Announcement

Collapse
No announcement yet.

X3 E83 lämppärin moottori vikisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gozilla
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 268
    • Sipoo

    X3 E83 lämppärin moottori vikisee

    Kylminä aamuina lämmityslaitteen moottori vikisee/sirisee... Onko yleistä??

    Sitten kun huudattaa täysillä jonkun aikaa niin rauhoittuu.

    Onkohan miten pahassa paikassa jos vaikka itse vaihtais, vai pitääkö purkaa koko auto?? :think

    Noi rasvaus hommat taitaa olla pelkkää tekohengitystä, vai??
    M135 F21 2013
    320d X-drive E90 2009





  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    #2
    mulla tekee aivan samaa e39 528. Pienillä nopeuksillä vikisee kylmillä ilmoilla. Jos ei häiritse pahasti nii ei kannata tehdä mitään. Puhallinmoottori sinne pitää vaihtaa jos häiritsee. e39 saa ainaki kojelaudan purkaa pois kaikkine romuineen. Sun autosta en ole varma mutta tuskin lähtee 5min irti

    Comment

    • FW-190
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 35

      #3
      Originally posted by Gozilla View Post
      Kylminä aamuina lämmityslaitteen moottori vikisee/sirisee... Onko yleistä??

      Sitten kun huudattaa täysillä jonkun aikaa niin rauhoittuu.

      Onkohan miten pahassa paikassa jos vaikka itse vaihtais, vai pitääkö purkaa koko auto?? :think

      Noi rasvaus hommat taitaa olla pelkkää tekohengitystä, vai??

      Mulla auttoi 316, vm-87, E30-mallisessa se, että raotin tulipeltiä (vai mikä?), ja ruiskutin Würthin syteettistä vaseliina puhaltimenmoottoriin kohtiin, missä uskoin laakereiden olevan. Taisin laittaa perään vielä CRC:tä. On toiminut vikisemättä sen jälkeen nyt kolmisen vuotta.
      Last edited by FW-190; 29-10-2010, 00:51.

      Comment

      • jukkat
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2004
        • 309
        • Veteli

        #4
        meillä on -06 X3 3.0d ollut uudesta asti, lämppärin flekti aloitti vikinän toisena talvena ja on nyt vikissyt siis 5v joka talvi. Vielä ilmaa tulee, mutta sen verran ärsyttävä tuo on, että kai se pitää kohta huluutin vaihdattaa.

        -JUkka

        Comment

        • esajii
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 23
          • Oulu

          #5
          Mullahan tuo puhallin on kirskunu kans jo neljättä talvea ja kuinka lie kauan entisellä omistajalla (E83 -04 3.0dA). Toimii kyllä, mutta sen verran jo alkoi syömään miestä että käytin puhaltimen irrallaan ja tuikkasin "bepantteenia" akselille. Ei ainakaan eka kojareilla alkanu kirskumaan. Joskus kyselin merkkiliikkeestä vian perään ja kuten arvata saattaa hommaan ois palanu toista tuhatta uuden puhaltimen vaihdon muodossa. Puhaltimen vaihtaa ite vajaassa tunnissa eikä tarvi olla kummonenkaan kynekoloki, kunhan pitää huolen ettei ruuvit ja muut pikkuosaset tipahtele pohjalevylle, mutta ei siitä sen enempää.. :think

          Comment

          • docjones
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 127

            #6
            Moi,
            Minulla on nyt tuuletin vikissyt talven kylmillä keleillä kahdessa e46:ssa, e39:ssä, e60:ssä ja nykyisessä e91:ssä. Aina kun kelit on pitkään kylmät ja kuivat alkaa vikinä.
            Joskus sain Laakkosen huoltomiehen spekuloimaan asiasta ja päädyimme yhteisymmärrykseen siitä että laakereiden rasva vain on liian jäykkää ja jäätyy aina pitempien kylmien jaksojen aikana. Itse lämppärin moottorihan ei itse varmaan koskaan pääsee lämpenemään koska sinne vedetään ulkoa aina kylmää ilmaa ja lämmönvaihdin taitaa olla rööreissä vasta sen jälkeen. Lisäksi aina hiukan tuntuu auttavan kun auto käy esim. lämpimässä parkkihallissa kylmien kelien aikana.
            Uskoisin siis että diagnoosi on kohtuu oikea. Vikinä myös aina loppuu kun kevään mukana kelit lämpenee. Niin ja tämä tarkoittanee myös sitä että koskee vain autoja jotka seisovat aina ulkona kylmässä kuten itselläni.
            -
            DJ
            Last edited by docjones; 14-04-2012, 17:43.

            Comment

            • Timo81
              Newbiemmer
              • Apr 2012
              • 13
              • Kangasala

              #7
              Tämä tuntuu olevan varsinainen Bmw "talvivika". Kaikissa edellisissä Bemareissani 330d, 530d ja nykyään X3 3.0d niin tämä vikinä tuntuu seuraavan. 3- sarjalaisessa vaihdettiin siili, joka lopetti ongelman tosin siinä myös puhallinvoimakkuus alkoi hyppelemään.
              Nykyisessä X3:ssa vika alkoi myös ensimmäisenä talvena ja jatkui tänä talvena kolmatta kertaa. Vaikka auto on nykyisin lämpimässä autotallissa, niin kylmillä keleillä vinkuna alkaa. Tuohon alkaa jo tottua...
              Ehkä ensi talveksi laitetaan hieman jotain, josko rauhoittuisi. Tyyppivika - jonka pitää pystyä elämään.

              Comment

              • esajii
                Newbiemmer
                • Feb 2012
                • 23
                • Oulu

                #8
                Statustietona omasta tapauksesta, että ei oo E83 puhallinen enää tuon ylempänä mainitun toimen jälkeen kirskunu, ja pakkasestakin kerkes jo tulla kokemusta.

                Comment

                • phuksi
                  Newbiemmer
                  • Dec 2003
                  • 27

                  #9
                  Originally posted by esajii View Post
                  käytin puhaltimen irrallaan ja tuikkasin "bepantteenia" akselille. Ei ainakaan eka kojareilla alkanu kirskumaan. Puhaltimen vaihtaa ite vajaassa tunnissa eikä tarvi olla kummonenkaan kynekoloki, kunhan pitää huolen ettei ruuvit ja muut pikkuosaset tipahtele pohjalevylle, mutta ei siitä sen enempää.. :think
                  esajii: Onko sulla mielessä vielä karkeesti miten tuo purku etenee? Itsellä E83:ssa sama prokkis ja nyt kesällä vois purkaa ja rasvata moottorin. Ilmeisesti puhallinmoottori on konehuoneen puolella heti ikkunan etupuolella? Paljonko ja mitä pitää purkaa pois tieltä?

                  Mitä rasvaa / voiteluainetta kannattaa laittaa?

                  -p

                  Comment

                  • phuksi
                    Newbiemmer
                    • Dec 2003
                    • 27

                    #10
                    Ottaen huomioon E46 ja E83 sukulaisuuden antanee E46 ohjeet osviittaa mitä tähän moottorinvaihtoon liittyy. Täällä aika hyvä ohje: http://forum.e46fanatics.com/showpos...2&postcount=50

                    Tässä vielä lisävinkki että saa enemmän tilaa: http://forum.e46fanatics.com/showpos...9&postcount=81

                    Nämä ohjeetn siis E46-mallista.

                    - p
                    Last edited by phuksi; 01-07-2012, 09:47.

                    Comment

                    • esajii
                      Newbiemmer
                      • Feb 2012
                      • 23
                      • Oulu

                      #11
                      Nuo ym linkin kuvat on niin lähellä E83:n rakennetta, jotta homma varmaan luonnistuu. Taisin suihkauttaa akselille todella pienen tuhauksen jotain ohutta ketjurasvaa ihan sen takia ettei keräis pölyä. Löytyy varmaan joku parempikin aine tähän tarkoitukseen.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎