Värkkäsin tuossa joutessani automaattiset ajovalot zetaan. En tiedä onko coupessa samanlainen kytkentä. Eli kaikki valot sammuvat kun auton sammuttaa, jos ajovalokatkaisin on ajovaloasennossa. Parkit syttyvät ilman virta-avainta kun katkaisijan siirtää parkkivaloasentoon, eli kytkentä täyttää katsastussäännökset.
Homma alkaa valokatkaisijan ja kojelaudan alamuovin irroituksella. Alamuovi irtoaa kun ottaa ruuveista muovikuoret pois ja poistaa ruuvit, sekä irroittaa alapäästä kaksi muovista isompaa ruuvia.
Seuraavaksi katkaisijan irroitus. Vetonupin päästä otettaan suojakorkki pois, irtoaa sormin tai pienellä talttapäisellä meisselillä. Alta paljastuu 8mm mutteri, jonka irroituksen jälkeen nuppi lähtee irti vastapäivään kiertämällä. Nupin alta yläreunasta löytyy pieni ristipää, se pitää irroittaa. Tämän jälkeen koko tuuletusräppänä irtoaa alareunasta vetämällä, katkaisija irtoaa räppänästä lukitussalvat vapauttamalla ja sisään työntämällä.
Ensin modataan valokatkaisijaa niin, että parkit + takavalot + rekisterikilven valot eivät syty kun katkaisija on ajovalo-asennossa.
Katkaisija:
Pohjapelti irti:
Piirilevy irti:
Piirilevyltä pitää katkaista kolme johdetta oikeasta kohdasta, punaisella tussilla piirretyt kohdat. Samalla linjalla on ylempänä valmis aukko. Kannattaa tarkistaa että ajovaloasennossa kytkimen kynnet on oikeissa kohdissa suhteessa laikattuun kohtaan.
Johteet ovat aika paksuja. Itse laikkasin ensin dremelillä molemmin puolin levyä, sitten viimeistelin päädyt pienellä viilalla:
Seuraavaksi tehdään relekytkentä, joka kytkee parkit + takavalot + rekisterikilven valot kun sytytysvirta on päällä ja valot ovat ajovalo-asennossa. Kytkentään tulee kaksi kytkevää relettä, toinen tuplaulostulolla. Kaikki johdot kytketään valokatkaisijan johtoihin, paitsi maa kytketään auton runkoon. Käytin 1mm^2 johtoa, kytkentäkaavioissa ei tämän paksumpaa näkynyt ja sulakkeet ovat 5/10 ampeeriset. Valokatkaisijan johtojen numerot näkyy kuvassa (löytyvät liittimestä):
Toimii ainakin -98 vuosimallissa. Alunperin oli tarkoitus tehdä alkuperäisellä kolmereleisellä Skandinavia-kytkennällä, mutta kaavioissa oli virheitä joten toteutin homman näin. Lisäksi kolmas rele vaikutti turhalta, se ainoastaan ohjasi näitä kahta muuta relettä.
Tässä vielä täydellisempi mutta sekavampi kytkis:
Homma alkaa valokatkaisijan ja kojelaudan alamuovin irroituksella. Alamuovi irtoaa kun ottaa ruuveista muovikuoret pois ja poistaa ruuvit, sekä irroittaa alapäästä kaksi muovista isompaa ruuvia.
Seuraavaksi katkaisijan irroitus. Vetonupin päästä otettaan suojakorkki pois, irtoaa sormin tai pienellä talttapäisellä meisselillä. Alta paljastuu 8mm mutteri, jonka irroituksen jälkeen nuppi lähtee irti vastapäivään kiertämällä. Nupin alta yläreunasta löytyy pieni ristipää, se pitää irroittaa. Tämän jälkeen koko tuuletusräppänä irtoaa alareunasta vetämällä, katkaisija irtoaa räppänästä lukitussalvat vapauttamalla ja sisään työntämällä.
Ensin modataan valokatkaisijaa niin, että parkit + takavalot + rekisterikilven valot eivät syty kun katkaisija on ajovalo-asennossa.
Katkaisija:
Pohjapelti irti:
Piirilevy irti:
Piirilevyltä pitää katkaista kolme johdetta oikeasta kohdasta, punaisella tussilla piirretyt kohdat. Samalla linjalla on ylempänä valmis aukko. Kannattaa tarkistaa että ajovaloasennossa kytkimen kynnet on oikeissa kohdissa suhteessa laikattuun kohtaan.
Johteet ovat aika paksuja. Itse laikkasin ensin dremelillä molemmin puolin levyä, sitten viimeistelin päädyt pienellä viilalla:
Seuraavaksi tehdään relekytkentä, joka kytkee parkit + takavalot + rekisterikilven valot kun sytytysvirta on päällä ja valot ovat ajovalo-asennossa. Kytkentään tulee kaksi kytkevää relettä, toinen tuplaulostulolla. Kaikki johdot kytketään valokatkaisijan johtoihin, paitsi maa kytketään auton runkoon. Käytin 1mm^2 johtoa, kytkentäkaavioissa ei tämän paksumpaa näkynyt ja sulakkeet ovat 5/10 ampeeriset. Valokatkaisijan johtojen numerot näkyy kuvassa (löytyvät liittimestä):
Toimii ainakin -98 vuosimallissa. Alunperin oli tarkoitus tehdä alkuperäisellä kolmereleisellä Skandinavia-kytkennällä, mutta kaavioissa oli virheitä joten toteutin homman näin. Lisäksi kolmas rele vaikutti turhalta, se ainoastaan ohjasi näitä kahta muuta relettä.
Tässä vielä täydellisempi mutta sekavampi kytkis: