Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 1999/01 2.8 Roadster USA->EU valojen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • finnpanda
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 10
    • helsinki

    Z3 1999/01 2.8 Roadster USA->EU valojen vaihto

    Rekisteröintiä varten minun pitää vaihtaa autooni etu- ja takavalot. Takavalojen vaihdosta kuvittelen selviäväni vaihtamalla jenkki-valojen tilalle E-hyväksytyt. Edessä on isompi haaste. Valot ovat kyllä E-hyväksytyt, mutta niissä ei ole korkeudensäätöä. Lisäksi sivuvilkut ja parkit ovat keltaiset ja taitavat olla vielä yhdellä polttimolla toteutetut. Keltainen parkki aiheutti korjauskehoituksen eli sekin pitäisi korkeuden säädön lisäksi ratkaista.

    Löytyykö täältä ketään, joka olisi joutunut ratkaisemaan saman ongelman Z3:ssa? Kaipaisin hyviä neuvoja (tai kohtuuhintaisen firman) homman toteuttamiseen. Auto sijaitsee pääkaupunkiseudulla.
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7420
    • Oulu

    #2
    Vaatiiko ne korkeudensäätöä vaikkei ole xenonit? Vai onko tuossa xenonit?

    Parkkiongelma luulis korjautuvan tällä: http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-LEUCHT...3A1|240%3A1318
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Vaatiiko ne korkeudensäätöä vaikkei ole xenonit? Vai onko tuossa xenonit?

      Parkkiongelma luulis korjautuvan tällä: http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-LEUCHT...3A1|240%3A1318
      Eipä onnistu koska auto on koodattu US malliksi, siksi vilkut palavat parkkeina.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • finnpanda
        Newbiemmer
        • Mar 2009
        • 10
        • helsinki

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Vaatiiko ne korkeudensäätöä vaikkei ole xenonit? Vai onko tuossa xenonit?

        Parkkiongelma luulis korjautuvan tällä: http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-LEUCHT...3A1|240%3A1318
        Ei ole Xenonit. Ja niihin taas katsastusmiehen mukaan vaadittaisiin automaattinen korkeudensäätö ja pesurit (ei ole).

        Comment

        • Karva
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 125

          #5
          Korkeudensäätö("peukkusäätö") vaaditaan 14.06.95 alkaen, ja automaattinen korkeudensäätö kaasupurkausvalojen yhteydessä 01.10.2000 alkaen. Xenoneita noihin umpioihin ei voi kuitenkaan laittaa kun "D" hyväksyntä niistä uupuu.

          Comment

          • finnpanda
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 10
            • helsinki

            #6
            Originally posted by Karva View Post
            Korkeudensäätö("peukkusäätö") vaaditaan 14.06.95 alkaen, ja automaattinen korkeudensäätö kaasupurkausvalojen yhteydessä 01.10.2000 alkaen. Xenoneita noihin umpioihin ei voi kuitenkaan laittaa kun "D" hyväksyntä niistä uupuu.
            Sellainen tuli vielä tänään mieleen, että saako 'peukkusäädön' tilalle laittaa automaattisen korkeudensäädön, kuten esim. Hellan Xenon valoille tekemän. Näyttää maksavan pakettina 200-300e ja ei tarvitsisi asentaa sisälle mitään ylimääräistä namikkaa.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7420
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Dunky View Post
              Eipä onnistu koska auto on koodattu US malliksi, siksi vilkut palavat parkkeina.
              Eikö tuota koodausta sitten voi muuttaa jälkeenpäin? Tuntuu että onhan täällä ihmeellisempiäkin asioita jotkut koodanneet... :think
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Eikö tuota koodausta sitten voi muuttaa jälkeenpäin? Tuntuu että onhan täällä ihmeellisempiäkin asioita jotkut koodanneet... :think
                Toki sen voi muuttaa. Onko joku muuta sanonut? Mutta jos umpiossa ei ole parkkipolttimolle paikkaa niin...
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7420
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Toki sen voi muuttaa. Onko joku muuta sanonut? Mutta jos umpiossa ei ole parkkipolttimolle paikkaa niin...
                  Eli siis koodaus ja noi ebay:n umpiot niin sitten uupuu enää korkeussäätöä. Korkeussäädön vaatimat osat saanee varaosatiskiltä, mutta voi olla kallista jos niitä on paljon.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • finnpanda
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 10
                    • helsinki

                    #10
                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Eli siis koodaus ja noi ebay:n umpiot niin sitten uupuu enää korkeussäätöä. Korkeussäädön vaatimat osat saanee varaosatiskiltä, mutta voi olla kallista jos niitä on paljon.
                    Tässä mennään.. Etuvaloissa on tämän näköinen säätö. Onko kenelläkään aavistusta/kokemusta tämän tilalle tai tähän liitettyä sähköistä korkeussäätöä? Ainakaan sitä säätömoottoria, mitä Hella valmista, ei tällä hetkellä maahantuojalta saa.



                    Takavalot olivat ulkoa aivan identiset hyväksyntäleimaa lukuunottamatta. Sisällä eroa oli puuttuvat takasumuvalon verran. Myös valoille tulevasta liittimestä puuttuu takasumuvalojen johdin. Nyt suomivaloissa on takasumuvalon polttimo paikallaan, siihen pitää vaan saada sähköt jotain kautta.



                    Tekemistä riittää...

                    Comment

                    • Karva
                      Bimmer Rookie
                      • May 2008
                      • 125

                      #11
                      Originally posted by finnpanda View Post
                      Sellainen tuli vielä tänään mieleen, että saako 'peukkusäädön' tilalle laittaa automaattisen korkeudensäädön, kuten esim. Hellan Xenon valoille tekemän. Näyttää maksavan pakettina 200-300e ja ei tarvitsisi asentaa sisälle mitään ylimääräistä namikkaa.
                      Voi kyllä. Noissa vaan on se että sen systeemin pitäis oikesti toimia ja katsari haluaa sen varmaankin itse todeta. Semmoista olen kuullut että Hellan infrapuna-anturilla varustetut sarjat on vaikea saada toimimaan kunnolla.

                      Sekin vaihtoehto on että asennat autoon niin jäykän alustan, että suuntaus muuttuu niin vähän kuormatessa että korkeudensäätöä ei tarvita. Tosin katsarin vakuuttelu voi olla hankalaa. Mm. Smart Roadster on tällainen auto.

                      Comment

                      • Z3BMW3
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2004
                        • 159
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Karva View Post
                        Sekin vaihtoehto on että asennat autoon niin jäykän alustan, että suuntaus muuttuu niin vähän kuormatessa että korkeudensäätöä ei tarvita. Tosin katsarin vakuuttelu voi olla hankalaa. Mm. Smart Roadster on tällainen auto.
                        Kuulemma ainakin Corveteissa on hyväksytty kiinteät valot, koska vain kaksi henkilöä mahtuu kyytiin ja kantavuus on rajallinen.

                        Aikaisemmin meni Citroenit läpi ilman korkeudensäätöä, koska oli säätyvä korkeus korissa.
                        Nykyään kait hankalampaa?

                        Eikös Z3n takavalot ole E ja Dot -merkittyjä, eli menevät suoraan läpi.
                        Etuvilkuista voi johdot katkaista ja vetää parkit umpioihin. Noihin saa suoraan kantoja, pitää vain porata reikä. Ainoastaan sähkösäätö on ongelma, ehkä jokin vahva servo, ellei vaihda umpioita kokonaan?
                        Z3BMW3

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4929
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Z3BMW3 View Post
                          Etuvilkuista voi johdot katkaista ja vetää parkit umpioihin. Noihin saa suoraan kantoja, pitää vain porata reikä.
                          Ei toimi vilkut enää sen jälkeen
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • jyrbba69
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2394
                            • Kouvola

                            #14
                            Lainataampas tähän topicciin kun olisi kiikarissa yksi USAsta tuotu M3:nen joka on maleksinut euroopassa jo hetken ja siihen on asennettu e-hyväksytyt valot ja euro valomoduuli.

                            Mitäs muuta tarvii vielä ottaa huomioon?

                            -Löytyykö USA malleista Co2 arvot samalla tavalla kuin suomalaisista?
                            -Autossa on xenonit, onko usassakin käytössä automaattinen korkeudensäätö jos autosta löytyy xenonit? Pesurit ainakin puuttuu mutta heppu sanoi että voi laittaa ne.

                            Tossa ne mitä tuli itselle mieleen...
                            2015 AMG GTS
                            -----------------------------

                            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                            [email protected]

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              #15
                              Originally posted by jyrbba69 View Post
                              Mitäs muuta tarvii vielä ottaa huomioon?
                              Kaikista auton osista tai osakokonaisuuksista täytyy olla todistus, että vastaavat E-normeja, jos niistä ei löydy erikseen hyväksyntämerkintää. Eli käytännöstä autosta sellainen riippumattoman tutkimuslaitoksen (TÜV yms) kirjoittama kyseiseen autoon yksilöity (valmistenumerolla) todistus, josta käy ilmi, mitkä direktiivit kyseinen auto ja sen osakokonaisuudet täyttävät. Siis koskien esim. turvalaitteita (turvavyöt, airbagit jne), päästöjä, polttoainetankkia, laseja ja niin edelleen.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎