Announcement

Collapse
No announcement yet.

X25 tutisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • melperri
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    En ole jaksanut kaivella vielä toista settiä, huomio:
    Kun nopeutta on tuo reilu sata ja napauttaa kepin N:lle, tutina loppuu saman tein ja täysin:think
    Pakkohan tutinan sitten on tulla jostain kohtaa voimansiirrosta.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    En ole jaksanut kaivella vielä toista settiä, huomio:
    Kun nopeutta on tuo reilu sata ja napauttaa kepin N:lle, tutina loppuu saman tein ja täysin:think

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Itse en asiakkaan auton tutinoita suostu tutkimaan yhtään jos ei ole toisella rengassarjalla kokeiltu ensin

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Onko jo toista rengas settiä testattu?
    Tuo on pakko kokeilla, vaikka pari muutakin koeajajaa oli varmoja, että tulee vomansiirrosta

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko jo toista rengas settiä testattu?

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by izzuL View Post
    Mulla oli edellisessä e61 tutinaa myös joka alkoi pikkuhiljaa. Sitä oli vaikea paikantaa mistä suunnasta tuli edestä vai takaa. Napattiin jakolaatikon sulake irti ja ajeltiin takavetona, kaikki jyrinät ja tutinat oli poissa.
    Syyksi sitten paljastui toinen etuvetari joka varmaan otti kipeetä kun sen kulmat muttuivat kun autoa madallettiin -15mm
    Pelkäsin jakolaatikkoa mutta joku bemari korjaaja sanoi että jos jakolaatikko on rikki se rutisee ja pitää ääntä jos ajaa hiljaa pientä ympyrää parkkiksella.

    Nykyisessä e70 autossa alkoi myös tutina joka oli vain tietyssä vaihdissa. Siihen nopeasti diagnosoitiin kardaanin ristikko joka kuului takaisinkutsun piiriin ja tuli sitäkautta kuntoon
    Niinpä, jos luit oman selostukseni niin nuo kaikki on jo poissuljettu. Siksi tämä alkaa pikku hiljaa jurppimaan oikein kunnolla.

    Leave a comment:


  • izzuL
    replied
    Originally posted by jaki View Post
    Valitettavasti: jatketaan harjoituksia:
    Eli vaihdettiin oikea etuvetari, joka oli kyllä hieman llnksu keskikohdastaan. Kun sekään ei autanut, vaihdettiin tukilaakerikin. Siis se, joka on öljypohjassa kinini.
    Nyt siis on tehty:
    -takakardaani (uusi/käytetty on kyllä todella tiukka)
    - etukardaani
    - oikea etuvetari
    - saman keskilaakeri
    - takavetarit likuvat ja ei yhtään välystä
    - perässä ei välystä
    - etuperässäkään ei välystä
    - vasen etuvetarikin ihan tiukka

    Tutina siis alkaa melko tarkasti 100 km/h (nyt pudonut n 97 km/h) vauhdissa. jatkuu n 120 km/h saakka. Tämäkin on noussut hieman ylemmäs. Ylipäätään tutina on hieman voimistunut. Kiihdyttämällä tutina tule hieman voimakkaammaksi.
    Tutina ei edelleenkään riipu kierroksista, vain vauhdista ja ei tutise, jos auto on ollut kylmä. Eli joku, kun lämpenee, alkaa tutina.
    Jakolaatikon etulaakeri on kyllä löysä, mutta, irrotettiin etukardaani ja , jep, ei vaikutusta. Takakardaanin laakeri, siis jakolaatikossa ei tunntu yhtään löysää.
    Jäljelle jää ainoastaan jakolaatikko. Se ei siis yhtään nyi ajossa, mutta mitään muuta en itse (eikä korjaamo) keksi.
    Se kai sitten seuraavaksi.
    Mulla oli edellisessä e61 tutinaa myös joka alkoi pikkuhiljaa. Sitä oli vaikea paikantaa mistä suunnasta tuli edestä vai takaa. Napattiin jakolaatikon sulake irti ja ajeltiin takavetona, kaikki jyrinät ja tutinat oli poissa.
    Syyksi sitten paljastui toinen etuvetari joka varmaan otti kipeetä kun sen kulmat muttuivat kun autoa madallettiin -15mm
    Pelkäsin jakolaatikkoa mutta joku bemari korjaaja sanoi että jos jakolaatikko on rikki se rutisee ja pitää ääntä jos ajaa hiljaa pientä ympyrää parkkiksella.

    Nykyisessä e70 autossa alkoi myös tutina joka oli vain tietyssä vaihdissa. Siihen nopeasti diagnosoitiin kardaanin ristikko joka kuului takaisinkutsun piiriin ja tuli sitäkautta kuntoon

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Valitettavasti: jatketaan harjoituksia:
    Eli vaihdettiin oikea etuvetari, joka oli kyllä hieman llnksu keskikohdastaan. Kun sekään ei autanut, vaihdettiin tukilaakerikin. Siis se, joka on öljypohjassa kinini.
    Nyt siis on tehty:
    -takakardaani (uusi/käytetty on kyllä todella tiukka)
    - etukardaani
    - oikea etuvetari
    - saman keskilaakeri
    - takavetarit likuvat ja ei yhtään välystä
    - perässä ei välystä
    - etuperässäkään ei välystä
    - vasen etuvetarikin ihan tiukka

    Tutina siis alkaa melko tarkasti 100 km/h (nyt pudonut n 97 km/h) vauhdissa. jatkuu n 120 km/h saakka. Tämäkin on noussut hieman ylemmäs. Ylipäätään tutina on hieman voimistunut. Kiihdyttämällä tutina tule hieman voimakkaammaksi.
    Tutina ei edelleenkään riipu kierroksista, vain vauhdista ja ei tutise, jos auto on ollut kylmä. Eli joku, kun lämpenee, alkaa tutina.
    Jakolaatikon etulaakeri on kyllä löysä, mutta, irrotettiin etukardaani ja , jep, ei vaikutusta. Takakardaanin laakeri, siis jakolaatikossa ei tunntu yhtään löysää.
    Jäljelle jää ainoastaan jakolaatikko. Se ei siis yhtään nyi ajossa, mutta mitään muuta en itse (eikä korjaamo) keksi.
    Se kai sitten seuraavaksi.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Toisella setillä kokeilu ehdottomasti
    Joo, pakko kokeilla tätä, vaikka renkaat "pitäsi" olla tasapainossa.

    EDIT: nyt loppui omat eväät. Vein korjaamolle, joka ehkä löysi vien (renkaita ei tasapainoitettu, koska todennäköinen vika löytyi muualta)..
    Kunhan osa tullut (menee pari viikkoa), raportoin, tuliko kuntoon.
    Last edited by jaki; 15-09-2021, 16:01.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Toisella setillä kokeilu ehdottomasti

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Kyseinen kampe tuntuu olevan melko herkkä renkaiden/vanteiden heitoille. Oletko toisella setillä kokeillut? Vaihtoehtoisesti tasapainotus roadforce koneella.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Jatketaan harjoituksia.
    Etukardaanissa ei ollutkaan mitään vikaa. Uusikäytetty oli yhtä tiukka kuin autossa oleva, jakolaatikon etulaakeri ilmeisesti näissä kaikissa on hieman lonksuu.
    Irrotin VTG:n sulakkeen = autosta takavetoinen, tutina ei muutu mitenkään.
    Mitäs sitten?
    Jos momentinmuunnin olisi menossa, eikö tutinan pitäisi riippua kierroksista?
    Alkaa ideat kohta loppumaan:think

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Jatketaan harjoituksia
    Hommasin n 22 tkm ajetun kardaanin, siis kokonaisen.
    Vanhassa oli hieman väljää ristikossa, "uudessa" todella tiukka.
    Tutina väheni, joten ei ollut turha jumppa, mutta mitäs sitten?
    Nyt huomasin (ollut varman koko ajan), etä vika ei tule, kun auto on kylmä, tai siis voimansiirto. Sitten pahenee.
    Seuraavaksi varmaan pitää tarkistaa jakolaatikon öljymäärä ja laatikonkin.
    Löysin ohjeet miten Tool32.lla saa jakolaatikon pois päältä, mutta F25:n progissa ei sitä komnetoa löytynyt.. Eli liitin irti ja katsotaan onko vika sittenkin jakolaatikossa.

    EDIT: etukardaanin takimmainen ristinivel on kyllä aika löysä,korjaamon kaveri sanoi, että tuollaisia nuo tuppaa olemaan(BMW korjaamo, on irrotellut noita useampia), mutta minua arvelluttaa. Ei kai nuo nivelet löysiä saisi olla.
    Last edited by jaki; 27-08-2021, 08:27.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Joo se varmana halvin vaihtoehto.
    Ehkä ei kuitenkaan. Katselin hintoja, mitä jengi maksanut kardaanirempoista, ei oikein innosta. Ja, jos tosiaan tuohon ei helpolla edes uutta ristikkoa löydy. Otan riskin ja ebay & käytetty akseli saa toimia ratkaisuna.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Joo se varmana halvin vaihtoehto.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎