Myös minulla ollut samaa vikaa. Auto nypyttää hieman ajossa ja vääntöalueilla välillä nykii. Joulukuussa tuli myös voimansiirron merkkivalo näyttöö.
Autojobbarikorjasi ja vaihtoi vanhat tulpat, jonka jälkeen nykiminen loppui tilapäisesti, mutta nypyttävä tunne jäi edelleen. Maaliskuussa auto alkoi taas satunnaisesti nykimään vääntöalueella, ei muuta kuin selvitykseen taas.
Tänään löytyy ratkaisu 99%:sti. Autokeskus Airport analyi vian siihen, että auton jakovaihteisto on "paskana". Eli sen korjaaminen seuraavaksi.
Onko muuten kokemuksia ko korjausken kustannuksista?
Meillä onnistuu tuo sopurahaan, melkeen viikoittain tulee pks seudulta tuohon hommaan autoja. Soittele
Terve. Jatkan tähän samaan viestiketjuun oman ongelman kanssa ja kyseessä vaihdelaatikko.
Autona x5 f15 40e
Eli pariviikkoa sitten alkoi auton alta kuulumaan sirinä ja oli muutenkin menossa hammastangon vaihtoon (kilsoja 128tkm) nii samalla sanoin huoltoon että kuuntelee mistä se kuuluu. Ääni paikallistettiin kaksoismassa pyörään eli se vaihtoon. Aika saatiin viikon päähän. Kun laatikko oli lähdössä irti nii mukana tuli pieni alumiini pallo ja alumiini hilua. Lopputuloksena kaksoimassa oli niin rikki jo että että oli tehnyt jäljet myös vaihdelaatikkoon ja sirinä tulikin sieltä. Jotenkin tämä tuntui uskottamalta kun auto toimi moitteetta ja ääni oli pienehkö.. mutta osaisiko kukaan sanoa saako näihin hybridi laatikoihin mistää varaosia? Tarttisi sen etulevyn jossa stefa mikä kiinni isolla o renkaalla ja sen takana jokin sähköön liittyvä osa jossa 5 jousta ympärillä. Sirinä ilmeisesti kuului näistä jousista?!?
Eli olisiko kellään antaa vinkkiä mistä voisi kysyä varaosia näihin hybridi laatikoihin? Taikka onko kellään ollut laatikkoa irrallaan ja pyörittänyt akselia että onko tämä pieni sirinä normia kun laatikko ei ole paikallansa.
Tuohan on ihan tehdassetup noissa. Samaten nyt omassa G05:ssä
Kyllä se taitaa vaatia leveämmälle takavanteelle tehtaanasetusten mukaan 315/35 eikä 275/40 r20:think norm leveillei vanteille se on samat takana ja edessä
Itse en kyllä ole tuota havainnut vaikka kolmessa x5 ssa oli talvella takana 275 leveät takanakit 315 sijaan. Noiden jo pitäisi aiheuttaa nypytystä koska halkaisija on hieman eri:think
Tuohan on ihan tehdassetup noissa. Samaten nyt omassa G05:ssä
Kuinka herkkä F15:n jakolaatikko on eriparia kuluneille etu- ja takarenkaille? Kuulemma E84:n jakolaatikko on herkkä ja alkaa "nypyttää", jos toisen pään renkaat ovat kuluneemmat kuin toisen.
Itse en kyllä ole tuota havainnut vaikka kolmessa x5 ssa oli talvella takana 275 leveät takanakit 315 sijaan. Noiden jo pitäisi aiheuttaa nypytystä koska halkaisija on hieman eri:think
Itsellä ainakin E83 alkaa nykiä jo sillä, että yhdessä renkaassa on hitusen ilmanpaine laskenut. Syksyllä ihmettelin kun pintakaasulla nykästeli niin toisessa takarenkaassa oli 0,1-0,2bar vähemmän painetta. Paineiden tarkastuksella nykimiset loppui.
Nyt oli kyllä semmosta sontaa että oli ihan pakko tulla lueskeleen.
Korjausvinkki: Teetä typpitäyttö renkaisiisi niin ei nyi enään
Itsellä ainakin E83 alkaa nykiä jo sillä, että yhdessä renkaassa on hitusen ilmanpaine laskenut. Syksyllä ihmettelin kun pintakaasulla nykästeli niin toisessa takarenkaassa oli 0,1-0,2bar vähemmän painetta. Paineiden tarkastuksella nykimiset loppui.
Kuinka herkkä F15:n jakolaatikko on eriparia kuluneille etu- ja takarenkaille? Kuulemma E84:n jakolaatikko on herkkä ja alkaa "nypyttää", jos toisen pään renkaat ovat kuluneemmat kuin toisen.
Aikanaan F15 30d:hen vaihdoin jakovaihteiston. Ostin käytetyn ja kaveri vaihtoi. Uusien hinnat olivat ulkomuistista 3000 euron luokkaa, käytetty murto-osa.
Nykiminen ei kokonaan poistunut, ei myöskään uudella etuperällä, uudella kardaanilla, maadoituspisteen korjaamisella (oli palanut), erilaisten antureiden korjaamisella...
Maahantuoja näytti keskaria, samoin kuin ruotsalainen merkkiliike, josta auto oli uutena ostettu ja josta sen ostin. Ostettaessa 2,5 vanha ja 100tkm ajettu.
EDIT: Vaihdat uudet öljyt jakovaihteistoon (pari kertaa nosturilla), ajat joitain satoja kilometrejä ja jos haisevat taas palaneelle on laatikko valmis.
Myös minulla ollut samaa vikaa. Auto nypyttää hieman ajossa ja vääntöalueilla välillä nykii. Joulukuussa tuli myös voimansiirron merkkivalo näyttöö.
Autojobbarikorjasi ja vaihtoi vanhat tulpat, jonka jälkeen nykiminen loppui tilapäisesti, mutta nypyttävä tunne jäi edelleen. Maaliskuussa auto alkoi taas satunnaisesti nykimään vääntöalueella, ei muuta kuin selvitykseen taas.
Tänään löytyy ratkaisu 99%:sti. Autokeskus Airport analyi vian siihen, että auton jakovaihteisto on "paskana". Eli sen korjaaminen seuraavaksi.
Onko muuten kokemuksia ko korjausken kustannuksista?
Itselläni F15 40e alkoi sattunnaisesti nykäistä välillä ajossa ja heittää voimansiirron vikailmoitusta tauluun. Syynä oli ilmeisesti juuri tuo johtosarja. Pojat selitti , että se on alunperin hieman liian lyhyt ja liittimeen tulee vetoa , mikä aiheuttaa hetkellistä katkosta sähkön kulkuun. Tilasivat ja asensivat korvaavan , vähän pidemmän ja paremmin kannakoidun johtosarjan. Sen jälkeen ei ainakaan toistaiseksi ole nykinyt. Meni jatkotakuun piikkiin , mutta tuskinpa tuo johtosarja olisi maltaita maksanut muutenkaan.
Itsellä sama juttu (F15 40e, -18). Auto antoi satunnaisesti tuota samaa voimansiirron vikailmoitusta. Korjauksen selitteessä oli viittaus EME maadoituksen vikailmoitukseen, EME:n maadoitus ja valvontajohtimien uusinta. Lisäksi tehty EME:n johtosarjalle tiedotteen mukainen vedonpoisto.
Ehdin ajaa noin 3000km, kunnes alkoi tulla voimansiirtohälyjä. (Älä sammuta autoa, ei voi käynnistää enää. Rajallinen teho käytössä jne.)
Hälyn tullessa autosta lähte korkeajännitepuoli pois käytöstä ja tehot häviävät. Kun ottaa virrat pois hetkeksi, niin vikakoodi poistuu ja auto toimii normaalisti (ainakin mielestäni?).
Vikakoodit otettiin ja siellä aika paljon korkeajännitepuolen vikakoodeja (EME, SME. Alkaneet jo ennen ostoa, noin 143-144.000 kilsoissa). Johtosarjat tarkastettiin, lisäksi tehtiin vedonpoisto siihen EME-liitäntään.
Nyt epäillään vikaa Safetyboksissa ja auto menee merkkihuoltoon tarkistukseen..
Onko jollain ollut samoja oireita? Tai onko muita neuvoja?
Pystyisiköhän tuota johtosarjan kohtaa suojaamaan jotenkin, ettei menisi pilalle?
Itselläni F15 40e alkoi sattunnaisesti nykäistä välillä ajossa ja heittää voimansiirron vikailmoitusta tauluun. Syynä oli ilmeisesti juuri tuo johtosarja. Pojat selitti , että se on alunperin hieman liian lyhyt ja liittimeen tulee vetoa , mikä aiheuttaa hetkellistä katkosta sähkön kulkuun. Tilasivat ja asensivat korvaavan , vähän pidemmän ja paremmin kannakoidun johtosarjan. Sen jälkeen ei ainakaan toistaiseksi ole nykinyt. Meni jatkotakuun piikkiin , mutta tuskinpa tuo johtosarja olisi maltaita maksanut muutenkaan.
No se SME-moduuli uusittiin, mutta vikakoodit ei sillä vielä poistuneet. Vianselvittelyä jatkettiin ja loppujen lopuksi syyksi paljastui viallinen hybridijärjestelmään liittyvä johtosarja, josta oli pinta rispaantunut puhki ja johdot hapettuneet. Tiedä sitten oliko se SME-moduuli oikeasti rikki (vaikka se vikakoodia antoi) vai oliko lopullinen syy tälle vialle vain tämä johtosarja. Huollon pojat ainakin kovasti vakuuttelivat, että se rikkoontunut johtosarja ei ollut suoraan liitännäinen siihen SME-yksikköön. Auto saatiin kuitenkin kuntoon, loppulasku oli noin 4500e, johon sain goodwillia 33 %.
Pystyisiköhän tuota johtosarjan kohtaa suojaamaan jotenkin, ettei menisi pilalle?
Leave a comment: