Announcement

Collapse
No announcement yet.

G05 45e ja ”älykäs” navigointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 309

    G05 45e ja ”älykäs” navigointi

    G05:n adaptiivinen ajotila ja ”älykäs” navigointi jaksaa ihmetyttää. Jos kotiosoitteesta syöttää reitin kohteeseen A ja sieltä takaisin kotiin eli kohde A on pysäkki 1 ja kotiosoite 2, niin miksi auto käyttää täydestä akusta melkein kaiken sähkön menomatkaan kohteeseen A? Eihän tuossa ole oikein mitään järkeä.

    Kohteesta A ei jää paluumatkalle juuri ollenkaan sähköä käytettäväksi. Toimiiko tämä navigointi ja adaptiivinen ajotila muillakin samalla tavalla? Vai olenko nyt kämmännyt jotain itse väärin tuossa..

    Luulisi että auto sopeuttaa täyden akun sähkörangen koko matkalle. Eli n. 50% menomatkaan ja toisen puolen paluumatkaan.
  • Eemeli
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1605
    • pk-seutu

    #2
    Minun hatara kokemus on se, että tuolla moodilla perille tullessa on usein sähköä vielä jäljellä, mikä taas minua ärsyttää enemmän.

    Ei kai sillä ole väliä missä vaiheessa matkaa sähkö loppuu, jos se sähkön käytön pystyy optimoimaan matkan aikana kuitenkin?

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1356
      • Lempäälä

      #3
      Originally posted by Eemeli View Post
      Minun hatara kokemus on se, että tuolla moodilla perille tullessa on usein sähköä vielä jäljellä, mikä taas minua ärsyttää enemmän.

      Ei kai sillä ole väliä missä vaiheessa matkaa sähkö loppuu, jos se sähkön käytön pystyy optimoimaan matkan aikana kuitenkin?
      Näinpä. Kyllä se energia sieltä akusta on ihan loogista käyttää ensiksi, jos sattuukin että siinä lakipisteen luona pääseekin autoa lataamaan hetken. Myös polttomoottori yhtenäinen pidempi käynnissäolo (kondenssin haihtuminen yms) tukee tätä.
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 417
        • Pohjois-Savo

        #4
        Mielestäni jossain on kerrottu, että auto käyttää sähköä pitkin matkaa tietyissä paikoissa, joissa sen käyttö on edullista hyötysuhteen tai päästöjen minimoinnin takia. Silti omakin kokemus on, että vaikka edessä olisi pitkä matka, auto polttelee yleensä sähköt loppuun heti matkan alussa. Tiedä hänen logiikkaansa..
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • Eemeli
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1605
          • pk-seutu

          #5
          Tässä tuli ajettua 2 x 850km, molemmissa päissä akku täynnä. Kyllä etupainotteisesti käytti sähköä, yhteensä 92km sähköllä paluumatkalla ja keskikulutus 8,5l/100km. Auto täynnä ja suksiboksi katolla, keskinopeus 91,6 km/h.

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 417
            • Pohjois-Savo

            #6
            Originally posted by Eemeli View Post
            Tässä tuli ajettua 2 x 850km, molemmissa päissä akku täynnä. Kyllä etupainotteisesti käytti sähköä, yhteensä 92km sähköllä paluumatkalla ja keskikulutus 8,5l/100km. Auto täynnä ja suksiboksi katolla, keskinopeus 91,6 km/h.
            Ajoin eilen 1005 km, ensimmäiset n. 30 km auto päästeli sähköllä (hybrid eco pro -modessa) ja 600 kilometrin kohdalla sähkö oli jo melkein lopussa. Siitä eteenpäin sähkörange vaihteli 2-5 km:n haarukassa ja perille päästyä jäljellä oli 1 km. "Sähköllä" pääsin 128 km, keskikulutus oli 7.64 l/100 km ja keskinopeus 87.8 km/h. Kulutus on laskettu tankkausten perusteella (tosin autokin ilmoitti 7.6 l/100 km). Kuiva talvikeli, mutta Kilpisjärveltä etelään oli tie paikoitellen melkein ummessa tuiskulumen takia ja lunta oli "riittävästi" muuallakin.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • torso1
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 309

              #7
              Originally posted by bittivirhe View Post
              Ajoin eilen 1005 km, ensimmäiset n. 30 km auto päästeli sähköllä (hybrid eco pro -modessa) ja 600 kilometrin kohdalla sähkö oli jo melkein lopussa. Siitä eteenpäin sähkörange vaihteli 2-5 km:n haarukassa ja perille päästyä jäljellä oli 1 km. "Sähköllä" pääsin 128 km, keskikulutus oli 7.64 l/100 km ja keskinopeus 87.8 km/h. Kulutus on laskettu tankkausten perusteella (tosin autokin ilmoitti 7.6 l/100 km). Kuiva talvikeli, mutta Kilpisjärveltä etelään oli tie paikoitellen melkein ummessa tuiskulumen takia ja lunta oli "riittävästi" muuallakin.
              Mitenkä te muut ajelette näitä pitkiä siirtymiä. Syötättekö kohdeosoitteen aina auton naviin ja sit ajotilaksi hybrid, hybrid eco tai adaptive -mode? Tällä tavalla meneteltynä auton pitäisi optimoida sähkönkäyttö fiksusti koko matkan ajalle. Ja ilmeisesti määränpäähän tullessa sähkö pitäisi olla käytetty.

              Oma kokemus on tosiaan se, että auto polttelee tuon sähkön jo melkein kokonaan alkumatkasta. Vaikka naviin syöttäisi edestakaisen matkan väliosoitteella. En kyllä ymmärrä miksi näin. Väliosoitteeseen saavuttaessa loogisesti ajeteltuna sähkörangea pitäisi olla vielä n. 50% jäljellä. Tai voihan se olla et sakemanni on vain fiksumpi.

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 417
                • Pohjois-Savo

                #8
                Originally posted by torso1 View Post
                Mitenkä te muut ajelette näitä pitkiä siirtymiä. Syötättekö kohdeosoitteen aina auton naviin ja sit ajotilaksi hybrid, hybrid eco tai adaptive -mode? Tällä tavalla meneteltynä auton pitäisi optimoida sähkönkäyttö fiksusti koko matkan ajalle. Ja ilmeisesti määränpäähän tullessa sähkö pitäisi olla käytetty.
                Noin minä eilen(kin) tein. Menu-paluuta ei ole tullut kokeiltua, mulle riittää tuo 1000 km päivässä ;-)
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 309

                  #9
                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Noin minä eilen(kin) tein. Menu-paluuta ei ole tullut kokeiltua, mulle riittää tuo 1000 km päivässä ;-)
                  Joo. 1000km maantieajoa päivään riittää kyllä hyvin. Lähinnä mietin työmatka-ajoja. Jos on esim. 100km suuntaansa ajoa. Kyllä kait tuon auton pitäisi optimoida sähkönkulutus koko matkalle. Kun oletetaan että naviin on syötetty osoite välipisteen kanssa. Varsinkin kun lähdetään ajamaan kaupunki alueelta määränpäähään. Ei ole kovinkaan taloudellista ajaa polttomoottorilla kaupungissa paluumatkalla kun akku on jo syöty finaaliin menomatkan aikana.

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1000
                    • Vantaa

                    #10
                    Ajoin tänään työreissulle Hki-Joensuu 434km. Akku oli kotoa lähtiessä n.80% täynnä. 21” kitkat alla. Kulutus 7.8l/100km keskinopeudella 97.8km/h adaptive mode päällä. Auto käytti akun loppuun kun perille pääsin. Yksin olin liikkeellä, läppäri-ja lentolaukku mukana , ei paha möhkölle talvikelissä.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • Eemeli
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1605
                      • pk-seutu

                      #11
                      Originally posted by bittivirhe View Post
                      Ajoin eilen 1005 km, ensimmäiset n. 30 km auto päästeli sähköllä (hybrid eco pro -modessa) ja 600 kilometrin kohdalla sähkö oli jo melkein lopussa. Siitä eteenpäin sähkörange vaihteli 2-5 km:n haarukassa ja perille päästyä jäljellä oli 1 km. "Sähköllä" pääsin 128 km, keskikulutus oli 7.64 l/100 km ja keskinopeus 87.8 km/h. Kulutus on laskettu tankkausten perusteella (tosin autokin ilmoitti 7.6 l/100 km). Kuiva talvikeli, mutta Kilpisjärveltä etelään oli tie paikoitellen melkein ummessa tuiskulumen takia ja lunta oli "riittävästi" muuallakin.
                      Aika hyvä lukema sähkölle! Adaptivemodella päästelin menemään ja määränpää navissa. Viimeiset 300km motarilla 120km/h nosti melkein litralla keskikulutusta koko matkalle, mikä on ymmärrettävää, kun mennään pelkästään bensalla ja ilmanvastus on "riittävä". Ja alla 19" nastat.

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 417
                        • Pohjois-Savo

                        #12
                        Originally posted by Eemeli View Post
                        Aika hyvä lukema sähkölle! Adaptivemodella päästelin menemään ja määränpää navissa. Viimeiset 300km motarilla 120km/h nosti melkein litralla keskikulutusta koko matkalle, mikä on ymmärrettävää, kun mennään pelkästään bensalla ja ilmanvastus on "riittävä". Ja alla 19" nastat.
                        Laitoin sen lainausmerkkeihin, koska auto laskee "sähköllä ajetuksi" alamäessä ja hidastaessa rullaamisen. Mutta en ole aikaisemmin noin isoon lukemaan päässyt, tosin en ole tainnut ajella eco pro -modessakaan.

                        Olen kyllä varsin tyytyväinen tuohon 7.64 litran kulutukseen, pelkäsin auton vievän kympin satasella.. talvirajoitukset tietysti auttavat hiukan, toisaalta luminen keli nostanee kulutusta. 120 km/h rajoitusta ei tuolla välillä ollut yhtään, satasta sentään aika pitkästi. Korkeuseroja oli noin nollasta vajaaseen 600 metriin.

                        EDIT: Itsellä on 20" kitkat.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • jj5
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1301
                          • pks

                          #13
                          Originally posted by torso1 View Post
                          Mitenkä te muut ajelette näitä pitkiä siirtymiä. Syötättekö kohdeosoitteen aina auton naviin ja sit ajotilaksi hybrid, hybrid eco tai adaptive -mode? Tällä tavalla meneteltynä auton pitäisi optimoida sähkönkäyttö fiksusti koko matkan ajalle. Ja ilmeisesti määränpäähän tullessa sähkö pitäisi olla käytetty.

                          Oma kokemus on tosiaan se, että auto polttelee tuon sähkön jo melkein kokonaan alkumatkasta. Vaikka naviin syöttäisi edestakaisen matkan väliosoitteella. En kyllä ymmärrä miksi näin. Väliosoitteeseen saavuttaessa loogisesti ajeteltuna sähkörangea pitäisi olla vielä n. 50% jäljellä. Tai voihan se olla et sakemanni on vain fiksumpi.
                          Minä ajelen silleen, että päätän itse milloin auto ajaa polttomoottorilla ja milloin sähköllä. Yleensä kerralla pidemmän matkan sähköllä (esim. pienet tiet/ kaupunki / taajama) ja sitten maantie/ vauhdikkaammat osuudet polttomoottorilla (sport mode). En tykkää siit että polttomoottori käynnistyy ja sammuu jatkuvasti (erityisesti kylmällä koneella talvella), esim rullaukseen tai lyhyt ristykseen pysähtyminen jne. En aja käytännössä ikinä niin että antaisin auton valita millä käyttövoimalla mennään.
                          sigpic

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 712
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by jj5 View Post
                            Minä ajelen silleen, että päätän itse milloin auto ajaa polttomoottorilla ja milloin sähköllä. Yleensä kerralla pidemmän matkan sähköllä (esim. pienet tiet/ kaupunki / taajama) ja sitten maantie/ vauhdikkaammat osuudet polttomoottorilla (sport mode). En tykkää siit että polttomoottori käynnistyy ja sammuu jatkuvasti (erityisesti kylmällä koneella talvella), esim rullaukseen tai lyhyt ristykseen pysähtyminen jne. En aja käytännössä ikinä niin että antaisin auton valita millä käyttövoimalla mennään.
                            Jes, tuo sähköajo kesken kaiken kovemmalla pakkasella (<-20C) on kyllä moottorinlämmölle 'myrkkyä'. Öljyt viilenee jo muutamalla kilometrillä ja lämpö palautuu monta kertaa pidemmän matkan jälkeen. Mökillä käydessä testailin asiaa, oljyn lämpö tippui ~100asteesta alle 50 noin 3km matkalla ja takasisin päästiin 10 km ajon jälkeen. Jos asia kiinnostaa, öljynlämmön saa keskinäyttöön ja vedenlämmön saa näkyviin aikakin sport moodissa mittaristoon. Vedenlämpö reagoi nopeammin molemiin suuntiin, sen sijaan öljynlämpö nousee hitaasti. Öljynlämpö on toki se joka on merkityksellisin.
                            Mini, E24
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • torso1
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 309

                              #15
                              Originally posted by tiko4tiko View Post
                              Jes, tuo sähköajo kesken kaiken kovemmalla pakkasella (<-20C) on kyllä moottorinlämmölle 'myrkkyä'. Öljyt viilenee jo muutamalla kilometrillä ja lämpö palautuu monta kertaa pidemmän matkan jälkeen. Mökillä käydessä testailin asiaa, oljyn lämpö tippui ~100asteesta alle 50 noin 3km matkalla ja takasisin päästiin 10 km ajon jälkeen. Jos asia kiinnostaa, öljynlämmön saa keskinäyttöön ja vedenlämmön saa näkyviin aikakin sport moodissa mittaristoon. Vedenlämpö reagoi nopeammin molemiin suuntiin, sen sijaan öljynlämpö nousee hitaasti. Öljynlämpö on toki se joka on merkityksellisin.
                              Itsekin ajan kovalla pakkasella juurikin myös niin että päätän itse sähkökäytön milloin se on järkevää. Taajamat/kaupunkipyöritykset sähköllä. Maantiellä sit sport-moodilla (moottori=sport, muut=comfort), ettei koneelle tulisi pätkäkäyntiä.

                              Miten tuon öljynlämmön saa keskinäyttöön??

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎