Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Herbert
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 75
    • Suomi

    Z3 talviautona

    Eli onko joku pitänyt zetaa talviliikenteessä? Alkaa kohta toi e21:llä ajelu ottamaan kupoliin siinä määrin, että etsin jo talvirenkaita zetaan...

    Mutta onko joku ajanut? Voisin kuvitella, että sillä on himpun verran liukasta, katosta nyt tuskin on haittaa, suola voi värjätä, ellei pese koko talvena, ja kiveniskut saa suojaan kun pistää takalokasuojiin kiveniskusuojat, mutta lähinnä toi liukkaus on se mikä kiinnostaa?

    Ja tiedän, ei saisi autoa kiusata talviajelulla, mutta mutta... Toi on yhden talven ehtinyt seisomaan, ja tästäkin "talvesta" jo kuukauden, mutta nyt rupeaa olemaan e21 aikakausi takana...
  • jeps
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1986
    • Espoo

    #2
    ot: onks toi z3 tos avataressa sun? ja ootko ostanu sen suomen kilvissä? :o
    Last edited by jeps; 29-11-2006, 12:12.
    Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #3
      Ei ole omakohtaista kokemusta mutta...

      Z3 vois olla ihan hauska talviauto. Kangaskatto voi tosiaan kärsiä loskasta/suolasta ja pakkasesta mutta sehän ratkeaa ostamalla kova katto

      Painonjakauma varmastikin se 50/50 eli ei kai se paljoa normibemaria huonompi ole siinä suhteessa. Takapään pyöränripustukset käsittääkseni vanhempaa ja liukkaampaa E30 disainia mutta liekö väliä. Ainakin perstutuma tiehen on hyvä kun istuu melkein taka-akselin päällä!

      Mitenköhän lämppäri? Vaikka olisi sama kuin sedaneissa ja coupeissa niin lämmitettävää tilaa on vähemmän -> voi olla jopa parempi. Ja aika usein zetoissa lienee penkinlämmittimetkin?

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Ei siinä varmaan mitään ongelmaa oo. Eikä se e30 oo todellakaan mikään paha vehje ajaa talvella jos on talviajoja ylipäänsä takavetoisella autolla ajanut. Meidänkin rouva piti e30 bemun monta talvea tiellä...

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #5
          E30:n painonjakauma on noin 60/40 moottorista riippuen.

          Comment

          • Z3BMW3
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 159
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Herbert View Post
            Eli onko joku pitänyt zetaa talviliikenteessä?
            Mutta onko joku ajanut? Voisin kuvitella, että sillä on himpun verran liukasta, katosta nyt tuskin on haittaa, suola voi värjätä, ellei pese koko talvena, ja kiveniskut saa suojaan kun pistää takalokasuojiin kiveniskusuojat, mutta lähinnä toi liukkaus on se mikä kiinnostaa?
            Kolmas talvi menossa, ei mitään ongelmia. Tietty suola tekee, minkä normaalillekin e36lle.
            Jarrulevyt ja edessä ohjaustehostimen jäähdytinputki ruostuu, ei kait siinä muuta galvanoimatonta rautaa ole?

            Kyllä kangaskatolla pärjää, koska tuo sisätila puolet normaalista autosta, itsellä tosin kovakatto. Kangaskatto kannattaa ehkä huudella kurasta joskus.

            Bensan täyttöaukon korkin lukko voi jäätyä, eli kannattaa voidella tai avata lämpimässä. Samoin sivulasien kumiurat voi voidella, jos tahmaa.
            Mutta nuo ovatkin sitten peruskauraa, liittyvät talviautoiluun.

            Lukkoperä ja m+s ilman nastoja ja lamelleja eli Saksankitkat(tm), auttavat ajanmisen nautinnon saavuttamista...
            Z3BMW3

            Comment

            • Herbert
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 75
              • Suomi

              #7
              Originally posted by jeps View Post
              ot: onks toi z3 tos avataressa sun? ja ootko ostanu sen suomen kilvissä? :o
              Ostin sen Saksan kilvillä 1.5v sitten...
              Last edited by Herbert; 18-03-2020, 15:39.

              Comment

              • DropIt
                BTCF Member
                • Feb 2004
                • 1081
                • Ylivieska

                #8
                Originally posted by Lanttu View Post
                E30:n painonjakauma on noin 60/40 moottorista riippuen.
                Onko Lanttu nyt varma asiastaan

                Originally posted by eeki
                http://www.e30.de :stä löytyi Auto Motor und Sportin testeistä tälläisiä lukuja:
                318i M40 - 88: 52,4 / 47,6
                325i 4d -85: 52,4 / 47,6
                Jne.. Aika samanlaiset painojakaumat kaikissa malleissa. Mielenkiintoisena poikkeuksena 325i Touring -88: 51 / 49

                Tuo 60/40-painojakauma on jo ihan etuvetokoppien aluetta, mutta muutamakin prosentti akseleiden välillä on jo jotakin.
                Luulenpa että Z3 olisi herkullinen auto talvella ajettavaksi. Mahdollisimman pitävät NASTArenkaat ja takuu hauskaa tulossa (itse kyllä ajaisin jollain pommilla talvet :think)
                Last edited by DropIt; 29-11-2006, 17:17.
                [Youtubessa]
                e70 X5 3.0sd
                e87 116i
                e36 328i cab :think
                -
                Ex e46 320d
                Ex e30 325i
                Ex e30 318i

                Comment

                • Herbert
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 75
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by Z3BMW3 View Post
                  Kolmas talvi menossa, ei mitään ongelmia. Tietty suola tekee, minkä normaalillekin e36lle.
                  Jarrulevyt ja edessä ohjaustehostimen jäähdytinputki ruostuu, ei kait siinä muuta galvanoimatonta rautaa ole?

                  Kyllä kangaskatolla pärjää, koska tuo sisätila puolet normaalista autosta, itsellä tosin kovakatto. Kangaskatto kannattaa ehkä huudella kurasta joskus.

                  Bensan täyttöaukon korkin lukko voi jäätyä, eli kannattaa voidella tai avata lämpimässä. Samoin sivulasien kumiurat voi voidella, jos tahmaa.
                  Mutta nuo ovatkin sitten peruskauraa, liittyvät talviautoiluun.

                  Lukkoperä ja m+s ilman nastoja ja lamelleja eli Saksankitkat(tm), auttavat ajanmisen nautinnon saavuttamista...
                  Ok, mä tilasin tänään 225/45/17 kitkanastapyörylät, ehkä jo ens viikolla ollaan "katollaan" pusikossa... Onhan tossa toi perstuntuma aika hyvä, mutta mä luulen, että jossain kriisitilanteessa ne perän liikkeet voi olla melko nopeita, kuitenkin on aika nopea liikkeissään.

                  Verraten vaan siihen, että halutessaan tolla on melko liukasta jo kesäisellä vesisateellakin.

                  Mutta se on hyvä tietää, että joku muukin on tolla talvella ajanut.. Onko sulla takalokasuojien etupuolella kiveniskusuojat? Vai oletko antanut vaan olla?
                  Last edited by Herbert; 18-03-2020, 15:40.

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #10
                    Lähteenäni on muutama "Suomen henkilöautot"-kirja 1980-luvulta. Painonjakauma E30-malleissa oli 60/40-suhteen molemmin puolin, mutta ei heittoa ollut kuin 1-2 prosenttia mallista riippuen. Tilanne tietysti muuttuu, jos laitetaan pari laardipersettä takapenkille, nämä arvot pätevät auton omamassalle. E36:ssa on paljon kiitollisempi 50/50-jakauma, johtuen mm. moottorin sijainnista ja kuutoskoneisissa lisäksi vaikkapa akun paikasta ym.

                    Comment

                    • jeps
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1986
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Lanttu View Post
                      Lähteenäni on muutama "Suomen henkilöautot"-kirja 1980-luvulta. Painonjakauma E30-malleissa oli 60/40-suhteen molemmin puolin, mutta ei heittoa ollut kuin 1-2 prosenttia mallista riippuen. Tilanne tietysti muuttuu, jos laitetaan pari laardipersettä takapenkille, nämä arvot pätevät auton omamassalle. E36:ssa on paljon kiitollisempi 50/50-jakauma, johtuen mm. moottorin sijainnista ja kuutoskoneisissa lisäksi vaikkapa akun paikasta ym.
                      Kyl e30 325:ssaki oli akku takakontissa? Ja mites sitten e30 318is siinäki vissiin aika lähellä 50/50 painonjakautuma?
                      Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #12
                        Yritän ehtiä tarkistamaan ne tänään, olen nyt työpaikalla.

                        Comment

                        • Z3BMW3
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2004
                          • 159
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Herbert View Post
                          Ok, mä tilasin tänään 225/45/17 kitkanastapyörylät, ehkä jo ens viikolla ollaan "katollaan" pusikossa... Onhan tossa toi perstuntuma aika hyvä, mutta mä luulen, että jossain kriisitilanteessa ne perän liikkeet voi olla melko nopeita, kuitenkin on aika nopea liikkeissään toi perse...

                          Verraten vaan siihen, että halutessaan tolla on melko liukasta jo kesäisellä vesisateellakin... Takana on kyllä useita talvia e21, e30 ja e36:lla, että ei tässä nyt ensimmäistä talvea olla autolla ajamassa, ja takana on nopean laskun mukaan jo reippaasti yli 200tkm bemarin ratissa...

                          Mutta se on hyvä tietää, että joku muukin on tolla talvella ajanut.. Onko sulla takalokasuojien etupuolella kiveniskusuojat? Vai oletko antanut vaan olla?
                          Ei ole sen kummempia kiveniskusuojia. En ole nähnyt sen kummempia jälkiä tuossa takana.
                          Ehkä arempi on nokkapellin alkuosa ja tuulilasi, joka on varsin pysty. Nuo keräävät kivien ja nastojen jälkiä, mutta tuohon ei vaadita edes talvea...

                          Itse olisin valinnut kapeammat ja suuremmalla profiililla olevat renkaat, myös koko voisi siten olla paremmin tuo 16". Suht kova alusta matalaprofiilisilla leveillä renkailla on aika epämukava urissa.

                          Tuohon perän käytökseen vaikuttaa paljon iskunvaimentimien kunto. Niiden (huonon) käytöksen huomaa vasta kovissa nopeuksissa ja nopeissa liikkeissä.

                          Itsellä tuli etuvaimentimesta öljyt pihalle, pari kuukautta katsastuksen jälkeen, jossa inssi totesi tehon heikentyneen. Eli niihin testeihin ei ole luottamista.

                          Käytös nyt aivan toista luokkaa, kun vaimentimet & jouset vaihdettu ja kulmat säädöissään.

                          Uudet käyttämättömät Bilsteinit eteen muuten myynnissä
                          Z3BMW3

                          Comment

                          • Herbert
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 75
                            • Suomi

                            #14
                            Originally posted by Z3BMW3 View Post
                            Itse olisin valinnut kapeammat ja suuremmalla profiililla olevat renkaat, myös koko voisi siten olla paremmin tuo 16". Suht kova alusta matalaprofiilisilla leveillä renkailla on aika epämukava urissa.

                            Uudet käyttämättömät Bilsteinit eteen muuten myynnissä
                            Joo, 16" olis tietenkin ollut se fiksuin vaihtoehto, mutta sattu olemaan "ylimääräset" zetan alkuperäset 5 puolaset 17" vanteet, puuttu vaan talvikumit... Ja image is everything....

                            Huomena saa kumit alle, tosin vettähän tuolla ulkona sataa, että ne kesäkumit pitäis paremmin...
                            Last edited by Herbert; 18-03-2020, 15:41.

                            Comment

                            • jeps
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1986
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Herbert View Post
                              Joo, 16" olis tietenkin ollut se fiksuin vaihtoehto, mutta sattu olemaan "ylimääräset" zetan alkuperäset 5 puolaset 17" vanteet, puuttu vaan talvikumit... Ja image is everything....

                              Pelkästään eteen, damn, mä tarvisin ennemmin taakse, ne takaiskarit on kyllä parhaat päivänsä nähneet, ja ilmeisesti yläpään kumit alkaa olemaan myös loppu, pitää bemarille niin tuttua klonk ääntä kun vaihtaa kakkoselle, tuskin mikään iso vika, ainakin 325:ssa korjaantu homma kun vaihto iskarit ja yläpään kumit taakse... Voihan se olla tietysti perän kiinnitys, tai klappia perässä tai muuta mieltäylentävää...

                              Huomena saa kumit alle, tosin vettähän tuolla ulkona sataa, että ne kesäkumit pitäis paremmin...
                              Toi klonk ääni mitä luultavimmin tulee takakelkan puslista! Et tarkista ne eka
                              Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎