Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 F25 tuulilasinpesurin sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Visto
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 24
    • Tampere

    X3 F25 tuulilasinpesurin sähköongelma

    Morjes!

    Mulla on potilaana tollanen 2012 vuoden F25 X3 35d, jossa lopetti tuulilasin pesuri yhtäkkiä toimintansa. Ajovalojenpesuri toimii sekä takalasin pesuri. Tuulilasin pesuri ei toimi. Purin sisälokarin irti ja kävin hakemassa uudet pesurinpumput. Pumppujen vaihdon jälkeen sama ongelma, takapesuri toimii mutta tuulilasin ei.

    Mittasin yleismittarilla jännitteen sekä vastuksen molemmilta pumpuilta sekä liittimiltä. Kokeilin myös ristiin sekä pumppuja, että liittimiä. Liittimet irtonaisena ei tule kumpaankaan liittimeen minkäänlaista jännitettä. Jos jompikumpi liittimistä on kiinni pumpun liittimelle tulee ~12V ohjausjännite viiksestä vetämällä/työntämällä. Jos laittaa takalasin pumpun liittimen kiinni ja mittaa etulasin pumpun liittimeltä, niin tulee normaali ~12V jännite. Liittimen kun lyö kiinni pumppuun, se ei kumminkaan toimi. Netissä oli lontoon foorumeilla puhetta huonosta maadotuksesta tai maadotuksen katkeamisesta, joten annoin hyppylangalla suoraan liittimelle lisämaata maadotuspisteestä, mutta sekään ei auttanut tilannetta mihinkään suuntaan.

    Sulakkeet sulaketaulusta käyty läpi ja koodit tarkistettu. Sulakkeet irti antaa koodia tietenkin katkenneesta yhteydestä, mutta sulakkeet paikallaan ei tule koodeja. JBBF-moduuli käytetty irti ja tarkistettu pinnit sekä liittimet. Onko samanlaista vikaa ollut F-sarjassa tuulilasin pesurin toimimattomuudessa joka olisi ennestään tuttu? Miten menetellä eteenpäin? Saako testattua JBBF pinneiltä jomppilangalla esim. Viiksen toimintaa olisko siinä vika? Vai onko parempi tilata uus JBBF-moduuli ja vaihtaa se suorilta? Koodauksen tietenkin vinille tarvii, mutta se hoituu kyllä tarvittaessa.
    "Life is simply too short to be spending time behind wheel of a boring ordinary car"
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9078
    • Oulu

    #2
    Pesuletku menee pääjohtosarjan sisällä ja ne osaa ajansaatossa vuotaa nesteet johtosarjan sisään, jolloin osa johdotuksista hapettuu poikki. Kuormittamattomana resistanssi- tai jännitemittauksella tilanne näyttää vielä normaalilta, kunhan edes yksi johtimen lanka on ehyt. Kuormitettuna riittävää virtaa ei kuitenkaan kulje.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Latexi81
      BTCF Member
      • May 2005
      • 145
      • Seinäjoki

      #3
      Selvisikö tämä vika lopulta?
      Itselläni samaa vikaa, lakkasi tuulilasinpesuri toimimasta. Muuten toimii normaalisti mutta tuulilasin ja ajovalojenpesuri ei toimi.
      sigpic

      Comment

      • Bemarix3f25
        Newbiemmer
        • Aug 2023
        • 1
        • Kirkkonummi

        #4
        Minulla sama ongelma,pissapojan moottori ei lähde käyntiin, jännite tulee liittimiin mutta kyykkää kun tulee kuorma, onko kellään kytkentäkaaviota, Bmw x3 f25 , 2.0d,2015 ?

        Pissapoika pelaa, bemari vaihtoi takuuseen johtosarjan joka oli turvonnut veden vaikutuksesta. Johtosarjan vaihto kesti noin 2,5 vuorokautta. Kustannus 0€,
        Last edited by Bemarix3f25; 22-09-2023, 15:40. Reason: Ongelma ratkaistu

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎