Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 F25 käytettynä, N47 jakoketju ääntää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timosilakka
    Newbiemmer
    • Jul 2021
    • 5
    • Rovaniemi

    X3 F25 käytettynä, N47 jakoketju ääntää?

    Ostoharkinnassa N47 koneinen X3 bemari, vuosimalli -12 ja 170 000 km. Kannattaakohan tuo kuitenkin jättää kauppaan, vai onko mahdollinen jakopäämurhe turhan hyvä syy olla ostamatta? Autoliikkeestä saa kyllä vuoden turvapalvelun, jonka ehdottomasti ottaisin ihan muutenkin.

    Kävin autoa katsomassa ja kuuntelin, että startatessa kuuluu säksätys, joka loppuu n. 7 sekunnin kuluttua. Onko siinä pahaenteiset merkit vai onko syytä huolestua? Pari videota tuosta starttauksesta:



  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1017
    • Pikis

    #2
    Eihän tuo juu hyvältä kuulosta, omaan korvaan kuulostaa ainakin juuri semmoiselta N47 jakoketjun säksätykseltä. Lisätakuun kanssa hankaluus on että ne todennäköisesti korjaa vain jos se hajoaa kokonaan, ja sitä tuo ei ehkä tee vielä vuoden sisällä. Tietenkin jos aiot pitää sitä vain vuoden niin ei sitten ole ongelmaa.
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7534
      • Kotona

      #3
      Originally posted by kooma View Post
      Lisätakuun kanssa hankaluus on että ne todennäköisesti korjaa vain jos se hajoaa kokonaan, ja sitä tuo ei ehkä tee vielä vuoden sisällä.
      Joissain lisätakuissa, esim. GoSafe basic on max. korvaus vain 3000e, sillä ei ihmeitä tehdä jos ketju katkeaa...:think
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
      Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
      -

      Comment

      • Timosilakka
        Newbiemmer
        • Jul 2021
        • 5
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by kooma View Post
        Eihän tuo juu hyvältä kuulosta, omaan korvaan kuulostaa ainakin juuri semmoiselta N47 jakoketjun säksätykseltä. Lisätakuun kanssa hankaluus on että ne todennäköisesti korjaa vain jos se hajoaa kokonaan, ja sitä tuo ei ehkä tee vielä vuoden sisällä. Tietenkin jos aiot pitää sitä vain vuoden niin ei sitten ole ongelmaa.
        Joo, tästä myyjän kanssa juttelinkin. Vastaus oli että tuo ei ole vika vaan kulumaa (sinänsä totta), ja että netin kirjoituksia tyyppivioista ei kannata välttämättä uskoa, kaikista autoista kirjoitellaan.

        Ajatuksena ollut ehkä sellainen, että pitäis nyt vuoden ja ajelis huoletta, jos kestää ja auto todetaan muuten mukavaksi, teettää sen jakopäärempan sit vuoden kuluttua. Korvauskatto kyseisellä firmalla 8000€, tuolla ehkä justiin moottorin korvais mutta siihen ei kyllä jakopäätä uusi samaan rahaan.

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1069
          • Suomi

          #5
          Voihan sitä toki vielä koittaa kuunnella kuuluuko ääni jakopään puolelta, jos toinen starttaa ja itse käy kuuntelemassa. :think

          Vaatii kyllä varmaan vähän purkamista, että pääsee jotenkin järkevästi kuuntelemaan.

          Joutokäynnillä / kierroksilla ei kuitenkaan kuulunut ääniä?

          Hyvällä tuurilla toki jos/kun se jakopää antautuu, niin ei mene muuta kuin venttiilit ja keinut uusiksi + jakopään romut.
          Saa siihenkin remppaan sen 3-4 tonnia palamaan kun (osaavalla) korjaamolla käyttää.. mutta aina voi sattua se huonompi säkä ja sitte onkin jo koko moottorin vaihto edessä järkevimpänä vaihtoehtona.

          Ei varmaan ollut tiedossa, onko jakopäätä jo kerran tehty?
          Ainut plussa tuossa on, että jos itse teetättää jakopää remontin niin on sitten se mielenrauha että sen pitäisi ainakin kestää pitkään.
          Ja jos siis pidemmäksi aikaa tarkoitus auto hankkia. Muuten fiksumpaa hommata vaan joku johon joko jakopää jo tehty tai sit vähän uudempaa mallia, vaikka -13vm tai uudemmistakin tainnut jakopää antautua.

          Uskoisin kyllä että esim. yhden N47D20C koneen tuhot olisi välttänyt sillä, että äänen lähde olisi tutkittu ja diagnosoitu oikein eli jakopää, ja homma teetätetty eikä ajettu kunnes pettää lopullisesti.

          Aika hurjan näköinen oli nokkapyörä ko. yksilössä.. hyvä että hampaita oli enään jäljellä, mikä kertoo siitä että sillä on oletettavasti ajettu löysällä ketjulla pitkään tai sit se nokkapyörä on vaan huonoa laatua ja kulunut alle 100tkm kilsoilla siihen kuntoon.
          Laahain oli hajonnut palasiksi ja sitä ei käytännössä enään ollut.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Timosilakka
            Newbiemmer
            • Jul 2021
            • 5
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by Juho_ View Post
            Voihan sitä toki vielä koittaa kuunnella kuuluuko ääni jakopään puolelta, jos toinen starttaa ja itse käy kuuntelemassa. :think

            Vaatii kyllä varmaan vähän purkamista, että pääsee jotenkin järkevästi kuuntelemaan.

            Joutokäynnillä / kierroksilla ei kuitenkaan kuulunut ääniä?

            Hyvällä tuurilla toki jos/kun se jakopää antautuu, niin ei mene muuta kuin venttiilit ja keinut uusiksi + jakopään romut.
            Saa siihenkin remppaan sen 3-4 tonnia palamaan kun (osaavalla) korjaamolla käyttää.. mutta aina voi sattua se huonompi säkä ja sitte onkin jo koko moottorin vaihto edessä järkevimpänä vaihtoehtona.

            Ei varmaan ollut tiedossa, onko jakopäätä jo kerran tehty?
            Ainut plussa tuossa on, että jos itse teetättää jakopää remontin niin on sitten se mielenrauha että sen pitäisi ainakin kestää pitkään.
            Ja jos siis pidemmäksi aikaa tarkoitus auto hankkia. Muuten fiksumpaa hommata vaan joku johon joko jakopää jo tehty tai sit vähän uudempaa mallia, vaikka -13vm tai uudemmistakin tainnut jakopää antautua.

            Uskoisin kyllä että esim. yhden N47D20C koneen tuhot olisi välttänyt sillä, että äänen lähde olisi tutkittu ja diagnosoitu oikein eli jakopää, ja homma teetätetty eikä ajettu kunnes pettää lopullisesti.

            Aika hurjan näköinen oli nokkapyörä ko. yksilössä.. hyvä että hampaita oli enään jäljellä, mikä kertoo siitä että sillä on oletettavasti ajettu löysällä ketjulla pitkään tai sit se nokkapyörä on vaan huonoa laatua ja kulunut alle 100tkm kilsoilla siihen kuntoon.
            Laahain oli hajonnut palasiksi ja sitä ei käytännössä enään ollut.
            Ääni kuului ainoastaan startatessa, videon lailla loppui muutaman sekunnin kuluttua. Tyhjäkäynnillä tai kierroksia nostaessa en onnistunut kuulemaan. Moottoria ei kyllä tullut ajettua kunnolla lämpimäksi, autoa kuunneltiin ja tutkittiin vain liikkeen pihassa.

            Jokatapauksessa siis ajatuksena käyttää jossain osaavassa liikkeessä katsottavana ja kuunneltavana ennen ostopäätöstä, jos sitä vielä harkitsen. Merkkihuollosta tarkistivat, ei ole tehty jakopääremppaa.

            Ainakin se ahdistaisi tossa, että aina joutui miettiä että milloin katkee ketju kun laittaa tallan pohjaan. Vaikka oiskin autoliikkeen turva.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5266
              • Pirkkala

              #7
              Ketjun ääni kestää yleensä vain sekunnin tai kaksi. 7 sek saa minut epäilemään jotain muuta, kun ääni ei kuitenkaan ole jatkuva.

              Ketjun ääni kuuluu auton alta kaikkein selkeimmin.


              Ajoitustyökaluilla venymän voi tarkistaa, se vaan irrotuttaa suuttimet ja venakopan että pääsee kattomaan.

              Jollain helpommallakin konstilla niitä kai tarkistellaan, mutta tuo on lahjomaton.

              Yleisena toteamuksena vois sanoa että sen jakopäävammasen yksilön löytää kaikkein suurimmalla todennäköisyydellä nimenomaan vaihtoautorivistä.

              Totean kuten olen ennenkin sanonut, että nämä viat on paljon harvinaisempia kuin netistä voisi saada käsityksen.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • E39Fin
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2013
                • 1761
                • HKI/Orimattila

                #8
                Onhan näitä, toisaalta näkisin tuon ostovaiheessa havaitun ketjun ääntämisen hyvänä argumenttina neuvotella hinnasta pois. Saa sitten teettää rempan heti oston jälkeen pois ja nukkua yönsä hyvin.

                Jos ei kerran äännä kuin käynnistäessä, eikä lainkaan esim öljyt lämpöisenä, niin vaihto ei ole vielä todennäköisesti myöhäistä. :think
                Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                E39 523iA Oxfordgreen

                Comment

                • Kiding
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 189
                  • Tamperkele

                  #9
                  Mistä ja mihin hintaan tällaisen jakopääremontin saa Tampereen seudulla?

                  Isävainaan auto (E83, 2010 161tkm) kävi autocenterillä diagnosoitavana, ja tuomio oli että ketju ääntää ja pitää vaihtaa. Omaan korvaan ei kyllä rallata :think

                  Pitäisi kuitenkin olla varmasti kunnossa, ennekuin kehtaa laittaa myyntiin.
                  BMW E61 530D 2008

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 1996
                    • Tampere/kainuu

                    #10
                    Ketju (laahain) vaivan kuulee kyllä korvalla jos siellä alkaa olemaan tilanne päällä. Lisäksi diagnoosin tueksi tehdään usein istaan liitetyn mittaustekniikan avulla tarkoitukseen suunnitellulla mikrofonilla elektroninen "kuuntelu"
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • Kiding
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2015
                      • 189
                      • Tamperkele

                      #11
                      Originally posted by Kiding View Post
                      Mistä ja mihin hintaan tällaisen jakopääremontin saa Tampereen seudulla?

                      Isävainaan auto (E83, 2010 161tkm) kävi autocenterillä diagnosoitavana, ja tuomio oli että ketju ääntää ja pitää vaihtaa. Omaan korvaan ei kyllä rallata :think

                      Pitäisi kuitenkin olla varmasti kunnossa, ennekuin kehtaa laittaa myyntiin.
                      Nyt tuli ensikommentit jakopäähuollosta(ei marmori), huoltomiehen mukaan ketju ja laahaimet vaikuttivat virheettömiltä. Kiristimistähän nyt ei osaa päältä päin sanoa mitään. :think
                      Saa nyt sitten kuunnella vielä miten ääni muuttuu, kun saa kasaan.
                      BMW E61 530D 2008

                      Comment

                      • chevy55
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2013
                        • 275
                        • Vesilahti

                        #12
                        Originally posted by Kiding View Post
                        Nyt tuli ensikommentit jakopäähuollosta(ei marmori), huoltomiehen mukaan ketju ja laahaimet vaikuttivat virheettömiltä. Kiristimistähän nyt ei osaa päältä päin sanoa mitään. :think
                        Saa nyt sitten kuunnella vielä miten ääni muuttuu, kun saa kasaan.
                        Saako udella, missä käytit huollossa? Olen myös kuunnellut moottoria, olisiko siellä jakoketjumurhetta tulossa, mutta en kyllä itse osaa sanoa. Jotain resonointia moottorista kuuluu 1500 ja 2000 kierroksen välillä, mutta en ole paikallistanut äänen lähdettä sen tarkemmin

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎