Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä huomioida jos ostamassa X3 E83 dieseliä 2006-2010

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ile-78
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 85
    • Oulu

    Mitä huomioida jos ostamassa X3 E83 dieseliä 2006-2010

    Moro

    En löytänyt vanhaa topicia, jos on niin ohjatkaa sinne.

    E83 2006-2010 vuotista 3 litraista perusdiisseliä lähinnä katellu (vain yksi hajoava turbo vrt sd malliin)

    Noissa kaikissa sama 160kW moottoriversio?
    Manuaaliaski ymmärtääkseni samoin?
    Automaattilaatikko kaikissa sama?​

    Noihan on tänä päivänä ajettu 400tkm:n kahta puolta. Kun tuollaista lähtee katsomaan, niin mitä pitää erityisesti katsoa noilla kilometreillä? Normijuttujen lisäksi. Eli missä on niitä kalliita remppa kohtia miltä haluaa välttyä viimeiseen asti. Huoltohistoria tietenkin kertoo paljon, mutta lähinnä että mitä katsoa ja kuunnelle fyysisesti kun on koeajolla ja renkaita potkimassa.



    Kiitoksia vastauksista

    t: Ilkka
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16485
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Ile-78 View Post

    Noihan on tänä päivänä ajettu 400tkm:n kahta puolta.
    Tämän per. pitää katsoa että ei osta.

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 3899
      • Finnland

      #3
      Jos automaatti, niin varaudu automaattilootan normaalin ikääntymiseen. Eli remppa varmaan tehdään väistämättä 300-600tkm väliin, riippuen tuurista. Pikkukoneinen taitaa olla enemmän se ajajan auto, kun voimansiirto, esim. jakolaatikko on kaikissa sama. Täällä pelaa vielä M47:n parina 440tkm jälkeen ihan loistavasti. Tosin koputellaan puuta. Jos samat osat laitetaan isompaan rasitukseen, niin ne yllättäen kuluu nopeammin.
      Manuaalin kanssakin on töitä - pitää mm. muistaa katsoa että stefat ei vuoda ja öljyä on

      Hyviä kamppeita lienee, tosin katselisin tietenkin sellaista oikeasti vähän ajettua autoa, jos niitä on. Ja mieluiten sellaista, jolla ei ole Etelä-Suomen pahimmassa suolavellissä vedetty.
      Sisustassa jos päätyy sporttipenkkeihin, kannattaa ulkoreuna kuskilta korjauttaa suosiolla fyllinkien osalta heti aluksi kuntoon, vaikka "nahka" olisikin ehyt päällä.

      Syynäisin konetilaa tarkasti ostaessa, nelikossa kun nuo öljyvuodot on vähän tympeitä alkaa korjauttamaan tai korjailemaan, ovat aikaavieviä.
      Yhden yksilön perusteella kilsoista jotain, eli 350tkm kohdalla kytkin, 350-420tkm kohdalla pyöränlaakerit eteen ja nykyisillä kilsoilla takajarrut aivan loppu, toki leimalla vielä kelpasivat, mutta uudet jo ostettuna.
      Eteen vaihdettu kaikki alustan osat, taakse osa. Tietenkin kaikkea muutakin pientä joutuu tekeen, mutta yleisesti on kyllä ihan ns. ajajan autoksi tehty, että on mielestäni hyvä käyttöauto - siis BMW:ksi.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • Ile-78
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 85
        • Oulu

        #4
        No tuossakin kaks litraisessa on se jakoketju siellä vaihdelaatikon puolella. Ja näyttää ihan polkupyörän ketjulta. Että noilla kilometreillä se varmasti pitää olla vaihettuna. Kun itse ei niin isoon remppaan kykene ja liikkeessäkin useamman päivän homma == ihanan kallista.

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 649
          • Uusimaa

          #5
          Tuon ikäiset 3 litraset yhden turbon on kaikki M57TÜ/M57N 160kw moottorilla.

          Mitä olisi hyvä olla tehtynä 400tkm mennessä niin autom. laatikon öljynvaihto suodattimineen ehkä pariin kertaan ainakin ja moottorin öljyjä vaihdeltu mieluummin 15 kuin 30tkm välein. Automaatti 6hp on hyvä laatikko, koeajolla katsoo että että vaihteet vaihtuu hyvin eteen sekä taakse. Jos kone käy nätisti niin se on aina hyvä merkki. Suuttimet voi olla loppu, turbo myös, dpf onko sitä tai kuuluisiko olla paikoillaan. Melkein voi sanoa että jos dpf on paikoillaan ja toimii niin moottori on kunnossa. Joku diagnostiikkasofta voisi olla hyvä mukana koeajolla. Suuttimia ja turboja saa uusia, suuttimet uutena vähän päältä 200€ kpl ja niitä menee kuusi. Turbon saa kunnostettuna ehkä 300€, taitaa olla hankala vaihtaa. Ketju jos menee poikki niin matka katkeaa, rallattaako se? Tuossa taitaa olla imusarjassa läpät, ehkä ne on poistettu tai saiko niiden tilalle kestävämpiä versioita?
          Last edited by Rattiukko; 01-03-2025, 22:44.

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 926
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Yhden 2004 mallisen kahden litran manuaali dieselin omistin 6,5 vuotta /155tkm. Myydessä oli ajettu 383tkm. Kokonaisuutena paras auto joka itsellä ollut.
            PIkkudieseli on luja M47 2007(150hp) saakka. Loppuvuodesta 2007 olevat voi olla jo N47 (177hp) koneella ja siitä en kyllä ensimmäisiä vuosimalleja ostaisi.
            Kolmen litran dieseli on loppuun saakka M57 ja sen nyt mielestäni pitäisi olla luja jos ei ole lastutettu pilalle huonolla ohjelmalla. M-sarjan moottoreissa Jakopää vielä oikeassa päässä moottoria.
            Ensimmäisissä (2004-2005) automaateissa GM:n aski. Se ei ole kovin luja. ZF6HP on hyvä. DPF tulee kaikkiin 2008 vuodelle ja Saksasta tuoduissa voi olla jo vanhemmissakin.
            Jakolaatikko voi vaatia remonttia. BMW:n mukaan ikuiset öljyt sisällä, mutta öljynvaihto 50-60tkm välein lisää elinkaarta merkittävästi. Jos nykii tai rutisee pitävällä pinnalla ratti linkussa pyöriessä tai nykii reippaasti kiihdyttäessä lievästi niin jakolaatikko epäilyksen kohde. Lievät oireet voi vielä parantua kun vaihtaa öljyt pariin kertaan.
            2007 ehkä vaihtuu tähänkin tuo uudemman mallin alumiinikoteloinen etuperä. Ei mielestäni yhtä luja kuin vanhempi valurautakoteloinen.
            Itsellä esiintyneitä vikoja 155tkm matkalla.
            - Takajouset poikki. Vaihdoin tarvikejouset tasapaksulla langalla ja ei sen jälkeen ongelmia
            - kiertovesipumppu rikki pari kertaa. Toisaalta tämän toimintaa ei kyllä huomannut oikein muualta kuin vikakoodeista.
            - nestekierron sähkövastus pimeni kertaalleen
            - jarrut meni kertaalleen( normaalia)
            - etuiskarit piti vaihtaa 350tkm kohdilla. Oli vaihdettu jo kertaalleen aiemmin. Takaiskarit oli alkuperäiset
            - keulasta meni koiranluut, reaktiotankojen koripuolen helat, yksi alapallonivel ( yhteensä 4kpl) ja taka-akselilta pitkittäisvarsien koripään helat.
            - oikea etupyörän laakeri piti vaihtaa
            - vesipumppu ja kaikki termostaatit vaihdoin ennakoivasti
            - oem soittimesta hajosi CD-soitin. Vaihdoin tarvikesoittimen
            Ei ollut ruosteessa oikeastaan mistään tuossa 383tkm kohdalla

            Todennäköisesti kaikkein paras versio olisi 2006 tai 2007 ilman hiukkassuodatinta oleva versio.

            Vaihdoin tuon auton 2014 vuoden X1 malliin. X1 on hiljaisempi maantiellä ja kuluttaa vähemmän, mutta oikeastaan muuten osoittautunut huonommaksi. Vikoja enemmän ja muutenkin laaduttomamman tuntuinen. Tuo ykköskopan X3 on joka osaltaan laadukkaaksi rakennettu.
            ​​​
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 761

              #7
              Jakolaatikon nykivän kytkimen korjaus maksaa alle 1ke. Jos itse tekee. Ei ole kovin vaikea homma ja jakolaatikko on helppo irroittaa. Renkaat pitää olla ehdottomasti samalla halkaisijalla edessä ja takana. Näissä on erikoisia sekarengastuksia alunperin joissa koot heittää.

              N47 ketjuremontti osat on noin 500 ilman yllätyksiä. Eli korjaamolla varmaan sitten 2ke.

              E83 manuaali aika traktori. Itsellä N47 (taitaa olla c revisio) manuaali 2009 limited sport edition. Ajettu 280tkm.

              Jos on kaarrevalot niin kannattaa niiden toiminta tarkastaa. Omassa Smc pimeänä toisesta lampusta.

              20v vanha auto kannattaa etsiä mahdollisimman vähän aikaa suomessa ollut ja suomessakin mahdollisimman pohjoisesta niin ruostetta on pohjassa vähempi.

              Nämä on vielä sen aikaisia vehkeitä joissa painoa ei ole tarvinut jännittää. Kaikki valetut tukivarret on valurautaa. Taka-akseli on kopioitu E46 joten aika yksinkertainen. Keulan osia on helppo vaihtaa. Erikoisena näissä on muoviniiteillä kiinnityttyjä osia kuten pyöränkaaret, helmat yms. Muoviniitti pihdit saa noin 100e.

              xdelete softa ei toimi näissä koska kommunikointi on vanhaa mallia.

              400tkm ajettu jakopää voi kyllä hajota M47 / M57 koneistakin. Jos pitää kaikki korjaamolla korjauttaa niin voi olla tuo 400tkm aika riski kyllä.
              Last edited by Kouris; 09-03-2025, 08:58.

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3899
                • Finnland

                #8
                Voihan se hajota koko konekin, eikä vaan jakopää. Mutta taitaa 400tkm ajettu N47 olla sellainen never-gonna-happen jakopää puolestaan?

                Omaa 418tkm ajettua M57 jakoketjua kurkkasin venttiiilikoppaa irti käyttäessä, ei siinä ainakaan mitään vaihdon tarvetta näyttänyt ilmenevän. Suomiauto historialla, eli ei "ulkomaan kilsoja"

                (Tämä viittaus siksi että ainakin E53 kävin joskus itse katselemassa vähemmän ajettuna tuontina puolen Suomen päässä Kamuxilta huutokaupasta, mittaristossa täppi ja oikeat kilsat varmaan 500-600tkm tms..)
                Last edited by Jarger; 09-03-2025, 14:51. Reason: Lisätty täsmennys
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎