Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkki e53:n liialliseen takarenkaiden sisäreunan kulumiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWFW24
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 273
    • Jämsä

    Vinkki e53:n liialliseen takarenkaiden sisäreunan kulumiseen

    e53:n takapään kulmien saanti kohdilleen voi olla mahdotonta vanhemmiten, renkaat kuluu sisäreunasta loppuun. Löysin tälläisen videon youtubesta, missä kerrotaan miten diagnosoida onko takapään puslissa/nivelissä syy kyseiseen ongelmaan: https://www.youtube.com/watch?v=_guT...Ybte9YSaz6k%3D
    ex. 316i e36 1991
    ex. 318iS Coupe e36 1992
    ex. 528iA Touring e39 1997
    ex 316i e30 1990, vaimon
    ex. X5 4.4i e53 2001
    ex 316 e46 2003, vaimon
    525iX e60 2008
    Z4 e85 2003, vaimon​
  • _chris_
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 442
    • Nokia

    #2
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    e53:n takapään kulmien saanti kohdilleen voi olla mahdotonta vanhemmiten, renkaat kuluu sisäreunasta loppuun. Löysin tälläisen videon youtubesta, missä kerrotaan miten diagnosoida onko takapään puslissa/nivelissä syy kyseiseen ongelmaan: https://www.youtube.com/watch?v=_guT...Ybte9YSaz6k%3D
    Ohhoh, hyvä löytö. Omassa X5:ssä kului takarenkaan sisäreuna norpeammin, mutta nelipyöräsuuntaus auttoi siihen. Tästä videosta voikin sitten jatkaa, kun seuraavan kerran pitää asiaan palata.
    BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
    Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

    Comment

    • zzracing
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 177
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by _chris_ View Post
      Ohhoh, hyvä löytö. Omassa X5:ssä kului takarenkaan sisäreuna norpeammin, mutta nelipyöräsuuntaus auttoi siihen. Tästä videosta voikin sitten jatkaa, kun seuraavan kerran pitää asiaan palata.

      Joo toi nelipyörä suuntaus auttaa mutta ei korjaa itse vikaa miksi ne takarenkaat kuluu sisälaidoista alunperin.:think

      Se ns. narinahela antaa periksi + ylätukivarsi, niin jo alkaa camperia löytymään.
      Kun nuo ed.mainitut osat pehmenevät niin ne aiheuttavat myös sen että takapää alkaa harittaa eli senkun sisälaitojen kuluminen tehostuu.

      Itse vaihdoin takapalkin puslat 4 x isot puslat siis + narina helat + ylätukivarret. Tämn jälkeen takaa saa säädöt riittämään jopa -1 asteen tietämille camperia.

      Ennen remonttia nelipyöräsuuntauksessa mulla jäi taakse 2,06 astetta camperia kun säädöt loppuivat (oli kuitenkin vihreällä alueella säätötaulukossa).

      T, Teemu
      X6 35D

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        #4
        Originally posted by zzracing View Post
        Itse vaihdoin takapalkin puslat 4 x isot puslat siis + narina helat + ylätukivarret.
        Oliko sulla käytössä ulosvetäjää noille isoille puslille vai millä metodilla sait ne vaihdettua. Itsellä olis uretaanipuslat hyllyssä odottamassa, että olisi aikaa/rohkeutta alkaa repimään noita vanhoja irti ilman ulosvetäjää.

        Onko narinahelojen tai ylätukivarsien vaihdossa mitään ongelmapaikkaa?
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • zzracing
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 177
          • Lappeenranta

          #5
          Mulla oli semmonen itse duunattu e39 touringin puslille tarkoitettu ulosvetäjä käytössä jota hiukan modaamalla saatiin se käymään jotakuinkin.
          Kaikkineen isojen puslien vaihdossa meni tuon työkalun työstö mukaan lukien noin 2,5h aikaa. Ja varmasti oli alkuperäiset puslat vielä paikoillaan oli sen verran tiukassa.
          Mut kun kyse on kumista niin lämpöä se tottelee hyvin eli kuumailmapuhaltimella puslan ympärille(siis takapalkin korvallisiin) lämpöä reilusti niin melkein putoaa itekseen pois. ..

          T, Teemu

          ps. aikaa mulla meni eniten nilutessa ehjänä pakoputkiston liitoksia irti. :think
          X6 35D

          Comment

          • _chris_
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 442
            • Nokia

            #6
            Originally posted by zzracing View Post
            ps. aikaa mulla meni eniten nilutessa ehjänä pakoputkiston liitoksia irti. :think
            Yhden ohjeen mukaan kannattaa kuumentaa puslan alla oleva äänenvaimentimen korvake ja kääntää se sivuun, jolloin pakoputket voi jättää paikoilleen puslaremontin ajaksi.
            BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
            Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎