F15 ja outo pompotus/tärinä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Audin (tai volkkarin) tekniikan saa Pippuriin kanssa. Porsas on paras ajaa näistä, mutta kokemuksella sanoisin että akun koolla on iso merkitys käytössä. Eli todelliset vaihtoehdot on G05 tai GLE. Mesen saa myös nelipyttyisenä bensana.
    Akun koolla on hybridissä eli mielestäni verokikkailu-autossa se suurin merkitys. Eli pääseekö 50km tai jopa 100km sähköllä. Kyllä sillä merkitystä on hurjasti. Kyllähän kaikista nahkapöksyjen merkeistä itselleen hyvän pelin saa rahalla rakennettua. Jos vaan lompakon nyörit kestää..

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Laitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.
    Kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin. Olisiko tullut reilu 100km näin kesäkuumalla. Sanoisin että jarrut ei laahaa. Kaikkien pyörien napoja pystyi koskemaan ihan huoletta. Olihan ne nyt lämpimät muttei niin kuumat ettei kättä olisi pystynyt pitämään. Vanteet eivät olleet juurikaan lämmenneet. Jarrupölyä nuo orggispalat kyllä tuottaa sitäkin enemmän etuakselilla. Takana ei oikeastaan ollenkaan.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Joo, onhan siinä Mesessä diiseli mut vaan neloskoneella. No, vaikee mennä sanomaan kun en ole ajanut sitä, kuten en uutta Q7 myöskään. Mut Audi on kyl melko pökäleen näköinen noin muuten.
    Audin (tai volkkarin) tekniikan saa Pippuriin kanssa. Porsas on paras ajaa näistä, mutta kokemuksella sanoisin että akun koolla on iso merkitys käytössä. Eli todelliset vaihtoehdot on G05 tai GLE. Mesen saa myös nelipyttyisenä bensana.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    G05 kyllä, pompottaa samassa paikassa kuin edellinen maasturi ja sitä ennen ollutta F15 X5:sta. Jälkimmäinen toki nyki monesta muustakin syystä..

    Eikös mersu ole lisäksi diesel nykyään, toki vanhemmat 500e bensana. On turhan etäinen ajotuntuma omaan makuun, tuomatta mitään tilalle.
    Joo, onhan siinä Mesessä diiseli mut vaan neloskoneella. No, vaikee mennä sanomaan kun en ole ajanut sitä, kuten en uutta Q7 myöskään. Mut Audi on kyl melko pökäleen näköinen noin muuten.
    Last edited by torso1; 12-07-2021, 00:37.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    G05 kyllä, pompottaa samassa paikassa kuin edellinen maasturi ja sitä ennen ollutta F15 X5:sta. Jälkimmäinen toki nyki monesta muustakin syystä..

    Eikös mersu ole lisäksi diesel nykyään, toki vanhemmat 500e bensana. On turhan etäinen ajotuntuma omaan makuun, tuomatta mitään tilalle.
    Joo kyllä Suomen teiltä löytyy 'nimismiehen kiharaa' pääteiltäkin varsinkin urista. Ajelin eilen robotin avustama LPRsta Kouvolaan. Ja avustinhan sijoittaa auton keskelle kaistaa juuri noiden urien pohjalle, kyllä auto paikoin värisee kun tien on epätasainen, mutta mikäpä ei....

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    G05 kyllä, pompottaa samassa paikassa kuin edellinen maasturi ja sitä ennen ollutta F15 X5:sta. Jälkimmäinen toki nyki monesta muustakin syystä..

    Eikös mersu ole lisäksi diesel nykyään, toki vanhemmat 500e bensana. On turhan etäinen ajotuntuma omaan makuun, tuomatta mitään tilalle.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    Jos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa

    En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.
    Eli lisää herkkua on tulossa kertomasi mukaan tämän F15 mallin kanssa😅 ..ja onhan nää Suomen tiet ihan berberistä..

    Tarkoitatko uudella X5:lla G05 mallia?

    Onhan sitä tullut näillä SUVeilla ajettu ennenkin. Uudella G05:lla myös. Se oli kyllä hyvä ja hiljainen lyhyehkön lenkin perusteella. Selkeä edistys F15 verrattuna. Uudella Q7 ja GLE:llä en ole ajanut. No, Audi on Audi. Ei sytytä. Mese on kyllä mielestäni ihan hyvän näköinen. Jotkut on tosin moittinut sitä että olisi äänekkäämpi kuin uusi X5. Pitäisi käydä ajamassa niin sit tietää. Mersun hybridi eli 4-kone ja sähkömoottori ei kyllä sytytä.

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Jos et ole vielä vaihtanut jakovaihteistoa, etuperää, EGR:ää, maadoituspisteen ja kasan antureita, niin sulla menee vielä varsin hyvin tuo yhteiselo F15 kanssa

    En tiedä millä olet ajanut ennen, mutta minulla on niin uudella X5 ja vastaavilla muun merkkisillä välillä tullut vastaan epämääräistä tärinää, jota mikään korjaamo ei löydä. Sinun vika toki kuullostaa liian systemaattiselta, mutta Suomen tiet ja 2500kg autot jotka tehty baanalle ovat varsin herkkä kombo, kun siihen yhdistää neuroottisen kuskin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tänään käytin autoa uudestaan pyörien tasapainotuksessa. Kuskin puolen etupyörässä oli 10g heitto. Muissa ei ollut heittoa ollenkaan. Vanteet priimasuorat. Road Forcet joka pyörässä 4-5,5kg eli todella vähäiset, menee BMW:n spekseihin hyvästi. Pyörät takaisin kiinni ja koeajolle. Ihan kuin ratissa ei enää mikrovärinää tuntuisi lyhyen koeajolenkin perusteella. Huomenna ajan enemmän niin sit tietää paremmin. Ihan kuin jarruttaessa ei enää myöskään ravistaisi mutta en sitä vielä spekuloi enempää näin lyhyen lenkin perusteella.

    Rengasliikkeen omistajalla oli myös X5 mutta uudempi. Hän kertoi että aika harvoin BMW orggis levyt menisi kieroksi. Sanoi myös kyllä että tommoset 10g heitot missään tunnu. 20-25g alkaa jo tuntumaan. Tiedäppä sitten. En ole itse ammattilainen. Tiedän vain sen miltä auto tuntuu ajossa ja miltä sen pitäisi tuntua kun kaikki on kunnossa.

    Ps. Alkaa jo tosissaan kypsymään tämän nykyisen äksän kanssa. Tänään huomasin et kuskin ovessa ei toimi Soft Close toiminto. Muissa ovissa kyllä toimii kun kokeilin. No, onneksi on vielä tuo BPS-takuu voimassa. Pääsevät taas Laakkosella tuotakin ihmettelemään. On tainnut kaikki maanantai-kappaleen viat sattua tähän autoon..

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Laitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.
    En hoksannut siinä kiireessä kokeilla oliko vanteet tai navat miten kuumana. Laakkosella tehtiin n. puoli vuotta sitten jarruremppa eli vaihdettiin eteen ja taakse uudet palat sekä eteen uudet levyt. Olivat herkistelleet ja rasvanneet osat silloin.

    Laakkoselle sain ajan vasta 3 viikon päähän jarrujen tarkastukseen. Eli laittavat takuuseen tietysti uudet levyt ja palat jos niissä todetaan vikaa. Joutuu nyt vaan pitkään ajamaan huonojarrullisella autolla kun sielläkin kesälomat päällä. Tulee vaan nyt noita kilometrejä lomaviikkojen aikana varmaan se tuhat joka viikko lisää mittariin.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Laitoitko merkille ajon jälkeen oliko vanteet tai navat kuumat edessä? Ettei jarrut laahaisi, kun sitä pölyäkin niin reilusti. Jos jarruremontissa ei ole jarruja herkistelty melko varmasti alkaa jossain vaihessa jumimaan.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    Voipi olla. Bongasin sen kyllä 30dX ja 35iX osalistoiltakin dynamic drivenä tjsp.
    Adaptiivinen M-alusta ja M-sport paketti on minusta karsinut sen pois.

    Korjaus: ainakin Jenkeissä on kyllä saanut tuon Dynamic driven eli 2VP paketin myös 2VF (Adaptiivinen M-alusta) lisäksi. 2VP paketti on ollut kallis 3500-4000 usd, mutta se on tuonut aktiiviset kallistuksenvakaajat, ajotilat, yms. paljon lisää jotka vaikuttaa auton käyttäytymiseen kaarreajossa. Olisi varmasti ollut hyvä lisä aikoinaan kun autoa Saksasta kattelin mut sitä en tiedä monestako tämä olisi löytynyt koska nykyinenkään ei ollut ihan helppo löytää niillä varusteilla jotka halusin.
    Last edited by torso1; 09-07-2021, 07:51.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Voipi olla. Bongasin sen kyllä 30dX ja 35iX osalistoiltakin dynamic drivenä tjsp.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by aae30 View Post
    Olikos tässä muuten aktiivinen vakaaja?
    Ei minun käsittääkseni. Adaptiivinen M-alusta on eli sähköiset iskarit ja ilmajouset takana. Mut mielestäni tuo active anti-roll bar on vaan oikeissa M-versioissa tai jossakin 50i/d -mallissa.

    Leave a comment:


  • aae30
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Eli tärinän rattiin tekee varmaan jarrut, renkaat tai etupään kuluneet reaktiotangot tai alatukivarret.
    Olikos tässä muuten aktiivinen vakaaja?

    Leave a comment:

Working...
X