Tuli hommattua N55B30A koneella oleva vuoden 2011 X5:nen. Auto tuli minulle kiertokangen laakerit kiinnileikanneena. Nyt olen moottorin kasannut ja tapoihini kuuluu pyörittää startilla öljynpaineet, ennen venttiilikopan kiinnitystä. Näkee, että öljyä tulee yläkertaan ja näinollen kaiken pitäisi olla kunnossa. Mutta kun ei tule, ja en kauheasti asennusrasvoilla kehtaa pyörittää. Joten purin suutuspäissäni öljypumpun irti, siis en vaihtanut uutta, kun ei niissä yleensä mitään vikaa ole. Eikä ollut tässäkään, ainakaan mitään näkyvää. Kasasin pumpun ja imuputken pöydälle ja imuputki öljyastiaan ja porakoneella hitaasti pyörittämään, niin kas kummaa nostaa liki välittömästi öljyä paineaukosta ulos. No eikun pumppu takas moottoriin ja imuputki taas öljyastiaan ja paineilmaräikällä pyöritin, niin ei pisaraakaan tule pääöljykanavaan öljyä? Ja uudelleen koko komeus pöydälle ja testiä. Jos pidän paineaukkoa sormella tukossa, niin akkukoneella sievästi pyörittämällä ei lähde nostamaan, mutta jos otan sormen pois, niin välittömästi alkaa tulla öljyä. Moottorin pääkanavassa öljynsuodattimelle taitaa olla takaiskuventtiili, koska jos suodattimeen kaadan öljyä, niin ei valu pääkanavaan, mutta paineilma tulee öljypohjasta suodattimelle. Oletteko koskaan koittaneet saada startilla paineet nousemaan? Vaikuttaa siltä, että jos ilma ei pääse poistumaan öljypumpun painepuolelta, niin pumppu ei ala pumppaamaan. Tällainen tilannehan tulee aina kylmäkäynnistyksessä tai öljynvaihdossa. Ei ihme jos näistä laakerit porsii, jos startin aikana ei vielä öljynpaine nouse. Tai en tiedä liekkö tässä nyt jotain vikaa. Uuden öljypumpun nyt tilaan joka tapauksessa.
N55 öljynpaine startatessa?
Collapse
X
-
Tags: None
-
Itse asiastahan en mitään tiedä, mutta omaan N55 olen muistaakseni pari-kolme kertaa öljyt & suodattimen ite vaihtanut ja kerran oli startin jälkeen käynti useamman sekunnin melkoista kalkatusta, jota ihmettelin, kun en muistanu aiemmilla kerroilla samaa tapahtuneen. Itellä auto seisoo usein viikkoja ajamatta ja silloin ei ole mitään vastaavaa ääntä koskaan kuulunut.
Muistaakseni joistain luin joskus juttua että öljynsuodatinjalan tiivisteiden vaihdon jälkeen jotkut oli starttailleet puolanjohdot tms. irti että saa öljynpaineet nopeammin nousemaan sitten kun moottori käynnistyy.Last edited by Petri.Kekkonen; 21-12-2025, 20:43.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
Tuota olen lukenut itsekin, että öljynvaihdon ja suodatinjalan tiivisteen vaihdon jälkeen pitäisi starttailla puolat irti. Mutta jos startilla ei öljy nouse, niin sehän olisi vain haitaksi.
Comment
-
Kyllä niitä aina välillä kuulee, että kun moottori on kokonaan kuiva, pumppu ei ala pumppaamaan kuin pitkällä startilla. Syytä en osaa sanoa
En tiiä jos ensin starttais suodatinkotelon kansi auki niin onniatuisko paremminE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Oli kyllä suodatinkotelokin auki ja koitin sieltä vastakarvaan kaataa öljyäkin, että menisi pumppuun, mutta siellä taitaa olla takaisku, ettei tyhjene kotelo seisoessaan. Kotelo täynnä öljyä ja starttaus, niin ei mitään liikettä näkyvissä. Pikkuhiljaa öljy toki valuu siitä keskireiästä öljypohjaan.
Comment
-
Ime imurilla siitä kotelolta josko nousis
E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Joo, tuokin pitää koittaa, kunhan uusi pumppu tulee ja jos ongelma toistuu silläkin. Mietityttää vaan, että onko tämä sama tilanne aina käynnistäessä sitten edessä? Kyllä kaikissa muissa tekemissäni koneremonteissa on öljy lähtenyt nousemaan startilla ihan samantien.
Comment
Comment