Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 e53 etupyörän laakeri ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baroni
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 62

    X5 e53 etupyörän laakeri ongelma

    Onkos kukaan vaihtanut e53 (-00) etupyörän laakeria ja huomannut että ostamasi uusi laakeri on isompi kuin vanha?

    Jännä juttu että RealOEM sekä Motonet tarjoavat laakeria joka kooltaan 49x90x45 mutta todellisuudessa laakerin koko pitäisi olla 45x85x41. Tuollainen se oli omassa kulkineessa.
    Vanha laakeri on FAG, 580191. Tuolla tiedolla kun kattelee netin syövereistä niin näyttäisi sama laakeri olevan X3 (2004-2010) takapyörässä.

    Mitähän ne saksan seisojat on miettineet kun tuollaisen etupään tähän kulkineeseen asentaneet

    Eipä kait siinä mitään kuin ostamaan X3 takapyörän laakeri ja asentaa se. Pitänee vain varmistaa että laakeri ABS yhteensopiva, se absin lukupinta on laakerin pölysuojassa, siinä kumiosassa.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Ennen 4/2000 valmistetuissa E53:ssa on eri etuvetari, olka-akseli ja laakeri. Tuota vanhemman mallista olka-akselia ei varaosana saa, joten siksi osaluettelo johtaa harhaan. Kun klikkaat tuon etulaakerin päivityshistorian, sieltä löytyy sen alkuperäisen pienemmän etulaakerin osanumero, joka on sama kuin E46 nelikoissa.





    FAG osanumero: 713 6492 80
    .
    Last edited by Clavurion; 19-10-2020, 21:33.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Baroni
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 62

      #3
      Kiitokset Clavurionille neuvoista! Näillä tiedoilla hyvä jatkaa.

      Comment

      • Baroni
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 62

        #4
        Palaan aiheeseen lisätiedoilla sekä kysymyksillä.
        Kattelin FAG laakeria no 713 6492 80 ja löysin vastaavan SKF laakerin, no VKBA 3668. Kummassakin laakerissa samat mitat sekä ABS tunnistinkehät.
        SKF:n laakeri löytyi motonetista numerolla 21-3066 (E36 laakeri)

        Sitten kysymyksiin, vanhaa laakeria purettaessa rikkoutui ABS anturi. Tilalle hommasin motonetin anturin 21-1892, tätä heidän tietokantansa tarjosi tähän vuosimalliin.

        Yllätykseksi koeajolla ABSin valot syttyi kojetauluun. Enshätään tsekkasin hanskalokeron abs sulakkeet jotka olivat ehjät. Vikakoodeja ei ollut.
        Yritin yleismittarilla mitata anturin pinnien päistä voltit mutta kun pinnit syvällä anturissa ei sinne mun yleismittarilla yletä. Koetin ohuella sähköjohdolla tehdä jatkopalat pinnien ja yleismittarin koskettimien välille, sain volttilukemaksi 0.3v ilman pyöritystä. Onko tuossa lukemassa mitään järkeä, mitähän sen pitäisi olla?
        Sitten irroitin abs anturin ja tarkistin anturipään sekä pistokepään, ei havaittavia vaurioita.

        Pystyykö irtonaisesta anturista lukemaan arvoja yleismittarilla ja mitä lukemien pitäisi olla ehjällä anturilla?

        Olisiko kokeneemmilla antaa neuvoja mitä seuraavaksi voisi kokeilla?
        Voisiko tuo motonetin abs anturi olla siltikin väärää mallia?
        SKF:n laakeri on SKF sivujen mukaan abs renkaalla joten laakeri pitäisi olla ok

        Comment

        • Baroni
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 62

          #5
          Palaan vielä aiheeseen uusilla kokemuksilla lähinnä tiedoksi, jos joku muukin joskus joutuu harrastamaan samanlaista hommaa.

          Asensin vanhan abs anturin takaisin, rikkoutuneen kiinnityskorvakkeen tilalle kehitin prikkakiinnityksen. Heti liikkeellelähdön jälkeen abs valo sammui, nyt pelaa kaikki niinkuin ennenkin.
          Tuo ostamani uusi abs anturi oli joko valmiiksi rikki tai se ei jostain syystä ollut yhteensopiva asennetun laakerin kanssa. Ehkä tuo jälkimmäinen se todennäköisempi syy, lähtokohtaisesti olettaisin että uusi olisi toimiva.

          Uusi abs anturi oli merkiltään Huco 3319, 13 1517, Motonetin koodilla 23-1892.
          Valmistusmaa Germany.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎