Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 X4 Defa lämmitysvastus N57Z -koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    X3 X4 Defa lämmitysvastus N57Z -koneeseen

    Vaikka autossa on webasto, ajattelin laittaa Defan moottorilämmittimen autoon.
    Koska ymmärtääkseni näissä F3x-sarjaan pohjautuvissa autoissa orggiswebaston modaus ei ole ihan niin mutkaton kuin 5-sarjalaisissa.

    Näyttää että Dagalta löytyy X3 F25 35d -malliin lämmitysvastus, jonka defa-numero on 422863. Mutta vastaavaan X4 malliin ei anna minkäänlaista vastusta? Kone on kuitenkin ihan sama, öljypohja on samalla osanumerolla. Joten pitääkö tulkita että kyseessä on vain Defan virhe? Vai voiko X4:ssä todellakin olla jokin poikkeavuus miksi tuota X3 vastusta ei voisi asentaa?

    Tällainen vastus X3:seen
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3828
    • Nokia

    #2
    Jännä että virheeksi pitää nimittää. Epäilemättä eivät voi kaikkia mahdollisia marginaalimalleja testata.

    Itse hankkisin kamat ja laittaisin paikoilleen.
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2314
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Tomi T View Post
      Jännä että virheeksi pitää nimittää. Epäilemättä eivät voi kaikkia mahdollisia marginaalimalleja testata.
      Niin, onhan se tavallaan jonkinlainen virhe jos on kuitenkin mainittu X3 35d ja GT 35d. Varsinkin jos Defan teknisestä tuesta vastataan että valitettavasti Defalla ei ole tarjota tuotetta X4:ään.... Ja jos siitä huolimatta se sattuisi sopimaan siihen.

      Lienee silloin syytä ainakin muutama minuutti käyttää miettimiseen, että kannattaako tuohon vastukseen sijoittaa 150 euroa. Jos ei kukaan aikaisemmin ole kokeillut.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2160
        • Vantaa

        #4
        Calixilta letkulämmitin? Nuo säteilylämmittimet melko onnettomia.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          #5
          Mä olen aina ollut säteilylämmittimien puolestapuhuja. Ne on ihan turhaan aliarvostettuja.

          Tommonen peruslimppu lämmittää kovallakin pakkasella öljypohjan sisällä olevat öljyt 1-2 tunnissa +20 asteeseen. Tarkistanut asian usean auton kohdalla testerillä. Eli käytännössä öljyt lähtee samantien kiertämään notkeana "kesäpäivän lämpöisinä" ja voitelu pelaa samantien.

          Testerillä kun katsoo, niin jäähdytysnesteiden lämpötila nousee esim. 20 asteeseen yllättävän ripeästi kun koneen laittaa käyntiin. Vastaavasti taas lämmittämätön öljy lämpenee huomattavasti hitaammin. Ja voiteluhan se on se oleellisin juttu näissä.

          Tää on varmaan ikuisuuskysymys kumpi on parempi....
          Last edited by JKK; 05-11-2021, 15:01.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Mikkx
            Newbiemmer
            • Mar 2018
            • 2
            • Finland

            #6
            Ihan samaa mietin itse n. kuukausi sitten (autoni on F26 30d tehdaswebastolla) ja koska Defa ei säteilylämmittimen sopivuutta sitä kysyttäessä taannut niin päädyin Calixin letkulämppäriin. Nyt on asennettuna Calixin sivujen mukainen tyyppi 855T, jossa on ilmeisesti termostaatti:"The built-in thermostat maintains temperature between 50°C and 80°C with an output of 550 W.".

            Varsinaisia käyttökokemuksia ei ole vielä ehtinyt tulemaan.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #7
              Oliko hankala asentaa tuo letkulämppäri?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2160
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Mä olen aina ollut säteilylämmittimien puolestapuhuja. Ne on ihan turhaan aliarvostettuja.

                Tommonen peruslimppu lämmittää kovallakin pakkasella öljypohjan sisällä olevat öljyt 1-2 tunnissa +20 asteeseen. Tarkistanut asian usean auton kohdalla testerillä. Eli käytännössä öljyt lähtee samantien kiertämään notkeana "kesäpäivän lämpöisinä" ja voitelu pelaa samantien.

                Testerillä kun katsoo, niin jäähdytysnesteiden lämpötila nousee esim. 20 asteeseen yllättävän ripeästi kun koneen laittaa käyntiin. Vastaavasti taas lämmittämätön öljy lämpenee huomattavasti hitaammin. Ja voiteluhan se on se oleellisin juttu näissä.

                Tää on varmaan ikuisuuskysymys kumpi on parempi....
                Toki se lämmittää öljyn plussan puolelle, mutta kiertoon lähtiessään jäähtyy lohkon kanavien ollessa kylmiä. Ja voideltavien pintojen päällä olevan öljy on jäykkää. Omia kokemuksia ei säteily versiosta ole.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by VilleP View Post
                  Toki se lämmittää öljyn plussan puolelle, mutta kiertoon lähtiessään jäähtyy lohkon kanavien ollessa kylmiä. Ja voideltavien pintojen päällä olevan öljy on jäykkää. Omia kokemuksia ei säteily versiosta ole.
                  Tein tästä kerran ihan tarkempaa "tutkimusta". Viimeisimmän mittauksen tein Audin A4 2,0TFSi-bensakoneella viime talvena.

                  -15 asteen pakkasella 2h lämmityksellä öljyt lämpeni n. +20 asteeseen. Koneen kun laittoi käyntiin, putosi öljyn lämmöt hetkellisesti n. +15 asteeseen, mutta nousivat jo 30sek aikana takaisin yli 20asteeseen.

                  Samansuuntaisia mittauksia tein BMW N47-koneella.

                  Näiden mittausten perusteella muutin hieman aiempia ennakkoluulojani noita säteilylämppäreitä kohtaan. Kyllä ne asiansa hoitavat. Ja on kustannustehokas ratkaisu suojata konetta juuri sen mitä tarvitsee suojata. Ja ovat hyvin näppäriä ja nopeita asennettavia verrattuna letkuvehkeisiin.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Mikkx
                    Newbiemmer
                    • Mar 2018
                    • 2
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Oliko hankala asentaa tuo letkulämppäri?
                    Asennus tehtiin merkkiliikkeessä, itsellä kun ei ole sopivia tiloja auton alapuolelta tehtävään työhön. Autoa hakiessa taisivat mainita, että oli ahtaat paikat asentaa. Tuohon on oma asennussarja ja sinällään aika hyvät ohjeet:

                    Comment

                    • Munanjatke
                      BTCF Member
                      • May 2014
                      • 170
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Ite unohtaisin nuo säteily ja perusletkulämmittimet, ja laittaisin tt-thermon, kiertovesipumpullinen letkulämmitin, nettikokemusten perusteella tehokkaampi kuin muut...
                      BMW X3 3.0SD 2007

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎