Announcement

Collapse
No announcement yet.

Help! -98 Z3 2.8 (m52b28) käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jns
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 33
    • Helsinki

    Help! -98 Z3 2.8 (m52b28) käynnistysongelma

    Terse,

    Aamulla piti duuniin lähteä, mutta matka tyssäs parkkipaikalle. Keskuslukitus aukes kaukosäätimellä nätisti ja kun istuin autoon ja kiersin avainta niin lähti virrat kyllä kojelautaan ja radioon päälle, mutta startatessa kuulosti siltä että starttimoottori pyörähtää 0,1 sekuntia ja sit menikin sähköt poikki (radio, kojelauta, keskuslukko yms) eikä startannu enää.

    Mietin et onko akussa paskaa ja kurkkasin takakonttiin - Ei ollu ja johdot oli hyvin kiinni. Sulakeboksin tarkastus ei tuottanut myöskään mitään, mutta 1/3 sulakkeista ulos kun katoin et onko ne palanu ja ilmeisesti boottasin jotain, koska sen jälkeen keskuslukitus alko toimia ja virrat meni päälle - Vähän aikaa kuuntelin radiota ja kiroilin itekseni ja kun yritin käynnistää auton niin yllä mainittu jumahdus tapahtui uudelleen.

    Ja bussipysäkille.

    Matkalta soitin Laakkoselle merkkihuoltoon ja sieltä annettiin ystävällisesti huoltovihjeeks hinausvirman tilausnumero. Soitin kaverille joka ymmärtää autojen tekniikasta hieman mua enemmän ja se veikkaili akkua tyhjäks ja selitti solenoidista ja bemareiden turvajärjestelmistä jotain. Akku kuitenkin on uusi (1kk) ja merkkiliikkeestä ostettu joten.. luultavasti siinäkin voi olla vikaa ;( Epäilen kuitenkin että ei, ja varauksen pitäis olla ok koska ajelin autolla just eilen illalla vähän pidempään.

    Ennenku vaihdoin uuden akun niin jouduin tekemään muutamat mäki- ja työntöstartit kun se akku ei jaksanu antaa virtaa. Voiks se rikkoa jotain? Koitin ettiä foorumeilta tän tyyppisiä ongelmia mut eipä löytyny kuin yks vastaava (http://www.btcf.fi/forum/showthread....nistys+ongelma kohta numero 3) mut ei varsinaista tietoa siitä miten tuo on ratkennut.

    Vikakoodeja on vähän nihkee lähtee luetuttamaan kun auto ei starttaa.
  • FroZ
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 298
    • jkl

    #2
    Originally posted by jns View Post
    Terse,

    Aamulla piti duuniin lähteä, mutta matka tyssäs parkkipaikalle. Keskuslukitus aukes kaukosäätimellä nätisti ja kun istuin autoon ja kiersin avainta niin lähti virrat kyllä kojelautaan ja radioon päälle, mutta startatessa kuulosti siltä että starttimoottori pyörähtää 0,1 sekuntia ja sit menikin sähköt poikki (radio, kojelauta, keskuslukko yms) eikä startannu enää.

    Mietin et onko akussa paskaa ja kurkkasin takakonttiin - Ei ollu ja johdot oli hyvin kiinni. Sulakeboksin tarkastus ei tuottanut myöskään mitään, mutta 1/3 sulakkeista ulos kun katoin et onko ne palanu ja ilmeisesti boottasin jotain, koska sen jälkeen keskuslukitus alko toimia ja virrat meni päälle - Vähän aikaa kuuntelin radiota ja kiroilin itekseni ja kun yritin käynnistää auton niin yllä mainittu jumahdus tapahtui uudelleen.

    Ja bussipysäkille.

    Matkalta soitin Laakkoselle merkkihuoltoon ja sieltä annettiin ystävällisesti huoltovihjeeks hinausvirman tilausnumero. Soitin kaverille joka ymmärtää autojen tekniikasta hieman mua enemmän ja se veikkaili akkua tyhjäks ja selitti solenoidista ja bemareiden turvajärjestelmistä jotain. Akku kuitenkin on uusi (1kk) ja merkkiliikkeestä ostettu joten.. luultavasti siinäkin voi olla vikaa ;( Epäilen kuitenkin että ei, ja varauksen pitäis olla ok koska ajelin autolla just eilen illalla vähän pidempään.

    Ennenku vaihdoin uuden akun niin jouduin tekemään muutamat mäki- ja työntöstartit kun se akku ei jaksanu antaa virtaa. Voiks se rikkoa jotain? Koitin ettiä foorumeilta tän tyyppisiä ongelmia mut eipä löytyny kuin yks vastaava (http://www.btcf.fi/forum/showthread....nistys+ongelma kohta numero 3) mut ei varsinaista tietoa siitä miten tuo on ratkennut.

    Vikakoodeja on vähän nihkee lähtee luetuttamaan kun auto ei starttaa.
    Mites, onko noissa ajonestolla varustetuissa buimurin avaimissa sisällä patteri? Tuttu osti kerran käyntiin lähtemättömän auton... Tais olla opeletti, jos en ihan väärin muista. Auto lähti toimimaan kun virta-avaimeen vaihtoi uuden pariston Ja sai vielä halvalla kyseisen auton

    Tyhjät paristothan hetken seisottuaan taas toimivat hieman... Jos se keskuslukon käyttäminen aina vetäisee sen pariston sitten täysin tyhjäksi.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Ei ole paristoa mikä vaikuttaisi ajonestoon, mittaa nyt ensin se akun jännite, vaikuttaa ihan vaan tyhjentyneeltä akulta, meneekö mittariston taikka muut valot himmeäksi kun yrittää startata? Lataa akku täyteen ja kokeile uusiksi.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4988
        • 013

        #4
        Itsekkin veikkaisin ett akku tien päässä.

        Itselläkin aikanaan ovet aukesi ja radiokin meni päälle mut yritti startata niin ei mitään... Uus akku ja kaikki toimii. Olihan tuo alkuperäinen kestänytkin 10vuotta

        Comment

        • jns
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 33
          • Helsinki

          #5
          Valot ei mee mittaristossa himmeäksi, vaan sammuvat tyystin kun starttimoottori on yrittänyt pyörähtää. Sitä ennen paloivat kirkkaina. Akku on siis vasta vaihdettu juurikin sen takia kun se oli sen 10v siinä kestäny ja nyt mennään uunituoreella.. ajelua tulee sen verran että pitäis pysyä latingissa starttien välillä.

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #6
            Akkuun virtaa ja kovaa ajoa
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by jns View Post
              Vikakoodeja on vähän nihkee lähtee luetuttamaan kun auto ei starttaa.
              Voi ne vikakoodit lukea, kuhan vaan saa virrat päälle, jos ei akun latauksella lähe skulaamaan. Paikkakunta kannattaa laittaa näkyviin niin tietää koodinlukijat tarjota apuaan.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Tai sit startti oikkarissa..? Voiko olla edes mahdollista?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • jns
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2007
                  • 33
                  • Helsinki

                  #9
                  Jaahas, kaveri antoi vihjeen että solenoidi saattaa olla jumissa ja sitä pitäs koittaa kopsauttaa jollain jos lähtis sillä käyntiin. Suositteli myös kokeilemaa et työntäis auton käyntiin. Lisävihjeitä otetaan vastaan

                  Comment

                  • Tomi T
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 3839
                    • Nokia

                    #10
                    Joko sen akun jännite on mitattu..? Tai apuvirtaa annettu? Turhaa arpomista jossei jompaakumpaa ole tehty.
                    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                    ex. 53*BMW

                    Comment

                    • jns
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2007
                      • 33
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Tomi T View Post
                      Joko sen akun jännite on mitattu..? Tai apuvirtaa annettu? Turhaa arpomista jossei jompaakumpaa ole tehty.

                      Molemmat tehty n. tunti sitten.

                      Akun navoista mitattuna 12,5v (akku z3:ssa takakontissa) mutta konehuoneessa oli mysteerisesti 6v kun mittas siitä plus-navasta mikä siel on. Pähkäilin kaverin kans pitkään et voiks akun ja navan välissä olla joku muuntajarakennelma mikä laskee jännitettä jos jotain menee hajalle... ikäänkuin suojellakseen autoa.

                      Enivei, olin jo luovuttamassa ja keränny kamat kasaan ku keksin et vois mitata viel sitä akkua takakontissa... otinki lukeman tällä kertaa siitä kengästä joka on kiinni navassa ja lukema oli n. 0,5 volttia -> puhdistusaine ratkaisi ongelman!

                      Tän jälkee moottorille tuli 12,6v ja zeta lähti käyntiin kuin mitään ei ois koskaan tapahtunukkaan.

                      Eli ongelman syynä oli lyhyesti sanottuna paska.

                      Jännitevaihtelut kyllä on jännä juttu.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎