Announcement

Collapse
No announcement yet.

F26 napsahtaa liikkeelle lähtiessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • macceS
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 8
    • Lammi

    F26 napsahtaa liikkeelle lähtiessä

    F26 (X4 20d 2016) Pitää toisinaan napsahduksen/pienen paukahduksen kun lähtee liikkeelle. Ääni kuuluu jostakin alustasta etu-oikealta. Eniten ääni kuuluu käännettäessä samalla vasemmalle.

    Osaavalla korjaamolla on jo vaihdettu ohjausvaihde ja tutkittu todella tarkkaan kaikki mahdollinen äänen aiheuttaja, mutta vikaa ei ole pystytty paikallistamaan. Toki ääntä on pystytty tutkimaan vain auton ollessa nosturilla, ei liikkeessä... Kaikki nivelet ja tukitangot on tiukkoja, eikä muutenkaan irrrallisia alustaosia ole löydetty.

    Onko jollain vastaavia kokemuksia, ja mikä mahtaisi olla äänen aiheuttaja?
    F06 640d GC XDrive (2015)
    F26 X4 20d Bsn Sport (2016)
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 592
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Arvaus: Joustintuen yläpään kääntölaakeri jumittaa. Kohta selviää, ratkeaako ihan vastaavankuuloinen vika E61 nelivedosta juuri noiden vaihdolla...

    E

    Comment

    • macceS
      Newbiemmer
      • May 2020
      • 8
      • Lammi

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Arvaus: Joustintuen yläpään kääntölaakeri jumittaa. Kohta selviää, ratkeaako ihan vastaavankuuloinen vika E61 nelivedosta juuri noiden vaihdolla...

      E
      Joko selvisi oliko tuo syynä?
      F06 640d GC XDrive (2015)
      F26 X4 20d Bsn Sport (2016)

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 592
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Autoa kasaillut tässä, mutta koeajolla ei vielä ole käyty, kun kaikenlaista pikkuhuoltoa päällä ja auto pois liikenteestä. Löytyi myös viallinen vetonivel (olikin ihan 2tkm sellaisen Autodocin remanufactured GKN/Löbrön akselin ulomman nivelen ikä, mitä nyt ääntely alkoi jo 1tkm kohdilla), niin meni kohtuukuntoinen alkuperäinen paikalleen . Jommassakummassa vika lienee ollut. Vaihdoin myös samalla taaemmat tukivarret, mutta niistä en usko äänen tulleen.

        E

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 592
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Itse itselleni vastaten. (tämä nyt E61 xdrivessa, mutta ei se keula niin kovin erilainen ole).

          Vaihtoon meni kääntölaakerit (ja itse asiassa myös iskunvaimentimet, mutta se ei tähän vaikuttanut) sekä oikea vetari, jossa ulompi nivel oli huonona. Lisäksi tuli vaihdettua taaemmat alatukivarret, joissa kiinteästi pallonivel navan päässä, kun sellaiset oli varastossa. (Etummaisiiin on puslat vaihdettu jo aiemmin ja navassa oleva pallonivel, eli periaatteessa rupeaa olemaan aika lailla paljon vaihdettu osia keulaan.)

          Nyt ei tuntuisi napsuvan eikä lonksuvan. Tosiaan itse etsisin kääntölaakerin tai vetarin ulomman nivelen alueelta vikaa. Noista kumpaakaan ei ole helppoa tunnustella käsin ja/tai nosturilla. Auton ollessa nostettuna kääntölaakerilla ei juurikaan ole kuormaa, joten se ei kerro paljoakaan jumituksesta normaalissa käytössä. Vetarin väljyyksiä pystyy tuntemaan lähinnä irtoakselista, ellei nyt ole nivel niin muusina, ettei asiasta ole epäilystä muutenkaan.

          E
          Last edited by ErkkiE; 26-09-2022, 16:50.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎