X5 G05 xDrive45e ohjelmistopäivitys 11/2023.50 -versioon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rimfire
    Newbiemmer
    • Nov 2025
    • 5
    • KERAVA

    #1

    X5 G05 xDrive45e ohjelmistopäivitys 11/2023.50 -versioon

    Kiitoksia Forumille pääsemisestä.

    Ostin reilu viikko sitten 2020 X5:n ja IT miehenä tietty heti päivittämään auton ohjelmistoa.

    Autossa on asennettuna 2022-versio ja My BMW-kännysovelluksen avulla yritin asentaa 11/2023.50 version mutta eihän se asennu. Ehkä sen pitäisi asentua öisen seisonnan aikana mutta eipä se ole sinne mennyt.

    Ao. viestiketjussa puhutaan, että akkua pitäisi ladata päivityksen aikana +13.5V jännitteellä jotta se menisi läpi. Onpa outoa? Öö, enpä ole edes katsonut sillä silmällä, kaipa siellä konepellin alla on perinteinen akku ja siinä jotkut latauspisteet.


    Otin netistä kuvakaappauksen mitä autoni näytöllä näkyy. Minulla tosin suomenkielinen viesti.

    Ehkäpä tuo asentamisen hankaluus selittää sen miksi tuota versiota ei ole asennettu. Mikä neuvoksi?

    P.S. On muuten upea auto. Edellinen 2015 A6 Allroad oli mukava mutta tämähän on kertakaikkinen nautinto.
  • Rimfire
    Newbiemmer
    • Nov 2025
    • 5
    • KERAVA

    #2
    Laitetaan nyt tähän muistiin nämä jotka mielestäni joko toteutin

    "Please firstly carry out a Service Update:
    • In the main menu press “APPS”.
    • Press the “Option” button on your Centre console.
    • Please then select “Update BMW Apps and Services” on the screen.
    • Please wait until “Services Updated Successfully” is shown on screen before clicking “OK”.
    • Please then allow up to 24 hours for changes to take place.

    Please follow the criteria stated below:
    • In your vehicle go to CAR-> Settings-> General Settings
    • Select 'Mobile Devices'
    • Select 'New Device'
    • Then select 'Internet Apps', scan the QR code and join
    • User must be logged into their Driver Profile with their BMW ID
    • All data privacy settings must be agreed to in the iDrive
    • Vehicle key must be recognised in the vehicle
    • Vehicle must be parked (with handbrake applied) on a level surface
    • Exterior & hazard warning lights off
    • No device connected to the OBD socket - for example, insurance tracking devices
    • Vehicle battery must be sufficiently charged (More than 70%), or the car won't have enough battery power to install the upgrade
    • The quickest way to charge the battery is to drive the car for 20 minutes at 70 mph on a motorway."
    Ja tätä en ole vielä kokeillut:
    "For anyone reading this i followed all the instructions. Key part was setting the headlights to "Off" and not in "AUTO"".

    Comment

    • bittivirhe
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 616
      • Pohjois-Savo

      #3
      Auton pitää tosiaan olla vaakasuoralla alustalla, kuten listalla lukee. Oma oli kerran parkissa pihalla olevassa mäessä eikä päivittynyt millään, mutta kun ajoin kaupan parkkipaikalle, halusi heti asentaa päivityksen.
      G05 45e
      ex: F11 530d xDrive
      ex: E84 X1 xDrive 25d

      Comment

      • Rimfire
        Newbiemmer
        • Nov 2025
        • 5
        • KERAVA

        #4
        Originally posted by bittivirhe View Post
        Auton pitää tosiaan olla vaakasuoralla alustalla, kuten listalla lukee. Oma oli kerran parkissa pihalla olevassa mäessä eikä päivittynyt millään, mutta kun ajoin kaupan parkkipaikalle, halusi heti asentaa päivityksen.
        Kiitos bittivirhe!


        Ajelin just sporttimodessa himaan josko se lataisi akkua paremmin ja jätin jopa ajoakkuun 12km rangea. Uutuutena jätin avaimet auton sisään josko se jeesaisi. Toistaiseksi näyttää aika heikolta mutta katsotaan nyt.

        "All data privacy settings must be agreed to in the iDrive" Hmm.. no tuota en tarkastanut. Öö, olkoon nyt jonkin aikaa tossa pihalla josko se siitä intoutuisi.

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 616
          • Pohjois-Savo

          #5
          Muistelen, että se heti ajosta tultua kysyy, päivitetäänkö (jos kaikki edellytykset täyttyvät). Mielestäni se ei koskaan ala omin päin päivittää - olisi aika ikävä yllätys, jos pitäisi lähteä kiireellä jonnekin ja auto tekee jotain puolen tunnin päivitystä..

          Et kai jätä autoa seisomaan kovin tyhjällä ajoakulla? Se ei tee akulle hyvää etenkään pakkasessa.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • Rimfire
            Newbiemmer
            • Nov 2025
            • 5
            • KERAVA

            #6
            Originally posted by bittivirhe View Post
            Muistelen, että se heti ajosta tultua kysyy, päivitetäänkö (jos kaikki edellytykset täyttyvät). Mielestäni se ei koskaan ala omin päin päivittää - olisi aika ikävä yllätys, jos pitäisi lähteä kiireellä jonnekin ja auto tekee jotain puolen tunnin päivitystä..

            Et kai jätä autoa seisomaan kovin tyhjällä ajoakulla? Se ei tee akulle hyvää etenkään pakkasessa.
            Tyhjä ajoakku: nolliin se tulee ajettua kun palaan kotiin. Tähän mennessä olen laittanut latauksen päälle ajastimella alkamaan n. klo 22:00 jolloin latuas on valmis siinä aamu 6-7 maissa ja siihen perään sitten lämmitys päälle. Näin ollen auto kököttää tyhjällä akulla 3-5h mahdollisessa pakkasessa. Mutta, eikös se ole aika kuuma suoraan ajosta joten toimin juuri oikein? Akku on lämmin kun lähden aamulla liikkeelle?

            P.S. Ohjelmapäivitys ei ole vieläkään lähtenyt päälle. Katotaan mitä tänään tapahtuu, kun kotiin palatessani edessä on n. 30min ajoa moottorilla ja sääkin on hyvin lauha.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6836
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by Rimfire View Post

              Tyhjä ajoakku: nolliin se tulee ajettua kun palaan kotiin. Tähän mennessä olen laittanut latauksen päälle ajastimella alkamaan n. klo 22:00 jolloin latuas on valmis siinä aamu 6-7 maissa ja siihen perään sitten lämmitys päälle. Näin ollen auto kököttää tyhjällä akulla 3-5h mahdollisessa pakkasessa. Mutta, eikös se ole aika kuuma suoraan ajosta joten toimin juuri oikein? Akku on lämmin kun lähden aamulla liikkeelle?

              P.S. Ohjelmapäivitys ei ole vieläkään lähtenyt päälle. Katotaan mitä tänään tapahtuu, kun kotiin palatessani edessä on n. 30min ajoa moottorilla ja sääkin on hyvin lauha.
              Pointti ei ole lämpötila, vaan se ettei akkua saisi pitkään seisottaa ihan tyhjänä tai ihan täynnä. Jos oikein hiuksia halkoo, niin akulle mieluisinta olisi jos lataat sinne hieman sähköä heti kotiin saavuttua ja sitten aamuyöllä suurimman osan.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Rimfire
                Newbiemmer
                • Nov 2025
                • 5
                • KERAVA

                #8
                Originally posted by pyroz View Post

                Pointti ei ole lämpötila, vaan se ettei akkua saisi pitkään seisottaa ihan tyhjänä tai ihan täynnä. Jos oikein hiuksia halkoo, niin akulle mieluisinta olisi jos lataat sinne hieman sähköä heti kotiin saavuttua ja sitten aamuyöllä suurimman osan.
                Kiitos tiedosta!

                Aika kätevästi siihen akkuun voi luruttaa esim. 20% heti kotiin tultua ja sitten ajastimella loput.
                Eli talven viikon etelänmatka huomioidaan jättämällä ajoakku 20-80% varaukseen. Hmm.. mieluiten varmaan tyyliin 70%.

                Ohjelmisto ei ole mennyt sisään ja sateinen viikonloppu ei innosta häärimään aiheen ympärillä. Meinaan jos yrittäisi tarjota autolle sähköä akkulaturilla niin kuin yksi niksi kertoo.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6836
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by Rimfire View Post

                  Kiitos tiedosta!

                  Aika kätevästi siihen akkuun voi luruttaa esim. 20% heti kotiin tultua ja sitten ajastimella loput.
                  Eli talven viikon etelänmatka huomioidaan jättämällä ajoakku 20-80% varaukseen. Hmm.. mieluiten varmaan tyyliin 70%.

                  Ohjelmisto ei ole mennyt sisään ja sateinen viikonloppu ei innosta häärimään aiheen ympärillä. Meinaan jos yrittäisi tarjota autolle sähköä akkulaturilla niin kuin yksi niksi kertoo.
                  Nimenomaan tuo pidempään seisottaminen on se tärkeämpi. Jos lähdet pariksi viikoksi lomalla niin silloin erityisesti 20-80% välille. Varmaan puolillaan on ideaali. Hybridien akut on sen verran pieniä että kyllä niillä varmasti kannattaa täydestä tyhjiin aina kun mahdollista. Mutta jos tuo "vähän latausta heti kotiin tultua" onnistuu kätevästi ja mukavasti niin ihanteellista se silloin on
                  S65, S85, H1, N63TU, IB1

                  Comment

                  • Rimfire
                    Newbiemmer
                    • Nov 2025
                    • 5
                    • KERAVA

                    #10
                    Kiitos vinkeistä pyroz

                    Laitetaans muistiin nämäkin


                    Step 1: Reset the infotainment system
                    • With the vehicle on, press and hold the volume wheel for about 30 seconds until the screen goes black.
                    • Release the wheel and wait for the system to fully restart.
                    Step 2: Check and charge the 12V battery
                    • Ensure your car battery is sufficiently charged (over
                      70%70 %
                      70%
                      ).
                    • If the battery is weak or old, it may be the cause of the update failure. A new 12V auxiliary battery may be necessary to complete the update.
                    Step 3: Prepare for a new update attempt
                    • Park the car on a level surface with the parking brake engaged.
                    • Turn off external lights and ensure no other devices are connected to the OBD socket.
                    • Consider using a battery charger to maintain a stable voltage of around
                      14.0V14.0 cap V
                      14.0
                      during the process to prevent interruption.
                    Step 4: Perform the update (if possible)
                    • Follow the prompts on the screen to run the installation.
                    • Updates can take up to 20 minutes, so be patient.

                    Step 5: Contact the dealer if the update fails
                    • If the update is still stuck after these steps, or if the car became completely unresponsive, it may have resulted in a module failure.
                    • The update may have "bricked" a control module like the KAFAS module, which may need to be professionally replaced by a dealer.
                    • If the car is completely stuck and non-functional, it will need to be towed to the dealer for service.

                    Jossakin taisi lukea, että tarvitaan Connected Drive soppari. Olikos se nyt se maksullinen adaptiivinen vakkari. Taitaa olla tarjouksessa nyt n. 750 egee aina 4.12.2025. Ei nyt täysin mahdoton ajatus, tuolla voisi välttää peräänajon ruuhkassa.

                    Hoksasin just, että BMW tarjoaa (omansa?) jonkun karttapäivityksen ja latailin sen juurit tikulle.

                    1) tehdä tuon resetoinnin (30sek painallus volumenappiin)
                    2) yrittää asentaa tuon uusimman kartan (aika iso 32GB -paketti)
                    3) heittää akkulaturin kiinni vähäksi aikaa josko jotakin tapahtuisi.
                    Attached Files

                    Comment

                    • melperri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2011
                      • 273
                      • espoo

                      #11
                      V:ttu mitä säätämistä. Auto vatupassilla vaateriin , ulkopuolinen laturi akun napoihin jne. Taidan suosiolla jatkaa sillä ohjelmalla , mikä omassa 21vm on sisällä , mikä sitten lieneekin.
                      Last edited by melperri; 30-11-2025, 18:46.

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6836
                        • PK-seutu

                        #12
                        Originally posted by melperri View Post
                        V:ttu mitä säätämistä. Auto vatupassilla vaateriin , ulkopuolinen laturi akun napoihin jne. Taidan suosiolla jatkaa sillä ohjelmalla , mikä omassa 21vm on sisällä , mikä sitten lieneekin.
                        Ja näin voit tehdäkin. Mikäli auton ajaminen oikein vaatii jonkun ohjelmistopuolen päivityksen (eli korjauksen) niin siitä tullee takaisinkutsu kyllä ja sellaiset päivittävät ilmaiseksi kun vie merkkarille.

                        Nykyisen digi-ajan kotkotuksia ja kaikki tottuneet siihen, että pitää joka viikko olla jotain päivittämässä ja saada aina jotain uutta mukamas...
                        S65, S85, H1, N63TU, IB1

                        Comment

                        • Messier
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 645
                          • Savo

                          #13
                          Originally posted by pyroz View Post

                          Ja näin voit tehdäkin. Mikäli auton ajaminen oikein vaatii jonkun ohjelmistopuolen päivityksen (eli korjauksen) niin siitä tullee takaisinkutsu kyllä ja sellaiset päivittävät ilmaiseksi kun vie merkkarille.

                          Nykyisen digi-ajan kotkotuksia ja kaikki tottuneet siihen, että pitää joka viikko olla jotain päivittämässä ja saada aina jotain uutta mukamas...
                          +1.
                          Yhteenkään autoon en ole ohjelmistoja päivitellyt. Ja aina ne on perille vieneet. Huollossa tainneet jotain päivityksiä joskus ajaa kun on asetukset hävinneet.
                          G05 X5 45e
                          KM9 ///M1000XR

                          Ex:
                          F10 ///M5
                          K49 S1000XR
                          E90 ///M3
                          E46 ///M3

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 616
                            • Pohjois-Savo

                            #14
                            Onhan tuo aika typerä systeemi, että autolla on sata kriteeriä, joiden pitää täyttyä, jotta päivitys voidaan asentaa - mutta käyttäjälle ei kerrota, mistä asia ahdistaa. Jos auto vaikkapa kertoisi, että akun varaus on liian alhainen tai auto liian kaltevalla alustalla, ei tarvitsisi ihmetellä vaan ladata akku tai vaihtaa parkkipaikkaa. Mutta asiakashan on BMW:lle vain riesa, miksipä sen elämästä pitäisi tehdä yhtään helpompaa?
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6836
                              • PK-seutu

                              #15
                              Originally posted by bittivirhe View Post
                              Onhan tuo aika typerä systeemi, että autolla on sata kriteeriä, joiden pitää täyttyä, jotta päivitys voidaan asentaa - mutta käyttäjälle ei kerrota, mistä asia ahdistaa. Jos auto vaikkapa kertoisi, että akun varaus on liian alhainen tai auto liian kaltevalla alustalla, ei tarvitsisi ihmetellä vaan ladata akku tai vaihtaa parkkipaikkaa. Mutta asiakashan on BMW:lle vain riesa, miksipä sen elämästä pitäisi tehdä yhtään helpompaa?
                              Nimenomaan kun sellaiset softapäivitykset on ylimäärästä päänvaivaa joka tapauksessa. Ei käyttäjälle haluta kertoa mitään ylimäärästä. Aivan sama asia on "drivetrain error" asiassa. Vituttaahan se BTCF-jäärää kun ei kerrota jokaista ruuvia suoraan siinä ruudulla joka pitää avata löytääkseen ongelman, mutta kun katsotaan globaalisti jokaista liising-Lassea ja jenkkiläistä riemuidioottiakin jotka näillä ajaa, niin ei niille kannata kertoa yhtään mitään muuta kuin joko "aja vaan kyllä se joskus päivittyy" tai sitten "auto seis soita hinuri ja mee taksilla loppumatka". Kaikki muu aiheuttaa vaan ylimäärästä sählinkiä ja on sitä myöten huonoa pisnekselle.
                              S65, S85, H1, N63TU, IB1

                              Comment

                              Working...
                              X