Announcement

Collapse
No announcement yet.

X5 (e53) takaripustuksen kunnostaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -jasa-
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 47
    • Pirkanmaa

    X5 (e53) takaripustuksen kunnostaminen

    X5:n takarenkaiden ylätukivarsi on navan päästä väljä - rengas liikkuu heiluteltaessa ihan reilusti (tunkille nostettuna) silmämääräisesti katsottuna. Eli ylätukivarret takaa menee vaihtoon?

    Onko osat 6 ja 11 molemmin puolin? Realoem

    Kuinka iso homma on noiden vaihto?
    Millaisia erikoistyökaluja tarvitsee?

    Mitä muuta kannattaa samalla vaihtaa kun takaripustukset käyttää auki?
  • Kiko750
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 361
    • Oulu/Finland

    #2
    11, 6, 4 ja 2 vaihtoon. Narinahela 2 vaatii jonkunlaisen ulosvetäjän ja paikalleen työntimen. Lekalla turha yritää. Pultti 5 oli mulla juuttaan tiukassa, siinä on pitkä kierre alumiinisen wheel carrierin läpi ja pultin pää tulee sen verran näkyviin, että ottaa vähän ruostetta.

    Muuten normi lenkkiavaimilla ja puolen tuuman hylsysatsilla. Pari 18mm lenkkiä tarttee ja 16mm sekä 22mm. Pulttipyssy on kova sana pultin 21 irrotuksessa. Hylsyt ei mahdu jokapaikkaan, joten esim räikkälenkki nopeuttaa hommaa.

    Samalla kannattaa irrotella epäkeskopultti 18 kun kuitenkin tukivarsijumpan jälkeen pitää tehdä 4-pyöräsuuntaus.

    Esim iskareita ei tarvitse irrottaa. Jos on ilmajouset, niin pitää päästellä pussit tyhjiksi ekaks ja sulake pois kompuralta (tai akku irti) ettei vahingossa kesken hommien ala kompura laulamaan.

    Siinä samalla tekee taakse jarrurempan kun on paikat levällään. Jos et ole uusinut käsijarrukenkiä, niin niistä on takuulla pinnat irti/poikki. Kannattaa ainaskin tsekata.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3452
      • Janakkala

      #3
      Voihan sinne uusia vaikka koko taka-akseliston jos näin haluaa ajatella.
      Vaihtaa vain uudet tukivarret (ne mitkä linkitit) ja matka jatkuu.
      Turha sinne on huvikseen tai varmuuden vuoksi mitään ylimääräistä ruveta uusiman, mikäli muissa nivelissä ei mitään vikaa kerran ole.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Rado
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 716

        #4
        Onko treidin aloittajan tukivarret juuri niitä osia jotka väljetessään eivät näy edes katsastuksessa ?
        Renkaat alkavat kulumaan sisäreunasta kun camberia tulee itestään liikaa ?

        Comment

        • -jasa-
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 47
          • Pirkanmaa

          #5
          Kiitokset avustavista vastauksista. Sain juuri myös TIS:n asennettua joten senkin mukaan noiden 6 ja 11 vaihto ei ihan rakettitieteellinen harjoitus ole.

          Kesärenkaat meni sisälaidalta ja kunnolla, joten tässä on takaripustuksen kulmat päin peetä. Silmillekkin näkee että Camber on negatiivinen, tosin taitaa olla jo luontojaan jonkun verran.
          Voiko nuo ylävarret aiheuttaa sen että Camber on negativinen? Ainakin ne aiheuttaa sen että aurauskulma (Toe) suunnassa napa pääsee liikkumaan reilusti, joka todettiin eilen nosturilla. Toki aiheuttaa sekin renkaan kulumisen.

          Siksipä kyselin että mitä muuta vaihtaa, koska on tiedossa että ihan kaikkia pallojen ja helojen tiiviyttä ei saa selvitettyä perinteisin heilutuksin.

          Eli se on tiedossa että 6 ja 11 menee vaihtoon, mutta mitkä osat vaikuttavat Camber kulmaan? Eli mitä noista pitää vielä jatkoselvitellä?

          Comment

          • Kiko750
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 361
            • Oulu/Finland

            #6
            Mullakin kuluivat kesäkumit sisäreunalta. Ei moitteita katsastuksessa kuukautta aiemmin. Vaihtoon 6 ja 11. Narinahelan 2 vaihdoin koska narisi, irrotuksen jälkeen näkyi, että väljyyttä oli aika lailla. 4 vaihtoon koska oli jo pehmenneet. Muita puslia voi väännellä ja heilutella kun yllä mainitut osat on irti. En havainnu lotinaa enkä alkanu vaihteleen. Jokainen tekee tyylillään ja purkaa niin monta keraa kuin huvittaa.

            Comment

            • _chris_
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 442
              • Nokia

              #7
              Tuossa E53:ssa kaikki väljyydet ei ilmeisesti tunnu, kun rengas roikkuu ilmassa ja jousitus on pisimmillään. Kun oikealla tavalla kuormittaa tukivarsia, niin saa ajonaikaisen väljyyden esille.

              Ohessa Youtube video aiheesta: http://www.youtube.com/watch?v=_guTE2ANcIg
              BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
              Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

              Comment

              • -jasa-
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 47
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Kiko750 View Post
                Mullakin kuluivat kesäkumit sisäreunalta. Ei moitteita katsastuksessa kuukautta aiemmin. Vaihtoon 6 ja 11. Narinahelan 2 vaihdoin koska narisi, irrotuksen jälkeen näkyi, että väljyyttä oli aika lailla. 4 vaihtoon koska oli jo pehmenneet. Muita puslia voi väännellä ja heilutella kun yllä mainitut osat on irti. En havainnu lotinaa enkä alkanu vaihteleen. Jokainen tekee tyylillään ja purkaa niin monta keraa kuin huvittaa.
                Millaisellä työkalulla ton ala helan saa DIY tyyliin pois? Netissä on kuvia mutta ei ole mittoja jotta voisi kaivella sopivat putkenpätkät tarjolle.

                Comment

                • -jasa-
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2013
                  • 47
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by -jasa- View Post
                  Millaisellä työkalulla ton ala helan saa DIY tyyliin pois? Netissä on kuvia mutta ei ole mittoja jotta voisi kaivella sopivat putkenpätkät tarjolle.
                  Tuolta videosta kohdasta 6min eteenäin löytyy mittoja DIY työkalulle.

                  Narinahelan vaihtotyökalu DIY

                  Comment

                  • bemu-freak
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 277
                    • Kerava

                    #10
                    Jos takana on ilmajouset, niin miten niiden kanssa tulee menetellä?
                    Pitääkö poistaa paineet? Sulake pois ja Letku irti?
                    Laittaa INPA:lla assembly modeen?
                    Ei mitään?
                    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                    Comment

                    • Kiko750
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 361
                      • Oulu/Finland

                      #11
                      Ilmajousista sulake pois kompuralta, letku irti molemmin puolin ja paineet pois. Ilmapussia ei tartte irrottaa.

                      Comment

                      • -jasa-
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2013
                        • 47
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Jos "narinahelan" vaihtaa takaripustukseen niin joutuuko irroittamaan ylätuennat - TIS ohjeistaa irroittamaan, mutta saako helan vaihdettua jos irroittaa vaan iskarin ja integral linkin?

                        Comment

                        • -jasa-
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2013
                          • 47
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Nyt on taakse vaihdettu 6kk sitten kaikki yläpuolen tuet ja viikko sitten narinahela sekä integral linkit.

                          Tänään käytin nelipyöräsuuntauksessa niin taka camberit jäi -2,5 asteeseen (ohje arvo jossain -1.5 astetta).

                          Mitä seuraavaksio vaihtoon jotta saisi camberit alueelle?

                          Voiko kuoleutuneet kierrejouset aiheuttaa tuon?
                          Onko taka-apurungon puslilla vaikutusta Cambereihin?
                          Kanada?

                          Autolla ajettu 325tkm ja kierrejousilla, joten takajouset voi olla kovastikkin jo kuoleutuneet ja jos niillä on vaikutusta niin pitäisikö alkaa niitä vaihtaa? Tai onko olemassa koroke paloja joilla voisi korotusta tehdä?

                          Comment

                          • Limit
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 144
                            • Tsuomi

                            #14
                            Originally posted by -jasa- View Post
                            Nyt on taakse vaihdettu 6kk sitten kaikki yläpuolen tuet ja viikko sitten narinahela sekä integral linkit.

                            Tänään käytin nelipyöräsuuntauksessa niin taka camberit jäi -2,5 asteeseen (ohje arvo jossain -1.5 astetta).

                            Mitä seuraavaksio vaihtoon jotta saisi camberit alueelle?

                            Voiko kuoleutuneet kierrejouset aiheuttaa tuon?
                            Onko taka-apurungon puslilla vaikutusta Cambereihin?
                            Kanada?

                            Autolla ajettu 325tkm ja kierrejousilla, joten takajouset voi olla kovastikkin jo kuoleutuneet ja jos niillä on vaikutusta niin pitäisikö alkaa niitä vaihtaa? Tai onko olemassa koroke paloja joilla voisi korotusta tehdä?

                            Takajouset vaihtoon. Auto tulee saada oikeaan asentoon.
                            Limits in life

                            Comment

                            • Kiko750
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 361
                              • Oulu/Finland

                              #15
                              Alatukivarren etu- ja takapuslat vaihtoon, tarvikkeena saa, marmori myy pelkää tukivartta.
                              Ylätukivarsi myös tietysti oltava kunnossa.

                              Itsellä vaihdatutti kaiken muun paitsi rungon ja takakelkan väliset kumit. Niin no mulla on ilmajouset ja niihin ei tarvinnu koskea. Ride height pitää olla speksissä ennekuin alkaa kulmia sääteleen. Rautajouset vaihtoon jos eivät pidä korkeutta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎