Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 E53 Satunnainen tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ossiv
    Newbiemmer
    • Jul 2005
    • 24
    • Helsinki

    X5 E53 Satunnainen tärinä

    Eli faceliftatussa 3.0dA:ssa ilmenee satunnaisesti voimakasta tärinää n. 110 km/h nopeudessa. Tärinä ei tule läheskään joka kerta, mutta kun tulee päälle, niin on sitten todella voimakasta tärinää.

    Ensimmäinen epäilys oli vanteisiin pakkaantunut lumi, mutta perusteellisen puhdistuksen jälkeen ei vaikuttanut asiaan. Pahinta on, että tärinää ei saa aikaan aina. Pienenä huomiona, jolla voi olla syy-yhteyttä on, että melko reippaalla kiihdytyksellä alemmilla nopeuksilla autoon välittyy 60-90 km/h tunne ikäänkuin perä heittelehtisi, vaikka suoraan mennään.

    Autoon vaihdettiin vastikään apurungon puslat, jolla ei liene merkitystä varsinaiseen tärinään muuta kuin vähentävästi. Mistähän lähtisi seuraavaksi tutkimaan?
    ____________________________
    E38 740iA
    E46 Alpina B3 3.3
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1325
    • Tornio

    #2
    Originally posted by ossiv View Post
    Eli faceliftatussa 3.0dA:ssa ilmenee satunnaisesti voimakasta tärinää n. 110 km/h nopeudessa. Tärinä ei tule läheskään joka kerta, mutta kun tulee päälle, niin on sitten todella voimakasta tärinää.

    Ensimmäinen epäilys oli vanteisiin pakkaantunut lumi, mutta perusteellisen puhdistuksen jälkeen ei vaikuttanut asiaan. Pahinta on, että tärinää ei saa aikaan aina. Pienenä huomiona, jolla voi olla syy-yhteyttä on, että melko reippaalla kiihdytyksellä alemmilla nopeuksilla autoon välittyy 60-90 km/h tunne ikäänkuin perä heittelehtisi, vaikka suoraan mennään.

    Autoon vaihdettiin vastikään apurungon puslat, jolla ei liene merkitystä varsinaiseen tärinään muuta kuin vähentävästi. Mistähän lähtisi seuraavaksi tutkimaan?
    perämurikan kiinnitys puslat apurunkoon ??
    Kardaanin keskilaakeri ??
    Kumilimput etu / takakardaanista ??
    Kumilimpun keskellä kardaanissa oleva holkki (keskityslaakeri) ??

    nuo nyt alkuun vois tutkia.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • miccou
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 488
      • Iisalmi

      #3
      vastaampa nyt vaikka itsellä on ihan eri malli (e39) mutta minulla oli kanssa ongelmia tuon farkun kanssa, täristi kun nopeusmittari osoitti 110 km/h.

      Tein tuossa viikonloppuna "hemin jarruhuollon" (http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...postcount=1241), en tosin ihan täydellisenä: käytin jarrulevyt irti ja putsasin pinnat hiomapaperilla. Sen jälkeen tuntui että tärinät hävisi.

      Voisiko X:ssä olla samantyyppistä vikaa?
      VW Passat 1.8t -04


      X1 20Da X-Drive -13
      E39 530Da Touring -01
      E39 525iA Touring -01
      E46 325iA Sedan -01
      E46 320D Touring -00
      Audi A3 1.9TDI -01
      VW Multivan 2.5 TDI -05

      Comment

      • ossiv
        Newbiemmer
        • Jul 2005
        • 24
        • Helsinki

        #4
        Päivitystä tilanteeseen:

        Tärinän poistamiseksi on tehty seuraavat toimenpiteet:

        - Kokeiltu kahdella eri vanne/rengasyhdistelmällä = tilanne ennallaan
        - vaihdettu erinäisiä tukivarsia takana ja ylipäätänsä osat, joissa havaittavissa väljyyttä, varsinaisia välyksiä löytyi vain takaa
        - tehty nelipyöräsuuntaus

        Näiden toimenpiteiden seurauksena tärinä lieveni hiukan, mutta ilmenee edelleen. Sellainen havainto kuitenkin, että tärinä tulee vasta kun joku paikka "lämpiää", eli vaatii pitemmän matkan ajon tasaisella nopeudella yli satasta. Lisäksi nopeusalue tärinälle on 100-120 km/h (mittarinopeudet).

        Kun tärinä alkaa, tulee se ensin lievänä, mutta voimistuu ja tuntuu samalta kuin juna olisi tippunut raiteilta ja ajetaan pölkkyjen päällä sillä erotuksella, että ratti ei tärise yhtään.

        Vaihtaminen sporttipuolelle pitää tilanteen ennallaan, sen sijaan vapaalle vaihto lopettaa tärinän. Tärinää ei tule, jos rullaa 100+ nopeutta ja vaihde vapaaalla, ei myöskään, jos nostaa kierrokset samoille lukemille, missä tärinää tulee.

        Teorioita, joita eri paikoissa on esitetty tärinän syyksi:

        - Etujarrut hiihtää (levyt ovat olleet suht viileät tärinän jälkeen, joka sotii tätä teoriaa vastaan)
        - Vaihteistöljyn/jakolaatikon öljyt
        - Edellä mainitut jarrujen ja pyörännapojen puhdistus
        - Kardaanin epätasapaino
        - Vaihteistossa turbiini

        Hirveästi ei viitsi enää kokeilla vaihtoehtoja, vaan nyt olisi jo kiva selvittää, löytyykö mistään muualta vastaavia kokemuksia. Saksalaisia ja englantilaisia foorumeita on hartaasti luettu, mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan. Outoa on noiden viimeisten korjausten jälkeen se, että tärinän nopeusalue laveni reilusti, toisaalta aivan holtiton tärinä vaimeni, mutta jäljelle jäänytkin on niin voimakasta, että tuntuu kuin auto olisi hajoamassa kokonaan.
        ____________________________
        E38 740iA
        E46 Alpina B3 3.3

        Comment

        • touring325im
          Bimmer Rookie
          • Nov 2002
          • 119

          #5
          Itsellä samat oireet. Itsellä oli etuvetoakselien sisemmät nivelet kuivuneet, eli uudet nivelrasvat niihin niin tärinä loppui

          Originally posted by ossiv View Post
          Päivitystä tilanteeseen:

          Tärinän poistamiseksi on tehty seuraavat toimenpiteet:

          - Kokeiltu kahdella eri vanne/rengasyhdistelmällä = tilanne ennallaan
          - vaihdettu erinäisiä tukivarsia takana ja ylipäätänsä osat, joissa havaittavissa väljyyttä, varsinaisia välyksiä löytyi vain takaa
          - tehty nelipyöräsuuntaus

          Näiden toimenpiteiden seurauksena tärinä lieveni hiukan, mutta ilmenee edelleen. Sellainen havainto kuitenkin, että tärinä tulee vasta kun joku paikka "lämpiää", eli vaatii pitemmän matkan ajon tasaisella nopeudella yli satasta. Lisäksi nopeusalue tärinälle on 100-120 km/h (mittarinopeudet).

          Kun tärinä alkaa, tulee se ensin lievänä, mutta voimistuu ja tuntuu samalta kuin juna olisi tippunut raiteilta ja ajetaan pölkkyjen päällä sillä erotuksella, että ratti ei tärise yhtään.

          Vaihtaminen sporttipuolelle pitää tilanteen ennallaan, sen sijaan vapaalle vaihto lopettaa tärinän. Tärinää ei tule, jos rullaa 100+ nopeutta ja vaihde vapaaalla, ei myöskään, jos nostaa kierrokset samoille lukemille, missä tärinää tulee.

          Teorioita, joita eri paikoissa on esitetty tärinän syyksi:

          - Etujarrut hiihtää (levyt ovat olleet suht viileät tärinän jälkeen, joka sotii tätä teoriaa vastaan)
          - Vaihteistöljyn/jakolaatikon öljyt
          - Edellä mainitut jarrujen ja pyörännapojen puhdistus
          - Kardaanin epätasapaino
          - Vaihteistossa turbiini

          Hirveästi ei viitsi enää kokeilla vaihtoehtoja, vaan nyt olisi jo kiva selvittää, löytyykö mistään muualta vastaavia kokemuksia. Saksalaisia ja englantilaisia foorumeita on hartaasti luettu, mutta vastaavaa ei ole tullut vastaan. Outoa on noiden viimeisten korjausten jälkeen se, että tärinän nopeusalue laveni reilusti, toisaalta aivan holtiton tärinä vaimeni, mutta jäljelle jäänytkin on niin voimakasta, että tuntuu kuin auto olisi hajoamassa kokonaan.
          Ex: 520 i E28
          Ex: 520ia E28
          Ex: 320i E30
          Ex: 316i E36
          Ex: 325i touring E30
          Ex: 324td E30
          Ex: 328ia coupe E36
          Ny: E53 X5 3,0d IS ja E36 cabrio

          Comment

          • ossiv
            Newbiemmer
            • Jul 2005
            • 24
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by touring325im View Post
            Itsellä samat oireet. Itsellä oli etuvetoakselien sisemmät nivelet kuivuneet, eli uudet nivelrasvat niihin niin tärinä loppui
            Ilmenikö tärinä vasta auton "lämmettyä"? Eilenkin meni 35 km hienosti ja sitten alkoi tärinät, eli alkaa kun on ajanut tasaisesti pitemmän matkaa. Kylmänä ei mitään ja varsinkin jos nopeus vaihtelee, niin ei huomaa mitään oiretta.
            ____________________________
            E38 740iA
            E46 Alpina B3 3.3

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by touring325im View Post
              Itsellä samat oireet. Itsellä oli etuvetoakselien sisemmät nivelet kuivuneet, eli uudet nivelrasvat niihin niin tärinä loppui
              Täällä oli täysin samaa ongelmaa tuossa focuksessa, eli veto päällä ja kiihdyttäessä täristi 80-110km/h nopeuksissa --> vetariden sisemmät nivelet paskana. Vaikka nyt kyseessä on x5 niin vian kuvaus lähes identtinen, paitsi että vaatii pidemmän ajon että tärinä alkaa tuntumaan.
              M550d

              Comment

              • touring325im
                Bimmer Rookie
                • Nov 2002
                • 119

                #8
                Kyllä eli hetken piti ajella niin sitten alkasi
                Ex: 520 i E28
                Ex: 520ia E28
                Ex: 320i E30
                Ex: 316i E36
                Ex: 325i touring E30
                Ex: 324td E30
                Ex: 328ia coupe E36
                Ny: E53 X5 3,0d IS ja E36 cabrio

                Comment

                • ossiv
                  Newbiemmer
                  • Jul 2005
                  • 24
                  • Helsinki

                  #9
                  Tarkennuksia vielä testattu; vaihteen vaihtaminen pienemmälle ei lopeta tärinää, ainoastaan vapaalle vaihtaminen tai jarruttaminen saa sen lakkaamaan. Tästä voisi päätellä, että tärinällä on selvä syy-yhteys siihen, että veto pitää olla päällä.

                  Tänään tarkoitus tarkastella etuvetoakseleita, katsotaan selviääkö mitään uutta.
                  ____________________________
                  E38 740iA
                  E46 Alpina B3 3.3

                  Comment

                  • ossiv
                    Newbiemmer
                    • Jul 2005
                    • 24
                    • Helsinki

                    #10
                    Tutkittiin nuo vetoakselit ja vasemmalta edestä oli sisäpuolelta lähteneet rasvat kiitämään. Ensiapuna uudet rasvat tilalle ja tärinä hävisi ja kulku muuttui todella sulavaksi ja äänettömäksi. Remontin hinnaksi tlu 5,80 Euroa (kiinnikkeiden hinta) + rasvat. Voihan se olla, että vetari on saanut siipeensä sen verran paljon, että sen joutuu vielä vaihtamaan, mutta toistaiseksi vaikuttaa oikein hyvältä.

                    Taas kerran pakko antaa tunnustusta vastanneille, koska kohdalle ei sattunut yhtäkään niin asiantuntevaa pajaa, joka olisi osannut tätä epäillä. Yleisin tuomio oli, että vaihteisto hajalla ja uutta laatikkoa vaan kehiin.
                    ____________________________
                    E38 740iA
                    E46 Alpina B3 3.3

                    Comment

                    • touring325im
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2002
                      • 119

                      #11
                      olkaapas hyvä vaan Tuntuu että just vasemmasta lähtee herkemmin en tiedä miksi.
                      Ex: 520 i E28
                      Ex: 520ia E28
                      Ex: 320i E30
                      Ex: 316i E36
                      Ex: 325i touring E30
                      Ex: 324td E30
                      Ex: 328ia coupe E36
                      Ny: E53 X5 3,0d IS ja E36 cabrio

                      Comment

                      • GuGi_
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 700
                        • Vantaa city

                        #12
                        Katoppas, löytyhän täältä saman ongelman kanssa painineita. Eli en ole ainoa jolla etuvetarit täristää. Käytin autoa nosturilla ja todettiin vetareitten ulommat päät väljiksi ja sisemmistä on vuotanu kamat pihalle. ilmeisesti noihin ulompiin päihin löytyy korjaussarja KLIK, vai kumpaan päähän toi on tarkotettu? Jos sisemmät päät kunnossa, mutta vaan kuivat. Niin ootteko lyöny vaan uudet töhnät sisään vai laittanu koko vetarin uutta samalla?

                        Onko näihin vetariongelmiin kenelläkään liittyny vedossa vatkauksen lisäksi paikallaa veto päällä seistessä tärinää? Vai johtuuko mulla tää paikallaan tärinä jostain muusta...
                        "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                        F11 525d -11
                        E60 M5 -05
                        E12 530i -75
                        E32 730i - 91
                        Chevy Silverado 3500 -93
                        R33 Skyline GTS-T -93

                        Comment

                        • Limit
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 144
                          • Tsuomi

                          #13
                          Originally posted by GuGi_ View Post
                          Katoppas, löytyhän täältä saman ongelman kanssa painineita. Eli en ole ainoa jolla etuvetarit täristää. Käytin autoa nosturilla ja todettiin vetareitten ulommat päät väljiksi ja sisemmistä on vuotanu kamat pihalle. ilmeisesti noihin ulompiin päihin löytyy korjaussarja KLIK, vai kumpaan päähän toi on tarkotettu? Jos sisemmät päät kunnossa, mutta vaan kuivat. Niin ootteko lyöny vaan uudet töhnät sisään vai laittanu koko vetarin uutta samalla?

                          Onko näihin vetariongelmiin kenelläkään liittyny vedossa vatkauksen lisäksi paikallaa veto päällä seistessä tärinää? Vai johtuuko mulla tää paikallaan tärinä jostain muusta...
                          Paikallaa seivoava auto vaihde päällä, niin tärinä ei liity vetareihin.
                          - Oletko jo kertonut, että moottorin tuenta olisi ok ja kardaani kumi ok. Laatikossa turbiini joka voinee olla aiheuttaja, mutta sen voi todeta nopeudessa 110- 120 kun turbiinin kitkalukko on kytkeytynyt. Jos tuntuu kuin subbari olisi takakontissa, niin vika turbiinissa.
                          Muutoin tuo värinä voisi olla vaikka jokin nokka-akselin asentotunnistin, mutta en kyllä tiedä. Nämä vain arvailuja. Hankala tutkia, kun on tuo vetari ongelma. Korjaa se ensin.
                          Limits in life

                          Comment

                          • GuGi_
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 700
                            • Vantaa city

                            #14
                            Originally posted by Limit View Post
                            Paikallaa seivoava auto vaihde päällä, niin tärinä ei liity vetareihin.
                            - Oletko jo kertonut, että moottorin tuenta olisi ok ja kardaani kumi ok. Laatikossa turbiini joka voinee olla aiheuttaja, mutta sen voi todeta nopeudessa 110- 120 kun turbiinin kitkalukko on kytkeytynyt. Jos tuntuu kuin subbari olisi takakontissa, niin vika turbiinissa.
                            Muutoin tuo värinä voisi olla vaikka jokin nokka-akselin asentotunnistin, mutta en kyllä tiedä. Nämä vain arvailuja. Hankala tutkia, kun on tuo vetari ongelma. Korjaa se ensin.
                            Moottorin tukikumit on katottu, ei vaikuttaneet olevan rikki. Samoin kardaanin "flex discit". Turbiinihäikkä ei oikeen sovi oireisiin. Täytyy laitta no vetarit ensin kuntoon että pääsee tosta todella veemäisestä vapinasta eroon.

                            Tossa yhessä toisessa topicissa jo kirjottelin pitemmän pätkän tosta paikallaan tärinästä. Sitä kun ei esiinny ihan joka kerta. Ja se loppuu jos käyttää vaihteen N:llä tai laittaa stepillä kakkoselle. Kun autoa nosturilla tutkiskeltiin niin katotttiin ton laatikon tukikumia, jossa tuntu semmosta pientä väljää. Hyvin pientä kylläkin. En tiiä voisko olla siitä vaan kiinni. Toi kumihan ei maksa mitään, mutta kattelin että sen vaihto vaatii vähän purkua ympäriltä.
                            "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                            F11 525d -11
                            E60 M5 -05
                            E12 530i -75
                            E32 730i - 91
                            Chevy Silverado 3500 -93
                            R33 Skyline GTS-T -93

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎