Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 4.4l

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #31
    Tekisin noita ilmaisia/halpoja tarkistuksia nyt ensin, että tiedät varmuudella edes mitä on rikki.

    - Öljysuodattimen seasta voi tosiaan katsoa onko metallihilettä, jos on niin siirtyisin etsimään purkumoottoria. En ainakaan pajalla teettäisi x000€ remonttia jonka tuloksena voi kuitenkin syntyä laakerivammainen moottori joka leipoo kiinni.

    - Jos suodatin ok, ja jos löytyy autokatos tms. niin pudottaisin öljypohjan ja katsoisin onko laahain sielä palasina. Jos on niin sitten voi harkita jakopää (+vanos?) remppaa.

    - Jos/kun löytyy laahaimen palasia niin kannattaa myös epäillä/miettiä että onkohan kerennyt menemään venttiilejä solmuun. Puristustesti pajalla?

    - Jos jostain ihmeen syystä ei löydy laahaimen palasia niin sitten ihmetellä lisää, luultavasti kyllä löytyy.

    Tuo jakopääremppa on aika kallis sitten pajalla tehtynä. Varsinkin non-vanos koneeseen ei ole teknisesti mitenkään erityisen haastava tehdä itse jos osaa seurata ohjeita ja pitää kirjaa mitä on purkanut mistäkin. Vanoksien ajoituksen pystyy sössimään, mutta tämäkin prosessi löytyy lontooksi yksityiskohtaisesti kuvattuna niinkuin 525xda linkkasi aiemmin.
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • Late87h
      Bimmer Rookie
      • Apr 2011
      • 49
      • Lappeenranta

      #32
      Nonii.. öljysuodattimesta tosiaan löyty muutamia metallin säikeitä.. 😕
      E39 530d -99
      E39 523i -00
      Bmw e53 x5 4.4i -02
      Bmw f11 525tdi -11

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3522
        • Raisio

        #33
        Jos vain hiukan metallia, voinee vielä pelastaa koneen kun ei enää käytä ja alkavat ketjunsorvaismetallit ehkä jääneet suodattimeen.

        Viisammat jotka aukoneet tälläisen jäljiltä koneita osannevat kokemuksella sanoa meneekö ensimmäisten sorvausten jäljiltä hilut venttiilikoneiston sekaan vai valuvat kaikilta osin öljypohjaan.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 527
          • Finland Rovaniemi

          #34
          Originally posted by ritariässä View Post
          Jos vain hiukan metallia, voinee vielä pelastaa koneen kun ei enää käytä ja alkavat ketjunsorvaismetallit ehkä jääneet suodattimeen.

          Viisammat jotka aukoneet tälläisen jäljiltä koneita osannevat kokemuksella sanoa meneekö ensimmäisten sorvausten jäljiltä hilut venttiilikoneiston sekaan vai valuvat kaikilta osin öljypohjaan.
          Lienee alumiinihilettä laahaimista. Suodatin pyydystää. Mutta ei ajoa enää. Kone on muutoin kunnossa, jos et ole rikkinäisillä laahaimilla pitkään ajellut. Jako ei pääse tuossa helpolla hyppäämään, jos lainkaan.

          Tarvitset vähintään uudet laahaimet, ketjun, repullisen tiivisteitä ja uuden kuningaspultin. Uusi ketjun kiristin tietty. Hammasrattaat on vahvasti karkaistu, tuskin tarvitsee vaihtaa. Sitten oikeat työkalut ja taitoa. Remontin voi kyllä sössiä oikein tuelta, jos käyttää vääriä työtapoja esim. kuningaspultin avauksessa ja kirimisessä. Öljypumpun sihti tulee avata ja puhdistaa aina tällaisessa casessa. Et näe päällepäin, miten on täynnä tavaraa. Ja ne öljypumpun pultit liimalla kiinni.
          Osiin mene kevyesti tonni. Jos teetät, taskuja voi joutua kaivamaan syvältäkin. Varmista, että tekijä tietää mitä tekee, ei kannata antaa joka tojoranelle.

          Ja ajoituskalut nokkien lukitsemiseen ovat välttämättömät. Setissä lienee mukana kampiakselin ajoitustappi, jota ei pidä käyttää lukitus työkaluna. Vanokset ovat oma lukunsa, joista ei ole onneksi kokemuksia ja tuskin tuleekaan.

          Kone on muuten varsin vankkaa tekoa ja palvelee tuon rempan jälkeen pitkään. Tuskin näkyy nokka- akseleissa mitään kulumaa noilla kilometreillä.

          Koneen huuhtelu eli öljynvaihto tai parikin rempan jälkeen.
          Last edited by jaskap; 19-06-2021, 19:06.
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3753
            • Finnland

            #35
            En oo näihin perehtynyt, itseasiassa en edes tätä vielä katsellut, mutta hyvää tavaraa löytyy tältä jenkkitubettajalta, aika pitkälti aiheeseen osuen nyt myös: https://youtu.be/G5vsadCAFPE
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Late87h
              Bimmer Rookie
              • Apr 2011
              • 49
              • Lappeenranta

              #36
              Jees.. remppana tuo on ehkä itselle liian vaativa kun ei tiedä mitä tekee..
              Yhden kaverin yhteys tiedot sain kuka on täällä päin uudempaan x5 tehnyt kyseisen rempan niin katsotaan ottaisiko tästä homman..

              Eipä tässä voi kun kaivaa niitä taskuja kun kuntoonhan tuo on saatava.

              Ja joo suodattimesta tosiaan sai etsimällä etsiä niin löysi niitä säikeitä n.3-5kpl..
              Autolla ei siis ole ajettu tuon vian jälkeen muuta kuin pari kertaa käynnistetty ja nyt pysyy kyllä käynnistämättä..
              E39 530d -99
              E39 523i -00
              Bmw e53 x5 4.4i -02
              Bmw f11 525tdi -11

              Comment

              • asis
                BTCF Member
                • Mar 2009
                • 1138
                • Joensuu

                #37
                Itellä kun alkoi kylmäkäynnistyksessä M62 jakopää rallattamaan, niin se kävi sen noin 20 sekuntia ja sammutin. Siitä sit suoraan pajalle. Ei tarvinnut sen enempää käytellä ja ihmetellä että rikki se on. Öljykorkin avaamalla näki että laahaimesta on lähtenyt muovia kävelemään. Laahaimen kappaleet pöydällä näki, ettei ollut vielä ketju ehtinyt tehdä pienintäkään jälkeä laahaimen alumiiniin.

                Näitä M62 koneita on hajotettu paljon ajamalla ja käyttämällä rikkinäisellä jakopäällä. Olen nähnyt yhden M62 sisuskalut, missä ketju oli päässyt niin löysäksi, että oli jo kaivanut jakopään koppiin jälkeä ym. Oliko vielä jopa venttiilikopassakin ketjun jälkiä. Voi vaan kuvitella miten syvällä keskilaahaimen alumiinirungossa se ketju on ollut jo menossa.. Tuohon koneeseen oli vielä laitatettu liikkeessä jakopää kuntoon, mutta ei se ollut enää pitkään kestänyt kun oli tullut laakerivaurio ja koko kone paskana.

                Liekkö siinäkin vielä toivottu että kyllä se ääni sieltä ajamalla häviää Joskus katsoin sivusta, kun M52 öljynpainevaloa koitettiin saada sammumaan polkemalla kaasua..
                Last edited by asis; 20-06-2021, 08:39.
                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                E36 323i touring
                Volvo V70 2.4D mk3
                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                Honda Civic 1.4 4d ES
                Chevy Caprice Classic
                ex:
                E32 730iA
                E39 528i Calypsorot metallic
                E36 325i x2

                Comment

                • Late87h
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2011
                  • 49
                  • Lappeenranta

                  #38
                  Noniin jakopää remppa saatiin vihdoin tehtyä ja auto toimii hyvin👍
                  Tosiaan keskimmäinen laahain oli mennyt mutta tuhoa ei kerennyt sattua.
                  E39 530d -99
                  E39 523i -00
                  Bmw e53 x5 4.4i -02
                  Bmw f11 525tdi -11

                  Comment

                  • asis
                    BTCF Member
                    • Mar 2009
                    • 1138
                    • Joensuu

                    #39
                    Originally posted by Late87h View Post
                    Noniin jakopää remppa saatiin vihdoin tehtyä ja auto toimii hyvin��
                    Tosiaan keskimmäinen laahain oli mennyt mutta tuhoa ei kerennyt sattua.
                    Muista vaihtaa heti kohta öljyt ja suodatin uudestaan, että mahdollinen alusilppu ja muu shitti poistuu.
                    E39 540iA M-Sport Imolarot II
                    E36 323i touring
                    Volvo V70 2.4D mk3
                    Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                    Honda Civic 1.4 4d ES
                    Chevy Caprice Classic
                    ex:
                    E32 730iA
                    E39 528i Calypsorot metallic
                    E36 325i x2

                    Comment

                    • Late87h
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2011
                      • 49
                      • Lappeenranta

                      #40
                      Originally posted by asis View Post
                      Muista vaihtaa heti kohta öljyt ja suodatin uudestaan, että mahdollinen alusilppu ja muu shitti poistuu.
                      Juu täytyy ne viel vaihella..
                      E39 530d -99
                      E39 523i -00
                      Bmw e53 x5 4.4i -02
                      Bmw f11 525tdi -11

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎