyt -28c, vaan meni jäähän. Käyttäjävika.
                            Tuskin käyttäjävika..
                            Säiliön yläosassa on sormen mentävä reikä ylivuotoa varten.

                            Letkujen liittimissä on o-renkaat, jotka kovettuu ja murenee.
                            Just vaihdoin o-renkaat niihin liittimiin ja vuodot loppu.
                            Alkuperäiset oli hieman kovettuneet vaikka muuten ehjän näköiset.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎