Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kattomekanismi rikki - APUJA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z4LandShark
    Newbiemmer
    • Jul 2010
    • 21
    • Pääkaupunkiseutu

    Z4 kattomekanismi rikki - APUJA?

    Apua newbielle? Pahoittelut jo etukäteen, jos ja kun kaikki termit ja asiat ei ole ihan taiteen kaikkien sääntöjen mukaan.

    Elikkä, mun E85 / Z4 :n automaattinen kattomekanismi lopetti hiljalleen toiminnan viikko sitten. "Hiljalleen" tarkoittaa, että se alkoi nostaa ja laskea hitaammin kerta kerran jälkeen ja lopputulemana ei enää tehnyt mitään. Manuaalisesti vedettiin katto päälle ja varattuna on fiksausaika sekä Metro Autoon, että Laakkoselle, molemmissa kattospesialisteille ja mietin vielä kumpaan vien (tähän saa antaa suosituksia, ajat 2 päivän välillä elokuussa).

    Vikakoodit kävin luettamassa ja niistä ei löytynyt yhtikäs mittään - auto on niiden mukaan loistokunnossa. Mutta ilmeisesti hydraulikkakoneistosta ei tule vikakoodia, sillä se taitaa olla se, joka tässä nyt mättää. Avausta yrittäessä katto vapautuu lukituksesta, mutta ei ala laskea vika ei ole siis lukituksessa. Katto ei kuitenkaan liiku mihinkään ja vaikka laskunappia painaa, se lopettaa homman kesken, ilmeisesti jokin järkimekanismi lopettaa sen turhana.

    Vm.-03 Zetassa kuuluu olevan sellainen valmistusvirhe, että sadevesi ja siitepöly pääsevät kattokoneistoon drainien kautta ja ruostuttavat sekä tukkivat koneistoa - jolloin se sitten laukeaa. Tämän vuoksi voisi olla hyvä hankkia tuo koneisto jo etukäteen esim. Bemu Oy:n kautta ja läväyttää se korjaajalle käteen - homma toimisi nopeammin, JOS se on se. Mutta en viitsisi laittaa montaa sataa euroa varakoneistoon, jos homma kuseekin muualla. Mutta haluaisin vessani käyttöön ASAP, on hieman syönyt naista körötellä katto päällä ympäriinsä näillä keleillä :p. Toki auto on nautinto ajaa joka tapauksessa, mutta täysiä fiiliksiä siitä en nyt saa. Koko remppa tulee maksamaan helkatisti, mutta ei auta muu kuin kaivaa taskunpohjat ja käsilaukku tyhjiksi, ei kukaan Zetakorjauksia ole mulle halpoina markkinoinutkaan ja riskin otin, kun käytetyn ostin.

    Kokemuksia? Neuvoja? Osanottoja? Kaikki käy! Muutamia juttuja olenkin täällä ja jenkkiläisellä forumilla lukenutkin, mutta sana on vapaa täällä.
    Z4-naisilta saa parhaat kyydit.
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17519
    • Turku

    #2
    Mitään en avojen katoista ymmärrä, mutta tulipa mieleeni: Onko akun kunto tarkastettu?
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • Z4LandShark
      Newbiemmer
      • Jul 2010
      • 21
      • Pääkaupunkiseutu

      #3
      Akun pitäisi olla ihan reerassa, tutun mekaanikon mukaan koko rakkine ei hyrähtäisi käyntiin niin kauniisti, jos akku olisi niin päreinä ettei jaksa kattoa liikutella.

      Yritin korjata katon jo kerran saamalla sille kunnon itkupotkuraivarin, mutta mitään ei tapahtunut - omat keinoni loppuivat sitten siihen
      Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1053
        • Fin

        #4
        ootkos kattellu että on öljyä koko pumpussa? tossa systeemissä kun ei montaa liikkuvaa osaa ole et syy löytyy 90% varmuudella sieltä pumpusta.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • Z4LandShark
          Newbiemmer
          • Jul 2010
          • 21
          • Pääkaupunkiseutu

          #5
          Kiitos viestisä pyynO, sullahan on sama kosla kuin mullakin . Mistä sinne pumppuun pääsee käsiksi? Nimeltämainitsemattomassa merkkiLiikkeessä () jossa eivät osanneet tehdä mitään, sain sen kuvan että koneistoon ei pääse mitään kautta ellei laita koko rakkinetta osiin. Mun omat taidot loppui siihen raivariin ja se ei auttanut. Paitsi helpotti hetkeksi .
          Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

          Comment

          • Nizu^
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 86
            • Helsinki

            #6
            Näissä sähkökatoissa on tyyppivikana, että kondessiovesi pääsee sähkömoottoriin ja rikkoo moottorin. Rakenteesta en tiedä enempää, koska omassani on manuaalikatto. Ongelma mainitaan BMW CAR-lehden Z4 buyers guidessa.

            EDIT. Näköjään tiedät jo kyseisen ongelman.
            G30 520d Msport
            R1150R+Remus+Wunderlich engine tuning
            EX. E92 M3 DCT+Nothing
            EX. Z4 3.0SI Coupe+H&R Coilovers+BBS CH
            EX. Z4 2.5+Style 108+ACS suspension+ACS antirollbar+ACS strut bar
            EX. E91 325i+BBS CH+H&R cupkit
            EX. E46 Compact+Ac Schnitzer ACS3 Optic+H&R+BBS CH

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Tuolla on juttua tuosta kyrvähtäneestä hydraulipumpun moottorista.
              Senverran voisit tietysti kokeilla purkaa verhoilua pois edestä että näkisi onko pumpun moottori ruostunut noin pahasti. Se kuulostaisi hyvinkin järkevältä jos se on saanut kosteutta ja vähitellen jumittanut sitten kokonaan.

              EDIT: Tai en tiedä saako sitä näkyviin mitenkään ilman katon kokonaista purkamista.
              EDIT2: Tuossa vielä itse katon irrotuksesta.
              Last edited by Supa; 23-07-2010, 13:01.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Z4LandShark
                Newbiemmer
                • Jul 2010
                • 21
                • Pääkaupunkiseutu

                #8
                Kiitti Supa, tuota keskustelua jo luinkin hampaita kiristellen, kuulostaa kivalta projektilta (not). Yhdyn erään keskustelijan näkemykseen siitä, että tuon koneiston ja sen kotelon suunnitellut tyyppi pitäisi vähintään piestä.. Minäkin tiedän että vesi ja sähkö eivät sovi yhteen, Zeta 4:n suunnittelija on varmaan nukkunut tuolla luennolla aikoinaan.

                Bemusta uuden koneiston saisi hintaan 370 eur ja alkaa houkuttaa tilata se joka tapauksessa etukäteen, tunnetun tyyppivian vuoksi voisi saada siitä jopa eron myymällä sen jos ei olekaan siellä vika. Jos on, niin voisi lyödä osan suoraan Metron spesialistin käteen ja säästää aikaa (sinne olen siis viemässä).
                Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

                Comment

                • Z4LandShark
                  Newbiemmer
                  • Jul 2010
                  • 21
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #9
                  Mitähän mahtaisi maksaa tuon katon koneiston korjaamisen sijaan sen muuttaminen manuaaliseksi - arvioita? Entisessä Z3:ssani oli manuaalikatto ja sen toiminta oli yksinomaan omissa käsissä ja niin pitkään kuin ne toimi, toimi kattokin.

                  Alunperinkin tuon ostamani yksilön automaattikattoisuus veti kylmät väreet selkärangassa, mutta ajattelin että kyllä ne Bemarilla osaa sellaisen katon tehdä, joka toimii. No kyllähän ne nykyään osaakin, harjoittelivat tuolla -03:lla ja oppivat virheistään.

                  Onko manuaalikaton nosto nelosessa isompi / raskaampi operaatio kuin kolmosessa? Kolmosen katon sai omin voimin nostettua selän takaa autossa istuessa, entä saisikohan nelkussa (katto vaikuttaa raskaammalta kun takalasi on lasia eikä muovia).

                  Tällaista pohdintaa tällä kertaa. Toinen vaihtoehto olisi viedä auto syksymmällä broidille ja pyytää häntä korjaamaan netissä olevien ohjeiden mukaan. En varmaankaan "säästä" yhtään avoajeluaikaa viemällä sitä merkkikorjaamoon, sillä osan hankinnan kanssa se voi olla kevyesti 2 viikkoa pajalla ja saisin sen syykuun alkuun mennessä - ja silloin avoajat ovat jo menneet ohi. Eli katon toiminnalla ei olisi merkitystä.

                  Huoleton on hevoseton mies. Todella.
                  Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    #10
                    Näin äkkiseltään katon muuttaminen sähköisestä manuaaliseksi kuulostaa huonolta idealta, varsinkin kun vian korjaaminen ei kovin montaa satalappusta maksa. Kohtahan ne syksyn sateetkin alkavat joten ei tarvitse enää pitkään pitkiin hampain ajella katto kiinni, avoautoilua haikaillen.

                    Voipi olla tulevaisuudessa myös kovin vaikeaa kaupata autoa jos sähkökatto ei toimi, lienee kuitenkin eräs edellytettävistä perusvarusteista moisessa autossa. Eli, säästä vähä aikaa ja pistä katto kuntoon. Tulee niitä avoautopäiviä jatkossakin
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Z4LandShark
                      Newbiemmer
                      • Jul 2010
                      • 21
                      • Pääkaupunkiseutu

                      #11
                      Totta turiset Jonsku, tulin siihen tulokseen että vien auton veljelleni, joka on melkoinen amatöörimekaanikko, säästän siinä rahaa, vaivaa ja hermojani ja broidini oppii käyttökelpoisen uuden jutun . Vaikka maksaisin useamman satasen vaivanpalkkaa, jää raha perheeseen.

                      Ei tuo meinaan voi olla rakettitiedettä ja kun netissä kuvalliset ohjeetkin on mitä loistavimmat ja broidi on pneumatiikkaa myynyt sähköasentaja, niin eiköhän sen onnistu paikallistaa ja korjata vika, varaosa sitten tilaukseen kun tiedetään missä homma kusee.
                      Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1053
                        • Fin

                        #12
                        ja mikä estää kayttää kattoa manuaalikäytöllä sen aikaa kun saat vian korjattua. pikkusen hankalempaa mutta onnistuu kyllä.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • Z4LandShark
                          Newbiemmer
                          • Jul 2010
                          • 21
                          • Pääkaupunkiseutu

                          #13
                          Käsikatottaminen tuntuu turhan riskialttiilta omasta mielestä, en edes tiedä miten sen saisi alas omin voimin? Nostaessa se päästi yhden reilumman "krunts"-äänen ja sitä ei mielellään kuulisi toista kertaa, vaikkei mitään hajonnutkaan. Eli mennään katon kanssa ja toivotaan että broidi saa sen fiksattua asap.
                          Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

                          Comment

                          • Z4LandShark
                            Newbiemmer
                            • Jul 2010
                            • 21
                            • Pääkaupunkiseutu

                            #14
                            Korjattu on ja toimii

                            Veljeni on nero! Kertakaikkiaan.

                            Purki katon, poisti vanhan koneiston, kuivatti vettä valuvan koneistotilan, laittoi uuden pumpun tilalle, tiivisti silikonilla sieltä mistä piti ja teki valumareijän sinne, missä tarvittiin, kiinnitti katon tiivisteineen takaisin. Kuivattamisen kanssa tähän meni 2 päivää kun teki hitaasti ja huolella. Tähän ei tarvittu merkkihuollon >120 eur/h laskuttavaa ammattilaista, joka tekee duunia sen varatut 2,5 päivää á 7,5h, mitä työhön alunperin varattiin.

                            Vika oli siis se mitä arveltiinkin ja veljeni epäili, että nyt laitettiin kolmas koneisto paikalleen, se on siis kertaalleen jo vaihdettu. Nyt pitäisi pysyä kuivana ja kunnossa - toivottavasti ensi kesänäkin aurinko paistaa sen verran, että voi ottaa 2010 vahingon takaisin .

                            Veljeni on muuten varmaan käytettävissä, jos jollain on sama kattotilanne. Nyt kun on purkanut ja koonnut yhden, osaa toisen nopeammin. Eli yksäriä vaan, jos kiinnostaa.
                            Z4-naisilta saa parhaat kyydit.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17519
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Z4LandShark View Post
                              Veljeni on nero! Kertakaikkiaan.

                              Purki katon, poisti vanhan koneiston, kuivatti vettä valuvan koneistotilan, laittoi uuden pumpun tilalle, tiivisti silikonilla sieltä mistä piti ja teki valumareijän sinne, missä tarvittiin, kiinnitti katon tiivisteineen takaisin. Kuivattamisen kanssa tähän meni 2 päivää kun teki hitaasti ja huolella. Tähän ei tarvittu merkkihuollon >120 eur/h laskuttavaa ammattilaista, joka tekee duunia sen varatut 2,5 päivää á 7,5h, mitä työhön alunperin varattiin.

                              Vika oli siis se mitä arveltiinkin ja veljeni epäili, että nyt laitettiin kolmas koneisto paikalleen, se on siis kertaalleen jo vaihdettu. Nyt pitäisi pysyä kuivana ja kunnossa - toivottavasti ensi kesänäkin aurinko paistaa sen verran, että voi ottaa 2010 vahingon takaisin .

                              Veljeni on muuten varmaan käytettävissä, jos jollain on sama kattotilanne. Nyt kun on purkanut ja koonnut yhden, osaa toisen nopeammin. Eli yksäriä vaan, jos kiinnostaa.
                              Hieno homma! Nautinnollisia syysajohetkiä ! Mukava kuulla, että veljesi auttaa harrastajia tarvittaessa .
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎