Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 40d E70 - DPF irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fa7
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 41
    • Tampere

    X5 40d E70 - DPF irroitus

    Olisi tarve pesettää X5 40d E70:n DPF. Olisiko kellään heittää hyviä vinkkejä miten DPF:n saa helpoiten irti autosta?



    Joissain ohjeissa oli vahvoja viittauksia moottorityynyn irroittamiseen, jotta DPF mahtuu tulemaan moottorin kyljestä pois? Myös viitteitä apurungon irroittamiseen oli ja se taas vaatisi monelaisia tukia moottorille, ym. -> Onko apurunko todellakin tarpeen irroittaa? Onko porukka tukenut tai tunkannut tuossa tapauksessa moottoria jotenkuten?



    Vinkit, kuvat ja videot tervetulleita
  • Krampus
    BTCF Member
    • Nov 2017
    • 373
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by fa7 View Post
    Olisi tarve pesettää X5 40d E70:n DPF. Olisiko kellään heittää hyviä vinkkejä miten DPF:n saa helpoiten irti autosta?



    Joissain ohjeissa oli vahvoja viittauksia moottorityynyn irroittamiseen, jotta DPF mahtuu tulemaan moottorin kyljestä pois? Myös viitteitä apurungon irroittamiseen oli ja se taas vaatisi monelaisia tukia moottorille, ym. -> Onko apurunko todellakin tarpeen irroittaa? Onko porukka tukenut tai tunkannut tuossa tapauksessa moottoria jotenkuten?



    Vinkit, kuvat ja videot tervetulleita



    Olisiko tuosta apua?
    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
    F39 X2 Xdrive20D, käyttis
    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

    Comment

    • fa7
      Bimmer Rookie
      • Nov 2013
      • 41
      • Tampere

      #3
      On ja ei... Tuossa juurikin on kuvattu, että Lower front axle support, jossa käytetään jos jonkinlaista BMW spesiaaliatukirautaa tukemaan moottoria. Eli haeskelinkin, jotta tarvitseeko tuota laskea oikeasti? Tuossa on vielä lisäksi viittauksia ohjausakselin irroitukseenkin.... Tuntuu aivan käsittämättömältä, että pitäisi noin rajusti purkaa yhden DPF pöntön takia?

      Comment

      • E39touring
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 203
        • Janakkala

        #4
        Olisiko tuosta apuja:

        Comment

        • vexu524tdic
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 776
          • Gallia = Kinnula

          #5
          Tässä oma sepostus, mahtaa olla samanmoinen operaatio uudempaankin.


          e70 X5 3.0sd -08
          f30 320i xdrive -16
          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
          e30 316 -88 2,2TIC M10
          e21 323i -81 ruostekasa...

          Comment

          • fa7
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 41
            • Tampere

            #6
            Kiitoksia hyvistä vinkeistä. Eipä taida paljo auttaa muu kuin aloittaa oikeasti ruveta ruuvaamaan ja katsomaan mitä tapahtuu.



            Tässä myös löytämäni hyvä video aiheesta. Lienee kovastikin yhteensopiva N57 E70 autoonkin:





            Hieman tuo koneen tunkkaaminen ja apurungon löysääminen mietityttää -> onko jotain erityistä mitä tuossa on hyvä varoa? Esim. kone taittuu liikaa suhteessa laatikkoon / jakolaatikkoon?

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1264
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by fa7 View Post
              Hieman tuo koneen tunkkaaminen ja apurungon löysääminen mietityttää -> onko jotain erityistä mitä tuossa on hyvä varoa? Esim. kone taittuu liikaa suhteessa laatikkoon / jakolaatikkoon?
              Tuollainen kannatinrauta on hyvä kun irrotellaan apurunkoa. Tuo siis kiinnitetään moottorin etulaidassa olevaan nostorautaan.

              Esim.

              https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001...npalkki-500-kg

              Moottori ja vaihdelaatikko pysyvät kyllä "yhtenä puuna" kunhan et löysää laatikon kiinnityspultteja moottorista.

              Edit. Lisäksi apurungon tiputuksessa on kätevä olla vaihdelaatikkonosturi, jolla aputunkoa voi laskea tarvittavan matkan ettei se ole enää tiellä ja jättää sen jälkeen lepäämään nosturin päälle totaalisen irrotuksen sijaan. Apurungossa kun tahtoo olla kaikenlaista kivaa kiinni niin ei tarvitse kaikkea irrottaa.

              https://www.motonet.fi/fi/tuote/8076...nosturi-500-kg
              Last edited by alpine3; 02-10-2020, 23:30.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • fa7
                Bimmer Rookie
                • Nov 2013
                • 41
                • Tampere

                #8
                Kiitoksia vastauksista!



                Ehdin viimein auton alle ihmettelemään miltä operaatio näyttäisi. Pari kysymystä vielä tuli mieleen.



                Minulla olisi sopivasti vaihdelaatikkotunkki jo olemassa. Mietin jos pärjäisi pelkästään sillä, eli ilman moottorin nostopalkin ostamista.

                Tohtiiko laatikkotunkilla suoraan vain nostaa moottoria alhaalta päin (auto nosturilla)? Eli öljypohjasta, öljypropun etupuolelta kohdasta, jossa etuperä ja öljypohja ovat niin sanotusti pultattu yhteen (kuitenkin öljyn pinta-anturin vierestä)? Näyttäisi, että konetta joutuu jokusen sentin nostamaan ennenkuin kannatinraudan saa irti. Vai onko parempi vain tukea moottori normikorkeuteen ja pudottaa apurunkoa alaspäin oikeasta takanurkasta?



                Apurungossa on kaikenlaista kiinni kuten oli jo kommentoitu. Ohjausakseli tulee kiinni apurunkoon, eikö se esim. väänny pilalle kun apurunkoa pudotetaan joitain senttejä? Entäpä vesiletkut tai lauhduttimien letkut? Etupään vetarit ei ota tuosta siipeensä?



                Eipä ole myöskään kokemusta apurungon löysäämisestä, jaksaako sen käsin nostaa takaisin paikalleen ja kiertää ruuvit vai pitääkö se vielä erikseen tunkata?

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1363
                  • Lempäälä

                  #9
                  Jos kyseessä M57N2 moottori (vieläpä singleturbo) niin ei siinä kyllä tarvinnut apurunkoa tiputtaa dpf vaihdon yhteydessä. Vaikka kyllä kävi mielessä pariinkin kertaan..

                  Apurungon tiputus muutaman avittavan sentin verran on sinällään helppoa:
                  molemmat moottorinkorvat auki ja moottori kannatukseen yläpuolelta
                  rattiakseli irti/konehuoneesta se väliputki siis haneen
                  sitten ne 6 ruuvia mitkä pitää apurunkoa paikallaan niin irti / löysälle, eli jättää painon kuitenkin pulteille. Voisihan siinä käyttää apuna saman kierteisiä mutta pidempiä pultteja, mitkä estää apurungon kokonaan irtitippumisen. ?

                  Apurungossa on pultattuna maadoituspiuha, ohjaustehostimen putket, hammastanko joka taas on sit kiinni tolpissa.

                  Käsin apurunkoa en usko että jaksaa helpolla nostaa paikalleen jos sen ihan kokonaan on irrottanut. Dimensiot on niin isot.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • kvaan
                    Newbiemmer
                    • Sep 2020
                    • 6
                    • Salo

                    #10
                    Originally posted by fa7 View Post
                    Olisi tarve pesettää X5 40d E70:n DPF. Olisiko kellään heittää hyviä vinkkejä miten DPF:n saa helpoiten irti autosta?



                    Joissain ohjeissa oli vahvoja viittauksia moottorityynyn irroittamiseen, jotta DPF mahtuu tulemaan moottorin kyljestä pois? Myös viitteitä apurungon irroittamiseen oli ja se taas vaatisi monelaisia tukia moottorille, ym. -> Onko apurunko todellakin tarpeen irroittaa? Onko porukka tukenut tai tunkannut tuossa tapauksessa moottoria jotenkuten?



                    Vinkit, kuvat ja videot tervetulleita
                    Miksi pitää pesettää? Tai siis ainoa, missä se auttaa on se, että polttotapahtuma on keskeytetty liian monta kertaa (pätkäajo) tai poltto-ohjelma ei ole mennyt päälle jonkun häiriön takia. Pesemällähän lähtee vain palamaton (musta) noki kennon alkupäästä. Jos taas kennon tyhka-% on tapissa, niin siihen pesu ei auta, sillä se poltossa syntyvä tyhka on kovaa ikäänkuin sintraantunutta kittiä siellä kennon pilleissä. Tää systeemihän on rakennettu niin, että kennossa on umpiperäisiä keraamisia huokoisia pillejä, jotka keräävät noen ja pakokaasu puristuu pillien seinien läpi. Noki sitten poltetaan ja se tuhka jää sinne pilliin. Ajan myötä ne pillit täyttyvät ja DPF täytyy vaihtaa (tai kenno tyhjentää pois sieltä DPF-pöntöstä ja ohjelmallisesti eliminoida polttoprosessi).

                    Comment

                    • tjhoo
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 85
                      • Lappeenranta/Taipalsaari

                      #11
                      Originally posted by repsa View Post
                      Jos kyseessä M57N2 moottori (vieläpä singleturbo) niin ei siinä kyllä tarvinnut apurunkoa tiputtaa dpf vaihdon yhteydessä. Vaikka kyllä kävi mielessä pariinkin kertaan..

                      Apurungon tiputus muutaman avittavan sentin verran on sinällään helppoa:
                      molemmat moottorinkorvat auki ja moottori kannatukseen yläpuolelta
                      rattiakseli irti/konehuoneesta se väliputki siis haneen
                      sitten ne 6 ruuvia mitkä pitää apurunkoa paikallaan niin irti / löysälle, eli jättää painon kuitenkin pulteille. Voisihan siinä käyttää apuna saman kierteisiä mutta pidempiä pultteja, mitkä estää apurungon kokonaan irtitippumisen. ?

                      Apurungossa on pultattuna maadoituspiuha, ohjaustehostimen putket, hammastanko joka taas on sit kiinni tolpissa.

                      Käsin apurunkoa en usko että jaksaa helpolla nostaa paikalleen jos sen ihan kokonaan on irrottanut. Dimensiot on niin isot.
                      Juuri DFP urakan tehneenä E70 tuplaturboon tässä pari vinkkiä. Omassa autossa oli vaihdelaatikon vaihto ohjelmassa, niin DPF oli kohtuullisella vaivalla esillä.

                      Autolla ajettu 360 tkm ja 3 kertaa oli DPF:n huoltovalo tullut pysyvästi autoon. Siis kolmena eri talvena kun olllut pätkäajossa. Vikavaloista selvisi joka kerta sillä, että haki Motonetistä DPF Cleaneria ja laittoi sitä tankkiin. Sitten kovaa ajoa usean tankin ajan. Joten seuraava tukkeutuminen oli vain ajan kysymys.

                      Yläkautta voi purkaa suojamuovit ja ilmansuodattaminen kotelon pois, että pääsee irroittamaan muutaman johdon/letkun. Se musta pieni alipainetankki (Vacuum tank, kuvassa nro 9 ) sekä lämpösuojapelti pois, niin pääsee kunnolla käsiksi. Katso Realoem Ilman yläkerran purkuakin homma on tehtävissä, mutta itsellä oli muutakin tekemistä yläkautta, niin hoitui samalla.

                      Kuten Repsa kirjoitti, niin apurungon pulttien löysääminen moottori tuettuna auttaa operaatiossa. Moottorin alapuolella on kohta, josta esimerkiksi kakkosnelosella (pystyssä) ja hallitunkilla tukea moottoria etupäästä. Pultit löysälle ja samalla vääntää konetta kuskin puolen suuntaan, niin mahtuu välistä alakautta pois. Tiukka on väli siltikin, sitä munakennon näköistä suojapeltiä voi varovasti muotoilla, jotta DPF mahtuisi paremmin pois.

                      Itse DPF oli sisältä kuin betonia:ainoa tapa tyhjätä on avata reilusti rälläkällä koko toinen kylki auki. Sen jälkeen saa tehdä tosissaan töitä rälläkällä, vasaralla ja lyöntitaltalla, että tuo betonoitunut kennosto tulee sieltä ulos. Katalysaattori on näistä tiukemmassa, itse DPF kennosto vähän helpompi. On mielestäni turha kuvitella, että pesulla tuo tulisi kuntoon. Itse tuhkan osuus on vähäistä, kyllä se on kovettunut sinne sisälle.

                      Etukäteeen kannattaa hakea v-panta (kuvassa osat 2 ja 3) tai vähintään tuo tiivisterengas. V-panta meni itsellä ainakin rikki.
                      Last edited by tjhoo; 21-10-2020, 23:00.
                      Nykyiset:
                      E70 3.0sd (2008)

                      Exät:
                      F87 M2 (2016)
                      F11 520xd (2013)
                      F11 525xd (2012)
                      E39 530i (2002)
                      E39 540i (1999)
                      E39 523i (2000)
                      E39 520d (2001)

                      Comment

                      • fa7
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2013
                        • 41
                        • Tampere

                        #12
                        Pesu tarkoitus tehdä juurikin tuon liian monen keskeytyneen polton takia. Edellisellä omistajalla ilmeisesti ollut hehkuboksin useamman ajan rikki, joka estänyt poltot ja tuhkaa päässyt kertymään liiaksi hiukkassuodattimeen.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎