Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 crash detection

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiH
    Newbiemmer
    • May 2015
    • 6
    • Lohja

    Z4 crash detection

    Moi,
    Hankin itselleni Z4 3.0i:n vuosimallia 2003.
    Hieman oston jälkeen huomasin, että useimmiten liikkeellelähdön jälkeen, jos käyttää tuulilasinpyyhintä autossa aktivoituu crash detection moodi (eli hätävilkut menevät päälle, sisävalo syttyy ja ovien lukot aukeavat).
    Mittailin akun jännitettä eri tilanteissa joissa tuo toistui ja huomasin, että akun ollessa juuri ladattu (~13V) ongelmaa ei esiinny ollenkaan. Jännitteen laskiessa normaalille tasolle (12.5V - 13V), ongelma esiintyy jos käyttää tuulilasinpyyhintä. Jännitteen ollessa lähempänä 12V, riittää että laittaa sytysvirran päälle, jotta ongelma ilmenee.
    Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Tai löytyisikö tietoa, että missä vika voisi olla?
    Itse epäilen tuota Crash safety modulea. Pitänee jossain välissä avata se ja tutkia mitä sieltä löytyy.
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2855
    • Tampere

    #2
    12.5-13v ei ole normaali jännitetaso jos moottori on käynnissä.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • HerraHuu
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2012
      • 355
      • Keski-Suomi

      #3
      Kokeileppas toisella akulla. Ainakin halvin ja helpoin testaus jolla voisi korjaantua ongelma.


      -e30 2d m10b18

      EX -e53 X5 3.0D
      EX -e39 523i Sedan
      EX -e36 325i Coupe
      EX -e46 323i Sedan
      EX -e36 320i Touring

      Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

      Comment

      • ErkkiH
        Newbiemmer
        • May 2015
        • 6
        • Lohja

        #4
        Nuo jännitteet on mitattu kun auto ei ole käynnissä. Latausjännite on ihan ok.
        Toista akkua tuossa jo käytin, mutta sen kunto ei ollut kaksinen. Pitänee koittaa uudella akulla, jota jo olinkin suunnitellut.

        Comment

        • ErkkiH
          Newbiemmer
          • May 2015
          • 6
          • Lohja

          #5
          Nyt on uusi akku kiinni ja edelleenkin sama homma jatkuu. Heti akun latauksen ja kiinnilaiton jälkeen ongelma ei toistunut, mutta nyt illemmalla taas esiintyy.

          Comment

          • HerraHuu
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2012
            • 355
            • Keski-Suomi

            #6
            Aukaisitko crash modulen jo? Kenties hapettumaa siella tai airbagin boksissa? Eikos z4:lllakin ollut takaisinkutsu apparin airbag-maton takia? Voisiko juontaa ongelma sielta? :think Sahkoviat ongelmallisia, toivottavasti alkaa ratkeamaan ettei mene zeta-kelit ohi..


            -e30 2d m10b18

            EX -e53 X5 3.0D
            EX -e39 523i Sedan
            EX -e36 325i Coupe
            EX -e46 323i Sedan
            EX -e36 320i Touring

            Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.

            Comment

            • ErkkiH
              Newbiemmer
              • May 2015
              • 6
              • Lohja

              #7
              Kurkkasin, että mistä tuo löytyy ja mitä kaikkea täytyy purkaa, jotta siihen pääsee käsiksi.
              Olisi kiva tietää ennakkoon, että onko tuo paketti ensinkään avattavissa (crash module siis) ennen kuin puran keskikonsolin ja irroitan sen.
              Onneksi auto on kylläkin ajettavissa. Hämmennyksen välttämiseksi heti käynnistyksen jälkeen käyttää lasinpyyhkimiä, jolloin tuo moodi aktivoituu, jottei keskellä liikennettä turhaan mene hätävilkut päälle. Aktivoitumisen jälkeen vain sammuttaa hätävilkun ja sisätilanvalon. Toista kertaa tuo ei tosiaan tunnu aktivoituvan, ennen kuin auton on sammuttanut ja käyttänyt ovet lukossa.

              Comment

              • ErkkiH
                Newbiemmer
                • May 2015
                • 6
                • Lohja

                #8
                Sain luettua INPA:lla virhekoodeja. Sieltä löytyi seuraavaa:
                Variant: ZKE5
                Zentralverriegelung: Crash-Eingang dauernd aktiv, errorcode: 03 3F
                Error frequency : 31
                Variant: CVM_IV
                0x0070: Unterspannung an Klemme 30, Error code: 70 3F
                Error accurances: 31
                0x0071: Ueberspannung an Klemme 30, Error code: 71 0F
                Error accurances 15

                Oman tulkkauksen mukaan keskuslukitus on siis avattu 31 kertaa, joka vastaa määrältään alijännite esiintymiä liittimessä 30. Tuo liitin 30 on käsittääkseni apuvirtapiste konetilassa, josta crash detection moduuli jännitettä tarkkailee.
                Tuo voisi siis viitata siihen, että autossa on oikeasti joissain tilanteissa alijännitettä (tässä tapauksessa käytettäessä pyyhkimiä) tai jännitettä mittaava moduuli on viallinen.

                Tuo CVM_IV moduulihan onkin katon ohjausmoduuli. Pitänee koittaa ottaa tuo moduuli auki ja kurkata mitä se on syönyt ja mahdollisesti kokeilla autoa ilman sitä.
                Last edited by ErkkiH; 13-05-2015, 20:28.

                Comment

                • ErkkiH
                  Newbiemmer
                  • May 2015
                  • 6
                  • Lohja

                  #9
                  Onnistuin rajaamaan tämän ongelman GM5 moduuliin, käymällä läpi vikakoodit joita tuolta löytyi. Jäljelle jäi vain tuo crash tapahtuma tuolla GM5 moduulissa.
                  INPAn kautta löytyi tieto, että tuossa GM5 moduulissa on erillinen input tuolle crash tapahtumalle. Mistään johdotuskaaviosta en tuota kuitenkaan löytänyt, mutta http://www.bmwgm5.com/gm5_connections.htm sivu näyttää, että tuo on X253 liittimen pinnissä 38. Tuo pinni ei löytämäni kaavioiden mukaan ole käytössä Z4:ssä.
                  Avasin GM5 moduulin ja totesin, että tuo pinni on kelluva. Lisäsin tuolle pinnille 100k ylösvetovastuksen; varmuuden vuoksi iso vastus, ettei se häiritse, jos pinni onkin väärä.
                  Tuo korjaus tuntuu toimivan. Nyt on kyseinen ongelma pysynyt yli viikon ajan poissa, kun aiemmin tuon sai toistumaan vähintään kerran päivässä.

                  Comment

                  • böntti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2011
                    • 2855
                    • Tampere

                    #10
                    Saattais olla fiksua koodata moduuli autoon....
                    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎