Announcement

Collapse
No announcement yet.

Älylaturin kytkeminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cerwo
    BTCF Member
    • Apr 2020
    • 29
    • Päijät-Häme

    Älylaturin kytkeminen

    ...nyt oikein tiedä, mihin osastoon tämä kuuluisi.

    Onkos kukaan kytkenyt älylaturin johtoja kiinteästi Zetorin konehuoneen terminaaleihin (toisessa päässä tietenkin pikaliitin laturille)? Lienee kait "sallittua"?

    Varsinainen kysymys on se, kun minulla on ko. johdon liitinpäässä sellainen indikaattori, jossa on liikennevalot varauksen ilmaisemiseen; kun lykkäsin johdot kokeeksi ennen kiinnittämistä terminaaleihin, näytti punaista (akku on kuitenkin ihan täynnä) ja virta päällä vilkkui ja kun käynnistin auton, vilkkui sellaista yhdistelmää, ettei laturin manuaaleista löytynyt selitystä (muistaakseni punaista ja keltaista vuorotellen... -voin vielä tarkistaa).

    Voiks toi olla niin, että se ei haista akun tilannetta auton läpi takaa eteen?

    Minua ei vilkkuminen konehuoneessa haittaisi mutta kiinnosta tietää, mistä lie johtuu.

    Laturi johtoineen on Cetekin Polar (eikös ne ole 5A) ja auto 2010 35i.
  • TMB
    BTCF Member
    • Apr 2014
    • 124
    • Oulu

    #2
    Näyttääkö se indikaattori fiksumpia jos sen tökkää suoraan akun napoihin?

    Comment

    • cerwo
      BTCF Member
      • Apr 2020
      • 29
      • Päijät-Häme

      #3
      Originally posted by TMB View Post
      Näyttääkö se indikaattori fiksumpia jos sen tökkää suoraan akun napoihin?
      Piti käydä ihan tarkistamassa; tyhjässä (irtonaisessa) akussa vilkutti punaista, toisen auton (12,35 V) akussa vilkutti keltaista ja bimmerin AGM:ssä (12,3 V -uusi akku, joka ladattu ennen asentamista ja sen jälkeen ajettu vain pitkää matkaa) suoraan akusta punaista ja sama plussan ja auton rungon välissä. Hmmm.

      edit: Rakentelin tuon johdon siis sellaisesta hauenleuka-versiosta. Leuat pois ja lenkit tilalle -ainoa, mikä poikkeaa on se, että lyhensin miinusjohtoa metristä n. 40 senttiin. Eipä kai noin ohuessa johdossa vastuksen hento muutos saa mitään aikaiseksi.
      Last edited by cerwo; 12-05-2020, 21:28.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Mitä tekee kun kytket lataukselle akkulaturin. Joissain latureissa virta kulkee auton laturilta akkulaturille vaikka 230V pistoke ei ole kytkettynä, jotain "loisvirtaa" kai se on.

        Comment

        • cerwo
          BTCF Member
          • Apr 2020
          • 29
          • Päijät-Häme

          #5
          Päivitetäänpäs tähän vielä. Tuo indikaattorin kummallinen vilkkuminen saatoikin johtua siitä, että johdot olivat vain sormin painettuina terminaaleihin.

          Kun asensin tuon hifistelemäni johdon kunnolla paikalleen, se toimi nähdäkseni oikein.

          Varsinaisesta ongelmasta kirjoittelin täällä toisaalle, nimittäin se punaisena vilkkuminen olikin ihan aiheellista, kun akusta tuntuu häviävän jännite.

          Comment

          • Heguli
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 815
            • www.e30m3.fi

            #6
            Mulla on cetekin vastaava piuhan noilla liittimillä X6:sen konehuoneessa ja oikeastaan toimii oikein vasta kun auto on mennyt ”nukkumaan” .

            Jos vaikka 200 km ajon jälkeen vetää konepellin auki ja katsoo niin keltaisena palaa ledi, vasta noin 20 min päästä käy katsomassa uudelleen niin ledi on vihreänä.
            On ilmeisesti sen verran herkkä kikkare että lyö heti keltaiselle hetkeksi kun auto herää esim oven avaukseen. Jättäisin omaan arvoonsa tuon tarkkuuden, enemmänkin suuntaa antava, toki kun vanha akku oli kypsä niin silloin kyllä poltti sitä punaista lediä.
            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

            Comment

            • cerwo
              BTCF Member
              • Apr 2020
              • 29
              • Päijät-Häme

              #7
              Originally posted by Heguli View Post
              Mulla on cetekin vastaava piuhan noilla liittimillä X6:sen konehuoneessa ja oikeastaan toimii oikein vasta kun auto on mennyt ”nukkumaan” .

              Jos vaikka 200 km ajon jälkeen vetää konepellin auki ja katsoo niin keltaisena palaa ledi, vasta noin 20 min päästä käy katsomassa uudelleen niin ledi on vihreänä.
              On ilmeisesti sen verran herkkä kikkare että lyö heti keltaiselle hetkeksi kun auto herää esim oven avaukseen. Jättäisin omaan arvoonsa tuon tarkkuuden, enemmänkin suuntaa antava, toki kun vanha akku oli kypsä niin silloin kyllä poltti sitä punaista lediä.
              Kiitos vastauksesta.

              Aivan. Vahvisti käsitystäni -taitaa toimia juuri samoin minulla. Herkkähän sen mokkulan tarvitseekin olla, jotta haistaa muutokset, vaikka johdot eivät ole "missään kiinni".

              Ei tuota tietenkään voi mittarina pitää mutta kun nyt sattui tulemaan sen johdon mukana. Pääasia että saa tarvittaessa ladattua.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by cerwo View Post
                Kiitos vastauksesta.

                Aivan. Vahvisti käsitystäni -taitaa toimia juuri samoin minulla. Herkkähän sen mokkulan tarvitseekin olla, jotta haistaa muutokset, vaikka johdot eivät ole "missään kiinni".

                Ei tuota tietenkään voi mittarina pitää mutta kun nyt sattui tulemaan sen johdon mukana. Pääasia että saa tarvittaessa ladattua.
                Lyijyakun varausta ei voi todeta akun jänniteestä näissä. Tämä ihan siksi, että heti kun avaat ovet auto herää ja akulle tulee ihan reipas kulutuspiikki -> jännite tipahtaa. Tuo toimii kunnolla vain akkujen kanssa, jotka eivät ole kytkettynä autoon tms. Silloin niissä on se lepojänntie, josta voi päätellä akun varaustason.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎