Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 Kardaani/Perä kolahtaa?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15250
    • Ajamisen Iloa

    #16
    Mulle vaihdetaan huomenna toi perämurikan pusla, saa nähdä mitä vaikuttaa.

    vaihdelaatikon kohdalta kuuluvat kolahdukset ovat kytkimen jonkun osan kulumaa ja ns standardi ääni näissä, Juhis jossain topikissa mainitsi osan joka piti vaihtaa ja poisti kolinan mutta en sitä nyt muista.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Koukku Z3
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 36
      • Kouvola

      #17
      Mten kävi puslan vaihdon kanssa?

      Oliko apua?

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15250
        • Ajamisen Iloa

        #18
        en jaksanu hakee bemaria vielä tänään huollosta, pitää huomenna hakee.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15250
          • Ajamisen Iloa

          #19
          noo kyllä epämääräiset kolahtelut hävisivät. Tietysti kun kaasun tempaisee lattiaan niin kyllähän siitä pieni tömpsäys kuuluu kabiinin puolelta.
          kytkin pitää tietenkin vielä omat äänensä päälle.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #20
            Kannattaa välttää perän kanssa powerflexin puslaa, jos ei voimansiirron äänet miellytä kabiinissa. Melkoinen vihellys alkoi kantautua autoon tuolla vahvistetulla powerflexin puslalla. Muuten on asiansa ajanut hyvin.

            Comment

            • Koukku Z3
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 36
              • Kouvola

              #21
              Onko joku jo löytänyt sen kolahtelun oikean aiheuttajan?
              Olen tässä viimeaikoina selaillut ulkomaisia foorumeita ja samaa vikaa(?!?) kysellään niissäkin... Mutta sellaista korjausta ei tunnu mistään löytyvän joka olisi SE korjaus.
              Hyviä arvauksia tuntuu löytyvän, mutta siihen se tuntuu jäävänkin.
              Epäselvää tuntuu valtakunnasta riippumatta olevan onko kyseessä vika vai ominaisuus ja pitääkö siihen kolinaan reagoida vai ei.
              Eli vikana on muutama kolahdus vaihtaessa ykköseltä kakkoselle. Ohjaamossa kolina tuntuu kuuluvan takaa, mutta ulkona kolina vaikuttaa tulevan auton keskeltä kardaanin ja vaihteiston paikkeilta:think.
              Yksittäinen kolahdus saattaa kuulua kun kytkee pakkia päälle.
              Kyseessä on metallinen kolahtelu ei mikään tömähdys, mätkähdys, sirinä tai ujellus.
              Jos joku tietää, niin ajatukset aiheesta ovat tervetulleita

              Comment

              • jari kihlman
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 3269
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by Koukku Z3 View Post
                Onko joku jo löytänyt sen kolahtelun oikean aiheuttajan?
                Olen tässä viimeaikoina selaillut ulkomaisia foorumeita ja samaa vikaa(?!?) kysellään niissäkin... Mutta sellaista korjausta ei tunnu mistään löytyvän joka olisi SE korjaus.
                Hyviä arvauksia tuntuu löytyvän, mutta siihen se tuntuu jäävänkin.
                Epäselvää tuntuu valtakunnasta riippumatta olevan onko kyseessä vika vai ominaisuus ja pitääkö siihen kolinaan reagoida vai ei.
                Eli vikana on muutama kolahdus vaihtaessa ykköseltä kakkoselle. Ohjaamossa kolina tuntuu kuuluvan takaa, mutta ulkona kolina vaikuttaa tulevan auton keskeltä kardaanin ja vaihteiston paikkeilta:think.
                Yksittäinen kolahdus saattaa kuulua kun kytkee pakkia päälle.
                Kyseessä on metallinen kolahtelu ei mikään tömähdys, mätkähdys, sirinä tai ujellus.
                Jos joku tietää, niin ajatukset aiheesta ovat tervetulleita
                Se johtuu mitä todennäköisimmin siitä, ettei kytkin ehdi aivan kokonaan irroittamaan vaihdettaessa, varsinkin pikkunopeuksilla ja juurikin pakille laitettaessa on tyypillinen ääni, toi ääni on nimittäin todella yleinen kilpa-autoissa. Se tulee yleensä siitä, että laatikossa hammasrattaat eivät ole ihan kohdallaan vaihdon jälkeen kytkintä nostettaessa ja sit ne kolahtaa toisiinsa vähän kun sen kytkimen nostaa,saman tekee tosi selvästi pakilla niin kilpurit, kuin oma z3 m coupekin. isommilla vaihteilla ei varmaan niinkään kuulu enää? En mene vannomaan sinun autostasi, onko kyseessä tämä ominaisuus, mutta omissa autoissa se kolahdus on johtunut tuosta syystä.
                Isillä on

                Comment

                • Koukku Z3
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 36
                  • Kouvola

                  #23
                  Kiitos vastauksesta.
                  Olet oikeassa, ääni ei kuulu isommilla vaihteilla. Sitä en tiedä onko sillä 25% lukkoperällä mitään tekoa asian kanssa.
                  Zetani on M alustalla joten sen vaikutuksesta asiaan, minulla ei vielä ole hajuakaan.
                  Olen aikaisemmin maininnut että uutena bemaristina ja nyt ensimmäisen BMW ja samalla kolme litraisen Z3:n omistajana olen hieman liiakin innokas tonkimaan asiaa..
                  Olen ollut raskaan ajoneuvotekniikan kanssa aikaisemmin tekemisissä, mutta tälläinen tekniikka kuin tässä Zetassani on vain:think jotenkin kiehtovan yksinkertaista ja samalla mielenkiintoisella tavalla erilaista.. Minulle uutta.

                  Comment

                  • Z3M setä
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 76
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Se sama kolahdus (aika lievä) kuuluu munkin Z3 M:stä kun vaihtaa terävästi 1. vaihteelta 2. vaihteelle. Isommilla ei enää kuulu. Tuntuu riippuvan siitä kuin terävästi kytkintä polkaisee ja kuinka kauan odottaa ennen kuin nykäisee vaihteen silmään. Eli Jari K:n diagnoosi voisi olla oikea.

                    Edellisessä Z3 2.8:ssa lisä-ääniä kuului perästä mutta sen lukkoperä on Torsen-tyyppinen joten siellä on enemmän pyöriviä osia kolisemassa etenkin kun vaihtaa 1. vaihteelta pakille ja toisinpäin.

                    Se kolahdus ei tunnu pahenevan ajan saatossa eikä muitakaan oireita ole tullut joten pidän sitä nyt jo ominaisuutena.

                    Erikseen on sitten ne kolahdukset (isommat ?) joita syntyy jos jotain puslia tms. on rikki.
                    The older I get the faster I was.

                    Comment

                    • Koukku Z3
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2012
                      • 36
                      • Kouvola

                      #25
                      olisikohan...??

                      Työkaveri ehdotti kolahtelun aiheuttajaksi kaksoismassavautipyörää..
                      Asiaan hieman perehdyttyäni, saattaisin olla samaa mieltä.

                      Olisiko asiasta parempaa tietoa?

                      Comment

                      • kama
                        BTCF Member
                        • Dec 2002
                        • 1264
                        • Savonmua

                        #26
                        Tuohon kolahdukseen oma teoria, nyt ihan videon muodossa kun sattu olemaan lodju hollilla.
                        Tullut noita alustoja tutkittua, perä + puslajumppaa harrastettua ja melkoisen varma olen, että jos selkeää välystä ei ole perässä/puslissa/kardaanissa niin ääni tulee laatikosta. Ääni sitten vaan 'kulkee' kardania pitkin ja kuulostaa tulevan takaa tms.

                        Tämän voi kukin todeta kun ottaa kardaanin irti ja pyörittelee laatikon laippaa pykälä päällä.

                        toivottavasti linkki toimii...


                        Itse ainakin lasken ko äänen normaaliksi ZF-laatikolle.
                        Getrag minun mielestä hiljaisempi(?) eli esim tuo 323ti ei kolahtele samoin kuin Z3
                        </mutu>
                        Last edited by kama; 24-05-2013, 22:48.
                        E24 - M88/3 N/A
                        E85 - M54 Supercharged
                        G26 - M50 Supercharged
                        IG:kamamikko

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #27
                          Mulla kolahtaa kans e39 530i:n zf-laatikko vaihtaessa 1-2-3, mutta vain kerran nostaessa tai painaessa kytkintä. Taitaapa myös kolahtaa herkemmin, jos on juuri lähtenyt ajamaan. Perän puslia ei ole vaihdettu. Jotenkin pidän tuota ominaisuutena. Samaa teki vanha volvo 740. Siististi kun vaihtaa, niin ei välttämättä kuulu mitään ääntä.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Z3C
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 130
                            • Turku

                            #28
                            Kylle se on ominaisuus

                            Tätä keskustelua käydään hiljalleen mutta jatkuvasti kaikilla BMW foorumeilla. Joskus perän kolahtelu voi olla merkki jostain vakavammasta. Yhden kerran muistan lukeneeni että kolahduksen aiheuttaja oli katkennut vaihdelaatikon korvake. Myös perän takakorvakkeen repeäminen tai hyvässä tapauksessa kys. puslan "loppuminen" saa aikaan kolahtelua. Tuo takakorvakehän ei tunnetusti ole Z3:ssa erityisen vahvarakenteinen .

                            Useinmiten tuo kolahdus tulee kuitenkin vaihdelaatikosta eikä se silloin ole merkki mistään vakavammasta. Jos ääni vaivaa, voi yrittää vaihtaa vaihteiston ja perän öljyt. Tämä sai ainakin omassa zetassa äänen katoamaan vähäksi aikaa
                            O_7777

                            Comment

                            • kama
                              BTCF Member
                              • Dec 2002
                              • 1264
                              • Savonmua

                              #29
                              Originally posted by kama View Post
                              Getrag minun mielestä hiljaisempi(?) eli esim tuo 323ti ei kolahtele samoin kuin Z3
                              </mutu>
                              Tässä vielä Getrag:n ääninäyte. Selkeesti hiljaisempi vaikka on 250tkm ajettu ja output laakeri on jo silminnähden väljä.


                              Videoista näkee myös hyvin miten paljon kevyemmin pykälät menee päälle ZF:ssä.


                              Bonuksena vielä kaksoismassa vauhtis. Ajossa en huomannut mitään ongelmaa vaikka ei tuo ihan uudenveroinen enää ole...


                              Edit: Linkit korjattu
                              Last edited by kama; 24-05-2013, 23:49.
                              E24 - M88/3 N/A
                              E85 - M54 Supercharged
                              G26 - M50 Supercharged
                              IG:kamamikko

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #30
                                Originally posted by kama View Post
                                Tässä vielä Getrag:n ääninäyte. Selkeesti hiljaisempi vaikka on 250tkm ajettu ja output laakeri on jo silminnähden väljä.


                                Videoista näkee myös hyvin miten paljon kevyemmin pykälät menee päälle ZF:ssä.


                                Bonuksena vielä kaksoismassa vauhtis. Ajossa en huomannut mitään ongelmaa vaikka ei tuo ihan uudenveroinen enää ole...
                                https://www.youtube.com/watch?v=t94POxxCXzc
                                Diese videon sind privat, bitte ändern.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎