Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 pyöränkulmien säädöistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6910
    • N/A

    Z4 pyöränkulmien säädöistä

    Ajattelin avata uuden topicin aiheesta.
    Voisiko Z4 omistajat laittaa kuvia suuntauslapuista ja samalla kommentit kulkeeko auto miten hyvin suoraan urasilla teillä, millainen rengastus alla.
    Tarkoituksena on keväällä käyttää oma Z suuntauksessa ja siihen kaipaisin vinkkejä, nuo ohjearvot kun on melko laajat ainakin e46 tapauksessa esimerkiksi etucamberin osalta.

    Jos ei ole kuvia lapuista, voitte myös postata tyyliin:

    Etupää:
    -Auraus xx xx
    -Camber xx xx
    -Caster xx xx

    Takapää:
    -Auraus xx xx
    -Camber xx xx
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6910
    • N/A

    #2
    Tässä briteistä yksi kuva.. oisko tähän kommentteja?
    Omaan silmään nyt osuu ensimmäisenä että eikö noi pitäis L+R puolilla olla identtiset esim. etucamber ja aurauskin..

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      "eikö noi pitäis L+R puolilla olla identtiset esim. etucamber ja aurauskin.."
      Kymmenisen minuuttia camber-eroa ei itessään meinaa yhtään mitään katuautossa.
      1 kulmaminuutti eroa aurauksissa on vähemmän ku mittauksen virhemarginaali.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6910
        • N/A

        #4
        Kiitos asiantuntevasta kommentista, hyvä tietää. Olen sitä usein pohtinut onko tollaisilla eroilla mitään käytännön merkitystä.

        Comment

        • hezu
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 54

          #5
          Sen sanon heti alkuun, etten ole asiantuntija tassa, mutta olen kuullut, ette Britanniassa kulmien saato menee hiukan eri tavalla kuin Suomessa. Ajavat tietysti vaaralla puolella tieta, mutta oiskohan muitakin eroja.
          sigpic
          Exät:
          1975 BMW 1502 E114
          2008 BMW Z4 Coupe E86
          Nykyiset:
          2007 BMW M Coupe E86
          2021 BMW X5 45e G05

          Comment

          • Aadolf
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2009
            • 285

            #6
            Originally posted by hezu View Post
            Sen sanon heti alkuun, etten ole asiantuntija tassa, mutta olen kuullut, ette Britanniassa kulmien saato menee hiukan eri tavalla kuin Suomessa. Ajavat tietysti vaaralla puolella tieta, mutta oiskohan muitakin eroja.
            Kaivoin tällaisen esiin. Kuulostaa kyllä nyt vähän hevosmiesten tietotoimiston jutulta. Poislukien sen, miltä puolelta ohjausakseli etupyörille tulee, niin mistä se auto tietää millä puolella tietä sillä ajetaan? Yksikään tukivarsi, iskari, auton kori tai vastaava ei kyllä taatusti tiedä missä maassa se edes on... :think
            Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
            Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2856
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Aadolf View Post
              Kaivoin tällaisen esiin. Kuulostaa kyllä nyt vähän hevosmiesten tietotoimiston jutulta. Poislukien sen, miltä puolelta ohjausakseli etupyörille tulee, niin mistä se auto tietää millä puolella tietä sillä ajetaan? Yksikään tukivarsi, iskari, auton kori tai vastaava ei kyllä taatusti tiedä missä maassa se edes on... :think
              Ei liity välttämättä suoraan Z4:ään, mutta kyllä ainakin F1x:n tehtaan antama pyöränsuuntaus on epäsymmetrinen. Tästä vois ajatella että Englannissa suuntaus tehdään peilikuvana.

              Esimerkiksi Tampereen Euromasterin penkki kuitenkin antaa symmetriset arvot F1x:ään, tämä sillä että ei tarvitse alkaa äffäläisitä tässä sen enempää vääntämään.

              Edit. Tarkistin asian ISTAsta, eipä olekkaan F1x:n (ainakaan xdriven) kulmissa mitään epäsymmetrisyyttä. Yhdelle tutulle oli näin tiskillä sanottu mutta eipä ollut sitten perää siinä(kään) jutussa.
              Last edited by böntti; 20-02-2015, 08:21.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Aadolf
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2009
                • 285

                #8
                Mielenkiintoista toi silti on, jos sillä on joku pohja ja peruste. Ainoa autotyyppi, jossa epäsymmetrisestä pyöränkulmiensäädöstä voisi olla jotain etua (ja jossa sitä käsittääkseni käytetäänkin), on Nascar. Varmaan tiedetäänkin jo, miksi.

                Jos jollain on lisätietoa asiasta, niin otetaan ilmanmuuta vastaan.
                Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
                Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎