Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E70 käsijarruvaijerien vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 614
    • Espoon haja-asutus

    X5 E70 käsijarruvaijerien vaihto?

    Pitäisi yhteen X5 E70:iin vaihtaa käsijarruvaijerit, jos niistä olisi apua (antaa välillä vikakoodeja 006031 ja 006034 eli mech blocked ja overvoltage). Vika tulee pakkasilla, niin kokeiltaisiin nyt ensin vaijereita ennen kuin koko aktuaattori korjattavaksi.

    Pystyykö vaijerit vaihtamaan (onnistuuko?), vaikkei pääsisi ohjelmallisesti ajamaan aktuaattoria huoltoasentoon? Ajaako huoltoasento tuota vain löysemmälle vai tekeekö jotain muutakin? Vikakoodien nollauksessa tuo taitaa tehdä sitten joka tapauksessa kengät rumpuun ja irti?.

    Näemmä Carlyn parking brake -toiminto ei ole tuettuna E70:ssä, niin siitä ei ole apua tuohon masiinaan. Vikakoodit sillä pystyy kyllä nollaamaan. Ja just nyt ei ehtisi asentelemaan softia läppärille.

    Muuten näyttää melko suoraviivaiselta. Aktuaattoria irti, levyt irti ja kaapelit irti kummastakin päästä. Mikä eri ohjeissa ei ollut ihan selvää, oli se, että irtoaako vaijerit nätisti pohjasta vai onko ne kuljetettu jotain sellaista reittiä, että saa purkaa puoli autoa. (Ei ole oma auto, niin ei pääse katsomaan just nyt itse.) Eikä se, että onnistuuko vaijerien vaihto siinä mielessä paikallaan, ettei tarvitse aktuaattoria nostaa pöydälle vaijerien sisäpäät kiinni.

    E
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    #2
    tänne jonnekin tein huolto-ohjeen kuvien kanssa jo aiheesta, mutta kysymyksiisi :

    Pystyykö vaijerit vaihtamaan (onnistuuko?), vaikkei pääsisi ohjelmallisesti ajamaan aktuaattoria huoltoasentoon? Ajaako huoltoasento tuota vain löysemmälle vai tekeekö jotain muutakin? Vikakoodien nollauksessa tuo taitaa tehdä sitten joka tapauksessa kengät rumpuun ja irti?.
    pystyy, riittää kun käksä on vapaalla ja siinä levyä irrottaessa kelaa kenkiä taaksepäin säätöruuvista jossei levy meinaa jäädä "jumiin".

    Muuten näyttää melko suoraviivaiselta. Aktuaattoria irti, levyt irti ja kaapelit irti kummastakin päästä. Mikä eri ohjeissa ei ollut ihan selvää, oli se, että irtoaako vaijerit nätisti pohjasta vai onko ne kuljetettu jotain sellaista reittiä, että saa purkaa puoli autoa. (Ei ole oma auto, niin ei pääse katsomaan just nyt itse.) Eikä se, että onnistuuko vaijerien vaihto siinä mielessä paikallaan, ettei tarvitse aktuaattoria nostaa pöydälle vaijerien sisäpäät kiinni.
    perstuntuma kahden vaijerivaihdon perusteella,
    1) tarvikevaijerit hajonneen tilalle
    2) vähän myöhemmin OE osat tarvikkeiden tilalle kun niistä painui vaijerin kuori sisään --> OSTA VAIN OE !

    sanon että kyllä se pitää se moduli pöydälle ottaa että siinä on jotain mieltä. Tai ainakin se moduli pitää irroittaa että sen luona pääsee työskenteleen hyvin.
    Sehän pitää sitten koko leikin jälkeen laittaa sen se kansi kiinni silikonilla, että se että se voi olla vapaana jossain pöydällä kyllä vaan helpottaa oikeasti mm. kaikkea.
    Vaijerit sinällään tulee helposti kyllä sieltä läpi, mutta se käsijarrun hätävapautusvaijeri pitää muistaa irroittaa kontista ja tuoda sille vähän löysää.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 614
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Kiitoksia vinkeistä. Eiköhän tuo homma saada tehtyä.

      Uudet vaijerit on alkuperäisiä, kun tarvikevaijerien huonous näkynyt muutamassa muussakin merkissä ja nuo alkuperäisethän ei edes ole kovin kalliita (tyyliin 30-40 e per puoli).

      E

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 614
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Nyt on homma tehty. Muutamia huomioita:

        - Jos autossa on aktiiviset vakaajat, ainakin silloin pitää irrottaa vakaaja kannakkeistaan. Muuten aktuaattorin boksia ei saa irti, kun siellä on tiellä hydrauliikkaletkua ja muuta. Oli muuten sen verran jumiset pultit, että piti ottaa nitkuttamalla hiljakseen.
        - Vaijerien vaihtoa ei kannata juuri kuvitella ottamatta koko roskaa vaijereineen pois. Ehkä jos auto olisi samassa puhtaudessa kuin valmistuslinjalta tullessa, ja silti olisi ahdasta eikä voittaisi mitään
        - Tässä yksilössä ei tarvinnut koskea käsijarrun säätöön ollenkaan eikä muutenkaan irrottaa kuin vaijerit "extenderistä"
        - Kannattaa katsoa huolellisesti vaijerien reitti.
        - Aikaa hommassa menee kyllä useampi tunti sekä purkuun että kokoamiseen ainakin pukeilla tehden ja ensimmäistä kertaa. Toki jos saisi nosturille, niin menisi nopeammin.


        Lyhyesti ohjeet:
        - auto pukeille, takapyörät irti
        - pura takajarrut: satulat, satulan kannakeraudat ja levyt
        - vaijerilla on pienet kuusiokoloruuveilla olevat metalliklipsukiinnikkeet pyörännapaan, irrota ne
        - vakaajan kannakkeet irti ja käännä vakaaja sivuun pois tieltä
        - aktuaattorin johto irti
        - aktuaattorin kannakerauta irti ja aktuaattori itse irti kannakkeesta
        - vaijereilla on kannakkeet, joista kiinnikekumit pitää kammeta irti
        - hätäavauksen vaijeri irti takakopasta. Painaa vain muoviklipsuista ja työntää sen alas. Lämpöpeltiä hiukan irti, niin saa ujutettua vaijerin pois
        - vaijerit irti jarrulta, klipsua ylös ja vaijerin saa irti "extenderistä" nitkuttamalla vaijerin kuoresta navan takaa
        - nyt voi ruveta ottamaan aktuaattoria irti vaijeri kerrallaan. Itse otin ensin kuskin puolen pois ja sitten matkustajan puolen.
        (- nyt on aktuaattori vaijereineen lattialla.)
        - ennen irrotusta mittaa vaijerien pituudet, niin näet, että uudet tulee riittävän tarkasti oikean mittaisiksi
        - vaijerit lähtee kiertämällä muoviset "mutterit" auki. Toisella puolella on muoviklipsu (kampea irti) ja hahlosta vaijeri irti. Toisella puolella kierre, joka kierretään ulos (vasenkätinen kierre). Kannattaa laskea kierrokset.
        - uudet vaijerit paikalleen. Kierteiseen osaan rasva (ainakin orggisvaijerissa mukana pieni pussi) ja kiertää kolmisen kierrosta kiinni (myös TIS-ohjeessa sama kolmisen kierrosta). Ainakin omassa tapauksessa oli vaijerien pituudet kohdillaan juuri tuolla kolmella kierroksella. Olisko ollut noin millin lyhyemmät eli ihan just ok, jos ajattelee vanhojen venyneen kymmenkunta vuotta ja muistelee, miltä ne näytti siellä "extenderillä".
        - Sitten kasaaminen vastakkaisessa järjestyksessä. Itse suojasin vaijerin pyöränpuoleiset päät muovilla siksi aikaa, kun ne piti työnnellä perille, niin menee helpommin.

        E

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎