Morjes!
Mulla on potilaana tollanen 2012 vuoden F25 X3 35d, jossa lopetti tuulilasin pesuri yhtäkkiä toimintansa. Ajovalojenpesuri toimii sekä takalasin pesuri. Tuulilasin pesuri ei toimi. Purin sisälokarin irti ja kävin hakemassa uudet pesurinpumput. Pumppujen vaihdon jälkeen sama ongelma, takapesuri toimii mutta tuulilasin ei.
Mittasin yleismittarilla jännitteen sekä vastuksen molemmilta pumpuilta sekä liittimiltä. Kokeilin myös ristiin sekä pumppuja, että liittimiä. Liittimet irtonaisena ei tule kumpaankaan liittimeen minkäänlaista jännitettä. Jos jompikumpi liittimistä on kiinni pumpun liittimelle tulee ~12V ohjausjännite viiksestä vetämällä/työntämällä. Jos laittaa takalasin pumpun liittimen kiinni ja mittaa etulasin pumpun liittimeltä, niin tulee normaali ~12V jännite. Liittimen kun lyö kiinni pumppuun, se ei kumminkaan toimi. Netissä oli lontoon foorumeilla puhetta huonosta maadotuksesta tai maadotuksen katkeamisesta, joten annoin hyppylangalla suoraan liittimelle lisämaata maadotuspisteestä, mutta sekään ei auttanut tilannetta mihinkään suuntaan.
Sulakkeet sulaketaulusta käyty läpi ja koodit tarkistettu. Sulakkeet irti antaa koodia tietenkin katkenneesta yhteydestä, mutta sulakkeet paikallaan ei tule koodeja. JBBF-moduuli käytetty irti ja tarkistettu pinnit sekä liittimet. Onko samanlaista vikaa ollut F-sarjassa tuulilasin pesurin toimimattomuudessa joka olisi ennestään tuttu? Miten menetellä eteenpäin? Saako testattua JBBF pinneiltä jomppilangalla esim. Viiksen toimintaa olisko siinä vika? Vai onko parempi tilata uus JBBF-moduuli ja vaihtaa se suorilta? Koodauksen tietenkin vinille tarvii, mutta se hoituu kyllä tarvittaessa.
Mulla on potilaana tollanen 2012 vuoden F25 X3 35d, jossa lopetti tuulilasin pesuri yhtäkkiä toimintansa. Ajovalojenpesuri toimii sekä takalasin pesuri. Tuulilasin pesuri ei toimi. Purin sisälokarin irti ja kävin hakemassa uudet pesurinpumput. Pumppujen vaihdon jälkeen sama ongelma, takapesuri toimii mutta tuulilasin ei.
Mittasin yleismittarilla jännitteen sekä vastuksen molemmilta pumpuilta sekä liittimiltä. Kokeilin myös ristiin sekä pumppuja, että liittimiä. Liittimet irtonaisena ei tule kumpaankaan liittimeen minkäänlaista jännitettä. Jos jompikumpi liittimistä on kiinni pumpun liittimelle tulee ~12V ohjausjännite viiksestä vetämällä/työntämällä. Jos laittaa takalasin pumpun liittimen kiinni ja mittaa etulasin pumpun liittimeltä, niin tulee normaali ~12V jännite. Liittimen kun lyö kiinni pumppuun, se ei kumminkaan toimi. Netissä oli lontoon foorumeilla puhetta huonosta maadotuksesta tai maadotuksen katkeamisesta, joten annoin hyppylangalla suoraan liittimelle lisämaata maadotuspisteestä, mutta sekään ei auttanut tilannetta mihinkään suuntaan.
Sulakkeet sulaketaulusta käyty läpi ja koodit tarkistettu. Sulakkeet irti antaa koodia tietenkin katkenneesta yhteydestä, mutta sulakkeet paikallaan ei tule koodeja. JBBF-moduuli käytetty irti ja tarkistettu pinnit sekä liittimet. Onko samanlaista vikaa ollut F-sarjassa tuulilasin pesurin toimimattomuudessa joka olisi ennestään tuttu? Miten menetellä eteenpäin? Saako testattua JBBF pinneiltä jomppilangalla esim. Viiksen toimintaa olisko siinä vika? Vai onko parempi tilata uus JBBF-moduuli ja vaihtaa se suorilta? Koodauksen tietenkin vinille tarvii, mutta se hoituu kyllä tarvittaessa.
Comment