Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kattomekanismi rikki - APUJA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Guest's Avatar

    #16
    Meikä kattoo tällast torstaina näillä näkymin. Kuvia ja juttuja seurannee
    -niinkuin tapana on ollu.

    (onpa muuten perseen näköinen jobi noin esitiedot kollanneena)
    Last edited by Guest; 14-05-2013, 16:53.

    Comment

    • mupelo
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1022
      • Helsinki

      #17
      Nonii-in. Omistan vuoden 2006 Z4:sen, eli faceliftin ja niin vain sama kävi tänään omalle sähkökatolleni. Ei meinaa avata sitä, irroittaa kyllä lukituksesta mutta siihen se sitten jääkin. Ja faceliftissä tuon mekanismin piti olla jotenkin paremmin suojattu.

      No mutta, nyt täytyy vaan alkaa tutkia tilannetta. Itse en kyllä uskalla alkaa ottamaan täysin uusavuttomana mitään tuolta auki, joten jos ei aloituspostaajan veli osaa jeesata, pitänee lykätä kiesi jonnekin ammattilaiselle ja sehän on ihanan kallista. För helvete.

      Niin ja laitoin Z4LandSharkille yksityisviestiä aiheesta, vastaile jos enää ikinä näet näitä. =)

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5519
        • Vaasa

        #18
        Originally posted by mupelo View Post
        Nonii-in. Omistan vuoden 2006 Z4:sen, eli faceliftin ja niin vain sama kävi tänään omalle sähkökatolleni. Ei meinaa avata sitä, irroittaa kyllä lukituksesta mutta siihen se sitten jääkin. Ja faceliftissä tuon mekanismin piti olla jotenkin paremmin suojattu.

        No mutta, nyt täytyy vaan alkaa tutkia tilannetta. Itse en kyllä uskalla alkaa ottamaan täysin uusavuttomana mitään tuolta auki, joten jos ei aloituspostaajan veli osaa jeesata, pitänee lykätä kiesi jonnekin ammattilaiselle ja sehän on ihanan kallista. För helvete.

        Niin ja laitoin Z4LandSharkille yksityisviestiä aiheesta, vastaile jos enää ikinä näet näitä. =)
        Ei pitäis olla mitään raketti-tiedettä ja ohjeetki löytyy ainakin lontooksi. Harmi kun en ite ehtiny paikalle kun kaveri vaihto moottorin omaansa mutta kuulin seuraavanlaisia kommentteja. "Siinä menee tunteja aikaa mutta päivässä selviää vaikka kuinka ahistaa. Ainut mikä ottaa oman aikansa on tuo uuden moottorikotelon tiivistäminen ts silikonin kuivumisaika."
        sigpic

        Comment

        • Guest's Avatar

          #19
          Me koitetaan tätä tossa ens viikolla. Vaihdetaan öljyt ja testataan, jos ei auta niin sit vaihdetaan moottori.

          Comment

          • velluvelmu79
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 5
            • Uusimaa

            #20
            Nyt on moottori tykötarpeineen vaihdettu. Ei ollut paha rasti, aikaa meni noin kuusi tuntia kaikkineen.

            Jos pk-seudulta löytyy avuntarvitsijoita, niin sopivaa summaa vastaan voin harkita vaihtoja.

            Comment

            • MarQu
              Moderator
              • Mar 2006
              • 5519
              • Vaasa

              #21
              Pari nopeeta kysymystä:
              Voiko katon moottori olla sökönä vuoden käytön jälkeen?
              Vai
              Onko katon hydrauliöljy vähissä? Onko kukaan lisännyt öljyä/nestettä tuohon zetorin kattoon? Ilmeisesti katon joutuu kuitenkin purkamaan pois että pääsee käsiksi siihen.
              sigpic

              Comment

              • torsotin
                Newbiemmer
                • Sep 2013
                • 3
                • Turku

                #22
                Originally posted by MarQu View Post
                Pari nopeeta kysymystä:
                Voiko katon moottori olla sökönä vuoden käytön jälkeen?
                Vai
                Onko katon hydrauliöljy vähissä? Onko kukaan lisännyt öljyä/nestettä tuohon zetorin kattoon? Ilmeisesti katon joutuu kuitenkin purkamaan pois että pääsee käsiksi siihen.
                Vaihdoin kesällä katon moottorin omaan zetoriin. Uusi moottori tuli esitäytettynä, joten lisämehuja sinne ei tarvinnut laittaa. Mutta tosiaan, koko kattohässäkkä pitää aina jumpata irti autosta että moottoriin pääsee käsiksi.
                Mulla oli moottorin kotelo täynnä vettä, eli jos viemäröinti on vasemmalta puolelta tukossa, niin kyllä kai se moottori sinne voi hapantua vaikka vuodessa.

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5519
                  • Vaasa

                  #23
                  Originally posted by torsotin View Post
                  Vaihdoin kesällä katon moottorin omaan zetoriin. Uusi moottori tuli esitäytettynä, joten lisämehuja sinne ei tarvinnut laittaa. Mutta tosiaan, koko kattohässäkkä pitää aina jumpata irti autosta että moottoriin pääsee käsiksi.
                  Mulla oli moottorin kotelo täynnä vettä, eli jos viemäröinti on vasemmalta puolelta tukossa, niin kyllä kai se moottori sinne voi hapantua vaikka vuodessa.
                  Joo irrotus yms hommat on hyvinkin tiedossa Lähinnä tuo öljyn lisäys oli mielessä. Uusi moottori tuli tosiaan esitäytettynä joten sillä aloin miettimään.

                  Pitää laittaa auton omistajalle lisää infoa taas. Ilmeisesti pääsee purkamaan vaihteeksi zetorin katon.
                  sigpic

                  Comment

                  • Ruube
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 41

                    #24
                    Jep, kattohommaa olis tiedossa. Hommasin viime kesänä 2007 3.0Si:n. Rätin moottori oli vaihdettu huhtikuussa, mutta se porsi uudelleen puolenvuoden käytön jälkeen.

                    Mistä moottori kannattaa hommata ja mahtaisiko palstalla löytyä apuja vaihtoon?

                    - Jussi
                    _____________
                    Z4

                    Comment

                    • Zoppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 238
                      • Espoo

                      #25
                      Originally posted by Ruube View Post
                      Jep, kattohommaa olis tiedossa. Hommasin viime kesänä 2007 3.0Si:n. Rätin moottori oli vaihdettu huhtikuussa, mutta se porsi uudelleen puolenvuoden käytön jälkeen.

                      Mistä moottori kannattaa hommata ja mahtaisiko palstalla löytyä apuja vaihtoon?

                      - Jussi
                      Itse hommasin osat ihan laakkoselta hinta oli kaikkine kilkkeineen 490€


                      tuosta triidistä löytyy keskustelua enemmän asiasta.

                      Kannattaa tiivistää silikonilla kun vaihdat/vaihdatat uuden

                      Edit: Niin ja kannattaa selvittää onko tuossa viime korjauksessa takuuta.
                      Last edited by Zoppa; 10-03-2014, 20:16.
                      E92 335i M-Sport -07
                      EX: E85 Z4 3.0i

                      Comment

                      • Ruube
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2008
                        • 41

                        #26
                        Kiitos tiedoista! Tuo moottori oli vaihdettu jo Saksassa ennenkuin ostin auton, eli takuun voi unohtaa.

                        Siispä Laakkosen tiskille... :think
                        _____________
                        Z4

                        Comment

                        • Nookie
                          Newbiemmer
                          • Jan 2014
                          • 6
                          • Turku

                          #27


                          Sama ongelma, selitetty toisessa linkissä. Apua kaivataan

                          Comment

                          • Mosse
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 60

                            #28
                            Itsellä kostui kans katon sähkömoottori ja lakkasi toimimasta eilen. Moottori lähti 2-3 tunnin väkertämisen jälkeen irti, ilman että kangaskattoa tarvitsi irrottaa, moottorin irroitus onnistui peräkontin kautta. Kun sain sähkömoottorin käteen, irrotin sen hydraulipumpusta ja kiikutin sen paikalliselle piensähkölaitteiden korjaajalle. Sen jälkeen hain marmorilta hydraulipumppuun soveltuvaa öljyä, koska sitä hieman katosi moottoria irrottaessa. Tänään korjaaja soitti että moottori toimii taas. Vika: yksi ns. lämpösulake kärähtänyt poikki, jonka sai kolvaamalla kuntoon. Nyt sitten asensin korjatun moottorin, lisäsin öljyä pumppuun, niin että säiliössä on 3/4 täynnä. Moottori siirrettiin samalla peräkonttiin, minne sähkö/hydraulikaapelit yltävät helposti. Kaikkineen tähän meni noin 6-7h töitä ja alle 100€ rahaa. Merkkikorjaamo olisi veloittanu moottorin vaihdosta 1600-1800€, sisältäen uuden sähkömoottori/hydrauliyksikön (550€)

                            Tässä hyvät ohjeet moottorin irroitukseen, ilman katon irroitusta.

                            Comment

                            • beetraham
                              BTCF Member
                              • Feb 2008
                              • 16
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Mosse View Post
                              Itsellä kostui kans katon sähkömoottori ja lakkasi toimimasta eilen. Moottori lähti 2-3 tunnin väkertämisen jälkeen irti, ilman että kangaskattoa tarvitsi irrottaa, moottorin irroitus onnistui peräkontin kautta. Kun sain sähkömoottorin käteen, irrotin sen hydraulipumpusta ja kiikutin sen paikalliselle piensähkölaitteiden korjaajalle. Sen jälkeen hain marmorilta hydraulipumppuun soveltuvaa öljyä, koska sitä hieman katosi moottoria irrottaessa. Tänään korjaaja soitti että moottori toimii taas. Vika: yksi ns. lämpösulake kärähtänyt poikki, jonka sai kolvaamalla kuntoon. Nyt sitten asensin korjatun moottorin, lisäsin öljyä pumppuun, niin että säiliössä on 3/4 täynnä. Moottori siirrettiin samalla peräkonttiin, minne sähkö/hydraulikaapelit yltävät helposti. Kaikkineen tähän meni noin 6-7h töitä ja alle 100€ rahaa. Merkkikorjaamo olisi veloittanu moottorin vaihdosta 1600-1800€, sisältäen uuden sähkömoottori/hydrauliyksikön (550€)

                              Tässä hyvät ohjeet moottorin irroitukseen, ilman katon irroitusta.

                              https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=85266
                              Isot kiitokset jaetusta infosta!

                              Tänään vedin zetorin katon alas ekaa kertaa talven ajojen jäljiltä kun niin komeesti paisteli täällä Pohjan Porteilla; - katon alaslasku aivan OK, ei mitään ongelmaa, mutta annas olla kun vartin ajelun jälkeen takaisin työmaan parkkiruutuun, niin ihmetys alkoi. :think

                              Ihan ekaksi katto ei inahtanutkaan noston osalta, ei punaista tasaista/vilkkuvaa valoakaan keskikonsolissa merkkinä siitä, että jotakin aktiivisesti meneillään. Siis, mitä - tästä namiskastahan sen piti lähtee nousemaan? No sitten jostakin syystä sain päähäni sammuttaa auton ( katto siis täysin alhaalla vielä tuossa vaiheessa ) ja restartata koneen "työmuistin nollauksella" kokeillakseni uudemman kerran samaa toimenpidettä koneen ollessa jälleen käynnissä - los hoblados! - kattohan lähti liikkumaan kiinnipäin, mutta arviolta vain 1/6 koko liikeradan laajuudesta, ennenkuin teki jälleen totaaliflegmat. Nyt kuitenkin punainen valo keskikonsolissa vilkkuvana katon nostopainikkeen osalta. Tätä sama rutiinia valosirkuksineen auton sammuttaen ja käynnistäen sen 5-6 kertaa kunnes viimeiseksi jääneellä sprintillä katto kiinni ilman mitään jälkeenpäin tunnistettavissa olevaa viitettä tapahtuneesta.

                              Pika-analyysiä; - auto on ollut koko syys-talvi-kevätkauden käytössä vain ja ainoastaan 10km per sivu työmatkalla, jonka voisin kuvitella syävän akkua penkinlämmityksineen ja ilmastointeineen siinä määrin, ettei akku välttämättä tässä kohtaa enää täydessä timmissään. Vaihdan sen - vaikka sitten hieman ennakkoonkin - uudempaan Pääsiäisen tienoolla ja toteutan katon alasvientiin ja nostoon liittyvät koeponnistukset uudemman kerran. Ellei siitä avuiksi ( kokolailla heti selvillä ), niin sitten kehnommat munkkikahveet ja edelleen tämän threadin vinkittämin apukeinoin eteenpäin tekemään lisäselvyyttä aiheeseen.

                              Ans kattoo, sano.
                              E70 X5 4.8i [-07]
                              E85 Z4 3.0i [-05]

                              Comment

                              • Kaasuttaja
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 211
                                • Rajalla

                                #30
                                Kannattaa epäselvissä vikatilanteissa tarkastaa myös peräkontin mikrokytkin, mikä estää katon toiminnan. Kuuluu siihen "hyllyn" mekanismiin, millä saa lisää tilaa peräkonttiin katon kustannuksella.
                                Pitää olla veekasi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎